Nyxe Skrevet 3. november 2010 #421 Skrevet 3. november 2010 Så vi må avskaffe halloween fordi du og resten av norge er for lat til å lære ungene sine noe folkeskikk ?
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #422 Skrevet 3. november 2010 Så vi må avskaffe halloween fordi du og resten av norge er for lat til å lære ungene sine noe folkeskikk ? Trenger vel ikke avskaffe noe som helst, en kan feire det med de andre som feirer. Er det ikke kos å kose seg med de som syntes dette er gøy og gå til pyntede hus og glade mennesker da? Jeg har jo full tro på at om dere gjør det så avskaffer Halloween seg selv fordi de få som egentlig feirer dette er så få og så spredt at dere ikke får gjort noe ut av feiringen og den får ikke noe fotfeste. Dessuten er det ikke unger som trenger opplæring i folkeskikk. Det er foreldre som presser sine små søte barn foran seg på dørene til mennesker som ikke gir tegn på at de er interessert i å være med på deres lek og feiring og lar sine egne barn få negative opplevelser og gir andre dårlig samvittighet og skaper irritasjon fordi de blir påtvinget dette. Det er foreldrene som trenger å lære seg folkeskikk.
Stefan Skrevet 3. november 2010 #423 Skrevet 3. november 2010 Et annet alternativ som jo er ganske småekkelt kan og være å kjøpe snop fra kondomeriet og sørge for å pakke det inn så en ikke ser hva det er før en kommer hjem og begynner å spise på det. Jeg må si jeg er forundret over måten du velger å fremstå på her. Det blir selvsagt snakk om Halloween ettersom det er den dagen pøbelen kaster egg på hus. Det er det som gjør det hele til en sak. Ikke at de samme pøblene sparker i stykker et skilt eller en postkasse dagen etter. Hver jul er avisene fulle av notiser om innbrudd og hærverk. Jeg er allikevel ikke så naiv at jeg legger all skyld på høytiden av den grunn. Stort sett går all Halloween-feiring veldig bra. Det er veldig synd når det er noen idioter som ødelegger for alle, men dette gjelder for mange andre ting også enn Halloween. Jeg har aldri vært redd for at noe skal skje Halloween, men er gjerne hjemme i jula, ettersom det er langt større innbruddsfare da. Så det er tydelig vi ser forskjellig på disse tingene. Halloween har allerede fått fotfeste, og man har feiret det her i Norge i godt over et tiår nå, og butikker opplever stor vekst i salg av Halloween-artikler. Man kan bare se de herlige smilene til barna så skjønner man at de koser vettet av seg på denne dagen. Så jeg er glad for å se at denne tradisjonen bare blir sterkere og sterkere. 3
pingeline Skrevet 3. november 2010 #424 Skrevet 3. november 2010 Tror ikke det er kommet for å bli nei. Enkelte steder integrerer det veldig fordi de voksne vil det. Men jevnt over så tror jeg at det vil dø ut fordi vi ikke har noe kulturellt grunnlag bak som gir noe. Det er 17 år siden jeg gikk som "barnevakt" med en gruppe halloweenunger, så beklager å måtte si det, men Halloween har allerede vært her ganske lenge, og tradisjonen bygger seg sterkere og sterkere. Tenk, de barna jeg passet på starter vel familier for tida selv, så om noen år er deres barn store nok til å gå Halloween. Tror du ikke de foreldrene som selv gikk Halloween kommer til å være veldig glade for å føre tradisjonen videre med sine egne barn?
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #425 Skrevet 3. november 2010 Jeg må si jeg er forundret over måten du velger å fremstå på her. Det blir selvsagt snakk om Halloween ettersom det er den dagen pøbelen kaster egg på hus. Det er det som gjør det hele til en sak. Ikke at de samme pøblene sparker i stykker et skilt eller en postkasse dagen etter. Hver jul er avisene fulle av notiser om innbrudd og hærverk. Jeg er allikevel ikke så naiv at jeg legger all skyld på høytiden av den grunn. Stort sett går all Halloween-feiring veldig bra. Det er veldig synd når det er noen idioter som ødelegger for alle, men dette gjelder for mange andre ting også enn Halloween. Jeg har aldri vært redd for at noe skal skje Halloween, men er gjerne hjemme i jula, ettersom det er langt større innbruddsfare da. Så det er tydelig vi ser forskjellig på disse tingene. Halloween har allerede fått fotfeste, og man har feiret det her i Norge i godt over et tiår nå, og butikker opplever stor vekst i salg av Halloween-artikler. Man kan bare se de herlige smilene til barna så skjønner man at de koser vettet av seg på denne dagen. Så jeg er glad for å se at denne tradisjonen bare blir sterkere og sterkere. Jobber du en kostymebutikk eller? Det er vel handelstanden som smiler bredt. Barna kunne en tatt vare på hver eneste dag og fått til å smile, i stedet skal alt tas i skippertak fordi en har plassert dem i offentlig oppbevaring hele året som om de var jakthunder som kun slapp ut av kennelen når det var jakt. Eneste grunnen til at dette tullet blir sterkere og sterkere er at dere som feirer dette tvinger det på alle andre uten å ta noe som helst hensyn til deres medmennesker eller deres egne barn som dere skyver foran dere til fremmede menneskers dører. Jeg kan tenke meg at mange steder i landet er det mange barn som går skuffet hjem etter Halloween fordi mamma og pappa har pushet på og hypet dette sammen med et fåtall andre voksne, men når en går på døren så er det få eller ingen som har snop og ingen kommer på døren til de hjemme heller. Det verste å tenke på må være de barna som for et tiår eller halvt siden ble tvunget frem som pionerer i halloween feiring av sine empatiløse foreldre til mennesker som aldri hadde hørt om knyst om at dette var noe som foregikk engang. 1
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #426 Skrevet 3. november 2010 Det er 17 år siden jeg gikk som "barnevakt" med en gruppe halloweenunger, så beklager å måtte si det, men Halloween har allerede vært her ganske lenge, og tradisjonen bygger seg sterkere og sterkere. Tenk, de barna jeg passet på starter vel familier for tida selv, så om noen år er deres barn store nok til å gå Halloween. Tror du ikke de foreldrene som selv gikk Halloween kommer til å være veldig glade for å føre tradisjonen videre med sine egne barn? Eneste grunnen til at dette bygger seg sterkere er på grunn av at en tvinger andre med. "Om du ikke vil være med på leken så må du skru av utelyset". Tenk om andre drev på sånn. Paintballklubber for.eks "Alle som ikke ønsker å leke massakre med oss i paintballklubben i dag må være vennlige å gå med hvite sko". Spørs om ikke de første Halloween ungene heller tenker på hvor flaut det var å gå rundt og være de eneste som drev med dette mens de som de ringte på hos spurte "Halloween, hva er nå det for noe?" "Går dere julebukk alt nå?" og heller lar det hele ligge... 1
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #427 Skrevet 3. november 2010 Herregud, jeg hadde virkelig ikke trodd at det var så mange sure hurper inne på barn og familieforumet.(Tydeligvis folk som ikke har barn selv som har rotet seg inn hit for å lage litt oppstyr av ingenting) Hva ER det med denne plutselige trangen til å ødelegge for ungene? Det er snakk om noen hundre kroner til godis EN dag i året. Med andre ord noe som hvem som helst kan greie. Orker dere ikke gjøre dere såpass flid for ungenes del(det heter tross alt knask eller knep), ja så fortjener dere jaggu et ett eller tre på huset. Da hadde surleppa fått noe å sette seg fast i.
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #428 Skrevet 3. november 2010 Herregud, jeg hadde virkelig ikke trodd at det var så mange sure hurper inne på barn og familieforumet.(Tydeligvis folk som ikke har barn selv som har rotet seg inn hit for å lage litt oppstyr av ingenting) Hva ER det med denne plutselige trangen til å ødelegge for ungene? Det er snakk om noen hundre kroner til godis EN dag i året. Med andre ord noe som hvem som helst kan greie. Orker dere ikke gjøre dere såpass flid for ungenes del(det heter tross alt knask eller knep), ja så fortjener dere jaggu et ett eller tre på huset. Da hadde surleppa fått noe å sette seg fast i. Ødelegge for ungene? Det er vel ikke ungene som har spurt om denne skikken? Det var ikke deres ide? Det var da ikke en gjeng med femåringer som plutselig ville feire dette! En kan ikke skyve ungene foran seg og kreve at andre dermed er nødt å kjøpe inn snop til deres unger, åpne døren for deres unger og skape rammer for at deres unger skal ha det bra bare fordi at du som foreldre trenger at andre mennesker som egentlig ikke vil skal stille opp for at dine barn skal få feire noe du vil at de skal feire. Dette er helt og holdent FORELDRENE som står for. Barna er bare glade for å få gjøre noe og å få snop. Foreldrene trenger ikke å gjete dem til fremmede mennesker og plage dem fordi de driver med det de driver med. Skulle muslimene i nabolaget her få lov til å komme på døra mi og si "jeg faster og det vanskelig siden du ikke gjør det" alle som en under fasten bare fordi de har valgt å gjøre det, eller må det finnes klare grenser for hva en skal kunne tvinge andre mennesker med på? Forresten takk for at du som flere her gir hele tradisjonen et ansikt som det den er. En ren utpressing hvor en skal gi ut snop eller få smake konsekvensene. I det minste er du ærlig og viser at folk tenker slik, selv om en del ser ut til å leve totalt i fornektelse over det faktum. 1
Piper Skrevet 3. november 2010 #429 Skrevet 3. november 2010 Trenger vel ikke avskaffe noe som helst, en kan feire det med de andre som feirer. Er det ikke kos å kose seg med de som syntes dette er gøy og gå til pyntede hus og glade mennesker da? Jeg har jo full tro på at om dere gjør det så avskaffer Halloween seg selv fordi de få som egentlig feirer dette er så få og så spredt at dere ikke får gjort noe ut av feiringen og den får ikke noe fotfeste. Dessuten er det ikke unger som trenger opplæring i folkeskikk. Det er foreldre som presser sine små søte barn foran seg på dørene til mennesker som ikke gir tegn på at de er interessert i å være med på deres lek og feiring og lar sine egne barn få negative opplevelser og gir andre dårlig samvittighet og skaper irritasjon fordi de blir påtvinget dette. Det er foreldrene som trenger å lære seg folkeskikk. Mener du at jeg skal måtte pynte utenfor, for å vise at barna er velkommen til oss? Og det skal jeg gjøre, selv om jeg ikke feirer halloween selv? Skal du pålegge meg å bruke penger på pynt, fordi du mener at det kan være en god ordning? Da syns jeg heller du får komme opp med et alternativ som ikke koster penger, for ingen skal tvinge meg til å måtte bruke penger på noe jeg selv ikke feirer, selv om jeg ønsker barna velkommen. Hvordan kan foreldrene vite at enkelte ikke ønsker barna deres velkommen? Og de som kaller barna både det ene og det andre, fordi de kommer på døren deres, er og blir drittsekker. Og så enkelt er det faktisk. Man kan være høflig, selv om man ikke er med på dette. 2
Piper Skrevet 3. november 2010 #430 Skrevet 3. november 2010 Og til de som mener at det kun er handestanden som gnir seg i hendene, så bør vi kanskje avskaffe alt av tradisjoner og alt som vil koste litt penger. La oss avskaffe 17. mai, julen (de færreste feirer julen som den opprinnelig var ment til å feires, nemlig Jesus fødsel), bursdager, hvorfor gi noen gave i det hele tatt,handestanden gnir seg i hedene. Hvorfor kjøpe dyre biler, hvorfor kjøpe dyre møbler, hvorfor kjøpe dyre klær, hvorfor kjøpe dyre leker, hvorfor kjøpe dyre datamaskiner, hvorfor kjøpe dyrt interiør,hvorfor kjøpe dyr mat og drikke, vi må ikke ha alt det vi har i dag.Så hvorfor ikke stoppe alt, for det er jo handelstanden som tjener masse på alt det vi kjøper? Vi snakker her om noen få hundrelapper i løpet av et år, så begrunnelsen din medat det er handelstanden gnir seg i hendene blir rett og slett for dumt. Vi bruker mye mer penger på alt vi ønsker oss til husene våre, til bilene våre osv, så beklager at jeg ikke helt klarer å se det fra din side. 1
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #431 Skrevet 3. november 2010 Mener du at jeg skal måtte pynte utenfor, for å vise at barna er velkommen til oss? Og det skal jeg gjøre, selv om jeg ikke feirer halloween selv? Skal du pålegge meg å bruke penger på pynt, fordi du mener at det kan være en god ordning? Da syns jeg heller du får komme opp med et alternativ som ikke koster penger, for ingen skal tvinge meg til å måtte bruke penger på noe jeg selv ikke feirer, selv om jeg ønsker barna velkommen. Hvordan kan foreldrene vite at enkelte ikke ønsker barna deres velkommen? Og de som kaller barna både det ene og det andre, fordi de kommer på døren deres, er og blir drittsekker. Og så enkelt er det faktisk. Man kan være høflig, selv om man ikke er med på dette. Du kan klippe ut et ark i oransje farger med noen huller i o.l og sette ut et stearinlys, om du ikke gidder det men i steder mener at alle andre bør ta konsekvensene bør du vel kanskje revurdere om du egentlig gidder å delta i dette i det hele tatt? Hvorfor skal jeg derimot, som ikke feirer Halloween og ikke vil ha noen på døren, være nødt å markere dette? Er det andre ytre tegn jeg må sette ut foran huset eller bære på kroppen for å unngå å være en del av andres ritualer, feiringer, innspill, morostreker eller generelle påfunn sånn ellers i året, eller er det kun Halloween dette gjelder? Foreldre bør vite om de er velkommen eller ikke før de i det hele tatt går innpå eiendommen til andre. Om det ikke er noe indikasjon på at en ønsker å dele ut snop et sted, hvorfor i det hele tatt gå inn der? Hvorfor folk kaller barn det ene og det andre? Vel, det vel ikke så mange her som kaller andre enn de barna som oppfører seg dårlig, gjør pøbelstreker og den slags for snørrunger og den slags. Ellers er det vel strengt tatt foreldrene en tar for seg, og deres rare "tradisjon" som går ut på å presse barna sine på andre mennesker som ikke ønsker å ha barna deres på trappa. At de som ikke ser noe galt i å skyve sine egne barn foran seg og inn til fremmede mennesker mener at alle som syntes dette er noe rart og unødvendig er drittsekker kan jeg strengt tatt leve med. På samme måte kan jeg tenke meg at Jehovas Vitne syntes de som ikke gidder å stå og høre om alt de har å fortelle også er noen ugudelige jævler. 1
Piper Skrevet 3. november 2010 #432 Skrevet 3. november 2010 Ødelegge for ungene? Det er vel ikke ungene som har spurt om denne skikken? Det var ikke deres ide? Det var da ikke en gjeng med femåringer som plutselig ville feire dette! En kan ikke skyve ungene foran seg og kreve at andre dermed er nødt å kjøpe inn snop til deres unger, åpne døren for deres unger og skape rammer for at deres unger skal ha det bra bare fordi at du som foreldre trenger at andre mennesker som egentlig ikke vil skal stille opp for at dine barn skal få feire noe du vil at de skal feire. Dette er helt og holdent FORELDRENE som står for. Barna er bare glade for å få gjøre noe og å få snop. Foreldrene trenger ikke å gjete dem til fremmede mennesker og plage dem fordi de driver med det de driver med. Skulle muslimene i nabolaget her få lov til å komme på døra mi og si "jeg faster og det vanskelig siden du ikke gjør det" alle som en under fasten bare fordi de har valgt å gjøre det, eller må det finnes klare grenser for hva en skal kunne tvinge andre mennesker med på? Forresten takk for at du som flere her gir hele tradisjonen et ansikt som det den er. En ren utpressing hvor en skal gi ut snop eller få smake konsekvensene. I det minste er du ærlig og viser at folk tenker slik, selv om en del ser ut til å leve totalt i fornektelse over det faktum. Det bor faktisk en del amerikanere her i landet, og de ønsket å fortsette medsin tradisjon. På liklinje som nordmenn forventer å få servert ribbe i Spania når de feirer jul der. Vi skal ikke akseptere at andre har andre tradisjoner i vårt land, men vi krever å få beholde våre tradisjoner når vi reiser utenlands. Selv i Australia feirer nordmenn 17.mai, med pølser, tog og alt annet som hører til. Så har vi noen som er åpne for forandringer, og de ønsker å ta del i denne feiringen. Og som tidligere nevnt ville dette være en tradisjon for de fleste om 50år, om ikke tidligere. og å dra inn faste i dette er og blir for dumt, for det er i en religion, og der de ikke har som tradisjon å gå rundt til folk på den måten. Vi blir mer og mer egoister, skal ikke dele, alt mitt er mitt, og Gud forby om jeg måtte gi en liten kjærlighet til etbarn som kommer utkledd påmin dør. Må være en forferdelig følelse, å gi noe som ksoter veldig lite,men få et smil tilbake. Det var i alle fall det jeg fikk av de barna som var på min dør, ettusen takk og et stort smil. Varmet mitt hjerte, men man skal vel være litt varmhjertet for å bli glad for noe slikt. Det er jaggu meg en kald verden vi er med på å alge, og jeg håper virkelig at den neste generasjoner bryterdet mønsteret vi er inne i, der alt skal dreie seg om meg, meg og enda mer meg.
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #433 Skrevet 3. november 2010 Og til de som mener at det kun er handestanden som gnir seg i hendene, så bør vi kanskje avskaffe alt av tradisjoner og alt som vil koste litt penger. La oss avskaffe 17. mai, julen (de færreste feirer julen som den opprinnelig var ment til å feires, nemlig Jesus fødsel), bursdager, hvorfor gi noen gave i det hele tatt,handestanden gnir seg i hedene. Hvorfor kjøpe dyre biler, hvorfor kjøpe dyre møbler, hvorfor kjøpe dyre klær, hvorfor kjøpe dyre leker, hvorfor kjøpe dyre datamaskiner, hvorfor kjøpe dyrt interiør,hvorfor kjøpe dyr mat og drikke, vi må ikke ha alt det vi har i dag.Så hvorfor ikke stoppe alt, for det er jo handelstanden som tjener masse på alt det vi kjøper? Vi snakker her om noen få hundrelapper i løpet av et år, så begrunnelsen din medat det er handelstanden gnir seg i hendene blir rett og slett for dumt. Vi bruker mye mer penger på alt vi ønsker oss til husene våre, til bilene våre osv, så beklager at jeg ikke helt klarer å se det fra din side. Selvfølgelig gnir handelstanden seg i hendene ellers og, men dette er jo handelstandens egeninnførte tradisjon, er vel kanskje litt annerledes enn at den spiller en stor rolle i andre tradisjoner og feiringer? Dessuten blir denne tradisjonen presset på folk av en indre kjerne "Halloweenere" som skaper Halloween fest på skolen/barnehagen (vips penger i kassen fordi noen syntes det var gøy) og noen skal ha med barna ut, og da må alle være med (mer penger i kassa). Samtidig går en på døra til alle mulig mennesker, uten at disse trenger å uttrykke noe ønske om ha dem der, og gir dem dårlig samvittighet når de står og sier nei til søte små barn så da må disse ut og i tilfelle handle snop de ellers ikke ville kjøpt (vips penger i kassa). Hele tradisjonen er jo rene kjøpetvangen pushet av noen overivrige foreldre som ikke klarer å holde seg til andre som er som dem, men som skal tvinge hele lokalsamfunnet med på deres kjøpefest. Tenk om det var slik at når det var barnebursdag så gikk en rundt og krevde gaver eller snop av alle naboene i flokk med ungene forrest og mamma og pappa stående skjult bak etter å ha pekt ut hvor barna skal gå. Ungene blir skuffet for hvert hus som ikke deler ut, og noen blir sinte på "grinebiterne" og tar hevn, og etterhvert så må en bare kjøpe inn i tilfelle pga noen foreldre pusher. Er dette virkelig slik en ønsker å innføre ting? Med tvang og kjøpepress? Hadde en religion drevet og skjøvet barn foran seg og messet på dørene til folk hadde det blitt offentlig ramaskrik! 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #434 Skrevet 3. november 2010 Haha, ler av alle de som hisser seg så j*vlig opp av at noen unger ringer på døren og vil ha litt snop en gang i året. Kjøp en pakke med dumlekjærligheter og gi så er dere kvitt hele problemet med hærverk o.l.
Piper Skrevet 3. november 2010 #435 Skrevet 3. november 2010 Du kan klippe ut et ark i oransje farger med noen huller i o.l og sette ut et stearinlys, om du ikke gidder det men i steder mener at alle andre bør ta konsekvensene bør du vel kanskje revurdere om du egentlig gidder å delta i dette i det hele tatt? Hvorfor skal jeg derimot, som ikke feirer Halloween og ikke vil ha noen på døren, være nødt å markere dette? Er det andre ytre tegn jeg må sette ut foran huset eller bære på kroppen for å unngå å være en del av andres ritualer, feiringer, innspill, morostreker eller generelle påfunn sånn ellers i året, eller er det kun Halloween dette gjelder? Foreldre bør vite om de er velkommen eller ikke før de i det hele tatt går innpå eiendommen til andre. Om det ikke er noe indikasjon på at en ønsker å dele ut snop et sted, hvorfor i det hele tatt gå inn der? Hvorfor folk kaller barn det ene og det andre? Vel, det vel ikke så mange her som kaller andre enn de barna som oppfører seg dårlig, gjør pøbelstreker og den slags for snørrunger og den slags. Ellers er det vel strengt tatt foreldrene en tar for seg, og deres rare "tradisjon" som går ut på å presse barna sine på andre mennesker som ikke ønsker å ha barna deres på trappa. At de som ikke ser noe galt i å skyve sine egne barn foran seg og inn til fremmede mennesker mener at alle som syntes dette er noe rart og unødvendig er drittsekker kan jeg strengt tatt leve med. På samme måte kan jeg tenke meg at Jehovas Vitne syntes de som ikke gidder å stå og høre om alt de har å fortelle også er noen ugudelige jævler. Er barna velkommen som julebukk hos deg? Og er ikke det samme sak, der foreldrene går rundt med sine barn og "tigger" snop, er de foreldrene like gale? Eller gjelder det bare fordi det er halloween? Kunne det vært en mulighet å droppe julebukk (noe som faktisk er på vei ut, for det er noen år siden sist vi hadde noen på døren)og innført halloween i stedet? Da går barna rundt en gang i året,man behøver ikke kjøpe mer snop enn man gjorde til juelbukkene, men barna får selv bestemme hva de ønsker å være med på. For de barna som var på min dør nå, har i alle fall ikke kommet som julebukk hos meg. Det vil si at de velger halloween, og dropper julebukk. og en god del barn tenker slik, og foreldrene godtar at barna ønsker dette. Og Jehovas vitner tenker ikke på mennesker som jævlar
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #436 Skrevet 3. november 2010 Hadde en religion drevet og skjøvet barn foran seg og messet på dørene til folk hadde det blitt offentlig ramaskrik! I motsetning til det oppstyret som er mot halloween nå mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #437 Skrevet 3. november 2010 En så fersk "tradisjon" som Halloween er, kan man ikke forvente at alle er med på. Derfor bør man sørge for at barna bare går til de man er sikre på at er med på leken. Så lite utbredt som denne "feiringen" er, så er det heller de som er med som bør vise at de er det, enn de som ikke "feirer". Da sørger man for en god opplevelse for alle. Jeg akter ikke å bruke flere hundrelapper på at barn jeg ikke kjenner skal få godteri, og det bør jeg slippe. 1
Gjest rr Skrevet 3. november 2010 #438 Skrevet 3. november 2010 Det bor faktisk en del amerikanere her i landet, og de ønsket å fortsette medsin tradisjon. På liklinje som nordmenn forventer å få servert ribbe i Spania når de feirer jul der. Vi skal ikke akseptere at andre har andre tradisjoner i vårt land, men vi krever å få beholde våre tradisjoner når vi reiser utenlands. Selv i Australia feirer nordmenn 17.mai, med pølser, tog og alt annet som hører til. Så har vi noen som er åpne for forandringer, og de ønsker å ta del i denne feiringen. Og som tidligere nevnt ville dette være en tradisjon for de fleste om 50år, om ikke tidligere. og å dra inn faste i dette er og blir for dumt, for det er i en religion, og der de ikke har som tradisjon å gå rundt til folk på den måten. Vi blir mer og mer egoister, skal ikke dele, alt mitt er mitt, og Gud forby om jeg måtte gi en liten kjærlighet til etbarn som kommer utkledd påmin dør. Må være en forferdelig følelse, å gi noe som ksoter veldig lite,men få et smil tilbake. Det var i alle fall det jeg fikk av de barna som var på min dør, ettusen takk og et stort smil. Varmet mitt hjerte, men man skal vel være litt varmhjertet for å bli glad for noe slikt. Det er jaggu meg en kald verden vi er med på å alge, og jeg håper virkelig at den neste generasjoner bryterdet mønsteret vi er inne i, der alt skal dreie seg om meg, meg og enda mer meg. Det bor svensker her og, faktisk mange flere, og også polakker. Det betyr ikke at jeg skal tvinges til å feire den svenske nasjonaldagen av svenskene eller den polske, samt at jeg forventer heller ikke å bli tvunget av muslimer, katolikker, nudister eller andre til å ta del i deres feiringer, ritualer og skikker bare fordi de bor her. Jeg aksepterer at de selv feirer det og håper inderlig at de koser seg blant seg selv, men har ingen interesse i å bli tvunget med på deres feiring ved at disse kommer og ringer på døren her for å dra meg med. Det bor også spanjoler her og alle deres festdager vil jeg også skånes for, selv om jeg håper de har det helt topp og koser seg sammen. Ingen av mine utenlandske venner tvinger meg heller til å være med på noen av deres feiringer og skikker som de selv koser seg med og som hører til deres kultur. Hvorfor skal jeg da ta sånn hensyn til amerikanerne? Selvsentrerte egoister vil jeg heller si at mennesker som på død og liv ikke kan feire og kose seg med andre mennesker som feirer det samme og koser seg med det samme er. Mennesker som på død og liv skal gå rundt og tvinge andre mennesker til å ta hensyn til hva akkurat de driver med og har funnet på i dag. Mennesker som er så selvsentrerte at de mener at andre mennesker har nærmest en fordømt plikt til å kjøpe inn snop til deres barn fordi at i dag har de feiring og alle som ikke skal delta i deres feiring skal følge regler som de selv har laget. Det er egoisme. Å si at det ikke ønske å delta i en feiring er egoisme er jeg derimot ikke med på. I så fall er du en egoist fordi du ikke går i katolske messer, ikke betaler tiend. Ikke feirer pakistansk nasjonaldag eller andres nasjonal dag. Ikke er med på fester for valget i USA osv. 3
Piper Skrevet 3. november 2010 #439 Skrevet 3. november 2010 Selvfølgelig gnir handelstanden seg i hendene ellers og, men dette er jo handelstandens egeninnførte tradisjon, er vel kanskje litt annerledes enn at den spiller en stor rolle i andre tradisjoner og feiringer? Handelsstanden innfører bare det som det er etterspørsel etter, og siden det er flere amerikanere her i landet, så har de vært i butikkkene og spurt etter produkter. Etterspørselen bestemmer, og hadde ingen bedt om det hadde de heller ikke innført den. Kjenner faktisk flere som gikk rundt i butikkene for mange år siden, for å prøve å finne noe som helst som lignet på halloweenutstyr. De ville at barna sine skulle fortsette med halloweentradisjonene de var vant til i sitt hjemland. På lik linje som vi ønsker å fortsette med våre egne tradisjoner i andre land. Men det er kanskej greit det, siden vi da snakker om nordmenn? Vi er jo liksom verdens navle, der alt skal dreie seg om oss. Er i alle fall slik vi oppfører oss når vi er ute. Eller i alle fall en god del av oss.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #440 Skrevet 3. november 2010 Herregud, jeg hadde virkelig ikke trodd at det var så mange sure hurper inne på barn og familieforumet.(Tydeligvis folk som ikke har barn selv som har rotet seg inn hit for å lage litt oppstyr av ingenting) Hva ER det med denne plutselige trangen til å ødelegge for ungene? Det er snakk om noen hundre kroner til godis EN dag i året. Med andre ord noe som hvem som helst kan greie. Orker dere ikke gjøre dere såpass flid for ungenes del(det heter tross alt knask eller knep), ja så fortjener dere jaggu et ett eller tre på huset. Da hadde surleppa fått noe å sette seg fast i. Man kommer langt med 30-40 kr da, trenger ikke å kjøpe inn for flere hundre kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå