AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #141 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg vokste opp i usa hvor dette er en stor høytid som blir feiret skikkelig. Derfor synes jeg at denne kopieringen av halloween i norge bare er latterlig. Jeg mener at det får være enten eller. Når vi gikk fra hus til hus da vi var små så var alt skikkelig gjennomført. De voksne hadde pyntet husene sine, hadde røykmaskiner og skummel musikk..hengt opp skjeletter osv osv.. Veldig moro for store og små. Her er ikke dette noen tradisjon, mange liker det ikke. (jeg gidder ikke være med på halloween her i norge fordi det rett og slett er en skikkelig nedtur ifht den amerikanske feiringen). Nei til halloween i norge! (kanskje starte en facebook gruppe?) Hvorfor det? Hva er galt med å adoptere andres land tradisjoner? Dessuten må man jo ikke gjøre det helt likt i hvert land. Er mest barn og unge som feirer halloween i norge, så da er de ikke så rart at hus og sånt ikke blir pyntet.
Gjest Helene_Mari Skrevet 31. oktober 2010 #142 Skrevet 31. oktober 2010 Til dere som har barn som går og tigger godteri: Vær forsiktig med de barna putter i munnen! Det er ikke alle voksne som er så snille! I usa måtte vi sjekke VELDIG NØYE om godteriet hadde blitt tuklet med før vi kunne spise noe. Sikkert ikke noe stort problem her i norgen ennå, men det kommer vel hvis dette skal bli en fast tradisjon. Hverhalloween var det alltid noen barn som hadde fått i seg nåler, gift osv av halloween godteriet.. Knask eller knep lissom...(synes forresten at denne høytiden ikke burde feires i norge jeg heller, jeg gir vel F i om barnhagepersonalet kjeder seg om høsten og prøver å finne på noe..) Yep, har ofte vært her jeg bor voksne som har puttet avføringsmiddel i godteriet
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #143 Skrevet 31. oktober 2010 Yep, har ofte vært her jeg bor voksne som har puttet avføringsmiddel i godteriet I sånne tilfeller ville jeg ikke latt barna gå i det hele tatt. Dersom jeg visste det bodde gærninger i området hadde jeg bedt ungene om å kun gå til folk de kjente fra før.
Gjest wild bird Skrevet 31. oktober 2010 #144 Skrevet 31. oktober 2010 Er man virkelig et surt hespetre fordi man er i mot å feire diverse tradisjoner? Og fordi man syns det er en uting med tigging på døra og nedgrising av huset sitt hvis man ikke gir noe? Syns det er skikkelig nedrig å kalle folk slike ting, bare fordi man ikke ønsker å opprettholde disse skikkene vi stadig adopterer fra USA og andre land. Jeg har ikke kjøpt inn snop og håper det ikke kommer noen på døra. Syns alle disse kommersielle skikkene handelsstanden skor seg på, er en uting. Det blir et kjøpepress som de aller fleste henger seg på, bare fordi de er redd for å bli sett på som grinete, gniete og usympatiske hvis de lar være. Jeg har også holdt igjen på jobb (jobber i barnehage), hvor en del ønsker at vi skal feire Valentine, Halloween o.l i barnehagen. På min avdeling er det uaktuelt med slike ting, fordi jeg syns det er med på å legge press på foreldrene om å kjøpe kostymer og andre effekter, og fordi jeg ikke ser det pedagogiske i det. Vil man markere, kan man gjøre det på privaten. Det samme syns jeg skoler bør gjøre. Jeg er veldig glad i barn, og er ingen sur kjærring, men disse skikkene syns jeg tar helt av.
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #145 Skrevet 31. oktober 2010 I sånne tilfeller ville jeg ikke latt barna gå i det hele tatt. Dersom jeg visste det bodde gærninger i området hadde jeg bedt ungene om å kun gå til folk de kjente fra før. Du må vel skjønne at det å sende barna på døren til fremmede og kreve snop kan føre til at en får alt mulig rart?
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 31. oktober 2010 #146 Skrevet 31. oktober 2010 Helt enig, halloween er noe dritt! Hvis noen drittunger våger å ringe på her i kveld så sparker jeg de i rumpa. Og kaster de egg eller no så skal de få seg et blåøye eller 2.. Liker hverken barn eller halloween. 1
Kamikatze Skrevet 31. oktober 2010 #147 Skrevet 31. oktober 2010 Nåler, dritemiddel, fleinsopp og annen narko i smågodtet? Glimrende tips til shalloween-motstanderne! Når det blir tradisjon at pedofile får levert smågodtet på døra, uten annet kulturelt bakteppe enn at ungene synes det er moro å kle seg ut og tigge snop, da er det en feil et eller annet sted. Det er jo kun overflaten hollywood viser oss. Hvor mange foreldre tar barna sine med på gravplassen for å hilse på slekta denne dagen? Og ja, allehelgensaften og all hallows eve er samme høytiden, bare kalenderflyttet til en fast dag, da den før ble regnet etter månefase. Da er det morsomt at foreldre som er erklærte ateister, og som skjermer barna fra alt som har med kristenhet å gjøre, er så ivrige etter å innføre en feiring av en kristen merkedag. Valentinesdagen er også en uskikk. For de elskende har hverandre, og behøver ikke denne dagen. Men for de single som ikke får kjærlighetserklæringer er den grusom. Og spesielt ille er alle de hodeløse kjerringene som sender glad-i-deg-kort i hytt og pine til alle de kjenner, på denne dagen. De har misforstått litt, og gnir det bare ytterligere inn. Selv gleder jeg meg til å skremme vannet av alle som ringer på min dør. Men jeg har ingen ringeknapp. Synd, for jeg har masse deilige ecoeli-infiserte karameller... 1
Phaedra Skrevet 31. oktober 2010 #148 Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Tråden er ryddet. Diskusjon rundt moderering kan tas på Ris, ros og spørsmål. Phaedra,mod Endret 31. oktober 2010 av Phaedra
Sola^ Skrevet 31. oktober 2010 #149 Skrevet 31. oktober 2010 ...også fører Halloween med seg bråk generelt... Synes folk må feire så mykje dei vil, men eg ønsker ikkje å inkluderes ved å få besøk på døra. Latterlig at ein må kjøpe inn godis for å unngå potensielt hærverk med tilgrising både her og der...Har hatt nok hærverk her i det siste...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #150 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg synes det er helt hinsides at det sitter voksne folk her og nærmest oppfordrer til å gi småbarn nåler, narkotika, avføringsmiddel osv. i forbindelse med smågodtet. Se dere selv i speilet. Jeg blir kvalm av å lese det dere skriver.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #151 Skrevet 31. oktober 2010 Da er det morsomt at foreldre som er erklærte ateister, og som skjermer barna fra alt som har med kristenhet å gjøre, er så ivrige etter å innføre en feiring av en kristen merkedag. Ateister, ja, men det finnes andre religioner også. Halloween er ikke en kristen skikk, på samme måte som julen ei heller var det før kristendommen kom. Jeg er blandt dem som er tilhenger av gamle naturreligioner, og feirer Samhain på en slik måte som ble gjort lenge før kristendommen tok over denne skikken også, slik de gjorde med bl.a. julen. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 31. oktober 2010 #152 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg HATER den der tåpelige importerte drittskikken der folk ikke gidder lære seg reglene engang, før de begynner å sende avkommet på dørene til folk! Hva er det med mennesker som innbilder seg at andre liker å få deres utkledde små jævelfrø på døra?? De er jo sååååå søøøøøøte.. NEI DET ER DE IKKE DE SMÅ INFERNALSKE DRITTUNGNENE. Og det er FAEN MEG I MORGEN ATPÅTIL! Åh. Det var bare så godt å få det ut. Delvis enig, men jeg synes det er koselig at ungene kler seg ut å ringer på døra, men det at det eneste de sier er knask eller knep for så å forvente godteri syns jeg er feil. Mye koseligere med julebukk (noe jeg tror unger har slutta med siden halloween gjorde sitt inntog her i landet). Da synger ungene iallefall julesanger og gjør noe som er koselig.
Gjest redstar Skrevet 31. oktober 2010 #153 Skrevet 31. oktober 2010 Om du har ute-lyset av så skal dem ikke komme til deg. Reglene er slik at om utelyset er av, så skal man ikke gå på denne døren. Virker her hos meg:)
Gjest BettyBoop28 Skrevet 31. oktober 2010 #154 Skrevet 31. oktober 2010 For en del år siden på denne tiden kjøpte broren min hus, huset var klargjort til innflytting 1 november, den forje eieren hadde flyttet ut like før halloween. Broren min flyttet inn til et nyvasket hus med shampo klint utover hele frontdøra etter disse utkledde krapyla. Det provoserer meg med halloween, at noen unger tror det er greit å gjøre herverk om de ikke får godteri. Man skal da ikke være forplikta til å kjøpe godter til de for å unngå herværk?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #155 Skrevet 31. oktober 2010 Om du har ute-lyset av så skal dem ikke komme til deg. Reglene er slik at om utelyset er av, så skal man ikke gå på denne døren. Virker her hos meg:) Det er jo ikke så lett når man bor i blokk... men bra at man har noen slike muligheter for å vise at man ikke er med på feiringen. Det beste hadde kanskje vært om de som feiret satte ut lys eller gresskar, ikke at vi som ikke feirer må huske på å skru av lys etc. Jeg har ikke noe i mot halloween på sitt "snilleste", men har heller ikke noe behov for å delta i skikken - vi har ikke barn selv, er ikke religiøse og har andre ting å gjøre i dag enn å kle oss ut og dele ut godteri til ukjente.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #156 Skrevet 31. oktober 2010 Velger også å poste som AB. Jeg synes mange her overdriver noe vanvittig. Helt ærlig: hvor mange av dere har opplevd å få egg kasta på vinduene? De fleste unger tør ikke finne på slike knep! Det blir bare dratt frem som et eksempel av de som ikke takler Halloween og at vi har fått en ny skikk som ungene åpenbart elsker! Ja, det er noen drittunger som er litt verre enn andre, men som regel går det bra, vel? Det er EN dag i året, ta dere sammen litt da.
^KinderMaxi^ Skrevet 31. oktober 2010 #157 Skrevet 31. oktober 2010 Det har ikke kommet noen hit - noe jeg er veldig glad for. Bor heldigvis i annen etg.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #158 Skrevet 31. oktober 2010 Du må vel skjønne at det å sende barna på døren til fremmede og kreve snop kan føre til at en får alt mulig rart? Ikke så lenge barna kun går til folk de kjenner nei.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #159 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg synes det er helt hinsides at det sitter voksne folk her og nærmest oppfordrer til å gi småbarn nåler, narkotika, avføringsmiddel osv. i forbindelse med smågodtet. Se dere selv i speilet. Jeg blir kvalm av å lese det dere skriver. Jeg kunne ikke finne noe som helst sted i NOEN av innleggene hvor det ble oppfordret til å gjøre dette. Det ble bare konstantert fakta fra usa såvidt jeg kunne se.. Det var et innlegg som tydeligvis ble postet som et varsko og at man ikke skulle opptrå naivt.
Kråkesaks Skrevet 31. oktober 2010 #160 Skrevet 31. oktober 2010 http://www.dagbladet.no/2010/10/31/nyheter/innenriks/halloween/14076328/ Sjarmerende...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå