Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din løsning da siste gjest? At vi skal ha høye murer rundt hele schengen, pupille-gjenkjenning ved alle grenseoverganger, passtvang og skuddpremie på "ulovlige menneker"?

Jeg tror det beste vi kan gjøre er å hjelpe folk der de bor. Pengene rekker mye lenger hvis vi hjelper flyktningene i deres nærområder. Vi kan hjelpe et stort antall flyktninger der mot den ene vi kan hjelpe her. På den måten kan også de svakeste få hjelp, de som ikke har mulighet til å komme seg hit på egenhånd.

Hvis du lurer på hva jeg gjør personlig for å hjelpe kan jeg si at jeg har gitt økonomisk støtte til et barn/ungdom i et afrikansk land de siste 13 årene. Totalt har jeg støttet h*n med over 35 000. Jeg støtter innsamlingsaksjoner til katastrofeområder. Og jeg har jobbet i en hjelpeorganisasjon der jeg blant annet jobbet med aidssyke barn.

Jeg mener ikke at vi ikke skal ta imot flyktninger i Norge. Men det er over 40 millioner mennesker som er på flukt fra krig og konflikter, og vi kan ikke hjelpe alle. Vi kan bare hjelpe et begrenset antall (rundt 5000 i året). Derfor er det viktig at vi hjelper de som trenger det mest.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta ble ikke sendt hjem. Det er Norge som er hjemme. Hun ble sendt bort.

Jeg fatter hvorfor det ble så mye styr rundt saken.

1. Det er en prinsippsak. Hva mener du med prinsippsak? Det er vel ikke mer prinsippsak enn alle andre som kastes ut? (bare at der er det ikke så mye fuzz, det er ikke så mange som bryr seg)

2. Saksbehandlingen bygger på faktiske feil. Hvilke feil?

3. Hun var årets nordmann i Ny Tid`s kåring i fjor. Jeg var "årets medarbeider" på jobben i fjor... (neida, var ikke det, men syns denne "årets nordmann" gitt av avisen hun freelanset for trekkes litt vel langt. Og hva var begrunnelsen? Det var jo bare en gimmick fra en gruppe venner til en annen, fordi de syntes synd på henne og ville signalisere at de syns hun skal få være norsk. (egen tolkning). Blir for dumt når hun selv bruker det som argument.

4. Hun er en vakker sympatisk kjendis. Hun er litt som BigBrother-kjendisene, kjent for å være kjent. Så er det alltid noen som kjøper alt som står i Dagbla' og hiver seg på facebook-grupper, uten at de egentlig har satt seg inn i saken, bortsett fra at de skjønner det er pk å mene som de gjør. Og vakker, vel det får stå for din regning. Hun er søt, og har tydeligvis selv tenkt hun har likhetstrekk med "fabelaktige Amelie", noe jeg ikke helt ser, bortsett fra navn og sveis. Og sympatisk? Hun sutrer verre enn Nortug på en dag med dårlig gli. Syns hun virker litt bortskjemt og sutrete jeg.

5. Familien har en dramatisk bakgrunn, fra mitt i smørøyet (Jeltsinkretsen) under Sovjetunionens fall og ressurstapping.

6. Mere dramatikk med mafia.

7. Hun flyktet som barn, og har ikke før nå fått en individuell vurdering, men blitt behandlet som en del av en familie. Barn og barn... Hun var veldig nær myndighetsalder, var hun ikke? Ikke liksom en treåring akkurat?

8. Hun har en cv og ett nettverk som det står respekt av, og at dette er prestert i en fluktsituasjon, gjør prestasjonen svært imponerende. Hun er symbolet på den type helter og ressurser som mange av oss skulle likt å vært selv. Har du sett CV'n hennes? Jeg har ikke det, hva inneholder den, bortsett fra en master og frivillig arbeid på festivaler, og ja, så har hun skrevet en bok ja... Jeg tenker at det er mange reelle flytkninger som har en doktorgrad i kofferten, men som livnærer seg som vaskepersonell, uten at det blir oppstyr. Det er jo åpenbart at dama ikke er dum, at hun har tæl, vilje og gode evner, men gir det henne noe åpenbar rett til å trosse norske domstoler da?

9.Hun er Stoltenberg sin Pyhrrusseier i flyktningepolitikken. Han klarte å vinne over henne, men seieren koster han så mye at han trolig taper valget. Ei lita dame, som taper mot den store Norske stat. Spurven som ble jaget med kanoner, og jaktet ned.

Jeg har lovet meg selv at hvis Stoltenberg sto stødig i denne saken, skulle jeg stemme på ham, for første gang, ved neste korsvei. Tror mange tenker sånn om saken. Men det er vel ikke så mange facebook-grupper med den vinklingen, og når Dagbla' har en ensidig vinkling i sine reportasjer, er det lett å la seg forlede til å tro at "folket støtter Amelie". Jeg er neimen ikke så sikker egntlig... Og alvorlig talt, "den lille damen som ble jaget med kaniner (unnskyld, kanoner). Du fremstiller henne som en heltinne i et eventyr. Hun er en av forferdelig mange som har fått avslag på søknad om asyl her i kongeriket. Hva med den litt større kråka Ali da, som ble fraktet ut her om dagen.

10. Mye mer jeg ikke kommer på i farten. Ditt beste argument så langt ;)

Det er mange hvemsomhelster som har blitt sendt hjem til svært farlige forhold. Marie Amelie er deres ansikt. Vi kjenner henne litt. Personifiseringen av den jagede flyktning.

Fatter du nå hvorfor det ble så mye styr?

Marie Amelie kan vel ikke være deres ansikt, hun ble jo ikke sendt hjem til "svært farlige forhold". Det er et lite hån mot de som faktisk er i livsfare, som faktsik ikke har ressurser eller "norske venner" som gir støtte og penger. De som virkelig kunne trenge en venn og en håndsrekning. Hun representerer ikke de i mine øyne. Denne jenta her representerer seg selv. Og er det noen som kommer til å klare seg så er det henne. Veldig fint, jeg ønsker henne ikke noe vondt, men slutt å gjør henne til en martyr eller eventyrprinsesse. Det er hun ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kosemose, i denne saken er vi ikke helt på bølgelengde- ellers så beundrer jeg ofte dine svar.

1. Med prinsippsak mener jeg at myndighetene ville statuere et eksempel, og at den er veldig offentlig.

2. Faktiske feil er at myndighetene ikke har trodd på trusselen, og de har sett bort i fra det faktum at hun har bodd her i 8 år, fordi de nekter å se realiteter i løpet av den tiden hvor opphold har vært ulovlig. Slik virkerlighetsfornektelse er ikke en kunnskapsstat verdig.

3. Årets Nordmann er uansett en utmerkelse.

4. Hun er en vakker sympatisk kjendis. Årets Nordmann og forfatter synes jeg er noe bedre grunnlag enn Big Brother.

7. Jeg husker ikke om hun var 11 eller 6 når de flyktet. De gjemte seg i mange år internt i Russland og Ukraina før de kom til Norge gjennom Finland.

8. Hennes cv , nettverk og prestasjoner gir henne ingen rett til å trosse Norske domstoler. Trusselen som jager familien på flukt er det som gir henne denne retten. Jeg kaller det nødverge, eller plikten til å berge seg unna fare, selv om det regimet der man gjemmer seg forbyr dette.

9. Hvis Stoltenberg vinner med sin fremmedfiendlighet, så er det trist, men du har kanskje rett. Eller kanskje ikke. Valget vil gi svar.

Marie Amelie er det flyktningeansiktet vi kjenner. Hun trodde hun skulle sendes til svært farlige forhold i Vladikavkaz. Alle andre russere må nemlig til hjembyen for å få internpass (iallfall de som har brent eller mistet dokumentene sine). Men nå ser det ut som om diplomater eller venner har klart å få til at hun kan få passet sitt i Moskva. Moskva er trolig ikke svært farlig. Men jeg er usikker, fordi jeg ikke vet hvor mektige og hvor sinte fiender familien har.

Den nye vendingen, at hun trolig slipper å dra til Vladikavkaz er veldig gledelig, og gjør at deportasjonen trolig ikke er så stor fare som mange trodde. Dette tyder på at hun unslipper martyrrollen.

Men eventyrprinsesse er hun jo. En oppvekst i fare på flukt fra Mafiaen. Intriger sentralt i ett av verdens mektigste land. Årets nordmann. Svært vakker. Jeg tror hun og hennes historie er ypperlige råvarer til en god nyhistorisk roman.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Men eventyrprinsesse er hun jo. En oppvekst i fare på flukt fra Mafiaen. Intriger sentralt i ett av verdens mektigste land. Årets nordmann. Svært vakker. Jeg tror hun og hennes historie er ypperlige råvarer til en god nyhistorisk roman.

Ja, for alle Disneyprinsessene er på flukt fra mafiaen pågrunn av at faren deres var en svindler...

Og en ting til..svært vakker? Unnskyld meg, men hun er vel ingen supermodell heller. Jenta er søt hun, men langt fra vakker.

Skrevet

Ja apropos, du vet vel at historien hennes skal settes opp som et teaterstykke til våren?

Pressen vil nok holde oss godt orientert om dette etterhvert.

Skrevet

Ja, for alle Disneyprinsessene er på flukt fra mafiaen pågrunn av at faren deres var en svindler...

Og en ting til..svært vakker? Unnskyld meg, men hun er vel ingen supermodell heller. Jenta er søt hun, men langt fra vakker.

Moderne eventyrprinsesser er vel litt mer komplekse enn Walt Disney sine.

I gamle eventyr er det ofte en kamp mellom det gode og det onde. Men moderne eventyr speiler gjerne en mer kompleks virkerlighet, der ondhet og godhet ikke er noe rent og konsekvent. (Eksempel- den siste Harry Potter boka). Vi vet ikke at far var svindler, vi bare vet at han var nær venn av verdens største og mektigste statsplyndrere, som faktisk kan ha plyndret staten på lovlig måte. Dette uoversiktelige, mektige og skumle scenariet er ett fantastisk bakteppe for en roman. Vi snakker om rikdommer større enn i Tusen og en natt, og mange mafiabosser som falt ut av vinduer.

Marie Amelie er den uskyldige, søte vakre lille jenta, omgitt av ekstrem, men kanskje lovlig bandittisme. Skjønnheten blant de ekstremt mektige udyrene.

Du og jeg er ikke enige om hva skjønnhet er. Sånn er det bare.

Skrevet

Ja apropos, du vet vel at historien hennes skal settes opp som et teaterstykke til våren?

Pressen vil nok holde oss godt orientert om dette etterhvert.

Tuller du? Det teaterstykket vil jeg se. Jeg håper det også belyser intrigene og triksingen rundt plyndringen av Russland.

• Liker 1
Skrevet

Moderne eventyrprinsesser er vel litt mer komplekse enn Walt Disney sine.

I gamle eventyr er det ofte en kamp mellom det gode og det onde. Men moderne eventyr speiler gjerne en mer kompleks virkerlighet, der ondhet og godhet ikke er noe rent og konsekvent. (Eksempel- den siste Harry Potter boka). Vi vet ikke at far var svindler, vi bare vet at han var nær venn av verdens største og mektigste statsplyndrere, som faktisk kan ha plyndret staten på lovlig måte. Dette uoversiktelige, mektige og skumle scenariet er ett fantastisk bakteppe for en roman. Vi snakker om rikdommer større enn i Tusen og en natt, og mange mafiabosser som falt ut av vinduer.

Marie Amelie er den uskyldige, søte vakre lille jenta, omgitt av ekstrem, men kanskje lovlig bandittisme. Skjønnheten blant de ekstremt mektige udyrene.

Du og jeg er ikke enige om hva skjønnhet er. Sånn er det bare.

Det skremmer meg litt hvor uskyldig du framstiller Madina. Hun er ett lite udyr selv, men det vil du visst ikke se.

Skrevet

Kanskje hun ikke er redd lenger. Kanskje hun føler seg trygg sammen med et Norsk pressekorps. Kanskje diplomatene klarer å få særbehandlet henne slik at hun slipper å reise til Vladikavkaz for å hente innenrikspass. Kanskje hun har begynt å bli litt sløv og uforsiktig. Kanskje kreditorene har dødd eller mistet troen på at det gagner dem å kidnappe henne. Kanskje familiens mektige venner har satt den republikanske mafien i Nord Ossetia på plass. Kanskje hun har overvurdert trusselbildet og sett at det ikke var så ille. Kanskje Sjeggestad visste mer om trusselen en henne selv. Kanskje hun har lovet at inntektene fra boka skal gå til mafiaen. Eller kanskje inntektene fra boka går til attentatmenn som tar ut pappas kreditorer.

Dette innlegget er bare spekulasjoner, Men det er jo hyggelig om verden er mindre skummel enn det man tror.Og hvis det ikke er synd på Madina lenger, da sier jeg bare skål for god helse, og ett godt liv. La de leve lenge og lykkelig!

Det var da voldsomt så fort du sluttet å mase om livsfare og avkappede fingre.

Nå er hun jo der du sa hun omtrent skulle skytes rett ned på åpen gate. Og der hun var "livredd" for å oppholde seg sitter hun og smiler og ler på cafe.

Og du forstår ikke at du har blitt grundig manipulert og fortsetter å tale hennes sak (Ja jeg skjønner du er forelsket, men hun er opptatt. Du får henne ikke.)

Det var ingen konsekvenser for henne å komme dit.

Fodri hun ikke hadde reelt beskyttelsesbehov.

Etter at journalistene måtte minne henne om å se redd ut har de ikke sendt en eneste reportasje, så hun ikke skal få media og lurte nordmenns hat mot seg. Det er en mediastrategi av vennene hennes for å beholde inntrykket og ikke ødelegge fantasien om at hun er et offer...

Hopp på sjøen.

• Liker 2
Skrevet

Nå er hun jo der du sa hun omtrent skulle skytes rett ned på åpen gate. Og der hun var "livredd" for å oppholde seg sitter hun og smiler og ler på cafe.

Og du forstår ikke at du har blitt grundig manipulert og fortsetter å tale hennes sak (Ja jeg skjønner du er forelsket, men hun er opptatt. Du får henne ikke.)

Etter at journalistene måtte minne henne om å se redd ut har de ikke sendt en eneste reportasje, så hun ikke skal få media og lurte nordmenns hat mot seg. Det er en mediastrategi av vennene hennes for å beholde inntrykket og ikke ødelegge fantasien om at hun er et offer...

Hopp på sjøen.

Hun er i Moskva, ikke i Kaukasus - og hun oppholder på skjult adresse.

Skrevet

Tuller du? Det teaterstykket vil jeg se. Jeg håper det også belyser intrigene og triksingen rundt plyndringen av Russland.

Hvilken plyndring av Russland? Den utført av kommunistene? Gorbatjov? Kommunismens siste leder.

Skrevet

Det skremmer meg litt hvor uskyldig du framstiller Madina. Hun er ett lite udyr selv, men det vil du visst ikke se.

Jeg har aldri hørt om noe galt hun har gjort, men så kjenner jeg henne heller ikke personlig.

Hun har brutt flyktningeloven, men det anser jeg som en bragd. Hun har skaffet seg utdannelse, og jobbet svart. Det står det også repekt av. Det viser initiativ og overlevelsesstyrke i et liv på flukt i ett fiendtlig regime.

Ergo er hun en helt. En annen sak er at historien viser at helter ofte har sine mørke og onde sider.

Skrevet

Hvilken plyndring av Russland? Den utført av kommunistene? Gorbatjov? Kommunismens siste leder.

Plyndringen ble utført av Boris Jeltsin og hans venner. De arrangerte auksjoner og slikt. Banksjef Khadarkovskij godkjente de menneskene som skulle by. De som meldte seg ble ikke godkjent, under påskudd av at skjemaer var feil utfylt og sånn. Andre som ville by ble truet på livet. Enden på visa var at vennene fikk store eiendommer for småpenger.

Kilde: Boka til den myrdede Forbes-Russland redaktøren Paul Klebnikov.

Skrevet

Hopp på sjøen.

Enig.

Ser ut som Madina greier seg heeeilt fint. Verken skutt ned eller kidnappa av mafiaen.

Istaden går ho på kafé, smilar og ler. Og tykkjer russiske journalistar er sååå flinke. Snakk om å snu kappa etter vinden.

Den O´så "vakre eventyrprinsessa" di har type, I Grosny. Så du har dessverre ikkje sjans der i garden. Så kanskje på tide å ta av seg brillene, og sjå at ho ikkje er den engelen som du elskar å framstille ho som.

Glad for at vi er kvitt ho. Men dessverre, som den sleipe ålen ho er, ålar ho seg nok inn i landet igjen ganske kjapt.

• Liker 3
Skrevet

Hun er i Moskva, ikke i Kaukasus - og hun oppholder på skjult adresse.

Skjult?! Når inngangsdøra på cafeen hun sitter på, med skilt og fasade, kringkastes på norsk TV?

Få meg ikke til å le.

Hun er ikke skjult når myndighetene i Russland han fått instruks fra norske myndigheter om at dette er en høyt profilert sak i Norge slik at hun må gis spesiell behandling, så hun hurtig kan ekspederes tilbake til Norge og la de rød-grønne politikerne sole seg i glansen...

• Liker 2
Skrevet

Skjult?! Når inngangsdøra på cafeen hun sitter på, med skilt og fasade, kringkastes på norsk TV?

Få meg ikke til å le.

Hun er ikke skjult når myndighetene i Russland han fått instruks fra norske myndigheter om at dette er en høyt profilert sak i Norge slik at hun må gis spesiell behandling, så hun hurtig kan ekspederes tilbake til Norge og la de rød-grønne politikerne sole seg i glansen...

Nå er det ikke sånn at hun bor og oppholder seg på den cafeen, men forstett gjerne å kverulere...

Skrevet

Nei,jeg tuller ikke.

Stykket har premiere på Det Norske Teater 12. mai med Nina Wester som regissør. Det skal baseres på boka til alias Maria Amelie, samt intervjuer.

Skrevet

Plyndringen ble utført av Boris Jeltsin og hans venner. De arrangerte auksjoner og slikt. Banksjef Khadarkovskij godkjente de menneskene som skulle by. De som meldte seg ble ikke godkjent, under påskudd av at skjemaer var feil utfylt og sånn. Andre som ville by ble truet på livet. Enden på visa var at vennene fikk store eiendommer for småpenger.

Beklager, jeg tror ikke på konspirasjonsteorier. Jeltsin var en stor man som gjorde om Sovjet til et demokratisk samfunn.

Skrevet

Vet du hva. Familier som aktivt plyndrer uten samvittighet og deres manipulerende avkom er velkomment av deg i Norge. Mens folk som har flyktet fra krig og tortur- der bryr du deg ikke. Noe du selv gjentar.

Er du helt i balanse med realitetene i verden, eller??

Dette er jo latterlig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror Grosny er in løøøøøv. Han ser denne saken med rosa briller. Og han som vanligvis er så fornuftig...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...