Gjest mann Skrevet 25. januar 2011 #1261 Skrevet 25. januar 2011 Nå sier de på nyhetene i NRK at Maria Amelie- farsen er en politisk viktig sak- og at det er en mulighet for at norske myndigheter vil ha lagt inne et godt ord med Russland om at hun får særbehandling der borte- så hun kan komme fort tilbake- slik at det rød-grønne politikerne ikke taper ansikt (eller neste valg) og nordmenn flest glemmer å intressere seg for skjebnen til papirløse i Norge. Trenger man å si mer?? Spill for galleriet med andre ord. Jeg blir fysisk dårlig på vegne av alle de andre som ikke skal få tilsvarende behandling som den dama-uansett hva Gahr Støre måtte ha sagt til Amnesty i Tromsø...
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1262 Skrevet 25. januar 2011 Så lenge det ikke er snakk om noen som du inbiller deg at "truer dine barn". Det har du personlig sagt i tråden to ganger. Hykler. Har du fått med deg hva tjetjenere utsatte teaterpublikummet i Moskva for av terror og lidelse??mange hundre døde i det teateret. Er ikke din søte "Amelie" en tjetjener (som hun påstår) Da er hun i alle tilfeller del av en terrorist-folkegruppe. Og hennes nærvær truer muligens dine barn. Har du tenkt på det? Hun er ikke tsjetsjener. Hun er fra Nord- Ossetia. Hva jeg innbiller meg er min virkerlighetsoppfatning, og det er det jeg forholder meg til. Det kan tenkes at Maria Amelie er mye farligere enn jeg tror. Men jeg tror det jeg tror. At hun er en god og ufarlig person. Hvis jeg hadde sagt at jeg ønsker alle velkommen, også de som truer mine barn, da hadde jeg vært hykler. Hvis jeg vurderer truende personer som ufarlige, så betyr ikke det at jeg er hykler, men heller at jeg mangler vurderingsevne. Trekk tilbake det at du kalte meg hykler. Kall meg heller inkompetent eller naiv eller noe. 1
Gjest mann Skrevet 25. januar 2011 #1263 Skrevet 25. januar 2011 Jeg kjenner ikke den saken, men det virker jo om som om myndighetene i begge tilfeller har lagt seg på ei linje der de risikerer liv og helse på begge to. Så ingen av dem er verdt en dau skitt for Stoltenberg og Sjeggestad (merkerlig, forkortelsen blir SS). Norge har en dødelig streng praksis i forhold til flyktninger. Det er jeg ikke enig i. Begge TO- Det er snakk om 4000 mennesker... så kommer du trekkende med "begge to". Fikk du med deg at jeg opplyste deg om 139 personer i tilsvarende situasjon som ble sendt ut i løpet av den tiden hun satt i arrest på Trandum? Og at 13 personer fra Nigeria ble sendt ut på tirsdagen uka etter? Jeg kan ikke se at du sa noe om deres risiko for avkappede fingre dit de kom. Men det jeg er enig med deg i er at politikken som føres på det området her er skandale.
Gjest mann Skrevet 25. januar 2011 #1264 Skrevet 25. januar 2011 Hun er ikke tsjetsjener. Hun er fra Nord- Ossetia. Hva jeg innbiller meg er min virkerlighetsoppfatning, og det er det jeg forholder meg til. Det kan tenkes at Maria Amelie er mye farligere enn jeg tror. Men jeg tror det jeg tror. At hun er en god og ufarlig person. Hvis jeg hadde sagt at jeg ønsker alle velkommen, også de som truer mine barn, da hadde jeg vært hykler. Hvis jeg vurderer truende personer som ufarlige, så betyr ikke det at jeg er hykler, men heller at jeg mangler vurderingsevne. Trekk tilbake det at du kalte meg hykler. Kall meg heller inkompetent eller naiv eller noe. Da skal jeg trekke tilbake at jeg kalte deg en hykler- for jeg syns faktisk at du er god til å diskutere uansett- og jeg behøvde ike å kalle deg ting. Men jeg syns ikke man skal ta sin egen virkelighetsoppfatning som rettesnor i kompliserte saker- den virkeligheten som er "din" trenger ikke være rett objektivt sett. Og mennesker fortjener en objektiv, rettferdig behandling. Her ble det sagt at dama ikke hadde særlig behov for beskyttelse- men når folk visste hvem hun var pga hun har gitt ut bok og vært aktiv på musikkfestivaler begynnte man å skulle endre lovverket for å lage smutthull til henne.(Så man kan vinne valgkampen) Da blir jeg rasende på vegne av alle de andre- som ikke får noe smutthull. Sånt syns ikke jeg at kan aksepteres.
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1265 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Begge TO- Det er snakk om 4000 mennesker... så kommer du trekkende med "begge to". Fikk du med deg at jeg opplyste deg om 139 personer i tilsvarende situasjon som ble sendt ut i løpet av den tiden hun satt i arrest på Trandum? Og at 13 personer fra Nigeria ble sendt ut på tirsdagen uka etter? Jeg kan ikke se at du sa noe om deres risiko for avkappede fingre dit de kom. Men det jeg er enig med deg i er at politikken som føres på det området her er skandale. Vi snakker om 4000 enkeltsaker her. Som jeg ikke har filla peiling på. Men jeg mistenker at altfor mange av disse deportasjonene er ulovlige, urettferdige og farlige. Forskjellen på disse og Maria A -saken er at jeg i Maria A saken har såpass mye info at jeg er sikker på at Norge tråkker feil her. Jeg forstår at et ukjent antall av disse 4000 blir sendt for å dø eller lemlestes eller for å leve et liv i frykt. Jeg tenker også at 4000 ikke er så veldig mange. At Norge burde klare å ha disse hos oss. Endret 25. januar 2011 av I Grosny
Gjest mann Skrevet 25. januar 2011 #1266 Skrevet 25. januar 2011 Nå sier de på nyhetene i NRK at Maria Amelie- farsen er en politisk viktig sak- og at det er en mulighet for at norske myndigheter vil ha lagt inne et godt ord med Russland om at hun får særbehandling der borte- så hun kan komme fort tilbake- slik at det rød-grønne politikerne ikke taper ansikt (eller neste valg) og nordmenn flest glemmer å intressere seg for skjebnen til papirløse i Norge. Ville bare gjenta meg sjøl på akkurat dette punktet- fordi jeg syns det sier mye om hva som faktisk skjer i denne saken. Når det tas tak i å få til en kjapp retur til Norge for alle som har blitt sendt ut mot sin vilje- i stedet for bare akkurat henne- da skal jeg ikke klage. Da blir det rettferdig. Men sånn er det ikke, og det kommer nok ikke til å bli sånn heller.
Gjest mann Skrevet 25. januar 2011 #1267 Skrevet 25. januar 2011 Vi snakker om 4000 enkeltsaker her. Som jeg ikke har filla peiling på. Men jeg mistenker at altfor mange av disse deportasjonene er ulovlige, urettferdige og farlige. Forskjellen på disse og Maria A -saken er at jeg i Maria A saken har såpass mye info at jeg er sikker på at Norge tråkker feil her. Jeg forstår at et ukjent antall av disse 4000 blir sendt for å dø eller lemstes eller for å leve et liv i frykt. Jeg tenker også at 4000 ikke er så veldig mange. At Norge burde klare å ha disse hos oss. Dette er vi enige om
I Grosny Skrevet 25. januar 2011 #1268 Skrevet 25. januar 2011 Da skal jeg trekke tilbake at jeg kalte deg en hykler- for jeg syns faktisk at du er god til å diskutere uansett- og jeg behøvde ike å kalle deg ting. Men jeg syns ikke man skal ta sin egen virkelighetsoppfatning som rettesnor i kompliserte saker- den virkeligheten som er "din" trenger ikke være rett objektivt sett. Og mennesker fortjener en objektiv, rettferdig behandling. Her ble det sagt at dama ikke hadde særlig behov for beskyttelse- men når folk visste hvem hun var pga hun har gitt ut bok og vært aktiv på musikkfestivaler begynnte man å skulle endre lovverket for å lage smutthull til henne.(Så man kan vinne valgkampen) Da blir jeg rasende på vegne av alle de andre- som ikke får noe smutthull. Sånt syns ikke jeg at kan aksepteres. Jeg mener at hun har særlig behov for beskyttelse. Jeg tror at den republikanske mafiaen i Nord-Ossetia er ute etter familien. Husk at far var en av Nord-Ossetias rikeste menn. Det er gode grunner til at de ikke turte å reise til Norge under ekte navn og pass. Jeg tror at historien deres var så delikat at de ikke turte å fortelle den skikkelig til myndighetene. Samtidig forsto myndighetene at noe skurret, og de mistet troverdighet. Myndigheten har også vedtatt at 1/3 av Marias liv er ugyldig. Det telles ikke. Fordi det var ulovlig. Det beviser at myndighetene faktisk benektet faktiske forhold i saksbehandlingen, og til sammen tror jeg faktisk myndighetene har et dårligere grunnlag for å vurdere saken enn jeg har. Hvis det er sant så sier det noe om Norske byråkrater som er veldig kritikkverdig. De sitter der og dømmer over liv og død, med utilstrekkelig faktagrunnlag. Hva far (og mor?)har gjort for å bli blant Nord-Ossetias rikeste vet jeg ikke, men det lukter skummelt her. De var nære venner med Jeltsin. Mange av de som ble sykt rike kjørte et veldig stygt løp. Det er lett å tro at familien Salamov har veldig sinte, mektige og farlige fiender. Jeg vet ikke om far og mor sin sti er ren, men Maria er iallfall uskyldig.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2011 #1269 Skrevet 25. januar 2011 Vi må ikke glemme at familien først søkte asyl i Finland, som også kom til det resultatet at familien ikke oppfylte asylkriteriene. Det svekker jo saken hennes.
