Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

[quote Thanksgiving er noe som en kun feirer i USA pga dette landets historie. Å kopiere det ville være i samme bane som å flytte 17.mai til 4.juli og kalle det uavhengighetsdagen!

[/quote

Feirer Thanksgiving i Canada også. Der er det andre mandag i oktober.

Newsflash: Canada ligger i Nord-AMERIKA!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ame='Tecka' date='31 oktober 2010 - 10:29' timestamp='1288513785' post='8534674']

Men ikke i USA! Så jeg vet ikke helt hvem som ikke er oppdatert her? :klø:

Dessuten så kan det vel slås fast en gang for alle at Halloween er en skikk irene tok med seg da de emigrerte til USA, altså en i utgangspunktet europeisk skikk.

Jeg kan ikke forstpå at så mange orker å bruke så mye energi på å ergre seg over denne skikken? Er det fordi dere gikk glipp av det selv på grunn av alder, eller er dere generelt sure?

Jeg har nå en liten skål med godteri stående i tilfelle noen dukker opp, men det pleier å være ganske stille her, så jeg ender vel opp som bakeren på den bittelille øya, nemlig med å spise dem selv.

Happy Halloween, alle sammen :heks:

Skrevet (endret)

So? Det ligger fortsatt ikke i USA.

Endret av Jade
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

ame='Tecka' date='31 oktober 2010 - 10:29' timestamp='1288513785' post='8534674']

Hahaha

Du skrev da "USA", ikke Nord-AMERIKA...

Og forresten: Høsttakkefest har vi tradisjoner for her også, samme røtter.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Hahaha

Du skrev da "USA", ikke Nord-AMERIKA...

Og forresten: Høsttakkefest har vi tradisjoner for her også, samme røtter.

"http://en.wikipedia....ki/Thanksgiving <-- ikke noe sted står det om Thanksgiving som ikke er koblet opp i mot den amerikanske utgaven og dens historie eller USA."

Amerikansk som i Amerika, legg merke til at jeg legger til USA på slutten. Canada og USA er mer eller mindre samme sammensuriumet historisk sett. Begge kolonisert av hvite europere.

Skrevet

Jeg hater mødre som syter. Vi har kjempegøy med Halloween. Min datter er født den dagen, så vi feirer det med stas. Give us a break...Ikke sutre og grine.

Foreldre som lar barna være ute sent o kvelden, og lar dem tigge på dørene til folk burde meldes Barnevernet.

Barn som kaster egg og annet på rutene til folk bør meldes Politiet.

Norske barn gjør det ikke engang riktig...gidder ikke åpne døren, barn bare forstyrrer.

Skrevet

Blir som om Norge, Danmark, Sverige, Storbritannia, Irland, Island og andre småsteder hvor vikingene styrte feiret en dag som ble kulturell lik pga historien i landene.

Det noen da her foreslår er at Japan plutselig skulle begynne å feire denne vikingdagen uten at det skulle være det minste rart.

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

"http://en.wikipedia....ki/Thanksgiving <-- ikke noe sted står det om Thanksgiving som ikke er koblet opp i mot den amerikanske utgaven og dens historie eller USA."

Amerikansk som i Amerika, legg merke til at jeg legger til USA på slutten. Canada og USA er mer eller mindre samme sammensuriumet historisk sett. Begge kolonisert av hvite europere.

Neivel? Synes da tydelig at dette står svart på hvit:

While not the first thanksgiving of any sort on the continent, the traditional origin of modern Thanksgiving in the United States is generally regarded to be the celebration that occurred at the site of Plymouth Plantation, in Massachusetts in 1621. This celebration occurred early in the history of what would become one of the original Thirteen Colonies that later were to become the United States. This Thanksgiving was modeled after harvest festivals that were commonplace in Europe at the time. According to historian Jeremy Bangs, director of the Leiden American Pilgrim Museum, the pilgrims may have been influenced by watching the annual services of thanksgiving for the relief of the siege of Leiden in 1574, while they were staying in Leiden.[2]

Altså har feiringen felles røtter, selv om det er særegne amerikanske tradisjoner knyttet til Thanksgiving.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Blir som om Norge, Danmark, Sverige, Storbritannia, Irland, Island og andre småsteder hvor vikingene styrte feiret en dag som ble kulturell lik pga historien i landene.

Det noen da her foreslår er at Japan plutselig skulle begynne å feire denne vikingdagen uten at det skulle være det minste rart.

Eh, nei? Men du må gjerne prøve, om ikke annet så for å skjule dine manglende envner innen feltet historie. :ler:

Skrevet (endret)

Om halloween eller thanksgiving er fra USA, hele Amerika eller Irland, vet jeg ingenting om. Men USA og Canada er to forskjellige land. Og derfor pirket vi på det.

Endret av Jade
Skrevet

Beklager, jeg tok feil, vi har hatt høsttakkefest her og, og har det fortsatt. De som går og feirer norsk tradisjonell høstetakkefest med messe i kirken skal selvfølgelig få lov til å gjøre det. Akkurat som de som ønsker å feire Halloween ved å gå til messe i sin nærmeste katolske kirke.

Resten av oss som ikke er katolikker eller aktive kirkegjengere kan kutte ut å lage blåkopier av amerikanske serier og enten møte opp i kirken og feire, eller la være og plage andre med det en ser på tv?

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Beklager, jeg tok feil, vi har hatt høsttakkefest her og, og har det fortsatt. De som går og feirer norsk tradisjonell høstetakkefest med messe i kirken skal selvfølgelig få lov til å gjøre det. Akkurat som de som ønsker å feire Halloween ved å gå til messe i sin nærmeste katolske kirke.

Resten av oss som ikke er katolikker eller aktive kirkegjengere kan kutte ut å lage blåkopier av amerikanske serier og enten møte opp i kirken og feire, eller la være og plage andre med det en ser på tv?

De feirer allehelgensdag i den lutherske kirka også. Og man velger da selv om man vil gjøre mer ut av feiringen enn å gå i kirka på første søndag i november. Dessuten er det ikke uvanlig å importere skikker fra andre land. Er du mot julenissen og Santa Lucia også?

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Er for eksempel jul en norsk skikk da? Noen steder må jo tradisjoner starte, liksom.

Skrevet

Er for eksempel jul en norsk skikk da? Noen steder må jo tradisjoner starte, liksom.

Jeg har allrede foreslått en særnorsk skikk "idiotenes dag" hvor en står med rompa bar utenfor butikker og lar seg rævekjøre av handelstanden og etterpå betaler i bøtter og spann og opplevelsen.

Jul har lange røtter, også før kristendommen så det er vel mer eller mindre så norsk som du får det.

Skrevet

Litt overaskende hvor mye naive voksene det er her inne som er opplyst om herverk folk har drevet på med i disse dagene.. "mine barn gjør aldri noe galt" "jeg blir såååå trist over at folk kaller de drittunger"

Skrevet

Jeg har to små på 4 og 6 som gleder seg enormt til å feire Halloween sammen med familie og venner i kveld. Ha på seg fine (hjemmesydde) kostymer og gå rundt i mørket. De syns nesten det er mer stas enn julaften, er helt i ekstase.

-Alle helgens aften er ikke akkurat noe nytt her i Norge heller, selv om feiringsformen er adoptert.

Skrevet

De feirer allehelgensdag i den lutherske kirka også. Og man velger da selv om man vil gjøre mer ut av feiringen enn å gå i kirka på første søndag i november. Dessuten er det ikke uvanlig å importere skikker fra andre land. Er du mot julenissen og Santa Lucia også?

Så da velger en i stedet å kopiere noe en har sett på tv og å pøse penger over handelstanden i ren veledighet?

Poenget mitt er at det som blir snakke om her av Halloween og Høsttakkefest er kopier fra en komersiell amerikansk skikk som ofte får stor plass i amerikanske tv-serier siden det er en stor greie der borte.

Vi har jo også de samme tradisjoenen fra kirken, og i Norge er det i kirken det har vært og ikke noe overdådig komersiell tull. Faktisk er det sikkert under 3% av befolkningen som feiret dette før den komersielle høytiden ble innført.

Det som går igjen her er at det er så greit å kopiere dette uten tanke på hvorfor egentlig annet enn at det er gøy! Det er så dumt at en kan begynne å lure på om vi kommer til å begynne å åpne julegaver den 25.desember i stedet for, fordi det gjør de på tv!

Folk har jo alt begynt å spise kalkun til jul, og flere blir det hvert år. Norske tradisjoner kastes velvillig på historiens søppelhaug mens vi i rekordfart prøver å kopiere hva våre idoler fra tv-skjermen driver med.

Vi har til og med fått et idiotparti som rommer alle de som mener at USA er så fantastisk at vi må rasere velferdsstaten og innføre det her og. Folk går rundt med sørstatsflagg og cowboyhatt på contrytreff og fryder seg over å kunne identifisere seg med rasistiske innavla bønder fra sørstatene samtidig som de roper på Siv! Siv! Siv!

Vi skal ikke ha noe Halloween, det er ikke norsk. Bare det at en kaller det Halloween burde vel være noe som får en til å forstå det? At noen sier at de vil ha thanksgiving også får det bare til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Skal vi alle bare bli hjernedøde forbrukere og handelstandens nyttige idioter der vi med glede raserer det norske for at vi kan ligne litt mer på de på tv, og vi kan kaste litt mer penger ut vinduet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at dette er ikke verdens beste tradisjon, men ungene syns jo dette er kjempe gøy, og ikke alle heller eggedosis over huset. Jeg har tenkt å kjøpe litt godt, dere burde tenke på det at slik du behandler "krapylene" som dere sier, vil de behandler dere.

Skrevet

Så da velger en i stedet å kopiere noe en har sett på tv og å pøse penger over handelstanden i ren veledighet?

Poenget mitt er at det som blir snakke om her av Halloween og Høsttakkefest er kopier fra en komersiell amerikansk skikk som ofte får stor plass i amerikanske tv-serier siden det er en stor greie der borte.

Vi har jo også de samme tradisjoenen fra kirken, og i Norge er det i kirken det har vært og ikke noe overdådig komersiell tull. Faktisk er det sikkert under 3% av befolkningen som feiret dette før den komersielle høytiden ble innført.

Det som går igjen her er at det er så greit å kopiere dette uten tanke på hvorfor egentlig annet enn at det er gøy! Det er så dumt at en kan begynne å lure på om vi kommer til å begynne å åpne julegaver den 25.desember i stedet for, fordi det gjør de på tv!

Folk har jo alt begynt å spise kalkun til jul, og flere blir det hvert år. Norske tradisjoner kastes velvillig på historiens søppelhaug mens vi i rekordfart prøver å kopiere hva våre idoler fra tv-skjermen driver med.

Vi har til og med fått et idiotparti som rommer alle de som mener at USA er så fantastisk at vi må rasere velferdsstaten og innføre det her og. Folk går rundt med sørstatsflagg og cowboyhatt på contrytreff og fryder seg over å kunne identifisere seg med rasistiske innavla bønder fra sørstatene samtidig som de roper på Siv! Siv! Siv!

Vi skal ikke ha noe Halloween, det er ikke norsk. Bare det at en kaller det Halloween burde vel være noe som får en til å forstå det? At noen sier at de vil ha thanksgiving også får det bare til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Skal vi alle bare bli hjernedøde forbrukere og handelstandens nyttige idioter der vi med glede raserer det norske for at vi kan ligne litt mer på de på tv, og vi kan kaste litt mer penger ut vinduet?

Hva er galt med å feire ting fordi det er gøy? Trenger vi noen annen grunn? Så lenge ungene (og de voksne) er høflige og holder seg unna herverk så ser jeg ikke helt problemet.

Jeg håper jeg får barn på døra i dag så jeg slipper å spise alt godteriet selv. Håper også på å få julebukker på døre til jul, både barn og tigger godteri og voksne som kommer for å få en dram, det er koselig det :ler:

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen vår kaller de det Hallo Venn. Syns du det var bedre? *knis*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...