Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Når man er nyansatt og skal sende inn skattekort, politiattest og vitnemål, skal det da sendes inn til skolen eller til kommunen? Noen som vet?

Jeg vil tro det er til skolen, men vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mauna Lee

skattekortet er vel hvertfall kommunen. Det er de andre to jeg er litt usikker, men jeg kan prøve vitnemål og skattekort til kommunen og politiattest til skolen ja.

Tuberkulose har jeg ikke sett noe til enda nei.

Takk for raske svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er nyansatt og skal sende inn skattekort, politiattest og vitnemål, skal det da sendes inn til skolen eller til kommunen? Noen som vet?

Jeg leverte alt på kontoret på skolen. Hvis du ikke har jobbet i kommunen tidligere i år kan det sikkert være lurt å få inn skattekortet så fort som mulig, siden du får lønn allerede 12.august. Da er det for sent å levere skattekortet når du begynner å jobbe i midten av måneden! Hvis alle har ferie på skolen nå så kan du jo sikkert sende det rett til lønns- og personalavdelingen i kommunen.

Jeg kan ikke garantere for at alt jeg sier er helt korrekt, siden jeg hadde vært tilkallingsvikar tidligere på året og derfor levert skattekortet allerede da jeg startet i min første jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mauna Lee

Jeg begynner å grue meg skikkelig til min første ordentlige lærerjobb. Jeg har jo som sagt fått timeplaner, og nå sitter jeg i ferien min å lurer på om jeg fortsatt skal ta ferie med god samvittighet, eller om jeg burde begynne å planlegge fagene jeg skal ha i år?

Hva gjorde dere andre nyutdannede? Lot dere det ligge til planleggingsdagene i august? Det blir jo ordentlig mye jobb på de dagene hvertfall... Men på den andre siden, så har jeg hverken sett noe fagplaner eller noe budsjett, så det er ikke så lett å begynne å planlegge sånn helt ut i det blå heller. Men tenk om jeg kommer der første jobbdag, helt uplanlagt, også møter jeg de andre nyutdanna som har alt klart....

*ikkje få panikk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å grue meg skikkelig til min første ordentlige lærerjobb. Jeg har jo som sagt fått timeplaner, og nå sitter jeg i ferien min å lurer på om jeg fortsatt skal ta ferie med god samvittighet, eller om jeg burde begynne å planlegge fagene jeg skal ha i år?

Hva gjorde dere andre nyutdannede? Lot dere det ligge til planleggingsdagene i august? Det blir jo ordentlig mye jobb på de dagene hvertfall... Men på den andre siden, så har jeg hverken sett noe fagplaner eller noe budsjett, så det er ikke så lett å begynne å planlegge sånn helt ut i det blå heller. Men tenk om jeg kommer der første jobbdag, helt uplanlagt, også møter jeg de andre nyutdanna som har alt klart....

*ikkje få panikk*

Jeg vil råde deg til å vente. Ikke bruk tid og energi på den store planleggingen nå, for mest sannsynlig skal du samarbeide med noen kolleger, de har allerede en fagplan i fagene du skal ha, og som du sier: du vet ikke noe om den økonomiske tilstanden (selv om jeg tror ikke du skal regne med at du får kjøpe inn det du måtte ønske/føle at du trenger, uansett hvor god økonomien er, dessverre). Både du, kollegene og dine fremtidige elever er mye mer tjent med at du bruker ferien på å slappe godt av, kose deg og nyte dagene, for småfuglene skal vite at det blir hektisk når det braker løs i august!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med ferie, blir nok å gjøre til høsten uansett om man starter nå eller om en mnd. Spar opp energi, og nyt fridagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er den noen lærere (eller forsåvidt andre ansatte) i Oslo kommune her? Jeg lurer på hvilken dato i mnd lønnen kommer? I kommunen jeg jobbet tidligere kom den den 12., men det slo meg plutselig at det kanskje varierer fra sted til sted..

Jeg skal prøve å være økonomisk dette året, for jeg har planer om å starte på master høsten 2012, og da er det lurt å ha litt i reserve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med valgfag 2, petrinepetrine? :)

Jeg kom inn på førstevalget mitt, engelsk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg er også kommet inn på førstevalget, så nå blir det samfunnsfag og kunst og håndtverk. Når drar du til Bergen, eller bodde du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor her allerede. Er nogenlunde etablert med mann og barn og egen leilighet :)

Du da, har du funnet deg sted å bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Fersk lærer hilser på, jeg hører også til her.

Nyutdanna adjunkt med tillegg. Har fått full jobb for neste år på vgs, så det er ikke et must med master - selv om det nok er en fordel for alle parter.

Tenker å ta desentralisert master på sikt.

Gleder meg veldig til å komme i gang til høsten og få klassene mine.

Jobbet nesten halv stiling på vgs i tillegg til studiene på slutten av skoleåret.

Læreryrket virker givende, krevende og morsomt! :) Godt å gjøre en viktig jobb.

Endret av Aud Long
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halebein

Jeg begynner å grue meg skikkelig til min første ordentlige lærerjobb. Jeg har jo som sagt fått timeplaner, og nå sitter jeg i ferien min å lurer på om jeg fortsatt skal ta ferie med god samvittighet, eller om jeg burde begynne å planlegge fagene jeg skal ha i år?

Hva gjorde dere andre nyutdannede? Lot dere det ligge til planleggingsdagene i august? Det blir jo ordentlig mye jobb på de dagene hvertfall... Men på den andre siden, så har jeg hverken sett noe fagplaner eller noe budsjett, så det er ikke så lett å begynne å planlegge sånn helt ut i det blå heller. Men tenk om jeg kommer der første jobbdag, helt uplanlagt, også møter jeg de andre nyutdanna som har alt klart....

*ikkje få panikk*

Jeg ville ventet. Planene våre er stort sett aldri ferdig før i alle fall en mnd etter skolestart. Det er ofte forandringer som skjer underveis, og plutselig blir timeplanene endret. Men jeg kjenner igjen følelsen... før min første lærerjobb i 2003 var jeg kjempenervøs. Skulle begynne med en ny 8 klasse, og hadde aldri jobbet i ungdomsskolen. Husker jeg hadde mareritt om at jeg stod å kavet i et klasserom og elevene var spinnville rundt meg og bare bråkte og lo av meg:) Jeg har heldigvis aldri opplevd dette i virkeligheten:)

Nå i år aner jeg ikke hvilke fag eller hvilken timeplan jeg får, ingenting er klart før planleggingsdagene. Det eneste jeg vet er at jeg skal fortsette med klassen min (10.kl)

Har vært en del rot og tull, fordi vi har fått to oppsigelser i personalet. Å starte på jobb igjen i år blir veldig spesielt. Rektor og en av lærerkollegaene mine har mistet sønnen sin i Utøya-tragedien, så de vil ikke stille på jobb, selvfølgelig. Samtidig er det et veldig lite sted her, så alle elevene og oss ansatte er preget av dette.

Vanskelig å ha fokus på å skulle lage halvårsplaner og starte opp undervisningen da...men samtidig tror jeg det er viktig for elevene og oss at hverdagen blir mer "normalisert"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bli student nå til høsten :) Skal studere faglærer i kunst og håndverk. Vet at det er mangel på arbeidsplasser der. Noen som har noen tips? Til eventuell etterutdanning eller noe, så jeg øker sjangsene litt?

Drømmen er jo å undervise på folkehøgskole innen søm... Men er jo greit å ha litt å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norsk er er klassisk fag der det er stort behov for lærere. Vet også at det på vgs er noe mangel på geografi- og religionlærer.

Vi tipse deg om å ta fag du selv liker.

Halebein, det blir jo dessverre veldig spesiell skolestart for deg, helt grusomme de tragediene som har skjedd, og har rammet over hele landet. Helt forferdelig, og blir nok mye fokus på i skolen denne høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er er klassisk fag der det er stort behov for lærere. Vet også at det på vgs er noe mangel på geografi- og religionlærer.

Vi tipse deg om å ta fag du selv liker.

Jeg er glad i norsk :) Både litteratur og grammatikk :P

Er noen andre fag jeg kunne tenkt meg og da.

Men hvis jeg fks tar ett år med norsk etter å ha fullført faglærer i k&h så kan jeg undervise i norsk fra barneskole-vgs/voksenopplæring?

(Med faglærer i k&h så er det de trinnene man kan undervise i)

Er det så 'enkelt' liksom? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke helt til hvordan det K og H studiet ditt er lagt opp. De ulike lærerutdanningene legges opp ulikt - rettet mot ulike årskull. De som går PPU (60 studiepoeng) må ha minst en bachelor. Så fort peden er i boks, kan vi undervise i alle trinn fra 5. klasse og oppover i de fagene vi har som det undervises i.

Om du ved din skole får en grunnbase med ped som gir deg undervisningskomp i bestemte trinn - så vil jeg tro fag du har årsstudium i i tillegg kan du undervise i.

Ved vgs skal en normalt sett ha 60 studiepoeng i de ulike undervisningsfagene. Dermed kan jeg for eksempel ta årsstudium i så mange fag jeg gidder - og undervise i dem.

Men så kommer det jo an på arbeidsgiver - det er noen som foretrekker lærere med master - og det kommer an på hvilken kombinasjon en har opp mot skolens behov.

Vet ikke hvordan dette er for de som har gått andre lærerutdanninger - noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ped.emnet på studiet mitt står det at man får 30 studiepoeng gjennom to år. (hvis jeg ikke tar helt feil)Link

Om videre studiemuligheter står det 'andre lærerutdanningsfag', og jeg googlet litt og fant denne listen Link

Så det ser jo ut som at det skal være mulig å videreutdanne seg litt innen norsk eller noe annet....

Så får vi håpe jeg har rett :P

Det er så nytt for meg, med høyskole. Jeg har ikke helt fått med meg alt studiet innebærer 'i detalj' og hva jeg kan gjøre videre... Mye å få med seg.. så beklager om jeg er helt på bærtur hehe.

Men så lurer jeg også litt på om jeg kanskje skal videreutdanne meg som førskolelærer. Men jeg har ikke peiling altså. Både førskolelærer og å ta ett fag til frister like mye. Samme med master i k&h... Men så er det hva som lønner seg mest da :P

Får ta meg en prat med rådgiver på skolen uansett.

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...