Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når verden har fått sett bilder av bombeskadete sivile og tortur i flere sammenhenger i aviser og på nyhetene i flere år, som har vært helt skrekkelig. Skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke kan tåle å se Osama Bin Laden balsamert!

Det kommer vel litt an på hva han ble skutt med, og hvor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dødsstraff uten dom er ikke så bra i et sivilt samfunn. Og dødsstraff MED dom er bare marginalt bedre.

Å drepe sine fiender i felt er derimot veldig kurant. Osama falt i ildstrid.

Og til ditt hypotetiske tilfelle: Om en som har sittet inne for drap, truer meg, så kontakter jeg politiet, så de kan gjøre noe med saken. Dersom han angriper meg, så dreper jeg ham der og da, for da vet jeg at en som har drept før, står meg etter livet og mener å faktisk ta det. Ingen grunn til å være lett på handa eller vurdere om "det er nok nå".

Iallfall håper jeg at jeg ville kunne gjennomføre det. Når sant skal sies, så har jeg aldri vært i den situasjonen, men det virker for meg som det eneste rasjonelle å gjøre om den noen gang skulle oppstå.

Ok, da er vi enig.

Bortsett fra en ting: At Osama falt i ildstrid.

Det er kommet fram at han ble angrepet av et sivilisert samfunn som hadde til hensikt å drepe ham.

Altså: Vi er imot dødsstraff så lenge det skjer på vår jord, men hvis vi drar til naboen er vi ikke imot det. (DU kunne formulert det bedre :) )

Det var nemlig et sivilisert samfunn som utførte dødsdommen!

Det var en provosert ildstrid, uten at de innvolverte på sivilisert side hadde noe personlig imot offeret.

Det var sivilisert side som angrep.

For å snu det opp-ned: Hvis jeg ble angrepet av sivilister eller hvem som helst som hadde som eneste hensikt å drepe meg, ville jeg selvsagt forsvart meg. Dermed ville det oppstått ildstrid.

Samme som du.

Spørsmålet dreier seg ikke om en slik situasjon, men en situasjon der vi kan velge å la en forbryter bli stilt for en domstol og la flertallet (demokrati) avgjøre straffen, eller ta dommen i egne hender og utføre dødsdommer der og da.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

:fnise:

Trodde Obama var i live jeg. Tror jeg ville fått det med meg dersom en sittende amerikansk president hadde dødd.

hehee...obama...osama... poteto, potato...

hehe, de har litt for like navn! men jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente :)

Gjest nobilian
Skrevet

Tyskerene så på de som terrorister. Du kan jo sjekke Aftenpostens arkiv på nettet så ser du at det i 1944 er over hundre artikler hvor tyskerne omtaler sabotasjeaksjonene som terroraksjoner og sabortørene som terrorister.

Dessuten har jeg det fra en slektning som var involvert i sabotasjeaksjoner og som ble omtalt som terrorist av tyskkontrolert norsk media.

Ja, har vi ikke alle sånne slektninger.. Tyske militære visste like godt som noen (kanskje bedre) hva terrorisme egentlig er, og de så på sabotørene som sabotører. Hva som ble uttalt i er media er noe annet, slike uttalelser skulle blant annet (da som nå) legitimere spesielt hardhendt fremferd mot dem som ble tatt.

Skrevet

Man må nok ta dette med en klype salt.

For de som har sett "lange flate ballær 2", hva skjedde på slutten der?

Amerikanerne bestemte at de skulle skrive om på historien til egen fortjeneste.

"USA redder Vikingene fra atom-katastrofe" e.l.

Nå har USA trøbbel med økonomien og de har innsett at krigen i Afghanistan er en dyr og forgjeves krig ettersom de aldri finner den skyldige.

Derfor, Obama bestemte nå at nok var nok. Vi fant Bin Laden, og kasta han på sjøen. Seiern er vår, nå skal det feires i Amerika, få folk glade, bli en populær president.

Noe annet som kunne skjedd, er at norske, franske, tyske, britiske osv styrker, har drept bin Laden, men får ikke ta æren fra USA. USA går inn med makt og tar avdøde og kaller ham for sitt eget bytte.

Uansett hva som har skjedd, skjer, eller kommer til å skje: USA er nummer 1, USA vinner, USa er best, USA tok igjen, USA viste verden hva de synes om 9/11.

:takke:

Gjest Consensio
Skrevet

hehee...obama...osama... poteto, potato...

hehe, de har litt for like navn! men jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente :)

Ja, i slutenden så er de alle like uansett :fnise:

(og her snakker vi ikke bare navnene hehe)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er overrasket over Obama, han takler det feil. Han har seg selv å takke om det blir krig og hevnaksjoner. Han burde være mer laidback og handle strategisk rundt Osamas død hvis det var fred han ville ha.

• Liker 1
Skrevet

Ok, da er vi enig.

Bortsett fra en ting: At Osama falt i ildstrid.

Det er kommet fram at han ble angrepet av et sivilisert samfunn som hadde til hensikt å drepe ham.

Altså: Vi er imot dødsstraff så lenge det skjer på vår jord, men hvis vi drar til naboen er vi ikke imot det. (DU kunne formulert det bedre :) )

Det var nemlig et sivilisert samfunn som utførte dødsdommen!

Det var en provosert ildstrid, uten at de innvolverte på sivilisert side hadde noe personlig imot offeret.

Det var sivilisert side som angrep.

For å snu det opp-ned: Hvis jeg ble angrepet av sivilister eller hvem som helst som hadde som eneste hensikt å drepe meg, ville jeg selvsagt forsvart meg. Dermed ville det oppstått ildstrid.

Samme som du.

Spørsmålet dreier seg ikke om en slik situasjon, men en situasjon der vi kan velge å la en forbryter bli stilt for en domstol og la flertallet (demokrati) avgjøre straffen, eller ta dommen i egne hender og utføre dødsdommer der og da.

Åja, du mener at man kun skal sitte på hendene og la fienden komme til seg?

Når man er i krig, som vi er i fht AlQueda, så oppsøker man fienden der han er, og ødelegger ham.

BinLaden var ikke en kriminell som skulle bringes til rettferdighet, men en krigførende part. Lovlig mål.

Skrevet

Man må nok ta dette med en klype salt.

For de som har sett "lange flate ballær 2", hva skjedde på slutten der?

Amerikanerne bestemte at de skulle skrive om på historien til egen fortjeneste.

"USA redder Vikingene fra atom-katastrofe" e.l.

Nå har USA trøbbel med økonomien og de har innsett at krigen i Afghanistan er en dyr og forgjeves krig ettersom de aldri finner den skyldige.

Derfor, Obama bestemte nå at nok var nok. Vi fant Bin Laden, og kasta han på sjøen. Seiern er vår, nå skal det feires i Amerika, få folk glade, bli en populær president.

Noe annet som kunne skjedd, er at norske, franske, tyske, britiske osv styrker, har drept bin Laden, men får ikke ta æren fra USA. USA går inn med makt og tar avdøde og kaller ham for sitt eget bytte.

Uansett hva som har skjedd, skjer, eller kommer til å skje: USA er nummer 1, USA vinner, USa er best, USA tok igjen, USA viste verden hva de synes om 9/11.

:takke:

Eller for de som tar manuset i norsk film så seriøst:

Usama døde for lenge siden av hjertefeilen sin, diabetesen sin og nyresykdommen sin. Det har også vært påstått at fyren hadde narkolepsi, kreft og benskjørhet...

Eventuellt også at han døde etter å ha blitt skadet i et angrep i ToraBora i desember 2001...

Skrevet

Eller for de som tar manuset i norsk film så seriøst:

Usama døde for lenge siden av hjertefeilen sin, diabetesen sin og nyresykdommen sin. Det har også vært påstått at fyren hadde narkolepsi, kreft og benskjørhet...

Eventuellt også at han døde etter å ha blitt skadet i et angrep i ToraBora i desember 2001...

For de som IKKE tar manuset i norsk film seriøst, mente jeg... Sorry.

Gjest Gjest
Skrevet

10 år, to katastrofale kriger, hundretusenvis av døde mennesker, og millioner av terrorister skapt, senere, så kan man ha tatt mannen som kan eller ikke kan ha vært innblandet i 9/11, av dage. Ikke så veldig imponerende egentlig.

Skrevet

10 år, to katastrofale kriger, hundretusenvis av døde mennesker, og millioner av terrorister skapt, senere, så kan man ha tatt mannen som kan eller ikke kan ha vært innblandet i 9/11, av dage. Ikke så veldig imponerende egentlig.

Uansett så driver vel amerikanere nå og feirer med marinert, grillet svinespareribs, alkohol og løssluppen sex, sånn for å skikkelig demonstrere...

(Mens de fortrenger frykten for hevnaksjoner.)

Skrevet

Uansett så driver vel amerikanere nå og feirer med marinert, grillet svinespareribs, alkohol og løssluppen sex, sånn for å skikkelig demonstrere...

(Mens de fortrenger frykten for hevnaksjoner.)

Jadda, hevnaksjoner.

"Bare vent, nå skal vi VIRKELIG terrorisere dere!"

Så de har liksom kjørt terror på sparebluss inntil nå? Ikke tatt det så alvorlig?

Men nå som Osama er død, så er det blitt personlig, eller noe? Tror ikke det. De har iverksatt all faenskap de er i stand til å iverksette, og det kommer de alltid til å gjøre, uansett.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg tror ikke det utgjør noen stor forskjell. Hevnaskjoner? Ja det tror jeg på. Men det kommer ikke til å bli noe "annerledes" enn det vi allerede er vant med, altså "random" terrorisme og faenskap.

Men er jeg glad han er død? Ja jeg er faktisk veldig glad det utysket er skutt og drept.

• Liker 1
Skrevet

I laugh at your threats and farth in your general direction!

Dagens første Monty Python-referanse. Voff, voff

Skrevet

Dagens første Monty Python-referanse. Voff, voff

Syns det blir litt- ja---- å si sånne lettvinte, arrogante ting når man tenker på de som har gått med i de terroraksjonen som har funnet sted alt...

Mulig at det er på plass med i det minste litt ydmykhet og respekt for de som alt har måttet betale?

Det er noe som heter:-Opp som en løve og ned som en skinnfell.

Og folks som er store i kjeften men ikke så mye mer enn det.

Joda.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får ikke fjerta med deg vannflaska di inn på flyet med det første...

Skrevet

Du får ikke fjerta med deg vannflaska di inn på flyet med det første...

Etter 4-5 år har jeg vel mer eller mindre vent meg til at jeg må kjøpe vannet mitt på INNSIDA av sikkerhetskontrollen, og at jeg må huske på å sjekke at jeg har tatt multitool og sånt ut av ryggsekken. Og sånn er det blitt, ingen er noe redde, og reiser er ikke blitt vanskelige, bare litt mer tungvinte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...