Gå til innhold

Fotballfrue bedriver snikreklame


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor Fotballfrue, HC og VOE har egen .no eller .com side? Hvilke fordeler er det med det? Hvorfor lager de enkeltmannsforetak?

Jeg vet ikke hva som er fordelene med å ha egen .no eller .com.

Når det gjelder enkeltpersonforetak (som det heter nå) oppretter man dette fordi bloggen er såpass stor at den i skattemessig forstand anses som virksomhet. Da må man betale skatt for næringsinntekt, også av beregnet personinntekt.

Her er link til en lettfattelig oversikt på skatteetatens sider:

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2010/Blogging-og-skatt/

Her står det litt om skattlegging etter foretaksmodellen, når man altså har opprettet enkeltpersonforetak. Poenget er at virksomhetsinntekten, etter fradrag for en risikofri avkastning, beskattes løpende, som beregnet personinntekt. Dette gjelder uavhengig av om overskuddet tas ut av virksomheten eller ikke.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/E/?mainchapter=133030&chapter=133030#x133030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VOE har vel strengt talt plattform på blogg.no..

OK, da tok jeg feil. Lurer fremdeles på hva andre bloggere tjener på å lage egen side og opprette enkeltmannsforetak. Får de mer penger på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for du er perfekt da mener du?!:P

Perfeksjon har ingenting med dette å gjøre, det er snakk om prinsipper!! Hun fremstiller livet sitt som perfekt da, så mulig det ikke er lov å gjøre feil da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er fordelene med å ha egen .no eller .com.

Når det gjelder enkeltpersonforetak (som det heter nå) oppretter man dette fordi bloggen er såpass stor at den i skattemessig forstand anses som virksomhet. Da må man betale skatt for næringsinntekt, også av beregnet personinntekt.

Her er link til en lettfattelig oversikt på skatteetatens sider:

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2010/Blogging-og-skatt/

Her står det litt om skattlegging etter foretaksmodellen, når man altså har opprettet enkeltpersonforetak. Poenget er at virksomhetsinntekten, etter fradrag for en risikofri avkastning, beskattes løpende, som beregnet personinntekt. Dette gjelder uavhengig av om overskuddet tas ut av virksomheten eller ikke.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/E/?mainchapter=133030&chapter=133030#x133030

Tusen takk for linker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da tok jeg feil. Lurer fremdeles på hva andre bloggere tjener på å lage egen side og opprette enkeltmannsforetak. Får de mer penger på den måten?

Nei, man tjener ikke mer penger på å ha et enkeltpersonforetak, men det er ryddigere rent skattemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den bokomtalen hva er egentlig greia med den?Har ikke sett henne skrive en eneste bokomtale i den bloggen sin.Men det gjelder vel å tjene penger på alt som er mulig.Og at en person som er så uerfaren som henne skal kreve 7500 er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og den bokomtalen hva er egentlig greia med den?Har ikke sett henne skrive en eneste bokomtale i den bloggen sin.Men det gjelder vel å tjene penger på alt som er mulig.Og at en person som er så uerfaren som henne skal kreve 7500 er bare latterlig.

Kunne igrunn ikke vært mer enig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - Caroline må være svært klar over at det er markedsføring hun driver med. Hvis man skriver en vanlig bokomtale er det redaksjonelt stoff - da trenger man ikke å betale MVA. Skriver man derimot kommersielle tekster, er fotograf, eller jobber innen design etc., er man MVA-pliktig.

I den sammenheng synes jeg det er ganske naturlig å forstå at man forholder seg til Markedsføringsloven.

Så om hun virkelig er helt uvitende er hun, beklager uttrykket, dum... Og jeg misliker å kalle noen dum.

Endret av Rosalynn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - Caroline må være svært klar over at det er markedsføring hun driver med. Hvis man skriver en vanlig bokomtale er det redaksjonelt stoff - da trenger man ikke å betale MVA. Skriver man derimot kommersielle tekster, er fotograf, eller jobber innen design etc., er man MVA-pliktig.

I den sammenheng synes jeg det er ganske naturlig å forstå at man forholder seg til Markedsføringsloven.

Så om hun virkelig er helt uvitende er hun, beklager uttrykket, dum... Og jeg misliker å kalle noen dum.

Dama vet jo ikke hva hun driver med!!! Det strømmer bare penger inn på kontoen hennes og hun er fornøyd.. Hun gir vel blanke f i hvordan, bare pengene kommer inn så er hun fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama vet jo ikke hva hun driver med!!! Det strømmer bare penger inn på kontoen hennes og hun er fornøyd.. Hun gir vel blanke f i hvordan, bare pengene kommer inn så er hun fornøyd!

Tja - enten er hun uvitende, eller så spiller hun dum. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at hun fakturerer med MVA. Det betyr at hun anser innleggene som reklame - noe hun forsåvidt har innrømmet - men siden hun oppgir MVA på prislisten må dette være noe hun har vært klar over lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her er inne på, hurra for Heidi Øksendal! Jeg syntes det er suverent at hun selv har tatt iniativ til å føre opp hvilke produkter hun har fått sponset. For det er vel egentlig ikke så forferdelig vanskelig? Jeg tror ihvertfall man vinner mye på å velge den veien, fremfor å gå helt bananas når temaet kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har annbefalt alle produktene og er super fornøyd med dem.Trekker ikke raske beslutniger dette er FAKTA.

Hun anbefaler jo bare produkter hun er fornøyd med. (prøver de i 3-4 uker først) Dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun anbefaler jo bare produkter hun er fornøyd med. (prøver de i 3-4 uker først) Dust.

Ser hvem som er dust her.Hun annbefaler og skriver positivt om alle produktene hun tester ut..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antirosa og AB

Nei, man tjener ikke mer penger på å ha et enkeltpersonforetak, men det er ryddigere rent skattemessig.

For å presisere meg selv;

Dersom du driver næring - som avgjøres skjønnsmessig etter bestemmelser i skatteloven - og har mva-pliktig omsetning, plikter man å ha et enkeltpersonforetak. Dette for å ha et org.nummer når man skal sende regninger, få opprettet bankkonto osv.

Dersom man driver næring, men ikke har omsetning over 50 000 (som også er grensen for mvapliktig omsetning) trenger man kun levere forenklet selvangivelse for næringsdrivende, og følgelig er man ikke nødt til å registrere seg i Brønnøysund. Men de aller fleste som driver næringsvirksomhet - slik bloggere regnes som - vil finne det mest praktisk å registrere seg.

Å registrer enkeltpersonforetak fører ikke til noen skattemessige fordeler, men man er nødt til dette dersom man vil drive næring i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere meg selv;

Dersom du driver næring - som avgjøres skjønnsmessig etter bestemmelser i skatteloven - og har mva-pliktig omsetning, plikter man å ha et enkeltpersonforetak. Dette for å ha et org.nummer når man skal sende regninger, få opprettet bankkonto osv.

Dersom man driver næring, men ikke har omsetning over 50 000 (som også er grensen for mvapliktig omsetning) trenger man kun levere forenklet selvangivelse for næringsdrivende, og følgelig er man ikke nødt til å registrere seg i Brønnøysund. Men de aller fleste som driver næringsvirksomhet - slik bloggere regnes som - vil finne det mest praktisk å registrere seg.

Å registrer enkeltpersonforetak fører ikke til noen skattemessige fordeler, men man er nødt til dette dersom man vil drive næring i Norge. :)

Man må kun registrere enkeltmannsforetak om man ikke får utbetalt lønn fra noen, altså dette var eneste alternativ for Caroline. At man ikke får skattemessige fordeler... tja... man får jo trekke fra alle utgifter til inntektsinnvervelse på skatten. Det teller ikke som overskudd, i tillegg får man jo tilbake 28 prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må kun registrere enkeltmannsforetak om man ikke får utbetalt lønn fra noen, altså dette var eneste alternativ for Caroline. At man ikke får skattemessige fordeler... tja... man får jo trekke fra alle utgifter til inntektsinnvervelse på skatten. Det teller ikke som overskudd, i tillegg får man jo tilbake 28 prosent.

Det var nettopp det som var poenget mitt - driver man næring så må man også opprette enkeltpersonforetak. (Det var en gjest som lurte på dette...) Og når man driver næring får man også trekke fra utgiftene til inntekts ervervelse. Dette er helt i tråd med bestemmelsene i skatteloven og ikke noe snuskete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sletter ALLE kritiske kommentarer på bloggen hennes, slik at alle småjentene på 12 år skal tro at alle digger henne, og forsåvidt resten av Norges befolkning også! Sleipe, usmakelige menneske..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sletter ALLE kritiske kommentarer på bloggen hennes, slik at alle småjentene på 12 år skal tro at alle digger henne, og forsåvidt resten av Norges befolkning også! Sleipe, usmakelige menneske..

Signerer den!! Jeg har helt sluttet å gi henne lesertall ved å klikke inn på siden hennes.. Synet av henne gjør meg direkte kvalm!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en saklig kommentar. Den ble slettet. Bare de hvor hun beskrives som vakker og med fin kropp blir publisert.

Hun er rett og slett ekkel.

Hun lar innlegg hvor hennes kropp beskrives som vakker, med all ribbeina visende, får stå, og det er småjenter som leser de. Det er skadelig for så unge jenter.

Men hun tenker jo bare en ting så....

Penger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...