Gjest rr Skrevet 30. oktober 2010 #61 Skrevet 30. oktober 2010 Problemt i Norg er at man har importert en amerikansk tradisjon uten å forstå den helt. I USA respekterer de fleste at man ikke går der utelyset er avskrudd. De flest barn i Norge kjenner ikke til den "regelen". Så lenge foreldrene lærer barna reglene, ser ikke jeg noe problem med dette. Håper vi importerer Thanksgiving også. Er det ikke greiere at du flytter til USA i stedet for å prøve kopiere det du ser på tv her? Thanksgiving er noe som en kun feirer i USA pga dette landets historie. Å kopiere det ville være i samme bane som å flytte 17.mai til 4.juli og kalle det uavhengighetsdagen! 1
Miss Puddel Skrevet 30. oktober 2010 #62 Skrevet 30. oktober 2010 Halloween er ikke lenger en så veldig ny tradisjon. Da vi bodde i boligfelt for 10 år siden kom ungene på døren der og gikk halloween. Problemet da var at tradisjonen var så ny, og man hadde ikke lært den skikkelig, slik at det ble gått på selve datoen, og på allehelgensaften, som jo legges til nærmeste søndag, ettersom noen mente at det var samme ting, og en hel haug med unger kom hele uken i mellom. Da fikk jeg veldig nok, å sku av lys etc ble ikke respektert, jeg hadde en treåring som elsket å åpne døren for gjester, og som pilte av gårde når det ringte på, men som ble vettskremt av maskene... Å sette opp lapp med "Ikke ring på, små barn blir skremt av masker" ble heller ikke tatt hensyn til. Og når enkelte unger faktisk gikk flere ganger, (ikke lett å kjenne igjen hvem det var bak maskene) ble jeg dritforbanna og tok en ringerunde rundt i nabolaget... Året etter ble det mye greiere, de kom kun på dagen, ingen slemme triks, og de respekterte at det ikke skulle ringes på der folk ga uttrykk for at de ikke var med på leken... Tror det har vært nødvendig med en tilvennings-periode, der folk har lært seg kodene rett g slett. Nå bor vi så langt fra folk at det kommer ikke andre spøkelser enn de som virkelig spøker her på gården, men ungene bruker å feire sammen med en tante som bor mer sentralt og som blir med hele ungeflokken på en runde etter at de har hatt tacofest hjemme hos henne. Det synes jeg er uskyldig moro jeg. Og jeg synes det er unødve3nig å bli sinte på utkledte unger som ringer på, så lenge de oppfører seg, ene året opplevde ungene at noen sendte en sint hund etter dem, slikt er unødvendig. Men for all del, det er også undvendig, for ikke å snakke om ulovlig å gå til hærverk på andres eiendom fordi man ikke får godteri, det er jeg enig i. Her i bygda har jeg ikke hørt at det har skjedd på mange år i allefall.
Gjest rr Skrevet 30. oktober 2010 #63 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg gikk selv halloween da jeg var mindre, men aldri i verden om vi bedrev hærverk når vi ikke fikk snop! Lurer på om foreldrene til disse barna vet at de bedriver hærverk og syns det er helt greit? Foreldrene putter fingrene i øyra, lukker øynene og skriker høyt "LALALALALA"...
Gjest Helene_Mari Skrevet 30. oktober 2010 #64 Skrevet 30. oktober 2010 Foreldrene putter fingrene i øyra, lukker øynene og skriker høyt "LALALALALA"... Ja, hvorfor gidde å oppdra barna sine når det er lettere å late som ingenting?
Gjest rr Skrevet 30. oktober 2010 #65 Skrevet 30. oktober 2010 Halloween er ikke lenger en så veldig ny tradisjon. Da vi bodde i boligfelt for 10 år siden kom ungene på døren der og gikk halloween. Problemet da var at tradisjonen var så ny, og man hadde ikke lært den skikkelig, slik at det ble gått på selve datoen, og på allehelgensaften, som jo legges til nærmeste søndag, ettersom noen mente at det var samme ting, og en hel haug med unger kom hele uken i mellom. Da fikk jeg veldig nok, å sku av lys etc ble ikke respektert, jeg hadde en treåring som elsket å åpne døren for gjester, og som pilte av gårde når det ringte på, men som ble vettskremt av maskene... Å sette opp lapp med "Ikke ring på, små barn blir skremt av masker" ble heller ikke tatt hensyn til. Og når enkelte unger faktisk gikk flere ganger, (ikke lett å kjenne igjen hvem det var bak maskene) ble jeg dritforbanna og tok en ringerunde rundt i nabolaget... Året etter ble det mye greiere, de kom kun på dagen, ingen slemme triks, og de respekterte at det ikke skulle ringes på der folk ga uttrykk for at de ikke var med på leken... Tror det har vært nødvendig med en tilvennings-periode, der folk har lært seg kodene rett g slett. Nå bor vi så langt fra folk at det kommer ikke andre spøkelser enn de som virkelig spøker her på gården, men ungene bruker å feire sammen med en tante som bor mer sentralt og som blir med hele ungeflokken på en runde etter at de har hatt tacofest hjemme hos henne. Det synes jeg er uskyldig moro jeg. Og jeg synes det er unødve3nig å bli sinte på utkledte unger som ringer på, så lenge de oppfører seg, ene året opplevde ungene at noen sendte en sint hund etter dem, slikt er unødvendig. Men for all del, det er også undvendig, for ikke å snakke om ulovlig å gå til hærverk på andres eiendom fordi man ikke får godteri, det er jeg enig i. Her i bygda har jeg ikke hørt at det har skjedd på mange år i allefall. Unødvendig å bli sint? Om det ringer på i tide og utide hele dagen av utkledde unger som går rundt og forlanger snop bare fordi noen har fått seg at dette en ser på tv må da være lov å gjøre her og så må det være lov å bli sint. Hvordan kan det være at noen få tullinger (det er fortsatt et mindretall som driver på med dette) og handelsindustrien skal kunne tvinge denne dritten på oss?
Gjest rr Skrevet 30. oktober 2010 #66 Skrevet 30. oktober 2010 Ja, hvorfor gidde å oppdra barna sine når det er lettere å late som ingenting? Er vel strengt tatt foreldrene som har lært ungene at å gjøre hærverk er helt greit. Handling sier jo mer enn ord. Om foreldrene kan kopiere halloween tradisjoner de ser på tv-serier fra USA, hvorfor skal ikke ungdommen gjøre som mamma og pappa når de blir eldre? Finnes jo mange filmer som viser hva en kan gjøre med lærere og andre som en ikke liker den dagen...
Auri Skrevet 30. oktober 2010 #67 Skrevet 30. oktober 2010 Er det ikke greiere at du flytter til USA i stedet for å prøve kopiere det du ser på tv her? Thanksgiving er noe som en kun feirer i USA pga dette landets historie. Å kopiere det ville være i samme bane som å flytte 17.mai til 4.juli og kalle det uavhengighetsdagen! Tror du skal slutte å se så mye amerikanske TV-serier og heller lære deg litt om verden. Thanksgiving er ikke en ren amerikansk tradisjon, det er en feiring flere steder i verden, og ikke på samme datoer eller av likt opphav.
Gjest rr Skrevet 30. oktober 2010 #68 Skrevet 30. oktober 2010 Tror du skal slutte å se så mye amerikanske TV-serier og heller lære deg litt om verden. Thanksgiving er ikke en ren amerikansk tradisjon, det er en feiring flere steder i verden, og ikke på samme datoer eller av likt opphav. At noen andre land har kopiert dette, og at noen andre land som var en del av koloniseringen og som også er på det amerikanske kontinent feirer dette er vel ikke noe grunn til å ikke kalle den ikke-amerikansk tradisjon? Det handler jo om det som skjedde i USA, om Angola ønsker å feire 17.mai utifra 17.mai 1814 Norge og gjør det i mange år, flott det, men det gjør ikke tradisjonen noe særlig angolsk av den grunn. Om svenskene feirer den som en del av unionsgrunnlaget, mer normalt, men fortsatt gir det jo for.eks ikke Russland mulighet til å hive seg på. http://en.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving <-- ikke noe sted står det om Thanksgiving som ikke er koblet opp i mot den amerikanske utgaven og dens historie eller USA.
pingeline Skrevet 30. oktober 2010 #69 Skrevet 30. oktober 2010 Må nok si meg sterkt uenig der. Nå i dag har dem halloweenfest. Da jeg var barn hadde vi karneval en gang i året, februar tror jeg, der vi kledde oss ut. Samme greia vil nå jeg si. Og man så jo ikke kjøpe kostyme, kan jo fint finne noe i foreldrenes garderobe eller tre på seg en striesekk. Og i følge en avis så antas det at halloween kom til Norge for rundt 15-år siden. Da jeg gikk i 7-ende i 1999 så var det flere som gikk halloween. Og det har jo blitt bare mer og mer vanlig. Men det er synd folk i Norge aldri larer å få det riktig, selv etter 15-år. Eggkasting og annet hærverk har ingenting med halloween å gjøre. Helt enig. Jeg er 27, og jeg husker godt at en av tingene jeg likte best var den utkledningsfesten på skolen i februar. jeg hadde aldri innkjøpt kostyme da. Min mor kjøpte sånn sminke, og en gang (da var jeg stolt!) kjøpte hun en hulder parykk. ellers gikk jeg som baker, pirat, troll, prinsesse, egypisk prinsesse, og en gang i lånt marihønedrakt. Det var bare å lete i gamle klær/pledd som kunne gjøres om, og lagde sverd i sølvpapir osv. Det er vel heller 17 år siden jeg gikk ut på halloween (den ene gangen). Lagde meg et kostyme selv, også meldte jeg og venninna mi oss på en sånn halloween "runde" hvor en lapp var satt opp på skolen. Vi gikk da som de "voksne" sammen med barn fra barneskolen. Du kan tro foreldrene spurte oss godt ut om denne skikken når de overlot barna til oss! Det var ikke mange da, var vel en 6 unger og oss, og vi tok en liten runde. Det var ikke lagt opp til ugang, og det hadde vi ikke tillatt heller. Vet at på skolen her så er det mange lærere som tar opp dette med halloween, og hvorfor de ikke må gjøre ugang/hærverk. Blandt annet at det ikke er alle som vet om denne skikken fordi den ikke kommer herfra, og at det kan være at noen syke eller eldre mennesker ikke orker å åpne døra. Synes det er en ganske fin tradisjon, egentlig, men har ikke kjøpt inn noe godt i år, siden det aldri har vært noen på døra her på halloween.
Beauté Skrevet 30. oktober 2010 #70 Skrevet 30. oktober 2010 Jenta mi fyller år på halloween. Og jeg har laget fest for henne og hennes venner. Men ikke noen her liker tricks som egg og dritt. Det gjør de heller ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #71 Skrevet 30. oktober 2010 Dere som ikke gidder å avse å gi litt snop til disse barna; gjør som min svoger; han kjøpte inn masse kål (et kålhode ca kr 0.90), ga så hvert enkelt bøllefrø hvert sitt kålhode...ryktet spredde seg fort, og ingen ringte på etterhvert.. Eller gjør som vi gjør: Har et såkalt "godteriskap" der snop samler seg opp (hverken meg, mannen eller barna er noe særlig snopegale, og alt som blir kjøpt inn, eller fått til jul o.l havner der). Så på halloween putter vi alt i ei bøtte uti gangen og deler villig ut...(så får det bare være at snopet er gammelt og tørt...)... Litt dobbeltmoral, for våre barn går også knask eller knep, men siden de ikke er så glade i søtsaker så havner det de får i posen sin i skapet til neste års halloween....(circle of life....evt snop..)
Gjest boblebrus Skrevet 31. oktober 2010 #72 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har vært med på et par halloweenfester, men feirer ikke halloween "aktivt" om jeg skal si det sånn. Pynter ikke eller noe, og er vel egentlig ikke spesielt glad i denne skikken (husker da halloween begynte å bli populært i boligfeltet, da gikk ungene fra hus til hus og ropte "shickåshii!", og ante ikke hva de sa selv.). Det jeg synes er aller mest synd, er at julebukk nærmest har dødd ut. Særlig på boligfeltet der jeg har vokst opp og gått julebukk som barn. Vi var alltid en haug med unger som gikk julebukk hver romjul. Der er det nå flyttet inn mange nye barnefamilier, og i løpet av de siste seks-syv årene har det kanskje vært én gjeng med julebukker som har ringt på døra (tror det var i fjor, og jeg ble mildt sagt overrasket). Jeg synes det er mye koseligere med en gjeng unger med nisselue som synger og som ikke krever godteri, enn en gjeng unger som kan finne på å gjøre faenskap dersom de ikke får noe.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #73 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg synes det er ganske trist å lese hvordan en del voksne mennesker i tråden omtaler barna som går rundt på Halloween. De er bøllefrø, drittunger, pøbler osv. Det er ikke måte på hvor fæle disse ungene er. Det er bare tull at "alle" driver med hærverk, det er kun et mindretall, og jeg har bare hørt om noen få episoder i byen hvor jeg bor, og det i løpet av flere år (og jeg jobber i et yrke hvor vi raskt får beskjed om noe skjer). Jeg har inntrykk av at noen av de dramatiske historiene vi får servert her i tråden, er vandrehistorier uten hold i virkeligheten. At noen eldre barn kan finne på saker som å snu på dørmatta og lignende, synes jeg ikke er noe å blåse seg opp over. Jeg har inntrykk av at både foreldre og skole er blitt flinke til å informere barna om hvordan de skal opptre. Når de minste barna går, er ofte foreldrene med i bakgrunnen. Små barn ned i 5-årsalder synes dette er veldig spennende, og det er helt bak mål om voksne mennesker får seg til å skjelle ut disse ungene fordi de ringer på og spør etter noen biter godteri en gang i året. Det er ikke akkurat horder som går heller, så det er ganske raskt overstått. Det får være måte på surmuling. 1
Beauté Skrevet 31. oktober 2010 #74 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg synes det er ganske trist å lese hvordan en del voksne mennesker i tråden omtaler barna som går rundt på Halloween. De er bøllefrø, drittunger, pøbler osv. Det er ikke måte på hvor fæle disse ungene er. Det er bare tull at "alle" driver med hærverk, det er kun et mindretall, og jeg har bare hørt om noen få episoder i byen hvor jeg bor, og det i løpet av flere år (og jeg jobber i et yrke hvor vi raskt får beskjed om noe skjer). Jeg har inntrykk av at noen av de dramatiske historiene vi får servert her i tråden, er vandrehistorier uten hold i virkeligheten. At noen eldre barn kan finne på saker som å snu på dørmatta og lignende, synes jeg ikke er noe å blåse seg opp over. Jeg har inntrykk av at både foreldre og skole er blitt flinke til å informere barna om hvordan de skal opptre. Når de minste barna går, er ofte foreldrene med i bakgrunnen. Små barn ned i 5-årsalder synes dette er veldig spennende, og det er helt bak mål om voksne mennesker får seg til å skjelle ut disse ungene fordi de ringer på og spør etter noen biter godteri en gang i året. Det er ikke akkurat horder som går heller, så det er ganske raskt overstått. Det får være måte på surmuling. Jeg ELSKER halloween. Og mine barn elsker det.
Caramba Skrevet 31. oktober 2010 #75 Skrevet 31. oktober 2010 Eldstemann og meg skal på en skikkelig Halloween-fest med mange voksne og barn i dag. Han gleder seg vilt til å kle seg ut. Jeg gleder meg til å gjøre noe gøy sammen med sønnen min. Vi skal ikke gå på noen dører, da, kun på fest. Jeg er ikke noe megafan av Halloween, men jeg lar da ungene få ha det litt moro. Jeg skal ikke nekte dem å feire dette, så lenge alle andre unger gjør det. Vi pynter ikke hjemme, men har litt snop stående.
Tecka Skrevet 31. oktober 2010 #76 Skrevet 31. oktober 2010 [quote Thanksgiving er noe som en kun feirer i USA pga dette landets historie. Å kopiere det ville være i samme bane som å flytte 17.mai til 4.juli og kalle det uavhengighetsdagen! [/quote Feirer Thanksgiving i Canada også. Der er det andre mandag i oktober.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #77 Skrevet 31. oktober 2010 Så det er ikke bare meg altså... godt å se. Jeg er mest forbanna på de voksne! For det er de som styrer Halloween. Ikke ungene. Kle deg ut til du er spyferdig og stapp ungene dine full av sukker og fest så inderlig mye du vil. MEN IKKE FLY RUNDT OG RING PÅ DØRENE HOS FOLK!!!! "La ungene ha morro.." Så hjertens gjerne. Men man TVINGER ikke ANDRE mennesker til å delta. Jeg har unger selv og er tvunget til å drive med utkledning og snop hjemme, fordi handelsstanden og andre foreldre tvinger det på oss. Akkurat som barnebursdager, foreldre har konkurranse om å være de som barna husker best år etter år. Eventyrparken og MCDonald tjener seg søkkrike på det. Og det skal være kardemommeby = ALLE må inviteres. Hvis ikke er foreldrene gale svin, rasister, ikke inkluderende, mobbere og jeg vet ikke hva. Og baksnakkingen er i gang. Barna er små og forstår overhodet ikke en dritt av det hele, bortsett fra at det er gøy å løpe rundt og skrike BØØØØØ høye på sukker. Foreldrene står knisende i bakgrunnen og har ikke skjønt at dagen er i dag, lyset er AV = ikke ring på. Og er man ikke med så er man grinebiter, ønsker ikke at barn skal ha det gøy, bla bla og man blir kjent som den sure dama i den og den gata.. Jeg blir bare helt oppgitt. Det er voksne folk som lager disse problemene! Voksne folk som skriker aller høyest om at mobbing er stygt, at alle skal være venner og respektere at ikke alle er like, at ikke alle liker de samme tingene.
Miss Puddel Skrevet 31. oktober 2010 #78 Skrevet 31. oktober 2010 Merkelig at dette skal være et så stort problem andre steder i forhold til her, men det kommer kanskje av at dette er et lite sted da? Svigerinnene mine er med ungene og går, og er kjempestrenge med at man ikke ringer på hus der det ikke er utelys på etc. De første årene tok de faktisk en ringerunde i nabolaget og spurte om det var greit at ungene ringte på til halloween også. Og ok, så er det importert skikk, men hvorfor skal vi være så redde for å kopiere skikker? ALLE våre festtradisjoner bortsett fra 17 mai er jo mer eller mindre importert. Vi vil alltid bli utsatt for impulser og inntrykk fra andre land, med mindre vi skal isolere oss og bli som ALbania eller Korea. Men det er kanskje det enkelte av dere øsnker? Så kan vi sitte her med nisseluene våre og synge julesanger? Så klart er det hyggelig med folk som går julebukk, men man kan faktisk gjøre begge deler? BOrtsett fra at jeg vil tro at enkelte unger kanskje ikke TØR ringe på hos naboen etter å ha fått kjeft da de gikk hallowween?
Gjest MillyMollyMandy Skrevet 31. oktober 2010 #79 Skrevet 31. oktober 2010 Har barn selv og syns Hallloween er gøy. Men skal man feire Halloween skal det gjøres på den riktige dagen, det vil si den 31 og ikke den 30. Jeg sendte mange barn fra trappa vår avgårde i går med beskjeden om at de fikk komme igjen i dag. Man feirer jo ikke julaften den 23 heller liksom...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #80 Skrevet 31. oktober 2010 La oss holde oss til jule- og nyttårsbukker. Ikke kom rekende med dette amerikanske tullet (les: thanksgiving, halloween og valetine). Vi har importert nok drit der fra før. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå