Gjest Helene_Mari Skrevet 31. oktober 2010 #221 Skrevet 31. oktober 2010 Det her hadde jeg virkelig tatt opp med dem. Det går ikke an å oppføre seg sånn. Disse foreldrene hadde vel fri oppdragelse da de var små selv og har derfor endt opp slik
Lachesis Skrevet 31. oktober 2010 #222 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg må være veldig heldig som bor i et flott nabolag. Jeg synes Halloween er koselig og har kjøpt inn godis i Sverige til unga. Det har vært en del unger her i dag og hver eneste en av dem har vært høflige og søte. Jeg gjør det sånn at jeg holder frem bollen og ber dem ta det de vil ha og uten unntak så har ungene kun tatt Èn ting og jeg har mått sagt til dem at de kan ta litt til. ALLE her sagt tusen takk i det de går og hver gang det har vært en gruppe med barn på døra så ser jeg en forelder stå ned ved porten og følge med så det ikke blir noe "knep." Happy Halloween sier jeg bare. 4
Linnea Adriana Skrevet 31. oktober 2010 #223 Skrevet 31. oktober 2010 (endret) I dag har jeg blitt fly forbannet. Var masse unger og foreldre som TERRORISERTE oss forde vi ikke åpnet. vi hadde skrudd av alle lys ute og inne.Enda stod FORELDRENE!!og dundra i dørene at vi måtte åpne Det høres ut som noen jeg vet om Du skulle gitt de gammelt godteri, muglet sjokolade for eksempel Det er bare og begynne og spare til neste år Endret 31. oktober 2010 av Linnea Adriana 1
Katana Skrevet 31. oktober 2010 #224 Skrevet 31. oktober 2010 I kveld har jeg hatt besøk av høflige, morsomme og litt småsjenerte barn med alt fra prinsessekostymer til monsterutkledning. Ingen i nabolaget har fått sine hus dekket av hverken dopapir eller egg. Etter denne tråden å bedømme, må jeg ha opplevd noe ekstraordinært... 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #225 Skrevet 31. oktober 2010 Vi fikk besøk av barn med plastikkpose til å oppbevare godisen, utover dette: ingen kostyme, bare joggedress! De gikk rett og slett bare rundt å sanket godis. Må være stolte foreldre som ventet hjemme.
Gjest jadda Skrevet 31. oktober 2010 #226 Skrevet 31. oktober 2010 Hørte om noen i USA som satte opp en lapp på døra: Istedenfor å ødelegge/stjele halloweenpynten vår, prøv heller noen av disse aktivitetene: 1. Start et emo-band 2. mal et selvportrett 3. bygg et hus 4. grav etter skatter i parken 5. heng på kjøpesenteret 6. finn din virkelige far 7. ta deg en sykkeltur 8. lever tilbake sykkelen som sikkert er stjålet 9. lær å lese Som du ser er det utrolig mange kreative ting du kan finne på utenom vandalisme. Ha det gøy unger! Syns den var litt fin
Kråkesaks Skrevet 31. oktober 2010 #227 Skrevet 31. oktober 2010 Vi fikk besøk av barn med plastikkpose til å oppbevare godisen, utover dette: ingen kostyme, bare joggedress! De gikk rett og slett bare rundt å sanket godis. Må være stolte foreldre som ventet hjemme. Vi hadde noen sånne på døra for noen år siden. Bare en pose, ingen utkledning og de sa ikke noe. Da bare ventet på at vi skulle fylle posen. Men de var så små så de skjønte vel ikke hva de skulle si.
Beauté Skrevet 1. november 2010 #228 Skrevet 1. november 2010 Vi fikk besøk av barn med plastikkpose til å oppbevare godisen, utover dette: ingen kostyme, bare joggedress! De gikk rett og slett bare rundt å sanket godis. Må være stolte foreldre som ventet hjemme. Da hadde jeg sagt NEI. Hele pointet er jo at de skal se skumle ut.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #229 Skrevet 1. november 2010 Er julebukk noe bedre da? Ungene tigger jo godteri da også, og er utkledd... Ja. De synger koselige julesanger og de bombarderer ikke husene med egg og annen dritt hvis ingen åpner døra eller gir dem godteri.... Det gjør derimot mange av Halloweenungene, for det hører liksom med til den idiotiske tradisjonen. 1
Chiyo Skrevet 1. november 2010 #230 Skrevet 1. november 2010 Til dere som synst at Halloween er så fælt. Nå har jeg ikke giddet å lese alle innleggene her, men... HAR DERE ALDRI VÆRT BARN SELV!!!! Jeg blir så utrlog trist når jeg leser om voksne mennesker som er så i mot Halloween. Da jeg var barn ønsket jeg av hele mitt hjerte av Halloween skulle være stort i Norge også, men på slutten av 90-tallet og litt senere var heller ikke barn så veldig interessert i denne tradisjonen. Men tenkt dere litt om. Du er et barn og det er en dag hvor du får ta på det et skummelt kostyme og gå fra dør til dør og be etter snop. Det er skikkelig fin stemning fordi folk har dekorert med gresskar slik at det skal se skummelt ut. For et barn (følg godt med nå voksne) FOR et BARN er dette sikkert noe veldig spennende og gøy å få oppleve. Hvorfor må mange voksne se negativt på ting som gjør barn lykkelige. DET HANDLER IKKE OM DERE, DET HANDLER OM BARNA!!! Når jeg får barn. Skal jeg hver eneste år gjøre ett eller annet for at de skal få en hyggelig Halloween aften. Enten om det er en feste eller hva det måtte være. Jeg håper at når den tid kommer at flere er åpne for denne tradisjonen. Tenk på de som kan se tilbake på sin barndom og huske hvor gøy de hadde det på Halloween. Men NEI dere må være skikkelig PARTY POOPERS og være bitter og sure. I så fall fortener dere egg på huset deres og toalettpapir også. 2
SusanneGullet Skrevet 1. november 2010 #231 Skrevet 1. november 2010 Til dere som synst at Halloween er så fælt. Nå har jeg ikke giddet å lese alle innleggene her, men... HAR DERE ALDRI VÆRT BARN SELV!!!! Jeg blir så utrlog trist når jeg leser om voksne mennesker som er så i mot Halloween. Da jeg var barn ønsket jeg av hele mitt hjerte av Halloween skulle være stort i Norge også, men på slutten av 90-tallet og litt senere var heller ikke barn så veldig interessert i denne tradisjonen. Men tenkt dere litt om. Du er et barn og det er en dag hvor du får ta på det et skummelt kostyme og gå fra dør til dør og be etter snop. Det er skikkelig fin stemning fordi folk har dekorert med gresskar slik at det skal se skummelt ut. For et barn (følg godt med nå voksne) FOR et BARN er dette sikkert noe veldig spennende og gøy å få oppleve. Hvorfor må mange voksne se negativt på ting som gjør barn lykkelige. DET HANDLER IKKE OM DERE, DET HANDLER OM BARNA!!! Når jeg får barn. Skal jeg hver eneste år gjøre ett eller annet for at de skal få en hyggelig Halloween aften. Enten om det er en feste eller hva det måtte være. Jeg håper at når den tid kommer at flere er åpne for denne tradisjonen. Tenk på de som kan se tilbake på sin barndom og huske hvor gøy de hadde det på Halloween. Men NEI dere må være skikkelig PARTY POOPERS og være bitter og sure. I så fall fortener dere egg på huset deres og toalettpapir også. AMEN
Kamikatze Skrevet 1. november 2010 #232 Skrevet 1. november 2010 Men det er ingen tradisjon, Chiyo. Her skummer bare handelsstanden fløten, mens mange mennesker irriteres av det. Barna hadde sikkert syntes det var like festlig med et karneval, uten å behøve dørbanking til folk som ser på det som irritasjonsmomenter. Du viser liten respekt for at der faktisk er en stor gruppe mennesker i dette landet som ikke synes det er en fin tradisjon å importere, og som har prinsippielle motforestillinger om å få pådyttet en religiøs høytidsdag de synes både er fremmedartet og i strid med deres livssyn. Det er ingen som sier at en ikke skal unne barna skummel moro, men må det være en blåkopi av kjøpefesten, uten et snev av den høytiden forbildet egentlig feirer? Dere feirer jo ikke forfedrene deres, kun gratis snop, for pokker! Greier dere ikke å arrangere noe selv, uten å plagiere en feiring som ofte går over styr, og som lett kan ende i hærverk og barnevernsak? 2
pingeline Skrevet 1. november 2010 #233 Skrevet 1. november 2010 Men det er ingen tradisjon, Chiyo. Her skummer bare handelsstanden fløten, mens mange mennesker irriteres av det. Barna hadde sikkert syntes det var like festlig med et karneval, uten å behøve dørbanking til folk som ser på det som irritasjonsmomenter. Du viser liten respekt for at der faktisk er en stor gruppe mennesker i dette landet som ikke synes det er en fin tradisjon å importere, og som har prinsippielle motforestillinger om å få pådyttet en religiøs høytidsdag de synes både er fremmedartet og i strid med deres livssyn. Det er ingen som sier at en ikke skal unne barna skummel moro, men må det være en blåkopi av kjøpefesten, uten et snev av den høytiden forbildet egentlig feirer? Dere feirer jo ikke forfedrene deres, kun gratis snop, for pokker! Greier dere ikke å arrangere noe selv, uten å plagiere en feiring som ofte går over styr, og som lett kan ende i hærverk og barnevernsak? Verden har kommet mye nærmere, og da er det naturlig at man adopterer skikker og tradisjoner fra andre land som man liker. Og kjøpefest? Det er i såfall litt godteri, og det trenger man ikke engang å kjøpe inn hvis man ikke er interessert i å gi noe. Kostymer kan man lage selv uten problem, og det er som regel også de beste kostymene. Ikke spesielt gøy å møte i samme kjøpte vampyrkjolen som alle de andre i klassen? Hva med de som ikke feirer jul? Det må være myyyyye værre for dem å få pådyttet den høytiden! Du slipper ikke unna det noe steds, det er på TV, butikker, i skolen for de som har barn, og så kommer søren meg ungene på døra og synger sanger mens de er kledd ut som nisser! Den eneste forskjellen sånn sett, er at julen har vært i Norge så lenge nå at det har BLITT en tradisjon i dette landet, for de fleste av oss. Om hundre år tenker sikkert ikke folk over at vi ikke alltid har hatt Halloween her. De har vokst opp med det, og hvor religiøs den er, kan vel diskuteres. Religiøst opphav er ikke nødvendigvis det samme som en religiøs feiring. Husk at alle tradisjoner starter en gang, og dette er en som blir større og større.
Gjest rr Skrevet 1. november 2010 #234 Skrevet 1. november 2010 Verden har kommet mye nærmere, og da er det naturlig at man adopterer skikker og tradisjoner fra andre land som man liker. Og kjøpefest? Det er i såfall litt godteri, og det trenger man ikke engang å kjøpe inn hvis man ikke er interessert i å gi noe. Kostymer kan man lage selv uten problem, og det er som regel også de beste kostymene. Ikke spesielt gøy å møte i samme kjøpte vampyrkjolen som alle de andre i klassen? Hva med de som ikke feirer jul? Det må være myyyyye værre for dem å få pådyttet den høytiden! Du slipper ikke unna det noe steds, det er på TV, butikker, i skolen for de som har barn, og så kommer søren meg ungene på døra og synger sanger mens de er kledd ut som nisser! Den eneste forskjellen sånn sett, er at julen har vært i Norge så lenge nå at det har BLITT en tradisjon i dette landet, for de fleste av oss. Om hundre år tenker sikkert ikke folk over at vi ikke alltid har hatt Halloween her. De har vokst opp med det, og hvor religiøs den er, kan vel diskuteres. Religiøst opphav er ikke nødvendigvis det samme som en religiøs feiring. Husk at alle tradisjoner starter en gang, og dette er en som blir større og større. Foreslår at du neste år faster under ramadan også, og feirer Id etterpå. Forøvrig er du velkommen til å møte opp på idiotdagen neste år, dato er ikke endelig satt, men det må være en av dagene da handelsnæringen ikke får så mye penger i kassen. 1
Xanadus Skrevet 1. november 2010 #235 Skrevet 1. november 2010 Jeg vet om voksne mennesker som sitter inne i mørket og skjelver når det er halloween. Det synes jeg er trist og tankevekkende. Det forteller også litt om den tåpelige måten halloween blir feiret på av barn og ungom. Er det virkelig nødvendig å ødelegge dagen/kvelden for enkelte mennesker?
Xanadus Skrevet 1. november 2010 #236 Skrevet 1. november 2010 (endret) HAR DERE ALDRI VÆRT BARN SELV!!!! Men tenkt dere litt om. Du er et barn og det er en dag hvor du får ta på det et skummelt kostyme og gå fra dør til dør og be Det er skikkelig fin stemning fordi folk har dekorert med gresskar slik at det skal se skummelt ut. For et barn (følg godt med nå voksne) FOR et BARN er dette sikkert noe veldig spennende og gøy å få oppleve. Hvorfor må mange voksne se negativt på ting som gjør barn lykkelige DET HANDLER IKKE OM DERE, DET HANDLER OM BARNA!!! Når jeg får barn. Skal jeg hver eneste år gjøre ett eller annet for at de skal få en hyggelig Halloween aften. Tenk på de som kan se tilbake på sin barndom og huske hvor gøy de hadde det på Halloween. Men NEI dere må være skikkelig PARTY POOPERS og være bitter og sure. I så fall fortener dere egg på huset deres og toalettpapir også.[/b] Endret 1. november 2010 av Xanadus
Gjest Consensio Skrevet 1. november 2010 #237 Skrevet 1. november 2010 Jeg vet om voksne mennesker som sitter inne i mørket og skjelver når det er halloween. Det synes jeg er trist og tankevekkende. Det forteller også litt om den tåpelige måten halloween blir feiret på av barn og ungom. Er det virkelig nødvendig å ødelegge dagen/kvelden for enkelte mennesker? Ærlig talt. Skal vi slutte å feire jul også da fordi det sitter tusenvis av ensomme mennesker uten familie og venner og har derfor ingen å feire sammen med. Som blir påmint sin egen ulykke hver gang de ser seg rundt og som til slutt ender opp med å drikke seg sanseløs eller tar livet av seg. Og her er det ikke snakk om en hel kveld, men ofte en hel måned med "feiring" ! Om voksne mennesker sitter hjemme i mørket og skjelver, da er enten ungene såpass voldelige at de burde politianmeldes. Eller så overdriver du noe enormt. 1
Sola^ Skrevet 1. november 2010 #238 Skrevet 1. november 2010 Er ein del som i staden for Halloween feirer Hallo Venn, som t.d. her i Telemark. Må da vere mykje kjekkere enn å gå på dørene sidan det er fleire aktiviteter og i grunn eit betre bodskap. Dei som vil vere prinsesser og cowboyer kan vere det om dei vil.
Gjest Consensio Skrevet 1. november 2010 #239 Skrevet 1. november 2010 HalloVenn er en diskusjon som bare blir for dum. Her er det kristne, igjen, som føler at feiringen blir for "demonisk" og vil feire den uten død og skjeletter. (men barna får gjerne være pirater og høvdinger, ehhh, hallo? ) Altså, de vil feire Halloween, bare uten det innholdet som Halloween egentlig er. Det er bare siste tradisjon i rekken som kristne har adoptert og gjort om til sitt eget. 1
pingeline Skrevet 1. november 2010 #240 Skrevet 1. november 2010 Foreslår at du neste år faster under ramadan også, og feirer Id etterpå. Forøvrig er du velkommen til å møte opp på idiotdagen neste år, dato er ikke endelig satt, men det må være en av dagene da handelsnæringen ikke får så mye penger i kassen. Haha, du burde prøve å finne et saklig svar og holde deg unna personangrep neste gang, for det hjelper virkelig ikke på innleggets særiøsitet sånn som du holder på. Veldig ærlig å si at du arrangsjerer en idiotdag, men jeg må nok takke nei til invitasjonen din. Ingen her har sagt at DU skal feire Halloween. Jeg feirer det ikke selv heller, og jeg hadde ikke kjøpt inn godt i år (hadde glemt det helt av) så jeg åpnet ikke døren da det ringte på. Ingen problem! Jeg innser derimot at dette er en uskyldig tradisjon som Norge adopterer, og at mange barn har stor glede av den. Jeg skjønner ikke hvorfor dere som ikke vil feire den bare lar være, og lar de som feirer kose seg med det? Jeg skjønner ikke at noen kan la seg provosere så kraftig av at barn ringer på døra 1 dag i året.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå