Gjest Galithralia Skrevet 25. januar 2011 #1281 Skrevet 25. januar 2011 Innlegget mitt drukner vel i mengden her, men jeg reagerer på det at MA har fått så uforbeholden støtte fra veldig mange som ikke er aktive i menneskerettighetskamp ellers og som etter alle solemerker ikke ville støttet at "alle" (hyggelige?) papirløse flyktninger skulle få bli. Personlig skjønner jeg godt det at man får sympati for en ressurssterk og godt integrert person - men til og med folk som har vært her lovlig i mange år, som eks-jugoslaver under krigen på Balkan, tatt utdanning og jobbet her, ble sendt hjem. MA har brutt flere lover (for å klare seg best mulig), noe tross alt kke bør være formildende. En studieplass koster mye penger, og som papirløs, hvordan kan hun ha betalt skatt av arbeid? Om hun får komme hit med arbeidtillatelse ser jeg absolutt ikke noe galt i det, men når det gjelder å få oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap vil det kanskje være vanskelig å gjennomføre en praksis hvor man ser gjennom fingrene med rullebladet og historien (og det reelle beskyttelsesbehovet?) til de andre papirløse som ønsker/trenger å bo her, men det hadde vært interessant om det ble slik. Jeg er ikke i mot en mer human politikk. (et problem er kanskje at det kan være vanskelig for folk utenfor Schengen å få arbeidstillatelse her, mens flykninger generelt har lav utdanning og er lite klar for det norske arbeidsmarkedet) Når det gjelder MAs frykt for forfølgelse etc - så er Russland stort, hun må ikke dra til Nord-Ossetia, og hun KUNNE ha valgt en lavere medieprofil. Det igjen blir dels et spørsmål om rett til å ytre seg til tross for forfølgelsesfare, men man kan få sagt mye uten å ha ansiktet på forsiden og be om plass i alle mediene. Kjæresten til MA har nok forøvrig sin egen agenda, som journalist og politiker, på samme måte som politikerne har sin agenda med ham og MA. Ut ifra det jeg har fått med meg, kan det være at hun må reise dit for å få de nødvendige papirene. Men det gjenstår å se i hvertfall. 1
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1282 Skrevet 25. januar 2011 Er det galt at man mener at man skal følge lovene ? Robbin er inne på noe. Jeg mener imidlertid at lover skal følges , men ikke blindt. Jeg setter menneskerettigheter over loven. Jeg vil heller ikke skade andre mennesker, selv om jeg i følge loven må gjøre noe som påfører dem skade. Hensyn til liv og helse går hos meg normalt foran hensyn til loven. Det kan tenkes at mange som følger loven blindt også egentlig misforstår loven. De har lest bokstaver, men kjenner ikke meningen bak, og heller ikke unntakene. Norges lover er veldig gode. Stort sett. Men de kan i enkeltsaker slå helt feil ut, kanskje på måter som ikke var tilsiktet i det hele tatt av lovgiverene. Asylsaker er typisk et område der mange etisk korrekt velger å sette loven til side. Her vil myndighetene ofte sende folk hjem igjen, og i noen tilfeller betyr det å sende dem i døden. Myndighetene mener ikke å sende dem i døden, men de har i disse tilfellene faktisk misforstått situasjonen. Disse flyktningene må ikke dø fordi de er ulovlige asylsøkere, men rett og slett pga feilvurdering hos våre byråkrater. Jeg tror at våre byråkrater i mange tilfeller ikke kjenner situasjonen de sender asylsøkere hjem til. Jeg kan faktisk ikke forstå at det med våre ressurser faktisk er mulig å få rede på alt det er nødvendig å få rede på. Det nærmeste man kommer i mange saker er faktisk vitnemålet til gjeldende asylsøker. Så Maria Amelie, hvis du nå dør eller blir lemlestet så er det ikke vårt lands mening. Da er det bare at vi har misforstått, fordi vi vet at dere er troende til å lyve, og fordi vi tror vi har bedre greie på forholdene i Russland en din Russisktalende advokat, og din onkel x-forsvarsminister(eller noe sånt) i Russland. Også litt prinsippsak da Husk at vi egentlig er snille. Innerst inne.
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1283 Skrevet 25. januar 2011 En del av Madinas tilhengere og beundrere har opphøyet henne til heltinne fordi de trodde at hun skrev boken og stod frem i media for å sette søkelyset på den vanskelige situasjonen for alle papirløse flyktninger. Dette sier derimot Madina til media i dag, ved et intervju på en kafé i Moskva; "Jeg er ikke politiker, og jeg har aldri forsøkt å gjøre meg selv til en talskvinne for alle papirløse i Norge. Det eneste jeg har gjort, er å skrive en bok for å rette søkelyset mot min egen situasjon. Jeg har gitt historien min til det norske folk for at de skal forstå saken min og ta den på alvor, sier hun." 1
Gjest Violently Happy Skrevet 25. januar 2011 #1284 Skrevet 25. januar 2011 Jeg lurer på hva de papirløse i Norge synes om denne uttalelsen... 1
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1285 Skrevet 25. januar 2011 Her er historien om Bizualem Beza Anagaw. En annen av de papirløse, godt integrerte innvandrerne som snakker flytende norsk og som med sin bachelor i psykologi fra Addis Abbeba kan bidra tilv verdiskapning i Norge. Han har en sønn som er født og oppvokst i Norge. Dessverre er han fra Etiopia og har et merkelig navn...
Rosalie Skrevet 25. januar 2011 #1286 Skrevet 25. januar 2011 En del av Madinas tilhengere og beundrere har opphøyet henne til heltinne fordi de trodde at hun skrev boken og stod frem i media for å sette søkelyset på den vanskelige situasjonen for alle papirløse flyktninger. Dette sier derimot Madina til media i dag, ved et intervju på en kafé i Moskva; "Jeg er ikke politiker, og jeg har aldri forsøkt å gjøre meg selv til en talskvinne for alle papirløse i Norge. Det eneste jeg har gjort, er å skrive en bok for å rette søkelyset mot min egen situasjon. Jeg har gitt historien min til det norske folk for at de skal forstå saken min og ta den på alvor, sier hun." Oj, det var jo en kjempebombe - not. Hele saken er så velregissert av Madina og hoffet at jeg blir imponert. Nå vil det antagelig ta måneder for henne å få alle papirer på plass slik at hun kan søke om arbeidstillatelse, og UDI har i dag uttalt at hennes søknad behandles som alle andre søknader, det vil si at den begynner nederst i søknadsbunken. Saksbehandlingstid: 10 uker. Så det ble ikke helt svingdørtur på henne. Flaks at typen er journalist i Klassekampen, da. Han får vel fri med lønn for å kjøre denne kampen, mot å gi Klassekampen historien. Den jevne kjæresten kunne ikke bare satt seg på første fly til Russland og blitt borte fra jobb i flere måneder. 1
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1287 Skrevet 25. januar 2011 Oj, det var jo en kjempebombe - not. Hele saken er så velregissert av Madina og hoffet at jeg blir imponert. Nå vil det antagelig ta måneder for henne å få alle papirer på plass slik at hun kan søke om arbeidstillatelse, og UDI har i dag uttalt at hennes søknad behandles som alle andre søknader, det vil si at den begynner nederst i søknadsbunken. Saksbehandlingstid: 10 uker. Så det ble ikke helt svingdørtur på henne. Flaks at typen er journalist i Klassekampen, da. Han får vel fri med lønn for å kjøre denne kampen, mot å gi Klassekampen historien. Den jevne kjæresten kunne ikke bare satt seg på første fly til Russland og blitt borte fra jobb i flere måneder. Ærlig talt. Er dere misunnelig på henne? 1
Gjest Galithralia Skrevet 25. januar 2011 #1288 Skrevet 25. januar 2011 En del av Madinas tilhengere og beundrere har opphøyet henne til heltinne fordi de trodde at hun skrev boken og stod frem i media for å sette søkelyset på den vanskelige situasjonen for alle papirløse flyktninger. Dette sier derimot Madina til media i dag, ved et intervju på en kafé i Moskva; "Jeg er ikke politiker, og jeg har aldri forsøkt å gjøre meg selv til en talskvinne for alle papirløse i Norge. Det eneste jeg har gjort, er å skrive en bok for å rette søkelyset mot min egen situasjon. Jeg har gitt historien min til det norske folk for at de skal forstå saken min og ta den på alvor, sier hun." Det er ikke så stor forskjell fra alle de andre familiene som blir sendt ut av landet som kommer på TV2 - blir intervjuet hjemme i stuen sin og håper at de får bli. Alle dem går og til media for seg selv og ingen andre.
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1289 Skrevet 25. januar 2011 Ærlig talt. Er dere misunnelig på henne? Nei, selvsagt ikke, men jeg tror folk flest har fått nok av at media og Madinas støtteapparat har sydd sånne enorme puter under armene hennes, spesielt med tanke på alle disse hundrevis av navnløse, ansiktsløse individene som stadig transporteres ut av landet uten de samme privilegiene. Det er i alle fall alt annet enn synd på henne. Hun kommer til å klare seg bra, og derfor blir det litt i overkant mye sutring. Det finnes mange returnerte asylsøkere som har det mye, mye verre. 1
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1290 Skrevet 25. januar 2011 Her er historien om Bizualem Beza Anagaw. En annen av de papirløse, godt integrerte innvandrerne som snakker flytende norsk og som med sin bachelor i psykologi fra Addis Abbeba kan bidra tilv verdiskapning i Norge. Han har en sønn som er født og oppvokst i Norge. Dessverre er han fra Etiopia og har et merkelig navn... Jeg synes det ser ut som vi har en drøy, inhuman og fiendtlig innvandrerpolitikk. Vi har lite å tape og mye å vinne på å ta vare på Bizualem her. Det koster oss ingenting, og er svært viktig for han og hans sønn. Jeg synes faktisk vi kan ta vare på Marie Amelie også, selv om hun er pen. Kanskje hun blir litt mindre pen hvis mafiaen slår klørne i henne, er det greiere å ta henne hjem til Norge da? 2
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1291 Skrevet 25. januar 2011 Det er ikke så stor forskjell fra alle de andre familiene som blir sendt ut av landet som kommer på TV2 - blir intervjuet hjemme i stuen sin og håper at de får bli. Alle dem går og til media for seg selv og ingen andre. Nei, det skjønner man selvfølgelig. Jeg bare påpeker hvor vridd hele denne saken har blitt på grunn av medias hodestupende forelskelse i "norske Maria Amelie". Fakkeltog og Facebook-grupper for en sak som er lik så mange andre. Madina trodde sikkert at oppstyret skulle ende med at hun fikk bli.
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1292 Skrevet 25. januar 2011 Jeg synes det ser ut som vi har en drøy, inhuman og fiendtlig innvandrerpolitikk. Vi har lite å tape og mye å vinne på å ta vare på Bizualem her. Det koster oss ingenting, og er svært viktig for han og hans sønn. Jeg er helt enig. Jeg synes faktisk vi kan ta vare på Marie Amelie også, selv om hun er pen. Kanskje hun blir litt mindre pen hvis mafiaen slår klørne i henne, er det greiere å ta henne hjem til Norge da? Det er ikke utseendet hennes som er noe problem, men folk reagerte på at det plutselig skulle være så skrekkelig synd på Madina som tross alt har nytt godt av en del av det norske samfunnets goder de årene hun har bodd her. Det er like synd på svært mange andre, og jeg har tidligere nevnt at å diskutere innvandringspolitikken på generelt grunnlag blir et for omfattende tema for meg. Hiv ut kriminelle og mordere, la barnefamilier og arbeidsføre/-villige mennesker bli.
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1293 Skrevet 25. januar 2011 Det er i alle fall alt annet enn synd på henne. Hun kommer til å klare seg bra, og derfor blir det litt i overkant mye sutring. Det finnes mange returnerte asylsøkere som har det mye, mye verre. Er det ikke synd på mennesker som blir revet bort fra sitt hjemsted(Norge er faktisk hennes hjemsted, det er der hun har sine nærmeste og sin tilknytning), og sendt til et fremmed sted der det bor organiserte banditter som har truet dem på livet, og kastet granat i hagen deres? Er det ikke synd på mennesker som har sterk angst? Tenk deg om en krokodille hadde angrepet deg, og politiet hadde tvunget deg til å hoppe uti den krokodille-elva. Du hadde grått og hylt, men politiet hadde sagt at krokodillene i den elva har blitt mye færre, og at de trolig ikke svømmer i denne delen av elva lenger. Hadde det vært synd på deg da, med dine patetiske krokodilletårer?
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1294 Skrevet 25. januar 2011 Er det ikke synd på mennesker som blir revet bort fra sitt hjemsted(Norge er faktisk hennes hjemsted, det er der hun har sine nærmeste og sin tilknytning), og sendt til et fremmed sted der det bor organiserte banditter som har truet dem på livet, og kastet granat i hagen deres? Er det ikke synd på mennesker som har sterk angst? Tenk deg om en krokodille hadde angrepet deg, og politiet hadde tvunget deg til å hoppe uti den krokodille-elva. Du hadde grått og hylt, men politiet hadde sagt at krokodillene i den elva har blitt mye færre, og at de trolig ikke svømmer i denne delen av elva lenger. Hadde det vært synd på deg da, med dine patetiske krokodilletårer? Jeg vet om maaaaaange mennesker som har det uendelig mye verre enn Madina. Madina har tak over hodet, mat i magen hver dag, og mennesker som bryr seg om hvordan hun har det. Det er det faktisk ikke alle som har. Jeg kan skjønne angsten, men det er faktisk ikke bevist at hun er i noen overhengende fare i Russland. Hun var på kafé i dag, var det noen god idé dersom mafiaen er ute etter henne? Burde hun ikke holdt seg skjult? Hvordan klarer hun å gå på gaten når angsten er så sterk? 2
Gjest Violently Happy Skrevet 25. januar 2011 #1295 Skrevet 25. januar 2011 Hiv ut kriminelle og mordere, la barnefamilier og arbeidsføre/-villige mennesker bli. For min del kan man ta inn en gruppe til. De som har bodd i Norge i ørten år uten å gidde å lære seg norsk. Ikke bidrar de med noe og ikke vil de heller, virker det som... <.< 1
Gjest Galithralia Skrevet 25. januar 2011 #1296 Skrevet 25. januar 2011 Nei, det skjønner man selvfølgelig. Jeg bare påpeker hvor vridd hele denne saken har blitt på grunn av medias hodestupende forelskelse i "norske Maria Amelie". Fakkeltog og Facebook-grupper for en sak som er lik så mange andre. Madina trodde sikkert at oppstyret skulle ende med at hun fikk bli. Ja det forstår jeg. Jeg kan ikke huske å hørt eller lest at hun har gjort seg til talsmann for alle de papirløse, det er heller media og menneskene rundt henne som har kommet med denne konklusjonen. Og på en side er det sant, boken hennes satte lys på et emne som ikke blir diskutert i media med et par unntak her og der. Og dermed ble hennes bok en slags representant for alle -- selv om hennes intensjon kun var å belyse sin egen situasjon, ikke alle andres. Jeg tror, etter å ha vært på en debatt om dette, at det engasjerte mange fordi hun nettopp var normal, ikke nødvendigvis norsk, men en alle kjente, som meg og deg på en måte. At når man oppdager at en man tror er som deg faktisk har en forferdelig situasjon så blir man berørt. Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg og fått håp om at det skulle ende godt når det ble så mye oppstyr. Man håper i det lengste antar jeg. Jeg ønsker henne alt godt, jeg kjenner henne ikke personlig - men hun virker som en oppegående person, med gode kvaliteter, en god utdannelse. Og om hun slipper inn i Norge igjen er jeg sikker på at hun klarer seg bra. 1
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1297 Skrevet 25. januar 2011 Nei, det skjønner man selvfølgelig. Jeg bare påpeker hvor vridd hele denne saken har blitt på grunn av medias hodestupende forelskelse i "norske Maria Amelie". Fakkeltog og Facebook-grupper for en sak som er lik så mange andre. Madina trodde sikkert at oppstyret skulle ende med at hun fikk bli. Madina er en godbit for mediene. Vakker mafiaforfulgt kvinne (som også har fått utmerkelsen "årets nordman")i fare som blir sendt tilbake til fare av Norske myndigheter. Hennes sak inneholder alle ingredienser som media trenger. Hennes sak berører mange prinsipielle punkter i det mest umennskelige temaet i Norsk forvaltning. Det er bare i innvandringsspørsmål mennesker blir bortvist til farlig situasjon. Å sende mennesker til frykt og fare er egentlig i mot vår grunnleggende moral, og gjøres normalt bare i forbindelse med krig , katastrofer og kriminalitetsbekjempelse. Hennes sak har dratt med seg mye presseoppmerksomhet på Norsk innvandringspolitikk generelt.
EmmaW Skrevet 25. januar 2011 #1298 Skrevet 25. januar 2011 Hennes sak har dratt med seg mye presseoppmerksomhet på Norsk innvandringspolitikk generelt. Norsk innvandringspolitikk er råtten fra rot til topp. Jeg er helt klart enig med alle som mener Madina skal få bli, dessverre er ikke dette Kardemommeby, og vi vet jo alle at lover og regler må følges. At disse lovene og reglene trenger en ekstrem make-over tror jeg ingen i Norge er uenige i. Dersom reglene for behandling av kriminalitet blant asylsøkere og nye landsmenn hadde vært strengere, kunne man kanskje hatt mulighet og ressurser til å gi rom for nyttige medborgere.
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1299 Skrevet 25. januar 2011 Jeg vet om maaaaaange mennesker som har det uendelig mye verre enn Madina. Madina har tak over hodet, mat i magen hver dag, og mennesker som bryr seg om hvordan hun har det. Det er det faktisk ikke alle som har. Jeg kan skjønne angsten, men det er faktisk ikke bevist at hun er i noen overhengende fare i Russland. Hun var på kafé i dag, var det noen god idé dersom mafiaen er ute etter henne? Burde hun ikke holdt seg skjult? Hvordan klarer hun å gå på gaten når angsten er så sterk? Når beviset kommer, så er det for sent. Ei kule, eller en avkappet finger er vel det beviset vi må vente på . Jeg tror det er mafiaen , eller mafiatilknyttede kreditorer i Nord-Ossetia som er ute etter henne. Jeg vet ikke hvor farlige de er i Moskva. Forhåpentligvis er de mindre aggressive nå enn de var for noen år siden. Jeg tror ikke Norske myndigheter har den minste anelse om hvor farlige de egentlig er. Jeg er sikker på at Madinas farevurdering enten er for sterk, korrekt eller for svak. Hun har en god, snill og kunnskapsrik advokat, som kanskje vet mer om dette enn deg og meg og de Norske myndighetene til sammen. Hvis du, jeg, eller Norske myndigheter skal overprøve Madina sin farevurdering, så trenger vi faktisk konkrete kunnskaper, som f.eks navn på og godt intervju med familiens fiender og kreditorer. Hun er så til de grader eksponert nå, at det kanskje er umulig å holde seg skjult, da kan det faktisk være tryggere å oppholde seg på offentlig sted med mye folk.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1300 Skrevet 25. januar 2011 Jeg er sikker på at Madinas farevurdering enten er for sterk, korrekt eller for svak. Hun har en god, snill og kunnskapsrik advokat, som kanskje vet mer om dette enn deg og meg og de Norske myndighetene til sammen. Hvis du, jeg, eller Norske myndigheter skal overprøve Madina sin farevurdering, så trenger vi faktisk konkrete kunnskaper, som f.eks navn på og godt intervju med familiens fiender og kreditorer. Hun er så til de grader eksponert nå, at det kanskje er umulig å holde seg skjult, da kan det faktisk være tryggere å oppholde seg på offentlig sted med mye folk. Eh, hæ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå