Chiyo Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Endelig tok de han. Står at Amerikanske mydigheter har liket hans. http://www.nowpublic.com/world/osama-bin-laden-dead-may-1-2011-obama-confirms-bin-laden-death-2782935.html http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093058 Endret 2. mai 2011 av Chiyo 2
sebastianen Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 hmmm ja, men tror du det gjør noen forskjell nå ? Han er en mann, og flammen i midtøsten er allerede tent , er det noen grunn til å tro at al-Qaida og Taliban vil legge ned våpnene og gå tilbake til en fredelig sivil livstil ? Eller er det mulig det vil komme nye store angrep som svar på dette ? Jeg vet ikke , men jeg tror det er litt seint . Osama var jo ikke lenger den største trussel . 3
Chiyo Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2011 hmmm ja, men tror du det gjør noen forskjell nå ? Han er en mann, og flammen i midtøsten er allerede tent , er det noen grunn til å tro at al-Qaida og Taliban vil legge ned våpnene og gå tilbake til en fredelig sivil livstil ? Eller er det mulig det vil komme nye store angrep som svar på dette ? Jeg vet ikke , men jeg tror det er litt seint . Osama var jo ikke lenger den største trussel . Nei tror ikke det gjør noe forskjell. Men det er liksom den ene personen de har prøvd å drepe i flere år. Jeg lurer egentlig på hvordan de fant han jeg. Jeg mener det var jo ingen som visste om han i det hele tatt levde enda. Vi har jo ikke sett snurten av han på evigheter.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Det gjør ingen forskjell. Synes drapet var unødvendig. Trist og tragisk at amerikanerne feirer drapet. Obama er mye farligere enn Osama. 2
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Jeg syntes det er flott at en mann som er ansvarlig for at tusenvis av mennesker døde er blitt tatt livet av. Noen ganger er det til det beste å henrette noen. 6
sebastianen Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Jeg syntes det er flott at en mann som er ansvarlig for at tusenvis av mennesker døde er blitt tatt livet av. Noen ganger er det til det beste å henrette noen. Da bruker du hevntanket som grunnlag for avstraffelse ? Men tror du drapet virker preventivt i forhold til flere angrep fra islamistiske terrorister ? 1
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Da bruker du hevntanket som grunnlag for avstraffelse ? Men tror du drapet virker preventivt i forhold til flere angrep fra islamistiske terrorister ? Jeg er for dødsstraff i noen tilfeller. Og i dette tilfellet er jeg for dødsstraff. Man fortjener ikke livets rett når man hele livet har drept og skadet andre mennesker. Hadde sagt det samme dersom det var en seriemorder som hadde voldtatt og drept 80 kvinner. 6
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Jeg er for dødsstraff i noen tilfeller. Og i dette tilfellet er jeg for dødsstraff. Man fortjener ikke livets rett når man hele livet har drept og skadet andre mennesker. Hadde sagt det samme dersom det var en seriemorder som hadde voldtatt og drept 80 kvinner. Bør Stoltenberg også drepes da? Uten rettsak og dom? Siden han dreper og skader mennesker i Libya?
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Bør Stoltenberg også drepes da? Uten rettsak og dom? Siden han dreper og skader mennesker i Libya? Det er snakk om terrorisme. Stoltenberg er ingen terrorist. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Det er snakk om terrorisme. Stoltenberg er ingen terrorist. Stoltenberg er Norges leder, og hans militære styrker driver for tiden med statsterrorisme i Libya. 4
Bodøjenta87 Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Bør Stoltenberg også drepes da? Uten rettsak og dom? Siden han dreper og skader mennesker i Libya? Litt usaklig å skrive dette. Bin Laden jobbet målrettet for å, ikke bare ødelegge "fiendenes" liv, menfor å rekruttere BARN til å jobbe for organisasjonen. Selve drapet på Bin Laden vil jeg si er mer symbolsk enn noe annet. Det vil nok være stor fare for hevnaksjoner fremover, men hvis man skal bryte ned noe, så må man ta nøkkelpersonene. Bin Laden var helt klart en av de store. Tror ikke bare det er vestlige som feirer dette i dag, men mange i midtøsten også. 5
Gjest Doh Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Sjeldent jeg blir glad for at noen blir drept, men JIPPI!!!! Vel fortjent 3
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Det er snakk om terrorisme. Stoltenberg er ingen terrorist. Terrorisme og terrorist er et ord man bruker om motstanderenes handlinger. Når en gjør det selv så bruker en langt mer sympatiske ord. Dette er egentlig bare bruk av ord for å kunne manipulere tilhørerene. Det er vel ingen person som har blitt jaktet så intensivt og med så sterke midler som Osama bin Laden. Samtidig omtaler amerikanerene sin president som verdens mest terrorutsatte mann. Osama bin Laden har blitt jaktet så intensivt etter 2001 at han i praksis ikke har klart å oppnå særlig mye. Han har derfor mere vært et symbol for amerikanerene enn en reell maktfigur og fare. Uansett konflikten mellom muslimer og vesten er like stor og uforandret av dette. For oss utenfor USA har dette drapet ingen betydning. At amerikanske presidenter jevnt over er ansvarlig for langt flere liv (også sivile) enn det Osama bin Laden har på samvittigheten plager selvfølgelig ikke den jevne amerikaner. Det blir interessant å se hva europeiske ledere sier nå. I utgangspunktet er de jo mot dødsstraff. 5
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Jeg forstår ikke hvordan noen kan føle glede over et drap. Hvis en person jeg fryktet ble drept hadde jeg nok følt en lettelse, men jeg kunne ikke følt glede, og jeg ville ikke feiret det. Denne mannen var noens far og bestefar. Noen var glad i han. Sikkert ganske mange som sørger over han. Vi har kritisert folk i midtøsten fordi de ferier drap, nå gjør folk fra vesten det samme. Han burde blitt staffet, men han burde fått en rettferdig dom, ikke bare drepes. 14
Helene70 Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Stoltenberg er Norges leder, og hans militære styrker driver for tiden med statsterrorisme i Libya. Denne påstanden held berre viss ein reknar all krigføring som terrorisme, noko dei fleste vil synes er ei ekstrem haldning. Norske styrker i Libya prøver så godt dei kan å å treffe militære mål og unngå sivile tap. Bin Laden sine folk prøver så godt dei kan å treffe sivile mål og feirar når det blir drept mange sivile. Her er vi nok ved kjernen ved kvifor Bin Laden var terrorist og Stoltenberg til statsminister i ein krigførande nasjon.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Denne påstanden held berre viss ein reknar all krigføring som terrorisme, noko dei fleste vil synes er ei ekstrem haldning. Norske styrker i Libya prøver så godt dei kan å å treffe militære mål og unngå sivile tap. Bin Laden sine folk prøver så godt dei kan å treffe sivile mål og feirar når det blir drept mange sivile. Her er vi nok ved kjernen ved kvifor Bin Laden var terrorist og Stoltenberg til statsminister i ein krigførande nasjon. Terrorisme er vel når man rammer uskyldige. Et av argumentene som brukes er at i systemer som det amerikanske så velges lederene av befolkningen. Så lenge de fortsatt velger å beholde sine ledere er de også medansvarlige for sine lederes handlinger og dermed ikke uskyldige. I land hvor det er diktatorer som ikke er valgt av folket så er folket uskyldig og å ramme folket blir dermed terror.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Endelig tok de han. Står at Amerikanske mydigheter har liket hans. http://www.nowpublic.com/world/osama-bin-laden-dead-may-1-2011-obama-confirms-bin-laden-death-2782935.html http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093058 PÅ tide. hmmm ja, men tror du det gjør noen forskjell nå ? Han er en mann, og flammen i midtøsten er allerede tent , er det noen grunn til å tro at al-Qaida og Taliban vil legge ned våpnene og gå tilbake til en fredelig sivil livstil ? Eller er det mulig det vil komme nye store angrep som svar på dette ? Jeg vet ikke , men jeg tror det er litt seint . Osama var jo ikke lenger den største trussel . Om ikke annet fikk forestillingen om at man kan rømme fra sånne forbrytelser seg en kraftig knekk - eller skal vi si skudd i hodet. Det er forøvrig liten grunn til å tvile på at Bin-Ladens død vil påvirke motivasjonen til alkaida, og sannsynligvis rekrutteringen din. Ikkeno jeg kan bevise, men logisk nok. Det gjør ingen forskjell. Synes drapet var unødvendig. Trist og tragisk at amerikanerne feirer drapet. Obama er mye farligere enn Osama. Det gjør ingen forskjell for deg. For et stort antall andre gjør det stor forskjell. Da bruker du hevntanket som grunnlag for avstraffelse ? Men tror du drapet virker preventivt i forhold til flere angrep fra islamistiske terrorister ? Nå umiddelbart? Nei, kanskje skjer til og med det motsatte. På sikt? Ja. Det finnes alltid erstattere, men det er klart det har hatt betydning for begge sider at mannen har sittet ustraffet og pekt nese til verdens mektigste nasjon. Bør Stoltenberg også drepes da? Uten rettsak og dom? Siden han dreper og skader mennesker i Libya? Mye bær i området? Stoltenberg er Norges leder, og hans militære styrker driver for tiden med statsterrorisme i Libya. Kan du ikke prøve igjen seinere, når bærturen er unnagjort? Terrorisme og terrorist er et ord man bruker om motstanderenes handlinger. Når en gjør det selv så bruker en langt mer sympatiske ord. Dette er egentlig bare bruk av ord for å kunne manipulere tilhørerene. Det er vel ingen person som har blitt jaktet så intensivt og med så sterke midler som Osama bin Laden. Samtidig omtaler amerikanerene sin president som verdens mest terrorutsatte mann. Osama bin Laden har blitt jaktet så intensivt etter 2001 at han i praksis ikke har klart å oppnå særlig mye. Han har derfor mere vært et symbol for amerikanerene enn en reell maktfigur og fare. Uansett konflikten mellom muslimer og vesten er like stor og uforandret av dette. For oss utenfor USA har dette drapet ingen betydning. At amerikanske presidenter jevnt over er ansvarlig for langt flere liv (også sivile) enn det Osama bin Laden har på samvittigheten plager selvfølgelig ikke den jevne amerikaner. Det blir interessant å se hva europeiske ledere sier nå. I utgangspunktet er de jo mot dødsstraff. Han har vært et symbol for amerikanerne? Du tror ikke han har vært et symbol for terroristene? Og hvis du skal diskutere, vær litt presis? Oppdraget var ikke å drepe Bin-Laden, men å ta ham. At han ikke ble med frivillig var neppe noen overraskelse, men det dreier seg altså ikke om dødsstraff. 1
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2011 #18 Skrevet 2. mai 2011 Terrorisme er vel når man rammer uskyldige. *** Terrorisme er ikke å ramme uskyldige. Terrorisme er å utføre voldshandlinger for å spre frykt. Altså, igjen og med teskje; terrorisme er handlinger uten militære mål, uten strategiske mål, ofte uten engang logiske mål - de skal bare skape redsel. Man kan mene hva man vil, men man må nesten finne seg i at ord betyr det de betyr. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Mye bær i området? Kan du ikke prøve igjen seinere, når bærturen er unnagjort? Kan du ikke forsøke å være litt saklig i steden for å ødelegge debatten? Jeg forstår at du ikke liker denne gjestens argumentasjon men da kan du vel heller la være å svare? Og en annen ting: Det er høyst sannsynlig flere gjester som bidrar her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå