Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ingenting i mot "skumle" unger som ringer på og tigger snop, og snur dørmatta. Men hadde de rasert utenfor huset om vi ikke var hjemme el.l., så hadde jeg jammen blitt sur jeg også!

Helt enig!

Vi er med på Halloween. I kveld har vi vært i skogen og feiret sammen med barnehagen til minsemann. I morgen skal guttene ut og gå. Vi går sammen med de minste og har en alvorsprat med de eldste før de går ut. Hvis jeg noensinne får høre at en av mine har gjort hærverk skal de ut med bøtte og klut og ordne opp etter seg. Det er en oppførsel jeg ikke aksepterer.

Når det gjelder kostymer har alle tre hjemmelaget kostyme i år. De ønsket seg alvekapper, så det har jeg mekket av fleecepledd. Så finner jeg noe av min sminke i morgen.

Koselig! Flinkis! :)

Halloweenfeiring skjer i Norge også nå, enten vi liker det eller ikke... Får håpe de fleste (som vil feire) klarer gjør det beste ut av det, med tiden...

(Og forresten - har barn sluttet å gå jule-/nyttårsbukk?! Her kommer de rennende hele nyttårsaften... Synger we wish you a merry christmas fort og gale)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes nok at skolen må ta endel av skylden i hallloween styret

Må nok si meg sterkt uenig der. Nå i dag har dem halloweenfest. Da jeg var barn hadde vi karneval en gang i året, februar tror jeg, der vi kledde oss ut. Samme greia vil nå jeg si.

Og man så jo ikke kjøpe kostyme, kan jo fint finne noe i foreldrenes garderobe eller tre på seg en striesekk.

Og i følge en avis så antas det at halloween kom til Norge for rundt 15-år siden. Da jeg gikk i 7-ende i 1999 så var det flere som gikk halloween. Og det har jo blitt bare mer og mer vanlig.

Men det er synd folk i Norge aldri larer å få det riktig, selv etter 15-år. Eggkasting og annet hærverk har ingenting med halloween å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det er kjempekoselig om det kommer noen her på trick or treat I fjor kom det ingen men kjøper inn litt godis i år i tilfelle. Har selv ett barn i den rette alderen og han syntes det er stor stas å kle seg ut og gå rundt med venner.

Jeg syntes det er trist med disse "grinebiterne" som er så imot denne feiringen, og som påstår at det er en amerikansk tradisjon. De feirer Halloween i USA, men den stammer ikke derfra, kommer fra Irland. Det at dere er imot pga. handelsstanden er også litt teit, syntes JEG da, det trenger faktisk ikke koste all verden... Høsten er lang og mørk, hvorfor er det da så ille å feire litt? Pynte med gresskar og tenne noen lykter, BARE koselig :)

Tradisjonen med julebukk og juletre og hele den pakka har jo også kommet til Norge på et tidspunkt, fra Tyskland tror jeg, men det er vel sikkert noen sure hespetre her inne som er imot den tradisjonen også.

Grinebitere? Vi har en lang og fin tradisjon med sang og hygge for snop i romjulen, men nei, det er jo tydeligvis ikke godt nok.

I stedet skal en importere noe som en for få år siden bare kjente gjennom tv som innebærer at en skal kreve snop visst ikke skal en ha rett til å gjøre ugang. Handelstanden gnir seg selvfølgelig i nevene takket være idiotene som går mann av huse for å kjøpe all verdens slags dritt.

Det er ikke mange år igjen før amerikaniserte nordmenn fyller utsiden av huset sitt med store sleder med reinsdyr som blinker med mer lys enn en gjennomsnittlig småflyplass i julen også!

At noen står i mot kjøpepresset og denne tradisjonen som er basert på "få eller så angriper jeg!" er mer positivt enn idiotene som er med på dette.

Jeg syntes idiotene heller kan ta og bøye seg over med ræva bar utenfor butikkene og la betjeningen komme og rævkjøre dem fullstendig og etterpå betale dem i bøtter og spann som takk.

Vi kan kalle det for idiotenes dag! Neste år kan det erstatte halloween!

• Liker 2
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Grinebitere? Vi har en lang og fin tradisjon med sang og hygge for snop i romjulen, men nei, det er jo tydeligvis ikke godt nok.

I stedet skal en importere noe som en for få år siden bare kjente gjennom tv som innebærer at en skal kreve snop visst ikke skal en ha rett til å gjøre ugang. Handelstanden gnir seg selvfølgelig i nevene takket være idiotene som går mann av huse for å kjøpe all verdens slags dritt.

Det er ikke mange år igjen før amerikaniserte nordmenn fyller utsiden av huset sitt med store sleder med reinsdyr som blinker med mer lys enn en gjennomsnittlig småflyplass i julen også!

At noen står i mot kjøpepresset og denne tradisjonen som er basert på "få eller så angriper jeg!" er mer positivt enn idiotene som er med på dette.

Jeg syntes idiotene heller kan ta og bøye seg over med ræva bar utenfor butikkene og la betjeningen komme og rævkjøre dem fullstendig og etterpå betale dem i bøtter og spann som takk.

Uff så sinna da :gjeiper: Tenn noen lys og smil litt til ungene som kommer istede, det kler deg sikkert mye bedre :kosteskaft:

Skrevet

Er julebukk noe bedre da? Ungene tigger jo godteri da også, og er utkledd...

Ja, julebukk er bedre. Fordi det er koselig med juleutkledde barn som synger julesanger. Fordi julebukker ikke truer med hærverk hvis de ikke får godteri.

• Liker 7
Skrevet

Uff så sinna da :gjeiper: Tenn noen lys og smil litt til ungene som kommer istede, det kler deg sikkert mye bedre :kosteskaft:

I morgen, kan jeg komme på døra hos deg og kreve snop av deg i en pose fordi jeg er utkledd med finlandshette? Om du ikke gir meg noe, greit det. Da skal jeg selvfølgelig ha lov til å smøre postkassa di inn med avføring, tette igjen løsen din med dritt så du må bytte den. Hive egg på alle vinduene dine, tette igjen takrennene dine, pisse på frontdøren din og til slutt hive dasspapir i trærne, buskene og generelt over hele eiendommen din.

Eller vil du heller at jeg kommer på besøk i romjulen og synger sanger med nisselue på og forlanger ingenting men er glad for en mandarin eller noen nøtter?

Hvilken tradisjon foretrekker du?

• Liker 3
Skrevet

Da skal jeg selvfølgelig ha lov til å smøre postkassa di inn med avføring, tette igjen løsen din med dritt så du må bytte den. Hive egg på alle vinduene dine, tette igjen takrennene dine, pisse på frontdøren din og til slutt hive dasspapir i trærne, buskene og generelt over hele eiendommen din.

Folk som gjør slikt har misforstått halloween. Det der har ingen ting med halloween å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil forresten heller ha unger på døra utkledd i "skumle" kostymer (eller like gjerne prinsesser som spøkelser), enn å måte smile stivt mens en gjeng unger synger juleunger falskt og ute av takt på dørstokken min. Så grinebiter er jeg.

Men det kommer aldri halloweenbarn hit vi bor :sukk:

Og å klage over en importert tradisjon sponset av handelsstanden: Hvilke av høytidene våre er IKKE importert, og drevet av handelsstanden?! Jul, påske, valentine, lucia, farsdag, morsdag, karneval... Regner med at de som syter over dette ikke kjøper julegaver eller sender sin mor et morsdagskort.

• Liker 1
Skrevet

Morsdag er vel, om jeg husker rett, en amerikansk tradisjon det også?

Skrevet

Morsdag er vel, om jeg husker rett, en amerikansk tradisjon det også?

sist jeg sjekket er ikke et kort så veldig dyrt, og mødre går heller ikke rundt og driver hærverk om de ikke får et kort eller bare frokost på sengen den dagen for.eks...

De fleste norske kvinner går heller ikke mann av huse og kaster egg og avføring rundt seg om ingen bryr seg om valentines day, mange bryr seg ikke om det i det hele tatt.

• Liker 4
Gjest Thefainter
Skrevet

sist jeg sjekket er ikke et kort så veldig dyrt, og mødre går heller ikke rundt og driver hærverk om de ikke får et kort eller bare frokost på sengen den dagen for.eks...

De fleste norske kvinner går heller ikke mann av huse og kaster egg og avføring rundt seg om ingen bryr seg om valentines day, mange bryr seg ikke om det i det hele tatt.

Hahahahaha!! Nei det hadde tatt seg ut om det hadde skjedd :ler: :ler: :ler:

Skrevet

I morgen, kan jeg komme på døra hos deg og kreve snop av deg i en pose fordi jeg er utkledd med finlandshette? Om du ikke gir meg noe, greit det. Da skal jeg selvfølgelig ha lov til å smøre postkassa di inn med avføring, tette igjen løsen din med dritt så du må bytte den. Hive egg på alle vinduene dine, tette igjen takrennene dine, pisse på frontdøren din og til slutt hive dasspapir i trærne, buskene og generelt over hele eiendommen din.

Eller vil du heller at jeg kommer på besøk i romjulen og synger sanger med nisselue på og forlanger ingenting men er glad for en mandarin eller noen nøtter?

Hvilken tradisjon foretrekker du?

Kom gjerne kledd i finlandshette hvis du er en dverg eller helst et barn. Selv om finlandshette er smakløst. Men hadde du smørt inn postkassa eller gjort ugang, ville du fått et knep fra meg som hadde gjort at du ikke kunne sitte på par dager. Jeg foretrekker IKKE at du kommer og synger utenfor her i romjulen. Da pleier jeg å sove litt lenge og har gjerne litt hodepine pga bakrus og er gjerne på reisefot nesten hver dag.

Jeg har vært litt rundt i dette landet, og det er mange steder som har huset pyntet med reinsdyrlys og direkte usmakelig. At barn kler seg ut og sier knips eller knep er uskyldig. Har jeg ingenting igjen, sier jeg bare bedre lykke neste år.

Men så er barna snille med heksen i enden av gata. Har alltid noe frukt de kan få hvis jeg er tom og har ikke fått klager.

Viktig hva foreldre sier til barna og lærer dem. De første gangene har foreldrene vært med i bakgrunnen.

Skrevet

dere er jo helt utrolig. Tipper når valentinesday kommer, så står dere klar å venter på gave..... La de små barna kose seg litt da.

Skrevet

dere er jo helt utrolig. Tipper når valentinesday kommer, så står dere klar å venter på gave..... La de små barna kose seg litt da.

Valentines er forresten en like ubrukelig tradisjon som Halloween. Vi trenger ingen av delene.

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor i blokk så jeg forventer ikke noe besøk, men har tenkt til å dempe lysene godt. Vanlig tradisjon fra min side etter at bilen til mine foreldre ble skrapet opp.

Angående julebukk: så ja, det syns jeg er bedre. :) Syns det er søt å høre på dem synge..

Skrevet

Problemt i Norg er at man har importert en amerikansk tradisjon uten å forstå den helt. I USA respekterer de fleste at man ikke går der utelyset er avskrudd. De flest barn i Norge kjenner ikke til den "regelen".

Så lenge foreldrene lærer barna reglene, ser ikke jeg noe problem med dette.

Håper vi importerer Thanksgiving også.

Skrevet

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av Halloween i det hele tatt, vi har aldri opplevd herken frekke unger eller hærverk. Har ikke hørt om hendelser i nabolaget heller. De som vil ha besøk har gjerne pyntet litt ekstra, om noen glemmer å sku av lyset og ikke har snop til de som kommer; ingen sure miner. Ungene lager gjerne sang som de framfører eller kort med skumle motiver som de deler ut.

Jeg har kjøpt inn godt med snop til i morgen, regner med det blir heftig trafikk på døren noen timer ( vi setter ut gresskar med lys i og har utelyset på...).

Mine jenter går ikke ut på dørene lengre, de har blitt for store til det. Har har vi istedenfor fest i dag; med kostymer og "makaber" meny. Akkurat nå sitter de i stuen og ser skrekkfilm ( hyl og fnis-faktoren er høy...). I morgen bytter vi på å ha "dørvakt", og har det ustyrtelig artig med å snike oss rundt hjørnene og skremme de som kommer.;-)

Vi har halloween-fest hvert år, og ser det som et artig avbrekk. Det er faktisk ganske gøy å kle seg ut, også for voksne.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg gikk selv halloween da jeg var mindre, men aldri i verden om vi bedrev hærverk når vi ikke fikk snop! Lurer på om foreldrene til disse barna vet at de bedriver hærverk og syns det er helt greit?

Skrevet

Men hvis de faktisk gjør hærverk eller kaster egg, er dette noe man kan anmelde hvis man får tak i riktig unge? Sånn at foreldrene må komme og betale skader, evt vaske vinduer eller sånn?

For jeg hadde ALDRI akseptert det bare fordi foreldra ikke har lært de å oppføre seg. Jeg hadde aldri tillatt at min unge hadde tilgriset hos noen fordi de ikke hadde godteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...