Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2011 #21 Skrevet 2. mai 2011 Kan du ikke forsøke å være litt saklig i steden for å ødelegge debatten? Jeg forstår at du ikke liker denne gjestens argumentasjon men da kan du vel heller la være å svare? Og en annen ting: Det er høyst sannsynlig flere gjester som bidrar her. *** Umm, saklig.. Nei, den dagen jeg svarer saklig på et innlegg som sammenlikner Stoltenberg og Bin Laden, den opplever nok verken du eller jeg. 3
Helene70 Skrevet 2. mai 2011 #23 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Terrorisme er vel når man rammer uskyldige. Et av argumentene som brukes er at i systemer som det amerikanske så velges lederene av befolkningen. Så lenge de fortsatt velger å beholde sine ledere er de også medansvarlige for sine lederes handlinger og dermed ikke uskyldige. I land hvor det er diktatorer som ikke er valgt av folket så er folket uskyldig og å ramme folket blir dermed terror. Nesten rett: Terrorisme er å bevisst utpeike sivile som mål. Desse måla blir sjølvsagt ikkje valde pga. den militære verdien dei har, men for å skape ein fryktreaksjon (terror = frykt) Endret 2. mai 2011 av Helene70
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #24 Skrevet 2. mai 2011 Hvis noen tror dette har med rettferdighet å gjøre så har det selvfølgelig ikke det. Dette er bare et bevis på at den sterkeste bestemmer. Selvfølgelig bør Osama bin Laden stå til ansvar for det han har gjort og dømmes for det. Men samtidig opplever vi at amerikanerene bryter menneskerettighetene både i fangeleiren på Cuba og i fengsler i Irak uten at verden forøvrig er i stand til å gjøre noe med det. 3
cyanid Skrevet 2. mai 2011 #25 Skrevet 2. mai 2011 Fytti, så kvalm jeg blir av de hevnlystne stygge smilende folkene på TV, stolte Obama som står og skryter av å ha tatt knekken på Osama, og ikke minst dere "Endelig"-folkene her på internett! Tenk å feire at noen har dødd. Uansett hva han er ansvarlig for, er det ikke opp til dere eller USA å bestemme om andre skal leve eller dø. Og dere er ikke det spor bedre, når dere har det i dere, at dere kan fryde dere over andres død. Også blir det hevnaksjoner mot amerikanere, det sto iallfall de var advart i utlandet. Om dette skjer, vil nok Obama slå tilbake enda hardere, og sånn vil det fortsette. Noe så motbydelig! 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #26 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes det er virkelig smakløst at noen driver å jubler og feirer at noen er blitt drept. Uansett hvem det måtte være. 7
Gjest Mr. President Skrevet 2. mai 2011 #27 Skrevet 2. mai 2011 Endelig tok de han. Står at Amerikanske mydigheter har liket hans. http://www.nowpublic.com/world/osama-bin-laden-dead-may-1-2011-obama-confirms-bin-laden-death-2782935.html http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093058 Strålende nyheter! Og Obama sikret seg sansynligvis gjenvalg i 2012.
Mann 42 Skrevet 2. mai 2011 #28 Skrevet 2. mai 2011 Gjør det noen forskjell? Det sender vel et slags budskap, gjør det ikke? You can run, but you can`t hide. 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 2. mai 2011 #29 Skrevet 2. mai 2011 Det er snakk om terrorisme. Stoltenberg er ingen terrorist. ¨ En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper f.eks Max Manus og de andre var terrorister i Øynene på de tyske soldater og nazistene mens for Norge og andre var de frihetskjemper uansett Bin laden er død det er jo bra 2
The Kitten Skrevet 2. mai 2011 #30 Skrevet 2. mai 2011 Jeg forstår ikke hvordan noen kan føle glede over et drap. Hvis en person jeg fryktet ble drept hadde jeg nok følt en lettelse, men jeg kunne ikke følt glede, og jeg ville ikke feiret det. Denne mannen var noens far og bestefar. Noen var glad i han. Sikkert ganske mange som sørger over han. Vi har kritisert folk i midtøsten fordi de ferier drap, nå gjør folk fra vesten det samme. Han burde blitt staffet, men han burde fått en rettferdig dom, ikke bare drepes. Hva mener du hadde vært en rettferdig dom?
Chiyo Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #31 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Vet ikke om dette er en bra ting jeg. Jeg mener bin Laden er som en kakelakk. Du trakker på en og så kommer et dusin nye. Han hadde sikker mange yngre, mer radikale, hjernevaskete etterfølgere som nå vi ha hevn fordi USA drepte lederne deres. Dette kan jo (vil sikkert) faktisk føre til en rekke hevn aksjoner. Endret 2. mai 2011 av Chiyo 2
smalls Skrevet 2. mai 2011 #32 Skrevet 2. mai 2011 Vet ikke om dette er en bra ting jeg. Jeg mener bin Laden er som en kakelakk. Du trakker på en og så kommer et dusin nye. Han hadde sikker mange yngre, mer radikale, hjernevaskete etterfølgere som nå vi ha hevn fordi USA drepte lederne deres. Dette kan jo (vil sikkert) faktisk føre til en rekke hevn aksjoner. Ja nettopp.
Gjest Hard Ride Skrevet 2. mai 2011 #33 Skrevet 2. mai 2011 Dette er en seier for alle land involvert i midtøsten imo. Taliban skal jo til å lansere vår-offensiven sin også, så jeg håper dette har satt en kraftig demper på moralen deres i tillegg Godt jobba av de amerikanske spesialstyrkene som gjorde dette. Vurderer nesten å ta noen pils for å feire. PS. Jeg får nesten kreft av å lese kommentarene til div. "bleeding heart" liberale som er forferdet over at man feirer et dødsfall. I midtøsten var folk i gatene og jublet etter 9/11. Men når vestlige mennesker er glade og feirer noe som etter min mening er en ganske righteous ting å feire, ja da skal de komme ut og kritisere. You'd better start runnin' Cause you know that I'm comin' Cocked and loaded and I never miss I'm onto your game And I'm layin' the blame And I'm addin' your name to my blacklist You shoulda thought twice Cause your playin' with your life You must have some sort of death wish I haven't any doubt That your time has run out Cause I've added your name To my blacklist
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #34 Skrevet 2. mai 2011 En strålende symbolsk handling Så nå kan man bare håpe på at de tar turen til Oslo, og "fikser" Krekar. 1
Gjest NozMonster Skrevet 2. mai 2011 #35 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Vet ikke om dette er en bra ting jeg. Jeg mener bin Laden er som en kakelakk. Du trakker på en og så kommer et dusin nye. Han hadde sikker mange yngre, mer radikale, hjernevaskete etterfølgere som nå vi ha hevn fordi USA drepte lederne deres. Dette kan jo (vil sikkert) faktisk føre til en rekke hevn aksjoner. heheee, bra sagt chiyo enig med deg, men jeg er enig med andre her som sier det var dumt at han døde. men i motsetning til en som sier det var trist fordi han hadde familie, så synes jeg det var trist fordi jeg mener det ikke er en straff å dø. Jeg mener han døde vekk fra all straff! (..såsant det ikke er tilfelle at det finnes et liv etter døden, og han blir gjenfødt som en kubæsj da) Hadde vær myyye mer tilfredstillende om han fikk en straff slik at han virkelig kunne følt at friheten hans er revet vekk, følt seg krenket og latterliggjort av resten av verden! Endret 2. mai 2011 av NozMonster
Mann 42 Skrevet 2. mai 2011 #36 Skrevet 2. mai 2011 ¨ En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper f.eks Max Manus og de andre var terrorister i Øynene på de tyske soldater og nazistene mens for Norge og andre var de frihetskjemper uansett Bin laden er død det er jo bra Tøv. De var sabotører som angrep militære mål. Det er ikke det samme som terrorisme. 2
Gjest pastablasta Skrevet 2. mai 2011 #37 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Jeg forstår ikke hvordan noen kan føle glede over et drap. Hvis en person jeg fryktet ble drept hadde jeg nok følt en lettelse, men jeg kunne ikke følt glede, og jeg ville ikke feiret det. Denne mannen var noens far og bestefar. Noen var glad i han. Sikkert ganske mange som sørger over han. Vi har kritisert folk i midtøsten fordi de ferier drap, nå gjør folk fra vesten det samme. Han burde blitt staffet, men han burde fått en rettferdig dom, ikke bare drepes. ..det er kanskje en ørliten forskjell her? Feiringene i Gaza var over at noen tusen sivile amerikanerne hadde blitt drept. Feiringene nå, er over at hjernen bak massedrapene på menneskene i WTC, har blitt drept. En reell sammenligning: Amerikanerne springer jublende rundt i gatene, fordi man har teppebombet en landsby i Afghanistan. Har dette noengang skjedd? Dernest tror jeg nok de amerikanerne som feiret på Ground Zero, har ett litt mer opprivende forhold til WTC, enn folk som bor i trygge Norge. Det er ingen som vet hvordan vi hadde reagert om noen hadde sprengt de 3-4 største bygningene i Oslo (da snakker vi om bygninger i aktiv bruk, befolket med mennesker). Men sannsynligvis hadde en del av oss blitt glade, om den som sto bak ugjerningen, senere hadde blitt drept. Endret 2. mai 2011 av pastablasta 2
Mann 42 Skrevet 2. mai 2011 #38 Skrevet 2. mai 2011 Hvis noen tror dette har med rettferdighet å gjøre så har det selvfølgelig ikke det. Dette er bare et bevis på at den sterkeste bestemmer. Selvfølgelig bør Osama bin Laden stå til ansvar for det han har gjort og dømmes for det. Men samtidig opplever vi at amerikanerene bryter menneskerettighetene både i fangeleiren på Cuba og i fengsler i Irak uten at verden forøvrig er i stand til å gjøre noe med det. Rettferdighet og rettferdighet. Det har med det å gjøre at man skal drepe sine fiender. Bin Laden var en fiende av alt vi er og alt vi står for, og demonstrerte det med all mulig tydelighet gjennom alt han var og alt han gjorde. Han ønsket oss alle døde og begravet, og folk av hans slag i vårt sted. Og for det fortjente han å dø. Og alle som tenker som ham, fortjener akkurat det samme. Jeg kan ikke forestille meg lykkefølelsen den soldaten som skjøt ham, må ha følt, da blodtåka fylle skopet hans. Men jeg tipper at det er noe man kan leve på til sin siste dag.
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #39 Skrevet 2. mai 2011 Stort sett hele verden er glad han er borte. Godt arbeid! Jeg har ikke helt forstått om formålet var å drepe ham eller det var å ta ham til fange? Hvis intensjon var å drepe ham, er det etisk betenkelig, siden det er å gi dødsstraff uten dom.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #40 Skrevet 2. mai 2011 Gjør det noen forskjell? Det sender vel et slags budskap, gjør det ikke? You can run, but you can`t hide. Det sender vel budskapet om at den som er sterkest alltid vinner. Om det er etisk/moralsk riktig eller ikke har ingen betydning. Osama bin Laden flyktet og tapte fordi han var for svak. Amerikanerene kan gjøre som de vil og behøver ikke en gang løpe fordi de er sterkest. Den sterkeste definerer sannheten og skriver historien. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå