Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Takk så mye for svar! :takke:

Jeg er sikker på at det blir GLU 1-7, tror det passer best for meg. Føler meg også mer komfortabel med å utøve autoritet ovenfor de mindre enn de større, og er i tillegg glad i litt kreativt arbeid, så GLU 1-7, here we go! Hehe. Gleder meg :hoppendeglad:

Så fint at du har klart å bestemme deg! :) Du står overfor mye spennende, og jeg håper du kommer til å trives når undervisningen begynner. Lykke til! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører vel også til her inne. Jeg har endelig, etter mye om og men i løpet av mine tre første år i lærerutdanning, kommet frem til at jeg igjen har lyst til å bli lærer. Jeg har i løpet av studiet vinglet veldig, har i perioder hatt veldig lyst, mens jeg i andre perioder ikke har hatt lyst i det hele tatt. Men sitter igjen med følelsen av at dette er ganske normalt for lærerstudenter. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer sterkt å bli engelsk lærer på VGS, men hvordan blir jeg det? Må jeg skaffe meg master i engelsk på universitetet, går jeg på lærerhøyskolen, eller hva? Det eneste jeg er bekymret over er at jeg ikke skal være god nok i engelsk... Har bodd i USA i 11 måneder av mitt liv så jeg kan snakke engelsk, men jeg har litt av dialekten til staten jeg bodde i og er redd at folk skal tro jeg ikke kan engelsk siden den ikke høres lik den britiske vi lærte på barne- og ungdomsskolen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Jeg vurderer sterkt å bli engelsk lærer på VGS, men hvordan blir jeg det? Må jeg skaffe meg master i engelsk på universitetet, går jeg på lærerhøyskolen, eller hva? Det eneste jeg er bekymret over er at jeg ikke skal være god nok i engelsk... Har bodd i USA i 11 måneder av mitt liv så jeg kan snakke engelsk, men jeg har litt av dialekten til staten jeg bodde i og er redd at folk skal tro jeg ikke kan engelsk siden den ikke høres lik den britiske vi lærte på barne- og ungdomsskolen. :sjenert:

Jeg tror nok ikke vanlig 5-10kl allmennlærer (eller hva det heter nå)er det rette løpet. Om man sikter seg på vgs er det nok vanligere og ta en bachelor eller master i det aktuelle faget + PPU (ped). Men det er mulig du kan gå lærerskolen og ta master i engelsk der også, om du finner noen som tilbyr det.

Har du bodd et år i usa og prater flytende, så trenger du nok ikke å bekymre deg for at det ikke høres "britisk" nok ut. :)

(og forresten, jeg hører rykter om at det er et stort behov for engelsklærere :) )

Endret av Mauna Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer sterkt å bli engelsk lærer på VGS, men hvordan blir jeg det? Må jeg skaffe meg master i engelsk på universitetet, går jeg på lærerhøyskolen, eller hva? Det eneste jeg er bekymret over er at jeg ikke skal være god nok i engelsk... Har bodd i USA i 11 måneder av mitt liv så jeg kan snakke engelsk, men jeg har litt av dialekten til staten jeg bodde i og er redd at folk skal tro jeg ikke kan engelsk siden den ikke høres lik den britiske vi lærte på barne- og ungdomsskolen. :sjenert:

Jeg skal bli lærer i engelsk. Nettopp ferdig med en bachelor i engelsk for øyeblikket, og i utgangspunktet kan jeg velge PPU, gå det ett år og deretter bli lærer. Derimot satser jeg på master først. Så nei, du må ikke ha master.

Når det gjelder engelsken du snakker, så anbefales det at du velger den engelsken du foretrekker og holder deg til den. Derfor vil det bli lært vekk britisk-, amerikansk-, australsk-engelsk etc. For elever på barneskolen er det sjelden snakk om store forskjeller, siden man da lærer bort grunnprinsipper for videre utvikling, og de eldre elevene i den norske skolen i dag er såpass kjent med de fleste typer engelsk at de antagelig ikke vil tenke over hva slags engelsk læreren bruker. Jeg snakker britisk engelsk, mens flertallet av mine medstudenter valgte faktisk amerikansk engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du har tenkt å jobbe, AB, men om du vil jobbe i VGS er det en stor fordel om du har en master i engelsk/engelsk fagdidaktikk. Også, så lenge du ikke har en svært utpreget dialekt er det ikke noe problem å snakke slik du gjør, selv prøver jeg å ha en nøytral uttale, men ikke britisk engelsk - de fleste elevene jeg har hatt foretrekker en mer amerikansk uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til neste år begynner jeg på lærerstudiet. GLU 5.-10. i Bergen, gleder meg masse masse! Noen andre som har gått der eller som skal begynne der? Har valgt samfunnsfag og tenker så å også velge kunst og håndtverk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg har søkt samfunnsfag ved HiB til høsten også, tror jeg kommer inn og (om ikke blir det førskolelærer på meg). Har lyst på engelsk som 2. fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet jo heller ikke om jeg kommer inn! Har du lyst å dele karaktersnittet ditt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller kun i ordinærkvote, og der har jeg mellom 51 og 53,5 poeng alt etter hvilke språkpoeng de velger å gi meg. Første gang jeg søkte ved HiB (en annen linje for 3 år siden) fikk jeg ikke poeng for å hatt engelsk i tre år, fordi jeg hadde vært det ene året i USA. Derfor er jeg veldig spent på hvordan de velger å gjøre det i år^^

Hvordan stiller du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, men da virker det jo veldig sikkert at du kommer inn da!:D Jeg har førstegangsvitnemål, og har 47,1 poeng. Ifjor var snittet 45,9 for de med førstegangsvitnemål, men man vet jo aldri om folk stiller med høyere karakterer i år. Er sinnsykt nervøs, spesielt etter ditt superhøye snitt^^ Vi får håpe på det beste for oss begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du har et bedre karaktersnitt enn meg da, men jeg er 22 år og har litt alderspoeng der, pluss at jeg får ekstra poeng da jeg allerede har 60 studiepoeng etter et mislykket studie ;) Tror du og har god sjanse for å komme inn. I år har de færre søkere enn i fjor, og flere plasser på linjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Er ferdig med lærerutdannelsen i år, og er allerede totalt forvirret over hvordan den nye utdannelsen er lagt opp. Er det sånn at man velger fordypningsfag allerede første året? Hvilke fag er obligatoriske for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har slik at man må velge enten norsk eller matte, men ved HiB er det kun pedagogikken som er obligatorisk. Resten av fagene velger du fritt. Når du søker velger du ditt første valgfag. Når du godtar plassen velger du fag nummer to. Så jobber du med disse to fagene + pedagogikk i tre år. På fjerde år kan du velge et til 60 poengs fag, to på 30, eller begynne på mastergrad.

Dette gjelder 5-10 trinn altså, vet ikke hvordan det er på 1-7 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Ah. Litt mer fordypning nå enn tidligere altså :) Både positive og negative sider med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mauna Lee

De to første årene måtte alle ta 30stp ped. 30 stp norsk. 30 stp matte. 20 stp RLE og 10 stp glsm. De to siste årene valgte man fritt. Da kunne man jo også f.eks bygge på den norsken, matten eller peden man allerede hadde valgt, eller velge andre fag (eller ta master).

Det er absolutt fordeler med den faglige fordypninga man får nå, men det som er dumt er at man utvikler seg veldig mye de fire årene på skolen. Så et fag man velger før man starter er kanskje noe helt annet når man kommer ut i en undervisningsituasjon. Når man fulgte den gamle modellen fikk man gjerne teste ut en del fag i praksisen de første årene, og da fikk man også flere ideer til hva man ville gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Henger meg på denne tråden jeg. Vurder lærer senere (går fortsatt bare på videregående) så er greit å høre hva andre synes om utdanningen og yrket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Når man er nyansatt og skal sende inn skattekort, politiattest og vitnemål, skal det da sendes inn til skolen eller til kommunen? Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte inn skattekort og vitnemål til kommunen. De måtte ihvertfall ha vitnemålet for å gi meg riktig lønn! Politiattesten sendte jeg til skolen. Måtte i tillegg sende inn et tuberkoloseskjema, måtte noen andre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...