Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe i følge lillebroren min så hadde det koselige eldre paret oppi gata en lapp på døra hvor det stod "fuck off, vi vil ha snopet for oss selv"

:skratte:

:legrine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe i følge lillebroren min så hadde det koselige eldre paret oppi gata en lapp på døra hvor det stod "fuck off, vi vil ha snopet for oss selv"

:skratte:

Forsiktig, de er garantert brukere her inne :fnise:

Skrevet

Det er ikke en norsk tradisjon,

Omtrent ingen av våre tradisjoner er opprinnelige norske, så hvorfor er de helt grei å ha i dag? Er det fordi det passer oss, og fordi vi har levd med de hele livet?

Får en følelse av at alt nytt er ikkevelkomment for enkelte, sånn var det med julebukken,sånn var det med rocken, og dansingen osv, men vi lærer oss å leve med det.

Halloween er kommet for å bli,og da får vi gjøre det beste ut av det. Nemlig å lære barn og unge om reglene, sånn at alle kan lære seg til å leve med dette.

• Liker 3
Skrevet

Omtrent ingen av våre tradisjoner er opprinnelige norske, så hvorfor er de helt grei å ha i dag? Er det fordi det passer oss, og fordi vi har levd med de hele livet?

Får en følelse av at alt nytt er ikkevelkomment for enkelte, sånn var det med julebukken,sånn var det med rocken, og dansingen osv, men vi lærer oss å leve med det.

Halloween er kommet for å bli,og da får vi gjøre det beste ut av det. Nemlig å lære barn og unge om reglene, sånn at alle kan lære seg til å leve med dette.

Du skjønner jo tydeligvis ikke hva jeg sier ? Vi har denne tradisjonen, vi trenger ikke to. Det blir idiotisk. Feir halloween med hjemmefest/byggde fest, så kan du komme og få godteri på nyttårsaften.

Bare fordi vi syntes andre land og tradisjoner høres morsomme ut så syntes jeg ikke at vi skal bare adoptere dem oppå de andre. Går ikke svenskene julebukk på santa lusia dagen ? Skal vi begynne med det også ? Spar meg..

Skrevet

Du skjønner jo tydeligvis ikke hva jeg sier ? Vi har denne tradisjonen, vi trenger ikke to. Det blir idiotisk. Feir halloween med hjemmefest/byggde fest, så kan du komme og få godteri på nyttårsaften.

Bare fordi vi syntes andre land og tradisjoner høres morsomme ut så syntes jeg ikke at vi skal bare adoptere dem oppå de andre. Går ikke svenskene julebukk på santa lusia dagen ? Skal vi begynne med det også ? Spar meg..

På Nyttårsaften? Den var ny for meg. Her i området så er det romjula som er den store tiden for julebukk. Aldri kommet noen på nyttårsaften.

Skrevet

Jeg tror jeg har opplevd en eneste gang iløpet av mine 22 år på denne jord at det har kommet julebukk.. :glare: Jeg er oppvokst på et relativt sentralt sted og vil si hadde folk gått julebukk bør de vel ha dukket opp mer enn en eneste gang iløpet av 22 år?

La oss innse det, julebukken er blitt byttet ut med halloween!

Skrevet

På Nyttårsaften? Den var ny for meg. Her i området så er det romjula som er den store tiden for julebukk. Aldri kommet noen på nyttårsaften.

Der ser man det også, hvor jeg er fra kommer de bare på nyttårsaften. Vet at på nabo øyen gikk de første advents søndagen.

Bare i norge er det plenty forskjellige godis-tigge dager. La oss sammle alle sinde "julebukk dager" i hele verden så får vi kanskje kle oss ut og spise en bærepose med godteri hver dag.

Gjest Consensio
Skrevet

Har heller aldri hørt noe om at man tigger godteri på nyttårsaften.

Før pleide vi å ha julebukker i romjula, men de har forsvunnet helt. Troll og monster på Halloween får vi istedenfor, og de bukker og takker uansett hva jeg legger i kurven deres.

Ikke pleier de å ha dyre kostymer og slikt heller, men hjemmelaget kostyme og sminke.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke det at de spør om snop som er problemet. Det er det atmange av dem ikke tar nei for et nei og får de ikke snop så river de opp plantene dine og kaster egg på deg

Hvor mange av de du kjenner har opplevd dette? Jeg kjenner ikke en eneste en, og dette har aldri forekommet der vi bodde før eller der vi bor nå. Alle barna som går rundt er høflige, så snakker vi virkelig om mange av dem, eller noen få som ødelegger for alle de andre?

Gjest Flaskepost
Skrevet (endret)

Julebukk og Halloween er ikke det sammen.

Er det så farlig om vi får en ny tradisjon, som vi gjør litt om på og feirer på vår måte? Man trenger vel ikke å kopiere den helt riktig etter den amerikanskje Halloween-versjonen.

Det er snakk om en gang i året der barna får kle seg ut og få lov til å tigge etter godter. Jeg har aldri hørt om noen bøllestreker fra Halloween-unger. De spør pent, og sier takk når dem går.

Endret av Flaskepost
Gjest Flaskepost
Skrevet

Det var vel noen som låste døren og nektet å åpne da tradsijonen med julebukk kom også.

- Nei dette skal vi ikke ha noe av, nei. Det er ingen norsk tradisjon. :skratte:

Skrevet

Er det så farlig om vi får en ny tradisjon, som vi gjør litt om på og feirer på vår måte? Man trenger vel ikke å kopiere den helt riktig etter den amerikanskje Halloween-versjonen.

Det er snakk om en gang i året der barna får kle seg ut og få lov til å tigge etter godter. Jeg har aldri hørt om noen bøllestreker fra Halloween-unger. De spør pent, og sier takk når dem går.

Det blir feil når man kopierer og forverrer på en sådan måte at tradisjonen blir et problem for samfunnet.

Skrevet

Det blir feil når man kopierer og forverrer på en sådan måte at tradisjonen blir et problem for samfunnet.

Mener du at Halloweenfeiringen er et samfunnsproblem?

Skrevet

Problem for samfunnet????? Den var vel litt drøy... :gjeiper: Hva mener du er så problematisk?

Jeg syntes det var veldig koselig i går og folk hadde virkelig gjort seg flid for å pynte inngangspartiene sine så mange må jo synes det er hyggelig. Herrejemini, ungene hadde pyntet og kledd seg ut og gikk til husene til hverandre. Hva ER problemet? Jeg har ALDRI hørt om noen som har gjort pøbelstreker heller. Ingen kom forresten hjem til oss, mannen var hjemme, men hadde ikke noen lykter eller lys på trappa.

• Liker 1
Skrevet

Blir jo faktisk snakk om enda en dag i året de får kle seg ut og tigge om godteri. Den generelle ideen er det samme. Onde nisser/spøkelser kommer på døren og skal ha godteri og gjør du dem ikke glad så sørger de for at kyrene dine blir syke eller at kornet ditt ikke gror. Kun mindre detaljer og tradisjoner som skiller dem av.

Gjest Flaskepost
Skrevet

Problem? Få høre.

Gjest Susanne
Skrevet

Hva skjer da? Husker jeg syntes det var hyggelig og koselig å klr mrg ut jeg. Synes det er en fin ordning for barn, å kkle seg ut som heltene sine eller så skumle som de bare kan. Artig at de bruker fantasien.

Så jeg personlig skjønner meg ikke på all sytingen fra dere voksne. Barn blir glade uansett om det kunn er et lite drops eller hva det skulle være. De krever ikke mye. Neste år skal jeg forbrede meg enda bedre. Man blir aldri for gammel til å leke :)

Skrevet (endret)

Problem for samfunnet????? Den var vel litt drøy... :gjeiper: Hva mener du er så problematisk?

Jeg syntes det var veldig koselig i går og folk hadde virkelig gjort seg flid for å pynte inngangspartiene sine så mange må jo synes det er hyggelig. Herrejemini, ungene hadde pyntet og kledd seg ut og gikk til husene til hverandre. Hva ER problemet? Jeg har ALDRI hørt om noen som har gjort pøbelstreker heller. Ingen kom forresten hjem til oss, mannen var hjemme, men hadde ikke noen lykter eller lys på trappa.

jeg har ingen problemer med dine aktiviteter for kvelden, det hørtes veldig koselig ut og jeg syntes at flere burde gjøre det.

Men bare fordi du aldri har opplevd pobel strekene så betyr det ikke at det ikke skjer ?

Selv har jeg opplevd unger som åpnet døren vår, etter vi hadde svart OG gitt dem godteri, som pælmet skoene våre ned en skråning ved huset. Ikke helt et samfunns problem, men jeg føler at de kanskje har missoppfattet "trick" delen av halloween.

Selvsagt er ikke sko kastingen det eneste som skjer. Flere ting har blitt raportert fra nabolaget, og i lokal aviser finner du sikkert mer.

Endret av Nyxe
Skrevet

Jeg sikter til den avisartiklen det ble linket til tidligere i diskusjonen (gidder ikke lete etter den, tror den var på typ side 3 eller noe..) der det ble fortalt om store områder hvor det var blitt kastet murstein, ruteknusing generelt stygg vandalisme fordi folk ikke var hjemme eller uvillige til å dele ut godteri. Pøblene hadde tilogmed gått løs på busser. Når tradisjonen som ikke enda er en tradisjon fører til at folk misbruker den fordi de har lyst til å gjøre herverk, da blir det et problem for samfunnet. Kanskje ikke for storsamfunnet, men for samfunnet i de områdene hvor dette forgår (i dette tilfellet et område i oslo tror jeg). Hvem vet om det kan bli en "tradisjon" som sprer seg? Vet aldri hvem som blir offer for mursteinskasring og ruteknusing neste år.

Misforstå meg rett, jeg liker halloween kjempegodt. Synes det er superartig å ha en unnskyldning til å kle meg ut :nigo:

Jeg snakker bare om ytterpunktene som er så innmari typisk norsk :roll:

Gjest Flaskepost
Skrevet

Er det vanlig å gå julebukk egentlig? Hørte aldri om noen som gikk julebukk i min barndom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...