Kråkesaks Skrevet 2. november 2010 #361 Skrevet 2. november 2010 Det gjør jeg da også. Det var bare et hjertesukk, ikke et krav om at alle og enhver skal ha et lager av ting og tang for å tilfredsstille alle allergier(selv om jeg synes det ikke burde være så veldig vanskelig å ha allergenfrie alternativer hvis man nå likevel feirer halloween og er klar for besøk på døra). Jeg skjønner godt at det er kjipt å ha 3 små fox, en kjærlighet og en skumdings når de andre har "fulle bøtter". Da hjelper det ikke at mor supplerer ved hjemkomst. Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det, sånn i tilfelle noen der ute har lyst til å tenke på dem som har allergier og intoleranser også. Mange er faktisk veldig flinke til det til vanlig -Selv om min har erklært at han ikke skal gå Halloween flere ganger(noe jeg synes er helt greit, fordi jeg ikke har sansen for skikken uansett)så for den saks skyld kunne jeg bare holdt munn, men andre kan kanskje ha nytte av at det blir nevnt. Det å spise gluten- og melkefritt går strålende i hverdagen. Det er verre med alle slags sosiale settinger hvor man samles rundt noe å spise. Arrangementer på skolen med kakebord med all slags lekkerier blir ikke en glede, men en nedtur f.eks. Å ha med seg niste, være seg på slike arrangementer, halloween, julebukk eller hva som helst, blir liksom ikke helt det samme som å kunne ta del i fellesskapet. Bare til ettertanke. Jeg er selv hyperallergisk mot nøtter og da vi gikk julebukk som barn måtte jeg også legge vekk alt jeg ikke var siker på at var uten nøtter. Men jeg forventet ikke at folk jeg ringte på til skulle ta hensyn til det. Det var tross alt deres godt som ble gitt til meg. Hvis folk som kjente meg kjøpte godteri til meg som inneheholdt(eller kunne inneholde) nøtter så ble jeg litt skuffet for da var det en gave til meg personlig som jeg ikke kunne spise. Jeg har aldri kunne spise alt på et kakebord, men jeg blir glad om en av kakene er nøttefrie. Er det ikke nøttefrie kaker så blir jeg glad for frukt eller et smørbrød. Er man allergiker/har intolleranse så kan man ikke gå gjennom livet og være skuffet over alt man ikke kan spise, man må fokusere på det man kan spise. Dessuten kan man ikke tillegge folk ansvar for hva en får i seg med mindre de som gir vet om allergien/intolleransen.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #363 Skrevet 2. november 2010 Jeg er selv hyperallergisk mot nøtter og da vi gikk julebukk som barn måtte jeg også legge vekk alt jeg ikke var siker på at var uten nøtter. Men jeg forventet ikke at folk jeg ringte på til skulle ta hensyn til det. Det var tross alt deres godt som ble gitt til meg. Hvis folk som kjente meg kjøpte godteri til meg som inneheholdt(eller kunne inneholde) nøtter så ble jeg litt skuffet for da var det en gave til meg personlig som jeg ikke kunne spise. Jeg har aldri kunne spise alt på et kakebord, men jeg blir glad om en av kakene er nøttefrie. Er det ikke nøttefrie kaker så blir jeg glad for frukt eller et smørbrød. Er man allergiker/har intolleranse så kan man ikke gå gjennom livet og være skuffet over alt man ikke kan spise, man må fokusere på det man kan spise. Dessuten kan man ikke tillegge folk ansvar for hva en får i seg med mindre de som gir vet om allergien/intolleransen. Jeg er tydeligvis ikke noe flink til å ordlegge meg, for jeg klarer ikke å formidle hva jeg mener. Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver. Jeg blir også glad om det står en kake på bordet som jeg kan spise. Jeg forventer ikke at det skal være noe der, men jeg blir glad hvis det er det, og _det_ var nettopp poenget mitt. Det kunne hende at det var noen "der ute" som synes det er litt kjekt om man har noe til alle, også de som har allergier. Når man ikke har allergier/intoleranser, tenker man ikke over at det er noen som ikke kan spise nøtter/gluten/melk/frukt/hvete/*sett inn det som passer. Det betyr ikke at de ikke gidder, det betyr bare at de ikke tenker på det. -Og da kan jo noen opplyse dem litt? De fleste ønsker jo å gjøre folk glade, og _jeg_ blir ekstremt glad når noen har tenkt på meg og mitt barn også. Det betyr ikke at jeg blir sur når noen _ikke_ har det! Mon tro om jeg klarte å uttrykke det klarere nå...
Kråkesaks Skrevet 2. november 2010 #364 Skrevet 2. november 2010 Jeg er tydeligvis ikke noe flink til å ordlegge meg, for jeg klarer ikke å formidle hva jeg mener. Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver. Jeg blir også glad om det står en kake på bordet som jeg kan spise. Jeg forventer ikke at det skal være noe der, men jeg blir glad hvis det er det, og _det_ var nettopp poenget mitt. Det kunne hende at det var noen "der ute" som synes det er litt kjekt om man har noe til alle, også de som har allergier. Når man ikke har allergier/intoleranser, tenker man ikke over at det er noen som ikke kan spise nøtter/gluten/melk/frukt/hvete/*sett inn det som passer. Det betyr ikke at de ikke gidder, det betyr bare at de ikke tenker på det. -Og da kan jo noen opplyse dem litt? De fleste ønsker jo å gjøre folk glade, og _jeg_ blir ekstremt glad når noen har tenkt på meg og mitt barn også. Det betyr ikke at jeg blir sur når noen _ikke_ har det! Mon tro om jeg klarte å uttrykke det klarere nå... Jeg skjønner poenget ditt, men jeg forventer ikke at ikke allergikere skal tenke allergi. Allergi er ikke en del av hverdagen deres. De tenker på hva som er godt eller ikke godt. Jobber man på café/restaurant er det noe annet for da skal man ivareta kundenes ønsker. En ting til. Du mener ikke-allergikere skal tenke allergi. Det er omtrent umulig for det vil alltids finnes noen som hverken kan spise godteri a,b,c eller d. Man har diabetes, cøliki, allerier og intollerannser i massevis og det finnes nok ikke noe som absoluitt alle kan spise. Da måtte man delt ut vann.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #365 Skrevet 2. november 2010 Det betyr ikke at de ikke gidder, det betyr bare at de ikke tenker på det. -Og da kan jo noen opplyse dem litt? De fleste ønsker jo å gjøre folk glade, og _jeg_ blir ekstremt glad når noen har tenkt på meg og mitt barn også. Når du ordlegger deg slik virker det som du har en aldri så liten forventning om at naboene skal servere noe som kan passe for alle, noe som er nær sagt umulig. Melkefri sjokolade f.eks er ikke lett å få tak i, og dyrt er det også. Jeg kan gjerne gjøre gjestene glade ved å spesialtilpasse meny når jeg har invitert til besøk, men jeg kommer aldri til å legge to pinner i kors for å finne spesialgodteri til tilfeldige unger som kommer på døra for å tigge, unger jeg ikke engang kjenner. Det betyr ikke at jeg ikke tenker på det, det betyr at jeg ikke gidder. Og det at du opplyser meg og andre, det hjelper ikke. 2
Gjest Venelite Skrevet 2. november 2010 #366 Skrevet 2. november 2010 I morgen, kan jeg komme på døra hos deg og kreve snop av deg i en pose fordi jeg er utkledd med finlandshette? Om du ikke gir meg noe, greit det. Da skal jeg selvfølgelig ha lov til å smøre postkassa di inn med avføring, tette igjen løsen din med dritt så du må bytte den. Hive egg på alle vinduene dine, tette igjen takrennene dine, pisse på frontdøren din og til slutt hive dasspapir i trærne, buskene og generelt over hele eiendommen din. Eller vil du heller at jeg kommer på besøk i romjulen og synger sanger med nisselue på og forlanger ingenting men er glad for en mandarin eller noen nøtter? Hvilken tradisjon foretrekker du? Du er sikkert søt med nisselue da!
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #367 Skrevet 2. november 2010 Jeg skjønner poenget ditt, men jeg forventer ikke at ikke allergikere skal tenke allergi. Allergi er ikke en del av hverdagen deres. De tenker på hva som er godt eller ikke godt. Jobber man på café/restaurant er det noe annet for da skal man ivareta kundenes ønsker. En ting til. Du mener ikke-allergikere skal tenke allergi. Det er omtrent umulig for det vil alltids finnes noen som hverken kan spise godteri a,b,c eller d. Man har diabetes, cøliki, allerier og intollerannser i massevis og det finnes nok ikke noe som absoluitt alle kan spise. Da måtte man delt ut vann. Nuvel... cøliaki og melkeintoleranse er vel tilstander som begynner å bli godt kjent etterhvert. Det er ikke spesielt vanskelig. Ikke nøtter heller. -men nå var ikke poenget mitt at alle allergier/intoleranser kan dekkes, men et alternativ til sjokolade er vel ikke så vanskelig, f.eks. Jeg forventer heller ikke at ikke-allergikere skal tenke allergi, men jeg innbiller meg at folkeopplysning kan hjelpe godt på veien. Det har f.eks skjedd mye på de årene vi har vært i den situasjonen at vi må lese innholdsfortegnelser når vi handler. Jeg tror jo ikke akkurat at produsentene har kommet på det helt av seg selv at de skal erstatte allergener med andre ingredienser. Det er vel en følge av bedre informasjon? - men nå har jeg visst kuppet tråden med noe som gjelder helt andre ting enn Halloween/ikke halloween.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #368 Skrevet 2. november 2010 Når du ordlegger deg slik virker det som du har en aldri så liten forventning om at naboene skal servere noe som kan passe for alle, noe som er nær sagt umulig. Stakkars den naboen som får besøk av alle slags allergier og intoleranser samtidig ;-) Melkefri sjokolade f.eks er ikke lett å få tak i, og dyrt er det også. Hvis man skal spise seg mett på det og ser på kiloprisen, så ja. Veldig vanskelig er det ikke. De fleste store matvarekjeder har et godt utvalg. Det betyr ikke at jeg ikke tenker på det, det betyr at jeg ikke gidder. Og det at du opplyser meg og andre, det hjelper ikke. Greit nok. Det er jo ikke så verst hvis du har noe å servere dem som er invitert.
Kråkesaks Skrevet 2. november 2010 #369 Skrevet 2. november 2010 Nuvel... cøliaki og melkeintoleranse er vel tilstander som begynner å bli godt kjent etterhvert. Det er ikke spesielt vanskelig. Ikke nøtter heller. -men nå var ikke poenget mitt at alle allergier/intoleranser kan dekkes, men et alternativ til sjokolade er vel ikke så vanskelig, f.eks. Jeg forventer heller ikke at ikke-allergikere skal tenke allergi, men jeg innbiller meg at folkeopplysning kan hjelpe godt på veien. Det har f.eks skjedd mye på de årene vi har vært i den situasjonen at vi må lese innholdsfortegnelser når vi handler. Jeg tror jo ikke akkurat at produsentene har kommet på det helt av seg selv at de skal erstatte allergener med andre ingredienser. Det er vel en følge av bedre informasjon? - men nå har jeg visst kuppet tråden med noe som gjelder helt andre ting enn Halloween/ikke halloween. Folkeopplysning er bra. Det er jeg enig i. Men om jeg skulle ha kjøpt inn godteri for å gi til barn hadde jeg ikke tenke på annet enn hva som er vanlig at barn liker. Jeg kjøpte forøvrig ikke inn godteri i det hele tatt til halloween. Jeg har nok med å sponse godteriet til egne unger om jeg ikke skal sponse naboens også.
Kråkesaks Skrevet 2. november 2010 #370 Skrevet 2. november 2010 Det er jo ikke så verst hvis du har noe å servere dem som er invitert. Det er nettopp det det handler om. Får jeg besøk av venninna mi med cøliaki så har jeg et glutenfritt alternativ. Kommer det unger på døra som jeg ikke har invitert så får de få det de får.
Gjest Helene_Mari Skrevet 2. november 2010 #371 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor skal man kjøpe sjokolade som koster fire ganger så mye fordi en TIGGER har allergi? Da får han/hun heller la være å ta imot det da 1
Stefan Skrevet 2. november 2010 #372 Skrevet 2. november 2010 Sånn kan det gå, i verste fall: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10042267 Ja, nå fikk han jaggu som fortjent...
Brunhilde Skrevet 2. november 2010 #373 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor skal man kjøpe sjokolade som koster fire ganger så mye fordi en TIGGER har allergi? Da får han/hun heller la være å ta imot det da Så utrolig ufin du er. Hva har egentlig stukket deg?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #374 Skrevet 2. november 2010 Teoretisk sett liker jeg halloween bedre enn julebukk. Jeg har ingen interesse av å vente på at nabolagets umusikalske gullunger skal skråle seg gjennom diverse julesanger, da foretrekker jeg heller å få et kort besøk av unger med kostymer. Jeg var på besøk hos min bestefar, og noen halloween-unger ringte på døra for å be om godteri. De hadde ikke gjort seg flid med kostymet i det hele tatt; de gikk med helt vanlige klær, bortsett fra den ene som hadde kostet på seg en billigmaske fra Nille eller deromkring. Min bestefar aner ikke hva Halloween er, han hadde ikke noe å gi dem, og de gikk. Jeg tenkte med gru på hva som nå ville skje; jeg så for meg en kaskade av egg det ville ta timevis å fjerne. Slik er det nemlig hos mine foreldre, Bortsett fra at der tar ikke ungene seg bryet med å ringe på for å tigge en gang; de tar en runde gjennom nabolaget for å drukne naboene i egg fordi hærverk er gøy. Heldigvis har ungene i min bestefars nabolag bedre oppdragelse, så kvelden forløp uten problemer og ødeleggelser. Jeg kan gjerne belønne et barn som har gjort seg flid med å lage kostyme. Man kan komme langt med masse fantasi, pappmasjé, litt maling, aluminiumsfolie og det man ellers har for hånden. Men tropper du opp på døra mi med et tretten-av-på-dusinet kostyme du har kjøpt på en leketøysbutikk gidder jeg ikke åpne.
Tabris Skrevet 2. november 2010 #375 Skrevet 2. november 2010 Jeg har ingen interesse av å vente på at nabolagets umusikalske gullunger skal skråle seg gjennom diverse julesanger, da foretrekker jeg heller å få et kort besøk av unger med kostymer. Jeg lurer på hva det er som gjør at man kan bli så... lite hjertevarm og så sur. Jeg forstår det ikke. Jeg er på ingen måte noen barneelsker, og har heller ikke barn selv, men at man har en slik holdning til barn som går julebukk synes jeg bare er trist.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #376 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor skal man kjøpe sjokolade som koster fire ganger så mye fordi en TIGGER har allergi? Da får han/hun heller la være å ta imot det da Jeg har aldri sagt at man skal kjøpe sjokolade til halloween. Jeg sa det kanskje kunne gått an å ha et alternativ til sjokolade. Hvis man da altså feirer halloween, har utelyset på, godterier klart og alt det der.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #377 Skrevet 2. november 2010 Jeg kan gjerne belønne et barn som har gjort seg flid med å lage kostyme. Man kan komme langt med masse fantasi, pappmasjé, litt maling, aluminiumsfolie og det man ellers har for hånden. Men tropper du opp på døra mi med et tretten-av-på-dusinet kostyme du har kjøpt på en leketøysbutikk gidder jeg ikke åpne. Merkelig innstilling, synes jeg. Enten er man med på Halloween eller så er man det ikke, synes jeg. Hva med de barna som ikke har fantasi eller materiell til å lage sitt eget kostyme? Pappmasje? Jøsses, det har jeg ikke hørt om siden jeg gikk på barneskolen for 30 år siden. Det er vel ikke alle som har maling i huset heller. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #378 Skrevet 2. november 2010 Jeg lurer på hva det er som gjør at man kan bli så... lite hjertevarm og så sur. Jeg forstår det ikke. Jeg er på ingen måte noen barneelsker, og har heller ikke barn selv, men at man har en slik holdning til barn som går julebukk synes jeg bare er trist. Jeg er verken "lite hjertevarm eller sur" men jeg liker bare ikke det samme som deg. Jeg belønner gjerne en unge som har kledd seg ut som robot ved å kle ei pappeske med aluminiumsfolie og stikke hull til armene, men å skulle klistre på meg et smil mens ungene skråler av full hals liker jeg ikke Om du synes det er trist får nå være. Jeg liker å belønne unger som viser et snev av kreativitet, og å faktisk kunne snakke med de som ringer på.
Brunhilde Skrevet 2. november 2010 #379 Skrevet 2. november 2010 Jeg har aldri sagt at man skal kjøpe sjokolade til halloween. Jeg sa det kanskje kunne gått an å ha et alternativ til sjokolade. Hvis man da altså feirer halloween, har utelyset på, godterier klart og alt det der. Jeg har faktisk det. Jeg deler ut fruktkarameller eller kjærlighet-på-pinne. Jeg kan ikke påberope meg omtanke for allergikere, jeg har faktisk ikke tenkt på det, men det ligger litt omtake bak allikevel: Det er mindre klissete med godteri som er pakket inn.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #380 Skrevet 2. november 2010 Jeg har faktisk det. Jeg deler ut fruktkarameller eller kjærlighet-på-pinne. Jeg kan ikke påberope meg omtanke for allergikere, jeg har faktisk ikke tenkt på det, men det ligger litt omtake bak allikevel: Det er mindre klissete med godteri som er pakket inn. Det er jeg enig i
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå