Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å stille et spørsmål her, kanskje noen av dere kan svare?

Jeg lurer på om noen vet hvordan man kan bli studierådgiver, f.eks. ved videregående skole? Er det en egen utdanning for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan ta Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning på Høgskolen i Akershus, men det er en etterutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Nå begynner det nye skoleåret å komme nærmere folkens. Å som jeg grugleder meg til å starte opp! Tenk om det plutselig viser seg at alle årene mine på utdanningsbenken har vært forgjeves, at jeg rett og slett ikke passer inn som lærer alikevel...

offamei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det nye skoleåret å komme nærmere folkens. Å som jeg grugleder meg til å starte opp! Tenk om det plutselig viser seg at alle årene mine på utdanningsbenken har vært forgjeves, at jeg rett og slett ikke passer inn som lærer alikevel...

offamei...

Sorry om du har nevnt dette, men hvilket trinn skal du jobbe i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

faglærer på 6. trinn :) Jeg skal ha mest mat og helse. I tillegg skal jeg ha RLE, naturfag, styrk (hva nå det er) og norsk 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

faglærer på 6. trinn :) Jeg skal ha mest mat og helse. I tillegg skal jeg ha RLE, naturfag, styrk (hva nå det er) og norsk 2.

Så artig, det tror jeg blir veldig gøy. Jeg vet heller ikke hva styrk er, kanskje styrketrening er blitt eget fag :fnise: Sikkert fint å ha et litt mer praktisk fag (Mat og helse) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hatt praksis i løpet av utdanningen, så hvis ikke du passer som lærer hadde du sikkert fått en følelse av det for lenge siden. Dette kommer til å gå strålende! :) 6. trinn er supert, fin alder på elevene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faglærer på 6. trinn :) Jeg skal ha mest mat og helse. I tillegg skal jeg ha RLE, naturfag, styrk (hva nå det er) og norsk 2.

Det er nok styrking i et av basisfagene, altså at du tar ut en eller flere elever og hjelper dem litt ekstra, eller at du er med som "hjelpelærer" i noen timer (som sannsynligvis blir brukt til arbeidstimer i et av basisfagene).

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden nærmer seg nå, og ferien har gått altfor fort syns nå jeg da. Skulle så ønske at jeg skulle tilbake til min gamle arbeidsplass, istedenfor å begynne på en ny skole. Kjedelig når man ikke har fast jobb. Krysser fingrene allerede for fast jobb til neste høst, og gjerne litt nærmere her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må jeg ha i mine innlegg!

Jeg er nyutdannet lærer og skal begynne i ny jobb i august. Har fått jobb på ungdomsskole, og skal i tillegg være kontaktlærer. Vet ikke helt om jeg gleder meg eller gruer meg mest til kontaktlæreransvaret, men får vel ta det som det kommer :) Jeg har tatt PPU og skal undervise i norsk og RLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Hvor langt er det du må pendle for å komme deg på jobb Almera?

Er det noen flere av dere andre som skal på sånn kurs for nyutdanna lærere før skoleåret starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt er det du må pendle for å komme deg på jobb Almera?

Er det noen flere av dere andre som skal på sånn kurs for nyutdanna lærere før skoleåret starter?

Hva er dette for et kurs da? Jeg har hørt om noe som heter "Ny i Hordaland" (eller det fylket du bor i), der man får veiledning og tildelt en mentor ved arbeidsplassen. Er dette noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at de som faller fra, gjør det i løpet av de første 4 årene. Læreryrket er ganske tøft til tider, men man får gjort mye på en dag også:)

Nå skal jeg begynne på mitt 6. år som lærer, endelig i fast jobb! Jeg måtte vente så lenge siden jeg først begynte i en annen kommune...

Synes ferien er ganske lang... spesielt når været her hos oss ikke alltid er så fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Hva er dette for et kurs da? Jeg har hørt om noe som heter "Ny i Hordaland" (eller det fylket du bor i), der man får veiledning og tildelt en mentor ved arbeidsplassen. Er dette noe annet?

vet ikke helt hvordan selve kurset forløper seg, men jeg vet at her i regionen (ikke hele kommunen forresten) arrangeres det en kursrekke utover høsten. Tror kanskje det var en 5-6 kurs med forskjellige temaer (klasseledelse var vel et av temaene, husker ikke resten), og disse er beregnet på nyutdannede lærere. Virker som et bra tiltak =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

faglærer på 6. trinn :) Jeg skal ha mest mat og helse. I tillegg skal jeg ha RLE, naturfag, styrk (hva nå det er) og norsk 2.

Hva må du gjøre for å kunne bli lærer i mat og helse? Er det et spesielt fag du velger eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

jeg har tatt årsenhet (60 stp) i mat og helse som et år i lærerutdannselsen min, men det er også veldig mange ufaglærte som har dette faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varpunen: Jeg skal i år kjøre ca 7 mil pr dag,altså 3,5 mil hver vei. I fjor var jeg oppi 9 mil om dagen. Blir mye kjøring i løpet av et år. En ting er om man må pendle hvis man jobber i sjeldne yrker, men skoler er det jo overalt, har vel 6-7 skoler i 2 km omkrets til her hvor jeg bor nå(bor i en by).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...