Gjest Valiant Skrevet 25. januar 2011 #1270 Skrevet 25. januar 2011 Jeg håper at disse som mener at Maria Amelie skulle få bli. Også vil gå i tog når det er en somaler eller araber som blir kastet ut
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1271 Skrevet 25. januar 2011 La oss ikke håpe det. VI har nok somaliere.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2011 #1272 Skrevet 25. januar 2011 Jeg håper at disse som mener at Maria Amelie skulle få bli. Også vil gå i tog når det er en somaler eller araber som blir kastet ut La oss håpe at de som vil kaste ut mennesker som trenger asyl også ønsker å kaste ut mennesker som ikke trenger det. Som feks svensker og dansker. Hvis ikke viser de en heller rasistisk holdning.
Gjest Valiant Skrevet 25. januar 2011 #1273 Skrevet 25. januar 2011 La oss håpe at de som vil kaste ut mennesker som trenger asyl også ønsker å kaste ut mennesker som ikke trenger det. Som feks svensker og dansker. Hvis ikke viser de en heller rasistisk holdning. Om det er Dansker og Svensker som er ulovlig i landet så skal de kastet ut som alle andre Jeg bryr meg ikke om nasjonalitet så lenge man er ulovlig i Norge skal man kastet på hode ut
Gjest robbin hood Skrevet 25. januar 2011 #1274 Skrevet 25. januar 2011 Om det er Dansker og Svensker som er ulovlig i landet så skal de kastet ut som alle andre Jeg bryr meg ikke om nasjonalitet så lenge man er ulovlig i Norge skal man kastet på hode ut Det er utrolig mange lovbokfundamentalister som skriver her. Norges lover, helligere enn bibelen. Du skal ikke ha andre guder enn meg står det skrevet. Å sette en bok, forfattet av et Nordisk regime, høyere enn både bibelen og hensynet til barn , ungdommer og voksnes liv og helse er utrykk for en ekstremistisk legalisme. En blindhet for menneskers ve og vel. Gud være med Madina, og alle forfulgte barn i verden. Tilgi hr Stoltenberg, og gi oss fred.
Gjest Valiant Skrevet 25. januar 2011 #1275 Skrevet 25. januar 2011 Det er utrolig mange lovbokfundamentalister som skriver her. Norges lover, helligere enn bibelen. Du skal ikke ha andre guder enn meg står det skrevet. Å sette en bok, forfattet av et Nordisk regime, høyere enn både bibelen og hensynet til barn , ungdommer og voksnes liv og helse er utrykk for en ekstremistisk legalisme. En blindhet for menneskers ve og vel. Gud være med Madina, og alle forfulgte barn i verden. Tilgi hr Stoltenberg, og gi oss fred. Er det galt at man mener at man skal følge lovene ?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1276 Skrevet 25. januar 2011 Ja, hvis man ikke følger de selv. Går du mot rødt? Da er du en lovbryter. Lar du bilen gå på tomgang i mer enn ett minutt? Da er du en lovbryter. Men som vanlig er det bare viktig med loven når det gjelder andre enn en selv.
Gjest Valiant Skrevet 25. januar 2011 #1277 Skrevet 25. januar 2011 Ja, hvis man ikke følger de selv. Går du mot rødt? Da er du en lovbryter. Lar du bilen gå på tomgang i mer enn ett minutt? Da er du en lovbryter. Men som vanlig er det bare viktig med loven når det gjelder andre enn en selv. Jeg går ikke på rødt. Og jeg har ikke bil Men det er uansett forskjell på hva slaks lovbryter man er. F.eks et drap er mye være en og la en bil stå på tomgang Jeg skal innrømme at og være ulovlig i landet er langt i fra det værste man kan gjøre. Men om man er ulovlig i landet så skal man ut.
Gjest pastablasta Skrevet 25. januar 2011 #1278 Skrevet 25. januar 2011 La oss håpe at de som vil kaste ut mennesker som trenger asyl også ønsker å kaste ut mennesker som ikke trenger det. Som feks svensker og dansker. Hvis ikke viser de en heller rasistisk holdning. Svensker og dansker søker neppe asyl, men er heller arbeidsinnvandrere. Så utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1279 Skrevet 25. januar 2011 Jeg går ikke på rødt. Og jeg har ikke bil Men det er uansett forskjell på hva slaks lovbryter man er. F.eks et drap er mye være en og la en bil stå på tomgang Jeg skal innrømme at og være ulovlig i landet er langt i fra det værste man kan gjøre. Men om man er ulovlig i landet så skal man ut. Det kalles innenfor jussen for "malum prohibitum" vs. "malum in se". Malum prohibitum betyr, selvforklarende nok, at det er ondt fordi det er forbudt. Som feks å gå mot rødt. Malum in se betyr "ondt i seg selv". Og det berør slike lovbrudd som du nevnte, drap, men også tyveri, voldtekt, vold, ran, etc. Ulovlig opphold i en nasjon anses som "malum prohibitum". Dvs. at det å oppholde seg ulovlig i en nasjon man ikke har oppholdstillatelse i er like "ondt" som å la bilen stå på tomgang i mer enn ett minutt. Forskjellen er den at i mens enkelte lar bilen stå på tomgang i lenger tid for at den skal være varm og behagelig når de setter seg i den igjen så tar folk seg sjelden ulovlig inn i en annen stat uten at det er en grunn til at de gjør det. Som feks. de nordmenn som flyktet til Sverige under krigen uten å ta med seg papirer på hvem de var.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1280 Skrevet 25. januar 2011 Innlegget mitt drukner vel i mengden her, men jeg reagerer på det at MA har fått så uforbeholden støtte fra veldig mange som ikke er aktive i menneskerettighetskamp ellers og som etter alle solemerker ikke ville støttet at "alle" (hyggelige?) papirløse flyktninger skulle få bli. Personlig skjønner jeg godt det at man får sympati for en ressurssterk og godt integrert person - men til og med folk som har vært her lovlig i mange år, som eks-jugoslaver under krigen på Balkan, tatt utdanning og jobbet her, ble sendt hjem. MA har brutt flere lover (for å klare seg best mulig), noe tross alt kke bør være formildende. En studieplass koster mye penger, og som papirløs, hvordan kan hun ha betalt skatt av arbeid? Om hun får komme hit med arbeidtillatelse ser jeg absolutt ikke noe galt i det, men når det gjelder å få oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap vil det kanskje være vanskelig å gjennomføre en praksis hvor man ser gjennom fingrene med rullebladet og historien (og det reelle beskyttelsesbehovet?) til de andre papirløse som ønsker/trenger å bo her, men det hadde vært interessant om det ble slik. Jeg er ikke i mot en mer human politikk. (et problem er kanskje at det kan være vanskelig for folk utenfor Schengen å få arbeidstillatelse her, mens flykninger generelt har lav utdanning og er lite klar for det norske arbeidsmarkedet) Når det gjelder MAs frykt for forfølgelse etc - så er Russland stort, hun må ikke dra til Nord-Ossetia, og hun KUNNE ha valgt en lavere medieprofil. Det igjen blir dels et spørsmål om rett til å ytre seg til tross for forfølgelsesfare, men man kan få sagt mye uten å ha ansiktet på forsiden og be om plass i alle mediene. Kjæresten til MA har nok forøvrig sin egen agenda, som journalist og politiker, på samme måte som politikerne har sin agenda med ham og MA. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå