Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #83 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har ikke helt forstått om formålet var å drepe ham eller det var å ta ham til fange? Hvis intensjon var å drepe ham, er det etisk betenkelig, siden det er å gi dødsstraff uten dom. Målet var å drepe han. http://politiken.dk/udland/ECE1270584/sikkerhedskilde-bin-laden-skulle-likvideres/
Mann 42 Skrevet 2. mai 2011 #84 Skrevet 2. mai 2011 (endret) For å si det sånn: Jeg har alldri følt meg truet av Osama. Jeg vet ikke engang om jeg var en av dem han ønsket å drepe. Så skulle vi som ikke ble truet eller følte oss truet mene at en potensiell fiende skulle drepes? Uten dom? Dødsstraff uten dom har vi prøvd før, det var ikke den mest lykkelige perioden for menneskene. Særlig når det var basert på anekdoter fra 3-person. Selv om jeg er glad for hans død, blir jeg betenkt av holdningen din. Tja, han var AlQuedas ledestjerne og arkitekten bak 11. September-angrepet. Hva mer behøver man å vite, for å kunne avgjøre om han var en mann det ville være rimelig å se på som en fiende? Og hva i all verden? Du er glad for at han er død, men er betenkt over holdningen min? Er ikke det en anelse dobbeltmoralsk? Jeg er ikke av dem som vil snu det andre kinnet til. Jeg famler etter knokejernet i stedet. Endret 2. mai 2011 av Mann 42
chikako Skrevet 2. mai 2011 #85 Skrevet 2. mai 2011 Jeg forstår ikke hvordan noen kan føle glede over et drap. Hvis en person jeg fryktet ble drept hadde jeg nok følt en lettelse, men jeg kunne ikke følt glede, og jeg ville ikke feiret det. Denne mannen var noens far og bestefar. Noen var glad i han. Sikkert ganske mange som sørger over han. Vi har kritisert folk i midtøsten fordi de ferier drap, nå gjør folk fra vesten det samme. Han burde blitt staffet, men han burde fått en rettferdig dom, ikke bare drepes. Dekningen dette får i media viser at "vi" ikke er noe bedre enn "dem". 1
Gjest A Skrevet 2. mai 2011 #86 Skrevet 2. mai 2011 Du skal ikke se bort fra den symbolverdien det er å gå ut med at man IKKE begraver Usama Bin Laden, Al Qaeda muslim, med hodet vendt mot Mekka. Det ser også ut som de videre smir på å ydmyke ham, med å vise bilder fra et rotete skjulested og si at helten brukte en kvinne som skjold da de drepte ham. Så de har offentliggjort video altså fra et skjulested i etterkant. Men sikret seg ikke et snap-shot som viser oss den døde Usama,- som visstnok ble fraktet til en flybase i Afghanistan før de gravla han til sjøs..? Ja, ja.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #87 Skrevet 2. mai 2011 Bra at vi fikk kverka Darth Osama i dag etter at vi bomma på Darth Muhammar i går.. Jaja, det var ikke så ille forresten, de klarte jo å sprenge mesteparten av den onde familien hans og sørge for at ikke barnebarna hans vokser opp til å bli nye diktatorer. Om man sikter på bamsen midt mellom øynene så får man vanligvis med seg hele ungeflokken i en smell.
Gjest A Skrevet 2. mai 2011 #88 Skrevet 2. mai 2011 Bra at vi fikk kverka Darth Osama i dag etter at vi bomma på Darth Muhammar i går.. Jaja, det var ikke så ille forresten, de klarte jo å sprenge mesteparten av den onde familien hans og sørge for at ikke barnebarna hans vokser opp til å bli nye diktatorer. Om man sikter på bamsen midt mellom øynene så får man vanligvis med seg hele ungeflokken i en smell. Hæ? Du er naiv.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #89 Skrevet 2. mai 2011 Det ser også ut som de videre smir på å ydmyke ham, med å vise bilder fra et rotete skjulested og si at helten brukte en kvinne som skjold da de drepte ham. Så de har offentliggjort video altså fra et skjulested i etterkant. Men sikret seg ikke et snap-shot som viser oss den døde Usama,- som visstnok ble fraktet til en flybase i Afghanistan før de gravla han til sjøs..? Ja, ja. Og dette tror du altså på? Såpeopera i beste "home and away" stil. Du skal se Osama dukker opp igjen etter å overraskende ha overlevd begravelsen til havs. For en gjeng med godtroende fjols!
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #90 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Tja, han var AlQuedas ledestjerne og arkitekten bak 11. September-angrepet. Hva mer behøver man å vite, for å kunne avgjøre om han var en mann det ville være rimelig å se på som en fiende? Og hva i all verden? Du er glad for at han er død, men er betenkt over holdningen min? Er ikke det en anelse dobbeltmoralsk? Jeg er ikke av dem som vil snu det andre kinnet til. Jeg famler etter knokejernet i stedet. Er du på hælen siden du bruker den gamle hersketeknikken eller? Angrep er det beste forsvar, ikke sant? Få motparten i en debatt til å komme på defensiven. Funker ikke. Du vet godt at vi alle vurderer situasjon utfra følelser, der vi alle er glade for det som er skjedd, OG vår rasjonelle og logiske sans, som forhåpentligvis er styrt av etikk, der vi har grunn til å stille spørsmål. Du svarer heller ikke på hovedinnvendingen, som går på å gi dødsstraff uten dom. Er du tilhenger av det, eller? Eller er Osama et unntak? I så fall, hvorfor? Er det noe vi bare tillater USA å praktisere, eller burde det gjelde alle land? Burde enkeltpersoner også få lov til det? F eks hvis en som har sittet inne for drap truer deg? Kan vi da fritt drepe ham? Hvis det du skriver virkelig er holdningen din, og ikke bare en følelse i denne aktuelle situasjon (noe som vil være forståelig) har du mange etiske dilemmaer å forholde deg til. Endret 2. mai 2011 av Gentle
Gjest A Skrevet 2. mai 2011 #91 Skrevet 2. mai 2011 Og dette tror du altså på? Såpeopera i beste "home and away" stil. Du skal se Osama dukker opp igjen etter å overraskende ha overlevd begravelsen til havs. For en gjeng med godtroende fjols! Godtroende er vel ikke akkurat ordet å bruke på mine konspirasjonsteorier...
Gjest Erwin Skrevet 2. mai 2011 #92 Skrevet 2. mai 2011 Dekningen dette får i media viser at "vi" ikke er noe bedre enn "dem". Dekningen dette får i media fyller en helt spesifikk funksjon og forteller mye mer om oss enn at vi ikke er noe bedre enn dem.
Gjest A Skrevet 2. mai 2011 #93 Skrevet 2. mai 2011 Strålende nyheter! Og Obama sikret seg sansynligvis gjenvalg i 2012. Ja, det er sikkert fint å kunngjøre dette nå som de drev å maste om at han var født i Kenya og ikke hadde det formelle i orden til å ha blitt amerikansk president...
Gjest Hard Ride Skrevet 2. mai 2011 #95 Skrevet 2. mai 2011 Du svarer heller ikke på hovedinnvendingen, som går på å gi dødsstraff uten dom. Er du tilhenger av det, eller? Eller er Osama et unntak? I så fall, hvorfor? Er det noe vi bare tillater USA å praktisere, eller burde det gjelde alle land? Burde enkeltpersoner også få lov til det? F eks hvis en som har sittet inne for drap truer deg? Kan vi da fritt drepe ham? OBL erklærte krig, og har vært i krig med USA (og den vestlige verden) lenge. I krig er reglene litt annerledes enn i sivile tilfeller.
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #96 Skrevet 2. mai 2011 Ja, det er helt utrolig hva USA får til når Playstation Network er nede!
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #97 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes det er feil å synke på osama sitt nivå, men alikvell så klarer jeg ikke synes synd på familien hans. En over her synes vi skal tenke på familien hans, mens vi jubler over hans død, men tenk hvor mange titusner folk som har blitt berørt av 11.september! fordi de mistet enten mamman sin, begge foreldrene sine, barna sine, bestevennen sin, kansje hele familien sin! ...nå vedder jeg på at jeg får masse kritikka av dere alle ( og de fleste hadde skrevet det anonymt, men jeg Hater AB),men jeg sier det likevell: jeg hadde godta meg litt om jeg sto på liket hans og så barna hans i øya å lo! Det er ingen begrensning på hvor mange man kan føle medlidenhet med. Jeg kan føle med begge grupper, jeg. Død og drap er ille, uansett hvem det skjer med. Og jeg håper virkelig ikke du hadde gjort det siste du skrev ... det hadde vært smålig.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #98 Skrevet 2. mai 2011 Når verden har fått sett bilder av bombeskadete sivile og tortur i flere sammenhenger i aviser og på nyhetene i flere år, som har vært helt skrekkelig. Skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke kan tåle å se Osama Bin Laden balsamert!
Mann 42 Skrevet 2. mai 2011 #99 Skrevet 2. mai 2011 Er du på hælen siden du bruker den gamle hersketeknikken eller? Angrep er det beste forsvar, ikke sant? Få motparten i en debatt til å komme på defensiven. Funker ikke. Du vet godt at vi alle vurderer situasjon utfra følelser, der vi alle er glade for det som er skjedd, OG vår rasjonelle og logiske sans, som forhåpentligvis er styrt av etikk, der vi har grunn til å stille spørsmål. Du svarer heller ikke på hovedinnvendingen, som går på å gi dødsstraff uten dom. Er du tilhenger av det, eller? Eller er Osama et unntak? I så fall, hvorfor? Er det noe vi bare tillater USA å praktisere, eller burde det gjelde alle land? Burde enkeltpersoner også få lov til det? F eks hvis en som har sittet inne for drap truer deg? Kan vi da fritt drepe ham? Hvis det du skriver virkelig er holdningen din, og ikke bare en følelse i denne aktuelle situasjon (noe som vil være forståelig) har du mange etiske dilemmaer å forholde deg til. Dødsstraff uten dom er ikke så bra i et sivilt samfunn. Og dødsstraff MED dom er bare marginalt bedre. Å drepe sine fiender i felt er derimot veldig kurant. Osama falt i ildstrid. Og til ditt hypotetiske tilfelle: Om en som har sittet inne for drap, truer meg, så kontakter jeg politiet, så de kan gjøre noe med saken. Dersom han angriper meg, så dreper jeg ham der og da, for da vet jeg at en som har drept før, står meg etter livet og mener å faktisk ta det. Ingen grunn til å være lett på handa eller vurdere om "det er nok nå". Iallfall håper jeg at jeg ville kunne gjennomføre det. Når sant skal sies, så har jeg aldri vært i den situasjonen, men det virker for meg som det eneste rasjonelle å gjøre om den noen gang skulle oppstå.
Gjest NozMonster Skrevet 2. mai 2011 #100 Skrevet 2. mai 2011 http://www.dagbladet.no/2011/05/02/nyheter/utenriks/danmark/bombetrussel/16393316/ ..........det tok ikke særlig lang tid! obama er jo skummlere død enn levende jo!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå