Apocalypse Skrevet 4. november 2010 #461 Skrevet 4. november 2010 Én ting er sikkert og visst; halloween-tradisjonen er kommet for å bli! Så etter hvert blir dere nok pent nødt til å gjøre som i USA, hvor det er en selvfølge å ha litt billig godteri (typ. fra Nille) hjemme på Halloween. Skjønner ikke hvorfor alle absolutt skal sette seg på bakbena og "hate" Halloween, det nytter ikke uansett.
Jade Skrevet 4. november 2010 #462 Skrevet 4. november 2010 Eller åpne opp og si at dere ikke feirer Halloween, og at dere ikke har noe godt å gi bort. Eller la være å åpne opp. (Men hvis jeg hadde bodd der hvor ungdommene riper opp bilen og kaster egg på vinduene hvis de ikke får snop, så tror jeg ikke at jeg hadde turt annet enn å holde meg hjemme og hamstret inn tilstrekkelig med snop som bestikkelse)
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #463 Skrevet 4. november 2010 Om jeg har pyntet til jul forventer jeg også at den delen av juletradisjonen også følger. Om jeg derimot ikke har noe pynt til jul, hverken ute eller inne, så vil jeg anta at julebukker kanskje tenker at dette ikke er stedet å gå å synge, og en burde vel ikke bli overrasket om personen som åpner ikke er interessert. Likedans forventer jeg å få "Halloweenere" på døren om jeg pynter til Halloween. Det er ikke sånn at Halloween er innført for alle bare fordi noen feirer det og fordi julebukk er på vei ut. Det er fortsatt slik at de som feirer noe, de feirer det. De som ikke gjør det, feirer ikke. Er det egentlig så vanskelig å forstå? Mener du virkelig at mennesker skal ha rett til å tvinge sine feiringer på andre mennesker? Jeg er ikke enig. Om man pynter huset eller ikke har da ingenting med saken å gjøre. Man kan fint feire jul uten at man ønsker besøk av en julebukk, og man kan fint synes det er hyggelig med halloween barn selv om man ikke feirer det selv. Halloween er jo ikke noe man feier i Norge ennå, det er mer en slags karnevalsdag for barn og enkelte voksne. Jeg synes det er bare hyggelig å få noen på døra anten det er jul eller halloween eller om det er barn eller voksne. Man trenger ikke å gi mye til hvert barn heller en kjærlighet eller tyggegummi til hver holder i massevis, og ønsker man ikke å gi noe kan man takke pent nei. Dersom man bor i en nabolag med mange unger og absolutt ikke vil ha besøk kan man henge opp en lapp på døra om at man dessverre ikke ønsker besøk og lykke til videre. Eller burde det ikke være noe problem å åpne døra og beklage at man ikke har noe å gi. Hadde noen gjort herverk hos meg så hadde jeg anmeldt dem eller ringt foreldrene, men så lenge barna ikke gjør noe galt kan man være høflig tilbake. Selv om enkelte ikke liker å få besøk på halloween er det sikkert mange gamle som ikke har så mye besøk og som synes det er hyggelig med barn som ringer på døra også. Savner den tiden før mobil og internett hvor det fortsatt var akseptert å komme uanmeldt til folk jeg. I dag blir man jo sett på som frekk hvis man stikker innom uten å ringe i forveien.
pingeline Skrevet 4. november 2010 #464 Skrevet 4. november 2010 Samle opp ugang? Er du virkelig så naiv at du tror pøbler går og operer med en "pøbelkvote"? Kanskje det er derfor de er så aktive i julen som en annen sa her, fordi de må bruke den opp før året er omme! Du mener vel heller ikke at alle mennesker skal takke seg over Halloween for da har en dag i året hvor det er ekstra mye bøll så en kan få lov til å sitte på vakt og ta dem på fersken? I så fall burde politiet straks iverksette forbryternes dag hvor de kan holde på som de vil og alle blir sluppet ut av fengslene for politiet kan sitte og ta dem på fersken for det er den store dagen da alt er fritt vilt! Det er et faktum at de som har bestemt seg for gjøre hærverk på Halloween planlegger dette, kjøper inn egg, dopapir, osv. De sitter 2 eller flere sammen og planlegger. Da tror jeg neppe at de går helgen før og kaster eggene sine, for å si det sånn. Nei, jeg sier ikke at mennesker skal være glad for ekstra mye bøll, men bor du i et nabolag hvor det er problemer med herværk og pøbler, så går jeg ut i fra at du er klar over det LENGE før Halloween med mindre du flytter inn en mnd før. Og i sånne nabolag hvor det ellers er en frykt for herværk, "småtyveri" av søppelbøtter, barneleker, ødeleggelse av sykler, osv. så har man en dag hvor man er så og si garantert at disse pøblene stikker hodet ut. Hvorfor? Fordi de ikke kan la være å ødelegge en feiring som Halloween. Ikke fordi de deltar, for det gjør de ikke. Følelsesmessigtvang: Små søte barn som blir skuffet og lei seg på grunn av deg (Fordi deres foreldre gjetet dem til akkurat ditt hus og fyller dem med ideer om at alle er med på det). Trusselen om vold: 5-10% kan oppleve pøbelstreker i mindre eller større grad pga de ikke deltar. Om ett av 30 hus bli egget er det fortsatt en advarsel til alle andre. Repitisjon av de overstående: En kan få besøk så mye som 20-30 ganger om dagen om en bor i et aktivt nabolag. Tvungen akspet: En må ikke vise at en er med, men en må vise at en ikke er med. Selv om dette hjelper ikke i det fleste tilfeller. Hvor mange støvsugersalgsmenn eller jehovas vitne gjør dette? Eller mennesker for tv-aksjonen? Hvor mange støsugersalgsmenn har vært på døren din hvor det er søte Tobias på 5 som står og spør om du skal ha støvsuger mens pappa står et stykke unna? Hvor mange støvsugersalgsmenn har du hørt om som har gjort hærverk fordi en ikke kjøper støvsugeren? Så altså, det er greit at folk kommer på døra, bare ikke barn? For selgere trenger ikke være støvsugerselgere, det kan være lille Tobias på 9 år som selger lodd for det lokale fotballaget. Eller to søte små jenter som samler inn til en veldedighet som skolen er med på. Er det også galt? Hva med julebukken og jentene som samler servietter? Og hvis du ikke takler å møte disse barna på Halloween, så lar du vær å åpne døra. Så enkelt er det.
Gjest Flaskepost Skrevet 4. november 2010 #465 Skrevet 4. november 2010 Jeg synes det er skremmende å lese om alle som har slike negative tanker om uskyldige barn som spør etter litt godteri en gang i året. Dere bruker slike sterke ord som tigging, forbanna unger, drittunger, men det er egentlig en uskylding lek. Noen barn som ringer på døren og sier knask eller knep. Pøblestreker må læres at det ikke er greit. Det er jeg enig i. Det er heldigvis et fåtall som driver med ugagn.
Piper Skrevet 4. november 2010 #466 Skrevet 4. november 2010 sitat piper: Vi blir mer og mer egoister, skal ikke dele, alt mitt er mitt, og Gud forby om jeg måtte gi en liten kjærlighet til etbarn som kommer utkledd påmin dør. Må være en forferdelig følelse, å gi noe som ksoter veldig lite,men få et smil tilbake. Det var i alle fall det jeg fikk av de barna som var på min dør, ettusen takk og et stort smil. Varmet mitt hjerte, men man skal vel være litt varmhjertet for å bli glad for noe slikt. Det er jaggu meg en kald verden vi er med på å alge, og jeg håper virkelig at den neste generasjoner bryterdet mønsteret vi er inne i, der alt skal dreie seg om meg, meg og enda mer meg. Sitat slutt Vi er egoister forde vi ikke vil dele ut godteri til barn? Mener du helt seriøst vi er egoister forde vi ikke vil fore andres avkom? Det er DIN oppgave å gi barnet DITT godteri. IKKE jeg. 100lapp er kanskje ikke en dritt for deg, men snart er julen her og alle skal ha dritdyre gaver ellers blir vi pokker meg stempla som egoist da også. Vi lever ikke i en kald verden pga folk ikke får godteri men pga folk blir drept og sulter og alt du klarer å syte på er noe forbanna godteri. Da sender jeg heller den 100 lappen til noen som trenger det. Det vil si ungene dine er utelukka! Og jeg mener faktisk at man ikke burde gi så dyre julegaver, men meg om det. Og for det andre, du behøver ikke sørge for at mine barn får noe som helst, for det klarer jeg helt fint selv. Og de er for gammel til å gå halloween, bare for åsi det slik. Og for det tredje så har de aldri gått halloween heller. Men er det slik å forstå at jeg ikke kan ha det synet som jeg har, om jeg ikke har barn som er med på dette? Man kan ikke glede seg over dette, selv om ens egne barn ikke har noe med dette å gjøre? Send så mye penger du vil tilhvem du vil, jeg bare ytrer min mening. Men hold mine barn utenfor en annen gang, siden du ikek har en anelse om hva de gjør og ikke gjør. Jeg kan mene det jeg gjør, uten at noen behøver blande inn mine barn. Bare for å si det. 2
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #467 Skrevet 4. november 2010 Jeg er ikke enig. Om man pynter huset eller ikke har da ingenting med saken å gjøre. Man kan fint feire jul uten at man ønsker besøk av en julebukk, og man kan fint synes det er hyggelig med halloween barn selv om man ikke feirer det selv. Halloween er jo ikke noe man feier i Norge ennå, det er mer en slags karnevalsdag for barn og enkelte voksne. Jeg synes det er bare hyggelig å få noen på døra anten det er jul eller halloween eller om det er barn eller voksne. Man trenger ikke å gi mye til hvert barn heller en kjærlighet eller tyggegummi til hver holder i massevis, og ønsker man ikke å gi noe kan man takke pent nei. Dersom man bor i en nabolag med mange unger og absolutt ikke vil ha besøk kan man henge opp en lapp på døra om at man dessverre ikke ønsker besøk og lykke til videre. Eller burde det ikke være noe problem å åpne døra og beklage at man ikke har noe å gi. Hadde noen gjort herverk hos meg så hadde jeg anmeldt dem eller ringt foreldrene, men så lenge barna ikke gjør noe galt kan man være høflig tilbake. Selv om enkelte ikke liker å få besøk på halloween er det sikkert mange gamle som ikke har så mye besøk og som synes det er hyggelig med barn som ringer på døra også. Savner den tiden før mobil og internett hvor det fortsatt var akseptert å komme uanmeldt til folk jeg. I dag blir man jo sett på som frekk hvis man stikker innom uten å ringe i forveien. Det har aldri vært vanlig å møte opp uanmeldt hos folk. En planla heller besøkene lengre tid i forveien og avtalte når en møttes eller over telefon. Noe du finner ut om du spør en del eldre. Om du selv var barn da det ikke var mobiltelefon så kom du kanskje uanmeldt, men det gjør faktisk barn i dag og. Det er forøvrig helt utrolig hvordan mange i denne tråden mener å ha rett til å påtvinge andre mennesker det som de syntes er hyggelig. En del mennesker er naturister og syntes det er hyggelig å gå rundt nakne sammen. De går ikke rundt på dørene til folk og svinger svansen og forlanger et klesplagg av folk av den grunn. Eller enda verre som dere gjør, tvinger sine barn til å gjøre det. Jeg er sikker på at dere hadde syntes det var direkte ukoslig om det kom latin-amerikanere, polakker eller andre og krevde mat av dere til diverse feiringer de ønsket å ha, men dette er jo i deres øyne helt forskjellig fordi da er det ikke hyggelig for dere lenger. Er dere ikke i stand til å se litt utover dere selv og forstå at det er ikke akspetabelt for mennesker å påtvinge andre mennesker deres feiringer og egne greier, og at grensen går når en oppsøker andre menneskers hjem? Skjønner dere ikke at dette er allmenngyldig? Eller er dere så grenseløst naive og mindre reflekterte at dere mener at fulle mennesker på vei til byen hver helg er i sin fulle rett til å ringe på hos mennesker og låne toalett, få litt mat på veien og kanskje få litt påfyll fordi de har det koslig og hyggelig og dermed må få lov til å dra andre mennesker med? Å skubbe barna foran dere er direkte ufint ovenfor egne barn og ovenfor andre mennesker. Dere burde seriøst skamme dere som er villige til å utsette deres egne barn for både det ene og det andre ved å oppfordre dem til å gå til fremmede menneskers hus som på ingen måte viser at de ønsker dem der. Barna kan bli skremt, overfalt, misbrukt og det som verre er fordi dere skal tvinge deres feiring på andre igjennom andre barn. 1
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #468 Skrevet 4. november 2010 Og jeg mener faktisk at man ikke burde gi så dyre julegaver, men meg om det. Og for det andre, du behøver ikke sørge for at mine barn får noe som helst, for det klarer jeg helt fint selv. Og de er for gammel til å gå halloween, bare for åsi det slik. Og for det tredje så har de aldri gått halloween heller. Men er det slik å forstå at jeg ikke kan ha det synet som jeg har, om jeg ikke har barn som er med på dette? Man kan ikke glede seg over dette, selv om ens egne barn ikke har noe med dette å gjøre? Send så mye penger du vil tilhvem du vil, jeg bare ytrer min mening. Men hold mine barn utenfor en annen gang, siden du ikek har en anelse om hva de gjør og ikke gjør. Jeg kan mene det jeg gjør, uten at noen behøver blande inn mine barn. Bare for å si det. Men er det ikke Miss. Jeg bare snakker om noe annet når jeg blir satt fast, igjen. Lyst å faktisk svare på alt du fikk av svar i går, eller skal du bare overse det videre og snakke om noe annet nok engang? 2
Stefan Skrevet 4. november 2010 #469 Skrevet 4. november 2010 Jobber du en kostymebutikk eller? Det er vel handelstanden som smiler bredt. Barna kunne en tatt vare på hver eneste dag og fått til å smile, i stedet skal alt tas i skippertak fordi en har plassert dem i offentlig oppbevaring hele året som om de var jakthunder som kun slapp ut av kennelen når det var jakt. Eneste grunnen til at dette tullet blir sterkere og sterkere er at dere som feirer dette tvinger det på alle andre uten å ta noe som helst hensyn til deres medmennesker eller deres egne barn som dere skyver foran dere til fremmede menneskers dører. Jeg kan tenke meg at mange steder i landet er det mange barn som går skuffet hjem etter Halloween fordi mamma og pappa har pushet på og hypet dette sammen med et fåtall andre voksne, men når en går på døren så er det få eller ingen som har snop og ingen kommer på døren til de hjemme heller. Det verste å tenke på må være de barna som for et tiår eller halvt siden ble tvunget frem som pionerer i halloween feiring av sine empatiløse foreldre til mennesker som aldri hadde hørt om knyst om at dette var noe som foregikk engang. Jeg skjønner at det må være vanskelig for en grinebiter å skjønne at smil ikke behøver å være økonomisk motivert. Det er ikke fordi jeg jobber i kostymebutikk jeg smiler, snarere fordi jeg elsker å se de forventningsfulle blikkene på barna som ser ut til at de koser vettet av seg i sine herlige kostymer. Nabogutten snakket om hvordan han gledet seg til å kle seg ut og dra på Halloween-fest flere uker i forveien. Det er ingen som tvinger disse barna til noe som helst. Da hadde de ikke hatt disse herlige smilene klistret på ansiktet resten av kvelden. 2
Duracella Skrevet 4. november 2010 #470 Skrevet 4. november 2010 (endret) Jeg ser mye mer frem til julebukk. Da skal de søte små nisseungene få så mye godteri de bare hæler og orker! :rødme: Jeg synes egentlig ikke at julebukk er noe bedre. Såklart er halloween hakket værre, men begge deler går jo utpå å kreve godteri fra kjente og ukjente.. Endret 4. november 2010 av Duracella
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #471 Skrevet 4. november 2010 Det er et faktum at de som har bestemt seg for gjøre hærverk på Halloween planlegger dette, kjøper inn egg, dopapir, osv. De sitter 2 eller flere sammen og planlegger. Da tror jeg neppe at de går helgen før og kaster eggene sine, for å si det sånn. Nei, jeg sier ikke at mennesker skal være glad for ekstra mye bøll, men bor du i et nabolag hvor det er problemer med herværk og pøbler, så går jeg ut i fra at du er klar over det LENGE før Halloween med mindre du flytter inn en mnd før. Og i sånne nabolag hvor det ellers er en frykt for herværk, "småtyveri" av søppelbøtter, barneleker, ødeleggelse av sykler, osv. så har man en dag hvor man er så og si garantert at disse pøblene stikker hodet ut. Hvorfor? Fordi de ikke kan la være å ødelegge en feiring som Halloween. Ikke fordi de deltar, for det gjør de ikke. Merkelig da at disse problemene ikke når vanlige folk annet enn på Halloween... Er jo fint at en lager en dag hvor de kan få lov til å glede seg til og planlegge til for å slippe seg løs. Du tror kanskje ikke at mange ser sitt snitt til å bruke denne dagen til å forsvinne inn under radaren og bli med på hærverket fordi det er så mye stilletiende aksept (se i tråden her) og mange andre som gjør det? De deltar jo, for de er jo gjerne ute og "knasker og kneper" de og. Så altså, det er greit at folk kommer på døra, bare ikke barn? For selgere trenger ikke være støvsugerselgere, det kan være lille Tobias på 9 år som selger lodd for det lokale fotballaget. Eller to søte små jenter som samler inn til en veldedighet som skolen er med på. Er det også galt? Hva med julebukken og jentene som samler servietter? Og hvis du ikke takler å møte disse barna på Halloween, så lar du vær å åpne døra. Så enkelt er det. Har ingen problem med at barn selger lodd, synger julesanger(jeg feirer jul) eller samler inn penger. Dette er så marginalt og vanlig at det er ikke noe problem i det hele tatt. Hadde jeg derimot fått barn på døren her ti ganger om dagen for å samle inn penger til seg selv mens mamma og pappa sto borte i veien og tydelig hadde gjetet dem her så hadde jeg vurdert å kontakte politet siden det er trakassering. Akkurat som om jeg hadde fått et titalls svenske barn på døren på den svenske nasjonaldagen for å synge uten at jeg har på noen som helst måte vist at jeg feirer den svenske nasjonaldagen så blir jeg irritert når jeg ikke har gitt uttrykk for at jeg feirer Halloween og får et titalls utkledde barn på døren som skal ha snop. Dette handler faktisk om et så enkelt prinsipp som at en skal selv få lov til å velge hva en er med på av feiringer og en skal få lov til å være skånet for andre menneskers festligheter uansett hva de måtte være i sitt eget hjem om en ikke på noen måter viser at en faktisk ønsker andre som driver med festligheter innom! 2
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #472 Skrevet 4. november 2010 Jeg skjønner at det må være vanskelig for en grinebiter å skjønne at smil ikke behøver å være økonomisk motivert. Det er ikke fordi jeg jobber i kostymebutikk jeg smiler, snarere fordi jeg elsker å se de forventningsfulle blikkene på barna som ser ut til at de koser vettet av seg i sine herlige kostymer. Nabogutten snakket om hvordan han gledet seg til å kle seg ut og dra på Halloween-fest flere uker i forveien. Det er ingen som tvinger disse barna til noe som helst. Da hadde de ikke hatt disse herlige smilene klistret på ansiktet resten av kvelden. Etter du har lært dem opp til å gå til fremmede hus: Tar du ansvar når de senere blir skremt, angrepet, overfalt, antastet, misbrukt eller andre lignende ting når du slutter å følge dem? Eller mener du det ikke er ditt ansvar at barna dine ringer på hos fremmede? Du mener kanskje at du skal gå og ordne opp etterpå om barna dine blir jaget og den slags? Du er vel av typen som blir fly forbanna og krever din rett og med andre ord tvinger folk til å åpne sine hjem for dine hjerteknusere? Det er synd at det er barna som er de eneste som løper en risiko på grunn av din oppførsel... 1
Jade Skrevet 4. november 2010 #473 Skrevet 4. november 2010 Jeg lurer på hvorfor enkelte i tråden her ikke skrur ned ringeklokken sin, og evt. setter opp låst port med piggtråd lengre nede. Når de ikke tåler at folk ringer på døren deres. Har sett det i andre tråder også. F.eks. ei dame som synes det var kjempefrekt av kompisene til mannen hennes å ringe på døren deres når hun ikke ville ha besøk! :O SKRU NED RINGEKLOKKEN DA!!!! Eller flytt til en øde øy! 2
Stefan Skrevet 4. november 2010 #474 Skrevet 4. november 2010 Etter du har lært dem opp til å gå til fremmede hus: Tar du ansvar når de senere blir skremt, angrepet, overfalt, antastet, misbrukt eller andre lignende ting når du slutter å følge dem? Eller mener du det ikke er ditt ansvar at barna dine ringer på hos fremmede? Du mener kanskje at du skal gå og ordne opp etterpå om barna dine blir jaget og den slags? Du er vel av typen som blir fly forbanna og krever din rett og med andre ord tvinger folk til å åpne sine hjem for dine hjerteknusere? Det er synd at det er barna som er de eneste som løper en risiko på grunn av din oppførsel... Min oppførsel? Risiko for barn? Du lever godt i din polstrede lille kosestue du? Hadde jeg hatt barn, hadde jeg selvsagt vært årvåken i forhold til nabolaget, slik at barna slapp å forholde seg til slike som deg. Ikke bare på Halloween, men ellers også. Det er slik vi gjør på feltet her. Noterer oss alle grinebiterne, og sørger for å holde ungene unna. I tillegg går barna kun innenfor feltet. Det blir allikevel mer enn nok godterier på dem. 2
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #475 Skrevet 4. november 2010 Jeg lurer på hvorfor enkelte i tråden her ikke skrur ned ringeklokken sin, og evt. setter opp låst port med piggtråd lengre nede. Når de ikke tåler at folk ringer på døren deres. Har sett det i andre tråder også. F.eks. ei dame som synes det var kjempefrekt av kompisene til mannen hennes å ringe på døren deres når hun ikke ville ha besøk! :O SKRU NED RINGEKLOKKEN DA!!!! Eller flytt til en øde øy! Hvor bor du? Jeg trenger et sted å feire med elevene mine om noen dager, jeg tenker at ditt nabolag er stedet. Jeg kan sende rundt mine koslige ungdommer og be dem få alt av mat og drikke vi trenger til å ha oss et godt måltid og en feiring at heldagsprøvene snart er over.
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #476 Skrevet 4. november 2010 Min oppførsel? Risiko for barn? Du lever godt i din polstrede lille kosestue du? Hadde jeg hatt barn, hadde jeg selvsagt vært årvåken i forhold til nabolaget, slik at barna slapp å forholde seg til slike som deg. Ikke bare på Halloween, men ellers også. Det er slik vi gjør på feltet her. Noterer oss alle grinebiterne, og sørger for å holde ungene unna. I tillegg går barna kun innenfor feltet. Det blir allikevel mer enn nok godterier på dem. At jeg advarer deg mot hva som kan skje med barn er på ingen måte en innrømmelse at jeg selv driver med overgrep mot barn hverken psykisk, fysisk eller seksuelt, tro det eller ei. Halloween er derimot rene godtebutikken for alle slags raringer, og for mange ustabile er det mye av det som skjer og stadige unger på døren i kostymer i mørket nok til at de bikker over kanten. Mange har også hund, og disse kan reagere på mange rare måter i mørket med store grupper med rare lyder og merkelige kostymer. 1
Stefan Skrevet 4. november 2010 #477 Skrevet 4. november 2010 At jeg advarer deg mot hva som kan skje med barn er på ingen måte en innrømmelse at jeg selv driver med overgrep mot barn hverken psykisk, fysisk eller seksuelt, tro det eller ei. Halloween er derimot rene godtebutikken for alle slags raringer, og for mange ustabile er det mye av det som skjer og stadige unger på døren i kostymer i mørket nok til at de bikker over kanten. Mange har også hund, og disse kan reagere på mange rare måter i mørket med store grupper med rare lyder og merkelige kostymer. Overgrep skjer dessverre overalt, og det er ikke noen kjent peak for slike episoder når det gjelder Halloween. Man kan møte idioter overalt, men man kan da ikke nekte barna å gå ut av døra av den grunn. Det får være måte på å holde seg fast i et lite halmstrå. 1
Jade Skrevet 4. november 2010 #478 Skrevet 4. november 2010 Hvor bor du? Jeg trenger et sted å feire med elevene mine om noen dager, jeg tenker at ditt nabolag er stedet. Jeg kan sende rundt mine koslige ungdommer og be dem få alt av mat og drikke vi trenger til å ha oss et godt måltid og en feiring at heldagsprøvene snart er over. Ring på dere. Jeg klarer å si nei.
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #479 Skrevet 4. november 2010 Ring på dere. Jeg klarer å si nei. Du blir ikke litt irritert engang etter at den tjuende ungdommen har vært på døren i løpet av noen få timer? 1
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #480 Skrevet 4. november 2010 Overgrep skjer dessverre overalt, og det er ikke noen kjent peak for slike episoder når det gjelder Halloween. Man kan møte idioter overalt, men man kan da ikke nekte barna å gå ut av døra av den grunn. Det får være måte på å holde seg fast i et lite halmstrå. Er vel forskjell på å nekte barna å gå ut døren og å lære dem opp til å til fremmede mennesker og be om snop. Uansett er poenget mitt at en har ingen rett til å tvinge seg på andre bare fordi en selv har det hyggelig, det spiller ingen rolle hvem det måtte være som har det hyggelig. Ha det moro, kos dere og gjør hva dere vil med hverandre, men ikke bland mennesker som ikke har vist noe interesse i at dere skal ta dem med inn i deres opplegg. Jeg syntes faktisk det er helt utrolig at en mener at det bør være lov til å tvinge seg på folk og spør dem om snop bare fordi en selv og andre syntes dette er moro. Om det er så moro hvorfor ikke gå til hverandre og ha det moro? Hva er moro ved å gå på dørene til mennesker som ikke vil ha dere der, hva slags glede får en ut av noe slikt noe? Jeg kan ikke fatte og begripe at en ikke kan forstå at grensen går ved dørstokken når det kommer til hvor langt andre skal strekke seg for å være overbærende. Jeg har sett nasjonalfeiringer som går over stokk og stein med skrål, grilling og kos som er for et helt annet land og det plager meg ikke for de kommer nå faktisk ikke på døren her og jeg kan dermed velge å overse det. Det er all mulige slags feiringer i dette landet som mennesker driver med, i mange andre kulturer er det vanlig at alle deltar og kommer med mat til festen, likevel er det ingen av disse som kommer på døren min og ber meg delta med mat eller annet fordi de er i stand til å respektere at jeg ikke er med når jeg ikke viser det. Hvorfor er det slik at dette gjelder ikke for nordmenn som skal feire en importert greie fra sambandsstatene, mens alle andre i dette landet forstår det? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå