Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Gjest Mauna Lee

Jeg er ikke kontaktlærer "på papiret", men har fungert som kontaktlærer for en klasse på barnetrinnet. Har fått funksjonstillegg som kontaktlærer, men ikke den ekstra timen til planlegging. Jeg føler at det første året har gått mye bedre enn forventet. Det er selvsagt mye arbeid, men jeg har fått mye god støtte og gode råd fra mine flotte kolleger. Gleder meg allerede til å starte på neste skoleår - uten studier i tillegg.

Så bra at det har gått så fint! Jeg skal ikke være kontaktlærer neste år. På skolen jeg har fått jobb setter de nemlig ikke nyutdanna som kontaktlærere. De vil at de nyutdanna skal komme seg inn i systemet og bli trygge i jobben først. På en måte er det en veldig fin tanke, men på den andre siden så virker det jo veldig hyggelig å være kontaktlærer også da :)

I år har jeg jobba på ungdomskolen, og det har vært veldig fint, veldig lærerikt og utrolig stressende. Så jeg tror jeg har funnet ut at personligheten min passer litt bedre inn på barneskolen. Litt synd ettersom fagene jeg har fordypning i egentlig passer bedre på ungdomskolen.. men men, kanskje jeg passer bedre inn der når jeg får mer erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne vil jeg ha på "mine innlegg". Selv har jeg nå jobbet seks år som lærer, men føler meg fremdeles litt nyutdannet, samtidig som det er fantastisk deilig å ha rutinene under huden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vil jeg ha på "mine innlegg". Selv har jeg nå jobbet seks år som lærer, men føler meg fremdeles litt nyutdannet, samtidig som det er fantastisk deilig å ha rutinene under huden ;)

Så bra :) Hvilke trinn og fag har du? Er det gøy? Hehe...

AB2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det har gått så fint! Jeg skal ikke være kontaktlærer neste år. På skolen jeg har fått jobb setter de nemlig ikke nyutdanna som kontaktlærere. De vil at de nyutdanna skal komme seg inn i systemet og bli trygge i jobben først. På en måte er det en veldig fin tanke, men på den andre siden så virker det jo veldig hyggelig å være kontaktlærer også da :)

Jeg må bare kommentere det jeg har kursivert. For ja, det kan være veldig hyggelig. Og så kan det være helt fryktelig. Som med alle jobber og stillinger er det plusser og minuser også ved å være kontaktlærer. Jeg tror skolen "din" har en veldig fornuftig personalpolitikk når de ikke setter nyutdannede til kontaktlærere, da det ofte er foreldresamarbeidet og utfordringer knyttet til det som blir den største byrden for den nyutdannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Jeg må bare kommentere det jeg har kursivert. For ja, det kan være veldig hyggelig. Og så kan det være helt fryktelig. Som med alle jobber og stillinger er det plusser og minuser også ved å være kontaktlærer. Jeg tror skolen "din" har en veldig fornuftig personalpolitikk når de ikke setter nyutdannede til kontaktlærere, da det ofte er foreldresamarbeidet og utfordringer knyttet til det som blir den største byrden for den nyutdannede.

Det tviler jeg ikke på ja! Så jeg tror nok egentlig jeg er mest fornøyd med den ordningen (selv om jeg har lyst på en egen klasse etterhvert. Skal ærlig innrømme at jeg gruer meg til disse foreldremøtene og foreldre/elevsamtalene. Så den kontaktlærerjobben haster ikke så veldig med det første.

I starten av august skal jeg på et kurs for nyutdannede lærere som kommunen tilbyr med nyutdannede fra flere forskjellige skoler. Noen som har vært på noe liknende kurs før og som vet litt om hva det går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Hvilke trinn og fag har du? Er det gøy? Hehe...

AB2

Jeg er lærer på barneskole, primært på mellomtrinnet, og har de fleste fag -man er jo allmennlærer, må vite ;) Dog er fordypningsfaget mitt engelsk, og så har jeg særinteresse for norsk. Derfor har jeg hatt disse to fagene i flere klasser de siste årene. Stortrives i jobben som lærer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare kommentere det jeg har kursivert. For ja, det kan være veldig hyggelig. Og så kan det være helt fryktelig. Som med alle jobber og stillinger er det plusser og minuser også ved å være kontaktlærer. Jeg tror skolen "din" har en veldig fornuftig personalpolitikk når de ikke setter nyutdannede til kontaktlærere, da det ofte er foreldresamarbeidet og utfordringer knyttet til det som blir den største byrden for den nyutdannede.

Veldig enig i det du sier her. Jeg har hele tiden gått og tenkt: "Hva tenker foreldrene om dette her?" osv. Og når jeg hører på hva andre lærere sier høres det ut som at foreldrene bare tar kontakt dersom det er noe som er negativt, og ikke når det er noe som er positivt. Og det er travelt å hele tiden gå rundt å føle at det man ikke gjør er godt nok.

Jeg har heldigvis vært heldig med foreldrene til den klassen jeg har hatt. Gruet meg skikkelig til det første foreldremøtet, men har stort sett fått bare positive tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av august skal jeg på et kurs for nyutdannede lærere som kommunen tilbyr med nyutdannede fra flere forskjellige skoler. Noen som har vært på noe liknende kurs før og som vet litt om hva det går ut på?

Heh, føler at jeg okkuperer tråden litt her nå ... Men jada, jeg har vært med på noe liknende. Det var samlinger, og vi møttes for å kunne "briefe" litt på saker og opplevelser som hadde vært vanskelige/utfordrende den siste perioden. Jeg husker at jeg syntes det var veldig godt å kunne snakke med noen som stod i samme situasjon, og som hadde TID til å prate med meg!

Når jeg nå ser at du skriver at det er i regi av din kommune og at det er i starten av skoleåret, ser jeg for meg at det kanskje mest er en informasjonsøkt der dere får vite litt om kommunens forventninger og krav til dere som lærere og voksenpersoner i skolen. Vi er jo "kommunens ansikt utad" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne tråden jeg og, jeg er lærerstudent som nettopp er ferdig med første året mitt :D Stortrivdes i praksis i en 7. klasse :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyutdanna adjunkt med opprykk fra universitet, søker jobber for harde livet nå. Vil i vgs da, uten å fornærme noen vil jeg helst jobbe med kollegaer som har samme bakgrunn som meg og ikke allmennlærere + at jeg trives best med kunnskapsfokuset i vgs. Ser dårlig ut hittil, så har søkt master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

nyutdanna adjunkt med opprykk fra universitet, søker jobber for harde livet nå. Vil i vgs da, uten å fornærme noen vil jeg helst jobbe med kollegaer som har samme bakgrunn som meg og ikke allmennlærere + at jeg trives best med kunnskapsfokuset i vgs. Ser dårlig ut hittil, så har søkt master.

lykke til:) håper du finner noe snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærerstudent. Har gått 3 år nå, har 2 år igjen pga planlegger master.

Jeg vil helst undervise på mellomtrinnet tror jeg. Er ikke så glad i de helt minste, og tror ungdomsskolen kan bli litt tøff som ung, nyutdannet jente. Det jeg gruer meg mest til er foreldrekontakten faktisk. Det faglige tror jeg skal gå veldig greit. Har hatt praksis i 6., 8. og 1.klasse. Alle klassene har vært veldig greie, håper jeg ikke får en skikkelig problemklasse når jeg starter i jobb.

Jobber nå som privatlærer ved siden av studiene (for voksne hovedsaklig, på kveldstid), veldig god erfaring å ha med seg tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man jobbe på grunnskolen med master, altså? Jeg trodde de ikke ville ha lektorer i grunnskolen pga lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg her også :vinke:

Jeg er snart ferdig med mitt første år som lærer. Har vært kontaktlærer for en 3.klasse. En kjempegjeng som jeg kommer til å savne når året er omme. Har hatt det bra som kontaktlærer, selv om det er mye jobb. Mye papirarbeid og foreldrehenvendelser. Kontaktlærertillegget er ikke mye å skryte av om man ser det opp mot arbeidet som følger med.

Siden dette kun var et vikariat så skal jeg over til en ny skole neste skoleår. Da skal jeg ikke være kontaktlærer. Skal jobbe på småskoletrinnet for det meste. Det virker som å være en koselig skole, med gode intensjoner og en trivelig lærerstab.

Jeg har fordypning i spes.ped, naturfag og kroppsøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke til:) håper du finner noe snart!

Takk for det! Har 5 års utdanning, og er kjempemotivert for å begynne å jobbe, så føles litt trått at jeg må ta master for å få jobb i videregående.. Menmen, må jeg så må jeg. Krysser fortsatt fingrene for at det dukker opp noe jobber da, mangler ikke på ledige stillinger, men mangler visst ikke på søkere heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man jobbe på grunnskolen med master, altså? Jeg trodde de ikke ville ha lektorer i grunnskolen pga lønn.

Jeg skal ikke ta master i et fag, men i spes.ped. Spes.ped-er i grunnskolen er veldig ettertraktet her i distriktet hvertfall, så satser på det går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får man jobbe på grunnskolen med master, altså? Jeg trodde de ikke ville ha lektorer i grunnskolen pga lønn.

Joda, lektorer kan få jobb i grunnskolen om kompetansen er etterspurt. Jeg er lektor med tillegg, men tok master etter at jeg hadde jobbet noen år og mens jeg jobbet. Etter sommeren bytter jeg jobb og går over til ungdomstrinnet. Det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå!

Jeg skriver meg inn her jeg og! Er akkurat ferdig utdannet adjunkt nå :danser: Har fått jobb på niende trinn, fagkombinasjonen er jeg noe usikker på enda, men blir garantert norsk! :)

har fordypning i norsk, naturfag, samfunnsfag og spedsped fra høgskolen, så har jo mange fag som jeg kan undervise i!

Gleder meg veldig, og greit med et forum her som man kan lufte bekymringer og gleder på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh! håper noen av dere kan gi litt motivasjon sent på en lørdag! sitter her og leser til RLE eksamen som er neste uke! er straks ferdig med andre året på allmennutdanningen! lyset i tunnelen føles lang unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe problem å få jobb i grunnskolen som lektor, hvis du kan brukes i flere fag. Noen har jo kun ett (eller to) fag, og da er det kanskje litt vanskeligere å få nok undervisningstimer i grunnskolen enn på en større vgs. Jeg vurderer å søke master i norskdidaktikk etterhvert, men ser uansett ikke for meg å jobbe noe høyere enn 10. trinn.

Til høsten skal jeg begynne med 1. klasse. Blir nok en stor overgang fra mellomtrinnet, men jeg gleder meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...