Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det har du rett i. Det var dumt av meg og de andre jeg nevnte å være bortreist på selveste Halloween. Burde jo selvsagt vært hjemme, slik at vi kunne åpne døren, gi bort godteri og dermed unngå hærværk. Eh, nei....

Det største problemet her er vel tenåringene og ikke femåringene. De er som regel de som synes det er mer gøy med rampestreker enn godteri de uansett lett kan skaffe selv. Nei, det er heldigvis ikke alle som oppfører seg sånn, men om ett hus i gata her blir bombardert med egg, så er det ett hus for mye.

Det er det foreldrene i tråden her ikke forstår. De lærer dem når de er fem at det er greit å kopiere hva de gjør i amerikanske serier, og ingen gjør noe galt selvfølgelig. Så når femåringene blir eldre og også kopierer de amerikanske seriene hvor tenåringer gjør faenskap, da må en heller lukke øynene og si at jammen vi har jo bære lært dem gode holdninger og mine barn gjør ikke slikt...

Blir som foreldrer som nekter barna sine snop hele livet samtidig som de sitter og stapper i seg godteri, brus og chips hver eneste dag selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Phaedra,mod

Skrevet

Ja, det har du rett i. Det var dumt av meg og de andre jeg nevnte å være bortreist på selveste Halloween. Burde jo selvsagt vært hjemme, slik at vi kunne åpne døren, gi bort godteri og dermed unngå hærværk. Eh, nei....

Det største problemet her er vel tenåringene og ikke femåringene. De er som regel de som synes det er mer gøy med rampestreker enn godteri de uansett lett kan skaffe selv. Nei, det er heldigvis ikke alle som oppfører seg sånn, men om ett hus i gata her blir bombardert med egg, så er det ett hus for mye.

Ja, det var jo selvsagt bare deg jeg henvendte meg til her... Hærverk er noe drit uansett, som jeg også skrev, og skal selvsagt heller ikke forekomme når man ikke er hjemme. Men her fremstilles det som et veldig vanlig problem med pøbelunger og hærverk, og det synes jeg er merkelig all den tid hverken jeg eller de jeg kjenner har opplevd noe lignende. Hjemme eller ikke. Synes dette hatet mot Halloween har gått altfor langt når unger blir møtt slik de ofte gjør av anti-folket.

Disse tenåringene du snakker om, bruker selvsagt denne dagen til å få ut dritt som allerede ligger der, og gjør sikkert mye dritt ellers også. Det blir som å skulle forby fotball fordi noen idioter bruker det som en arena for å slåss.

Skrevet

Samme her. Ungene har lært seg at de oppfører seg Halloween, og resten av året ;) De går også julebukk.

De som klager over Halloween, feirer dere andre typisk importerte dager? Valentines, Lucia, fars- og morsdag? Alt er jo et produkt av verden som blir mindre og mindre...

Ikke rart unger nå til dags blir feite. Det er én ting at de bytter ut julebukk med Halloween (noe jeg synes er kjempetrist), men faktisk å gjøre begge - det er bare grådig og uoppdragent. Jeg har faktisk kjøpt inn godteri i tilfelle jeg får utkledde unger på døra, så jeg lar dem leke den latterlige leken sin, men hadde de samme ungene kommet to måneder senere og krevd godteri på nytt, da hadde jeg sendt dem videre og opplyst om at det er enten/eller!

• Liker 1
Skrevet

Morsdag er vel, om jeg husker rett, en amerikansk tradisjon det også?

Jeg vil si det er stor forskjell på å gi sin mor en hyggelig liten oppmerksomhet og å kreve godteri av fremmede mennesker fordi man har vært så flink og tatt på seg en skummel maske.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke rart unger nå til dags blir feite. Det er én ting at de bytter ut julebukk med Halloween (noe jeg synes er kjempetrist), men faktisk å gjøre begge - det er bare grådig og uoppdragent. Jeg har faktisk kjøpt inn godteri i tilfelle jeg får utkledde unger på døra, så jeg lar dem leke den latterlige leken sin, men hadde de samme ungene kommet to måneder senere og krevd godteri på nytt, da hadde jeg sendt dem videre og opplyst om at det er enten/eller!

Ja dagens unger blir feite av å gå rundt å tigge godis på Halloween og i romjula.... seriøst?

Skrevet

Da ville du ikke likt meg som barn, for jeg og venninner pleide å plukke blomster som vi ga til naboene for å få godteri. Og fikk vi ikke godteri så spurte vi. Siden ingen av oss turte å spørre selv sa vi annet hvert ord hver :ler:

Skrevet

Ja dagens unger blir feite av å gå rundt å tigge godis på Halloween og i romjula.... seriøst?

Jeg påstår ikke at det er den eneste grunnen, men se nå på innlegget jeg siterte der oppe. Ungene til personen jeg siterte går både halloween og julebukk! Synes ikke du det er drøyt?

Skrevet

Da ville du ikke likt meg som barn, for jeg og venninner pleide å plukke blomster som vi ga til naboene for å få godteri. Og fikk vi ikke godteri så spurte vi. Siden ingen av oss turte å spørre selv sa vi annet hvert ord hver :ler:

Nei, jeg ville sikkert ikke likt deg som barn, men jeg synes faktisk det ville vært koseligere å gi godteri til barn som ga meg blomster for det, enn å gi til barn som egger ned huset mitt hvis jeg ikke gjør det.

Skrevet

Nei, jeg ville sikkert ikke likt deg som barn, men jeg synes faktisk det ville vært koseligere å gi godteri til barn som ga meg blomster for det, enn å gi til barn som egger ned huset mitt hvis jeg ikke gjør det.

Jeg tror det er enstemmighet her om at barn ikke skal gjøre hærverk/kaste egg, men vi trenger da ikke å være i mot halloween av den grunn.

Skrevet

Husker i fjor så hadde broren min og dama hans fått egg kastet over hele huset pga de ikke var hjemme. Pga dette var det egg overalt og de hadde også gått i hagen å ødelagt i blomsterbedet. Hadde kasta jord overalt og rivd av blomstene. Det så ikke ut der. Huff ikke noe særlig å komme hjem fra ferie til et ødelagt blomsterbed og egg over huset. Makan til dritunger!!

Greit nok at de går halloween men å gjøre herverk pga noen ikke er hjemme eller ikke har godteri er IKKE okey!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er enstemmighet her om at barn ikke skal gjøre hærverk/kaste egg, men vi trenger da ikke å være i mot halloween av den grunn.

Joda. For jeg synes ikke det er greit å lære barna å tigge. Faktisk.

Skrevet

Barn skal ikke gjøre hærverk sier du: Hvorfor mener du at en bør lære dem opp til at det å kopiere ting en ser på tv, som Halloween, og dermed lære ungene opp til at om amerikanske unger i tenåring serier og lignende gjør hærverk på Halloween så kan de like gjerne kopiere det som alt det andre?

Eller mener du at det at barna hermer etter de voksne og gjør egne ting når de er eldre ikke har noe å si? Fraskriver du deg helt oppdragelsen når barna etteraper de voksne og tv akkurat som de har sett de voksne gjøre?

Gjest annemor30
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

annemor30

moderator

Skrevet

Poster som AB nå.

Jeg er helt enig!

Derfor har jeg skrudd av alle lys i huset, dratt ned samtlige persienner og tatt ut batteriene i dørklokken.

Jeg ser mye mer frem til julebukk. Da skal de søte små nisseungene få så mye godteri de bare hæler og orker! :rødme:

Huff de ungene må være fæle siden det må sånne drastiske tiltak til :skratte: Skal du bare sitte i en stol i mørket du da?

Fra spøk til alvor. Jeg liker ikke skikken så godt jeg heller, siden det er handelstanden som vil tjene penger. Dessuten er det en uting å kaste egg på huset om man ikke gir godteri..

Men egentlig er det ikke vits i å kjempe imot noe som allerede er en skikk og som sikkert vil fortsette å være en skikk. Man bruker bare unødvendig enerigi på det.. Så jeg har laget gresskarhode og har godteri klart til de halloweenkledde barna.. ;)

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg føler nesten at halloween er mer utpressing nå til dags jeg. " Gi oss godteri hvis ikke herper vi eiendomen din! "

Skrevet

Barn skal ikke gjøre hærverk sier du: Hvorfor mener du at en bør lære dem opp til at det å kopiere ting en ser på tv, som Halloween, og dermed lære ungene opp til at om amerikanske unger i tenåring serier og lignende gjør hærverk på Halloween så kan de like gjerne kopiere det som alt det andre?

Eller mener du at det at barna hermer etter de voksne og gjør egne ting når de er eldre ikke har noe å si? Fraskriver du deg helt oppdragelsen når barna etteraper de voksne og tv akkurat som de har sett de voksne gjøre?

Man kan da lære barna at det er greit å banke dører, men at herverk ikke er ok. Selv om barna feirer halloween betyr ikke det at de trenger å gjøre det helt likt som de ser på TV. De fleste foreldre er oppegående nok til å lære barna forskjell på rett og galt. Selfølgelig vil det alltid finnes noen pøbler, men det betyr da ikke at de barna som er høflige og snille ikke skal få lov å feire.

Skrevet

Jeg vokste opp i usa hvor dette er en stor høytid som blir feiret skikkelig. Derfor synes jeg at denne kopieringen av halloween i norge bare er latterlig. Jeg mener at det får være enten eller.

Når vi gikk fra hus til hus da vi var små så var alt skikkelig gjennomført. De voksne hadde pyntet husene sine, hadde røykmaskiner og skummel musikk..hengt opp skjeletter osv osv.. Veldig moro for store og små. :)

Her er ikke dette noen tradisjon, mange liker det ikke. (jeg gidder ikke være med på halloween her i norge fordi det rett og slett er en skikkelig nedtur ifht den amerikanske feiringen).

Nei til halloween i norge! (kanskje starte en facebook gruppe?) ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg påstår ikke at det er den eneste grunnen, men se nå på innlegget jeg siterte der oppe. Ungene til personen jeg siterte går både halloween og julebukk! Synes ikke du det er drøyt?

Nei, jeg syns ikke det er drøyt at de går på begge delene.

jeg syns faktisk det er ganske så morsomt og flott. Barna får være kreative med tanke på kostyme, de gjør noe annet enn å bare sitte foran data eller TV, de er sammen med venner og gjør noe morsomt.

Skrevet

Til dere som har barn som går og tigger godteri:

Vær forsiktig med de barna putter i munnen! Det er ikke alle voksne som er så snille! I usa måtte vi sjekke VELDIG NØYE om godteriet hadde blitt tuklet med før vi kunne spise noe. Sikkert ikke noe stort problem her i norgen ennå, men det kommer vel hvis dette skal bli en fast tradisjon.

Hverhalloween var det alltid noen barn som hadde fått i seg nåler, gift osv av halloween godteriet.. Knask eller knep lissom...(synes forresten at denne høytiden ikke burde feires i norge jeg heller, jeg gir vel F i om barnhagepersonalet kjeder seg om høsten og prøver å finne på noe..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...