Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men nå sier du det igjen, at ingen får tenke annerledes enn deg selv, for alle må ha samme smak som deg for ellers gidder du ikke bruke tid på de. Selv om du liker laken med hull til øyner, er det ikke dermed sagt at alle andre gjør det samme. Hva om de liker de maskene på nille best, skal de ikke få lov til å mene det da? Er jo egentlig det du sier, siden du ikke gidder åpne for noen som ikke har samme smak som deg når det gjelder kostymer. Du har dine forventer, og enten blir det slik eller så gidder du ikke åpne døren.

Og derfor refererte jeg til at alle i din omgangskrets må være som deg, for ellers gidder ikke du bruke tid på de. Alle maskene på nille er ikke helt like, og alle de som kler seg ut er heller ikke like. Men du må likekostymet, for ellers gidder du rett og slett ikekb ruke tid på det. Og så enkelt er det, så kan du prøve å forsvare deg så mye du bare gidder, men dins mak gjelder og andre sin smak bryr du deg katten om.

Vel, hva du og dine likesinnede gjør er meg knekkende likegyldig. Hvis du liker nillemasker men misliker kreative kostymer, da står du fritt til å gjøre det. Jeg skriver hva jeg liker, og har aldri sagt at andre ikke skal få lov til å like noe annet.

15-åringer som spanderer på seg ei nillemaske på deling gidder jeg ikke belønne med godteri. Du får fortsette med å stemple meg som surpomp og kjerrigknark mens du svartmaler omgangskretsen min om det får deg til å føle deg bedre. Jeg belønner kreativitet, som sagt.

Og gi meg én grunn til at jeg skal bruke tid på ungen, når ungen ikke har giddet å bruke tid på kostymet?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er utrolig vanskelig å informere alle de som skal feire halloween om at det har blitt en ny "regel." Tro det eller ei, men fåtallet av de som lar barna sine gå ute på halloween henger på KG og leser dine fantastisk geniale forslag... ;) Jeg syns også det hadde vært en god ide, men det er ikke så lett å spre informasjonen til såpass mange at det faktisk har en effekt. Du kan jo ta kontakt med en landsdekkende avis og spørre om de vil ha forslaget på forsida til neste høst, men jeg tviler på at det funker... ;)

Tja, om de som er her sier til sine barn at de skal gå kun til de som har pyntet så kan en starte i det små. I steder avfeier en tydeligvis det og mener at nei det er bedre å sende barna på døra til alle i nabolaget, uansett om de er ønsket eller ikke.

En annen ting kan vel være å tenke på sine egne barn og la dem slippe å banke på hos mennesker som blir irritert eller som ikke har noe slik at barna blir skuffet.

Det finnes forresten heller ikke noe tradisjon for dette med utelampene, det er også bare rykter og fjås som har startet et sted men som de fleste ikke aner noe som helst om. Om KG-foreldre starter med å si at en bare skal gå til de som har pyntet så blir jo dette like mye en regel som med utelampene. En må huske at dette er i oppstartsfasen og er egentlig helt uten regler.

Men jeg ser at dette går for døve ører.

Skrevet

Merkelig at dette skal være et så stort problem andre steder i forhold til her, men det kommer kanskje av at dette er et lite sted da? Svigerinnene mine er med ungene og går, og er kjempestrenge med at man ikke ringer på hus der det ikke er utelys på etc. De første årene tok de faktisk en ringerunde i nabolaget og spurte om det var greit at ungene ringte på til halloween også.

Og ok, så er det importert skikk, men hvorfor skal vi være så redde for å kopiere skikker? ALLE våre festtradisjoner bortsett fra 17 mai er jo mer eller mindre importert.

Vi vil alltid bli utsatt for impulser og inntrykk fra andre land, med mindre vi skal isolere oss og bli som ALbania eller Korea. Men det er kanskje det enkelte av dere øsnker?

Så kan vi sitte her med nisseluene våre og synge julesanger?

Så klart er det hyggelig med folk som går julebukk, men man kan faktisk gjøre begge deler? BOrtsett fra at jeg vil tro at enkelte unger kanskje ikke TØR ringe på hos naboen etter å ha fått kjeft da de gikk hallowween?

Skrevet

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Enig med deg, ser virkelig ikke problemet. Flere her inne hevder det er uakseptabelt å "tvinge seg på" dørene til folk. Jeg vil si det er en del uakseptabel oppførsel blant disse såkalt voksne menneskene også. Dette året gikk en liten gruppe 9-åringer Halloween i nabolaget vårt, og hva skjedde? Jo, et sted sendte en illsint mann hunden sin ut - som glefsa et godt tak i beinet til den ene jenta! Needless to say, kvelden var over for hennes del - stivkrampesprøyte neste. Hva gir du meg?

Et annet sted ble de skutt etter med luftpistol. Nei, dette er dessverre hverken overdrevet eller funnet på, jeg skulle nesten ønske det. Alle barna visste godt om regelen om utelys av. Men jeg tror IKKE alle voksne vet om den! (Eller husker på den....) Dette er rolige unger som aldri hadde turt å finne på noe bøll heller, så det er helt utrolig at voksne mennesker kan la seg bli SÅ forbanna over at det ringer på døra.....jeeeezes!!! :angry::forvirret:

• Liker 1
Skrevet

er vel å ta i litt vel mye, ingen som fortjener å bli drept selvom de gjør hærverk.

Nå lå det et sterkt teppe ironi der inne...

Skrevet

Når det gjeld dette med importerte skikker, så er ikkje det nødvendigvis av den onde. Problemet med Halloween, som eg gjentatte gonger har forsøkt å påpeike, er at heile skikken ikkje er importert! Halloween handlar jo eigentleg om å hedre forfedrene, men den biten gjer folk ein god dag i, kun godteritigging som gjeld. Ungane som går rundt og tigger godteri anar sannsynlegvis ikkje kva Halloween er for noko. Viss me hadde importert heile skikken hadde det vore noko heilt anna.

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg, ser virkelig ikke problemet. Flere her inne hevder det er uakseptabelt å "tvinge seg på" dørene til folk. Jeg vil si det er en del uakseptabel oppførsel blant disse såkalt voksne menneskene også. Dette året gikk en liten gruppe 9-åringer Halloween i nabolaget vårt, og hva skjedde? Jo, et sted sendte en illsint mann hunden sin ut - som glefsa et godt tak i beinet til den ene jenta! Needless to say, kvelden var over for hennes del - stivkrampesprøyte neste. Hva gir du meg?

Et annet sted ble de skutt etter med luftpistol. Nei, dette er dessverre hverken overdrevet eller funnet på, jeg skulle nesten ønske det. Alle barna visste godt om regelen om utelys av. Men jeg tror IKKE alle voksne vet om den! (Eller husker på den....) Dette er rolige unger som aldri hadde turt å finne på noe bøll heller, så det er helt utrolig at voksne mennesker kan la seg bli SÅ forbanna over at det ringer på døra.....jeeeezes!!! :angry::forvirret:

Det er derfor det lønner seg å kun ringe på der man vet man er velkommen. Det er helt urimelig at vi som ikke ønsker å ta del i "feiringen" skal måtte følge regler for å unngå tigging og hærverk. Ring heller på hos mennesker dere kjenner, eller der det er pyntet til Halloween. Om man trenger seg inn på andre folks eiendom bør man vel egentlig være forberedt på vaktbikkjer. Husker jeg lekte ringepiggen som barn, og han ene vi ringte på hos ble etterhvert kraftig lei og kom løpende etter oss med hagle. Skummelt? Ja! Men han fikk i alle fall være i fred etter den episoden. Det får forhåpentligvis mannen med hunden og de med luftpistolene også.

Skrevet

Sånn går det når en får et påskudd for å oppføre seg som pøbler og alt er fritt vilt for alle skal tvinges med.

Du er ikke så enkel at du ikke skjønner at disse mest sannsynlig driver med hærverk uansett? For alt vi vet holder de på verre ved juletider... Skal vi bannlyse jula og da?

Skrevet

Du er ikke så enkel at du ikke skjønner at disse mest sannsynlig driver med hærverk uansett? For alt vi vet holder de på verre ved juletider... Skal vi bannlyse jula og da?

Du er vel ikke så enkel at du virkelig tror at det ikke er en sammenheng mellom Halloween og hærverk? En sier at det nærmer seg nyttårshelgen mange steder i forhold til problemer som følger med.

Du har vel aldri sett en amerikansk film i ditt liv om Halloween (eller selvfølgelig har du det, hvordan ellers skal du ha kopiert det) hvor det har foregått hærverk knyttet opp til Halloween?

Eggkasting, toalettpapir og den slags er knyttet nettopp til Halloween og det er mer aksept blant voksne og barn for at denne dagen kan en gjøre slike ting. En trenger ikke gå lengre enn til denne tråden for å finne eksempler på en stilltiende aksept og en tanke om at de som blir utsatt for hærverk får det fordi de fortjener det.

Du tror vel ærlig talt ikke at det er slik at pøbler går rundt med en "pøblkvote" og at denne brukes opp på Halloween og de derfor tar det rolig utover året?

En del av hele Halloween feiring slik den er tolket i Norge er jo å drive hærverk, så da blir det jo mer hærverk den dagen og i sum mer hærverk hele året.

Det at det foregår hærverk andre høytider endrer ikke det faktum at det er mye hærverk på Halloween, til tross for at det er langt i fra majoriteten som feirer det, og at hærverk er en del av "feiringen" slik mange tolker det og derfor blir det mer av det og mer utbredt.

Forskjellen er det at om noen går å ødelegger noe i jula så er det gjerne fordi de har fri fra skole og jobb og kanskje er beruset og finner på pøbelstreker. Om noen ødelegger noe på Halloween så gjør de det fordi at det er jo dagen for pøbelstreker. Er med andre ord en ganske stor forskjell på de to.

• Liker 3
Skrevet

En kan ikke forvente at voksne mennesker som ikke vil delta, eller bryr seg om Halloween skal gå rundt og følge regler laget av de som ønsker å feire den.

Det blir faktisk i gaten at jeg og alle mine slektninger og venner skulle lage en høytid som gikk ut på at jeg møter opp på dørene til folk og krever penger og jeg har rett til å gå på dørene til alle som ikke har heist opp et flagg i pipa fordi det er regelen vi har funnet på.

Om en går til mennesker som ikke har pyntet og som ikke er med må dette må en bare akseptere at en ikke får noe, at en får et surt tryne, eller at en blir jaget bort.

Det er jo derfor jeg har sagt at det er i de som feirer Halloween sin egeninteresse også å bare gå til de som feirer Halloween og markerer dette med pynt utenfor sine hus. De som feirer får en god opplevelse, og de som ikke feirer slipper å tenke på at noen andre feirer.

Men det er jo ikke akseptabelt ser det ut til...

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan man egentlig ikke lære barna at de skal kun gå til folk de kjenner og som de (og foreldrene deres)vet liker halloweentradisjonen da?

Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Xanadus
Skrevet

Du er vel ikke så enkel at du virkelig tror at det ikke er en sammenheng mellom Halloween og hærverk? En sier at det nærmer seg nyttårshelgen mange steder i forhold til problemer som følger med.

Du har vel aldri sett en amerikansk film i ditt liv om Halloween (eller selvfølgelig har du det, hvordan ellers skal du ha kopiert det) hvor det har foregått hærverk knyttet opp til Halloween?

Eggkasting, toalettpapir og den slags er knyttet nettopp til Halloween og det er mer aksept blant voksne og barn for at denne dagen kan en gjøre slike ting. En trenger ikke gå lengre enn til denne tråden for å finne eksempler på en stilltiende aksept og en tanke om at de som blir utsatt for hærverk får det fordi de fortjener det.

Du tror vel ærlig talt ikke at det er slik at pøbler går rundt med en "pøblkvote" og at denne brukes opp på Halloween og de derfor tar det rolig utover året?

En del av hele Halloween feiring slik den er tolket i Norge er jo å drive hærverk, så da blir det jo mer hærverk den dagen og i sum mer hærverk hele året.

Det at det foregår hærverk andre høytider endrer ikke det faktum at det er mye hærverk på Halloween, til tross for at det er langt i fra majoriteten som feirer det, og at hærverk er en del av "feiringen" slik mange tolker det og derfor blir det mer av det og mer utbredt.

Forskjellen er det at om noen går å ødelegger noe i jula så er det gjerne fordi de har fri fra skole og jobb og kanskje er beruset og finner på pøbelstreker. Om noen ødelegger noe på Halloween så gjør de det fordi at det er jo dagen for pøbelstreker. Er med andre ord en ganske stor forskjell på de to.

Halloween er jo ikke dagen for pøbelstreker. Halloween er en feiring av de døde. Slik det er blitt, er det en dag barna kan kle seg ut og kose seg sammen med andre, gå rundt på dørene og få godteri. I sin helhet er det en veldig uskyldig tradisjon, som enkelte sjeler dessverre har dratt altfor langt. "Trick or treat" er jo et uttrykk normale folk ikke tar bokstavelig, og oppegående barn som har fått de rette retningslinjer fra foreldrene, finner selvsagt ikke på bøll om de får nei et sted. Det er nok du som har sett deg blind på amerikanske filmer. Det er faktisk ikke alt som skjer på film som er reelt. Det er pøbelen som har funnet på dette med faenskap, og det er noe de gjør til vanlig også. Maskert under denne høytiden. Du tror vel ikke for alvor at hooligans er vanlige fotballinteresserte folk heller? Det er ikke slik at Halloween er den dagen med mest hærverk heller. Bare se på de andre høytidene. Selv påske. Vi er begge enige om at hærverk ikke skal ha aksept uansett Halloween eller ikke. Jeg er bare opptatt av at man ikke lar dette gå ut over uskyldige barn. Barn som blir skremt bort av krakilske voksne som er imot denne tradisjonen. Har selv vært med på å måtte snakke med en voksen som hadde invitert barna inn, låst døra og lekset opp for dem hvor forferdelig denne tradisjonen var, og holdt dem mot deres vilje til han var ferdig.

Dette er en tradisjon som er kommet for å bli. Man må derfor forsøke å finne en middelvei, med klarere regler. På feltet vårt har vi f.eks. en fest, der alle barn og voksne som vil delta møtes på fellesarealet. Der blir det noe varmt og drikke og pølser, før barna går og ringer på dører mellom kl. 17 og 18. De som ikke vil ha besøk, skrur bare av utelyset. Sjeldent det er noe problem, men enkelte voksne vil tydeligvis markere seg i ny og ne.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er kommet for å bli nei. Enkelte steder integrerer det veldig fordi de voksne vil det. Men jevnt over så tror jeg at det vil dø ut fordi vi ikke har noe kulturellt grunnlag bak som gir noe.

• Liker 1
Skrevet

Det er forresten lett å drepe hele skikken, før den får rotfeste. Kjøp inn snop og småleker som lager masse lyd. Tyggisfløyter, kjærlighet med bjeller på, små munnspill og alt annet som er smått, billig kan frembringe støy. Så får vi se hvor mange år foreldre orker å synes at dette er en koselig "tradisjon".

• Liker 1
Skrevet

Tok poenget til Mixelite noen sider tilbake, og syntes det var ganske lurt. Har ikke noen form for allergi selv og har aldri tenkt over det. Skal passe godt på å ha allternativ i skapet for dem som ikke kan velge å vrake når julebukken kommer.

Skrevet

Tok poenget til Mixelite noen sider tilbake, og syntes det var ganske lurt. Har ikke noen form for allergi selv og har aldri tenkt over det. Skal passe godt på å ha allternativ i skapet for dem som ikke kan velge å vrake når julebukken kommer.

Så flott! :)

Skrevet

Halloween er jo ikke dagen for pøbelstreker. Halloween er en feiring av de døde. Slik det er blitt, er det en dag barna kan kle seg ut og kose seg sammen med andre, gå rundt på dørene og få godteri. I sin helhet er det en veldig uskyldig tradisjon, som enkelte sjeler dessverre har dratt altfor langt. "Trick or treat" er jo et uttrykk normale folk ikke tar bokstavelig, og oppegående barn som har fått de rette retningslinjer fra foreldrene, finner selvsagt ikke på bøll om de får nei et sted. Det er nok du som har sett deg blind på amerikanske filmer. Det er faktisk ikke alt som skjer på film som er reelt. Det er pøbelen som har funnet på dette med faenskap, og det er noe de gjør til vanlig også. Maskert under denne høytiden. Du tror vel ikke for alvor at hooligans er vanlige fotballinteresserte folk heller? Det er ikke slik at Halloween er den dagen med mest hærverk heller. Bare se på de andre høytidene. Selv påske. Vi er begge enige om at hærverk ikke skal ha aksept uansett Halloween eller ikke. Jeg er bare opptatt av at man ikke lar dette gå ut over uskyldige barn. Barn som blir skremt bort av krakilske voksne som er imot denne tradisjonen. Har selv vært med på å måtte snakke med en voksen som hadde invitert barna inn, låst døra og lekset opp for dem hvor forferdelig denne tradisjonen var, og holdt dem mot deres vilje til han var ferdig.

Dette er en tradisjon som er kommet for å bli. Man må derfor forsøke å finne en middelvei, med klarere regler. På feltet vårt har vi f.eks. en fest, der alle barn og voksne som vil delta møtes på fellesarealet. Der blir det noe varmt og drikke og pølser, før barna går og ringer på dører mellom kl. 17 og 18. De som ikke vil ha besøk, skrur bare av utelyset. Sjeldent det er noe problem, men enkelte voksne vil tydeligvis markere seg i ny og ne.

Du kan hyle til du blir hås i halsen om at det hærverk ikke har noe med halloween og gjøre og at i dine øyner ville pøblene selvfølgelig gått ut samme dag hvert år uansett og laget hærverk fordi de er pøbler og de vet sikkert ikke at det er halloween engang...

Dog sier jo bildet i media noe helt annet, og erfaringene fra andre her sier også noe helt annet. Hærverk er en del av tradisjonen slik den blir tolket i av norske barn og unge som har lært å kopiere fra tv av mamma og pappa, egging av hus og lignende er noe som foregår den dagen og ikke ellers. Hvorfor skjer det akkurat den dagen mon tro? Det har jo tydeligvis ikke noe med halloween å gjøre, så hvorfor akkurat på Halloween i tillegg til alt de gjør ellers?

Hvor mange opplever egentlig at julehelgen og påsken er et tidspunkt da en opplever at enkelte i nabolaget opplever bråk og trøbbel og at de er derfor ekstra på vakt den dagen?

Jeg kan ikke huske noe om at jeg må ha snop klart ved døren fordi jeg blir holdt utpresset av noen som kommer på døren min på julaften eller i påsken. Jeg har faktisk aldri vært engstelig for at noe skal skje i påsken eller julen, selv ikke ved nyttår. Etter Halloween derimot var jeg glad for at jeg så eggene lengre nede i veien her på gangveien opp mot et annet boligområde og skolen i stedet for på mitt hus.

Du kan jo påstå at egging av hus er helt normalt i mitt nabolag, i så fall lurer jeg jo på hvordan du forklarer at dette aldri skjer ellers i året annet enn Halloween?

Mest sannsynlig kommer uansett Halloween til å dø ut. De småbarnsforeldrene nå som holder fast i det krampetak og prøver så godt de kan å tvinge samfunnet å ta del blir erstattet av andre som ikke nødvendigvis ser helt poenget, like mange unge voksne syntes dette er helt bak mål som eldre. Småbarnsforeldrene slutter og å feire det etter en stund når barna blir eldre, og om ingen følger på da blir det ikke noe av det.

Selvfølgelig kommer "ildsjeler" til å kreve Halloween-feiring på skoler og i barnehager igjennom FAU, men flere og flere blir lei denne kjøpefesten og kravmentaliteten til oss nordmenn gjør dette til en særdels ukoslig tradisjon. Enkelte her ser jo ut til å mene at en skal kjøpe inn dyre alternativ til all slags snop i tilfelle ditt og datt. En kan jo lure på om jeg bør få meg rullestolrampe i tilfelle noen med rullestol vil komme på døren her og spør meg om snop...

Etterhvert som folk ikke gidder å akseptere å bli herset rundt med og krevd snop av og oppleve hærverk under dekke av "tradisjon" og flere og flere gir faen og de som faktisk feirer bare kan gå til hverandre, tror jeg hele greia sakte men sikkert forsvinner ut igjen.

• Liker 3
Skrevet

Det er forresten lett å drepe hele skikken, før den får rotfeste. Kjøp inn snop og småleker som lager masse lyd. Tyggisfløyter, kjærlighet med bjeller på, små munnspill og alt annet som er smått, billig kan frembringe støy. Så får vi se hvor mange år foreldre orker å synes at dette er en koselig "tradisjon".

Et annet alternativ som jo er ganske småekkelt kan og være å kjøpe snop fra kondomeriet og sørge for å pakke det inn så en ikke ser hva det er før en kommer hjem og begynner å spise på det.

Tror forøvrig at foreldre som er så kyniske at de tvinger sine små foran seg til dørene til ukjente som ikke markerer at de vil være med på dette tar fra dem enhver ting som kan gjøre deres dag plagsom...

• Liker 1
Skrevet

Et annet alternativ som jo er ganske småekkelt kan og være å kjøpe snop fra kondomeriet og sørge for å pakke det inn så en ikke ser hva det er før en kommer hjem og begynner å spise på det.

Hahaha, jeg skulle likt å se trynet til foreldrene når de oppdager at deres lille englebasse har en slik en i kjeften

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...