Stefan Skrevet 1. november 2010 #321 Skrevet 1. november 2010 Det blir feil når man kopierer og forverrer på en sådan måte at tradisjonen blir et problem for samfunnet. Hehehe... samfunnsproblem, ja...
Fluffe Skrevet 1. november 2010 #322 Skrevet 1. november 2010 (endret) Tror det er veldig mange som har missforstått her jeg. Får mest inntrykk at folk syter på de som ødlegger og terroriserer mennesker. Ikke forde at folk feirer den. Men når folk kommer ukledd og en bærepose på døra og spør om godteri så blir man bare kalt bitter tilbake forde man reagerer?? Endret 1. november 2010 av mirandaa 2
rachel who Skrevet 1. november 2010 #323 Skrevet 1. november 2010 Foreldre som ikke ser hvor galt dette er, mangler et eller annet. Jeg skal ikke si hva de mangler, men det kan da ikke være det minste tvil om at disse barna trenger mye tilsyn.
Gjest Coarvi Skrevet 1. november 2010 #324 Skrevet 1. november 2010 Du skjønner jo tydeligvis ikke hva jeg sier ? Vi har denne tradisjonen, vi trenger ikke to. Det blir idiotisk. Feir halloween med hjemmefest/byggde fest, så kan du komme og få godteri på nyttårsaften. Bare fordi vi syntes andre land og tradisjoner høres morsomme ut så syntes jeg ikke at vi skal bare adoptere dem oppå de andre. Går ikke svenskene julebukk på santa lusia dagen ? Skal vi begynne med det også ? Spar meg.. Det er bare å innse at julebukk er i ferd med å dø ut til fordel for noe som dagens unger synes er mye mer spennende. Jeg har aldri i mitt liv opplevd julebukker på døra, men så kommer jeg fra en plass med en litt annen kultur da, så personlig gjør det meg ingenting at tradisjonen erstattes av en jeg legger bedre merke til. Men det beste hadde jo vært om begge to kunne levd i beste velgående... Julebukk og halloween er ganske så forskjellig, så jeg ser ikke helt problemet. Det er faktisk sånn det er å leve i en dynamisk verden. Tradisjoner dør ut og nye oppstår. Syns man at det er så utrolig grusomt får man pakke med seg teltet og bosette seg i skogen utenfor sivilisasjonen og sitte der og være grinebiter, for kulturendringer har alltid foregått og vil aldri ta slutt. Det er jo greit nok at man ikke liker alle tradisjonene, jeg liker heller ikke morsdag eller farsdag, men argumentet med at det er en importert tradisjon eller kultur holder rett og slett ikke vann. Vi hadde hatt det utrolig trasig her i kalde Norge skulle vi vært motstandere av enhver impuls fra verden utenfor. 2
Nyxe Skrevet 1. november 2010 #325 Skrevet 1. november 2010 Det er bare å innse at julebukk er i ferd med å dø ut til fordel for noe som dagens unger synes er mye mer spennende. Jeg har aldri i mitt liv opplevd julebukker på døra, men så kommer jeg fra en plass med en litt annen kultur da, så personlig gjør det meg ingenting at tradisjonen erstattes av en jeg legger bedre merke til. Men det beste hadde jo vært om begge to kunne levd i beste velgående... Julebukk og halloween er ganske så forskjellig, så jeg ser ikke helt problemet. Det er faktisk sånn det er å leve i en dynamisk verden. Tradisjoner dør ut og nye oppstår. Syns man at det er så utrolig grusomt får man pakke med seg teltet og bosette seg i skogen utenfor sivilisasjonen og sitte der og være grinebiter, for kulturendringer har alltid foregått og vil aldri ta slutt. Det er jo greit nok at man ikke liker alle tradisjonene, jeg liker heller ikke morsdag eller farsdag, men argumentet med at det er en importert tradisjon eller kultur holder rett og slett ikke vann. Vi hadde hatt det utrolig trasig her i kalde Norge skulle vi vært motstandere av enhver impuls fra verden utenfor. Jeg kan ikke fordra julebukken og ingenting hade gjort meg gladere om den døde ut. Da skulle jeg akseptert halloween'erene med åpne armer. Jeg har vokst en del opp i usa og opplevd halloween, har også bodd i norge og opplevd julebukk. Å importere en dag hvor man skal sette litt ekstra pris på sine foreldre er vel ikke noe galt med ? Valentines day også er helt greit for min del.
Envy Skrevet 1. november 2010 #326 Skrevet 1. november 2010 Hehehe... samfunnsproblem, ja... Jeg svarer nok en gang: Jeg sikter til den avisartiklen det ble linket til tidligere i diskusjonen (gidder ikke lete etter den, tror den var på typ side 3 eller noe..) der det ble fortalt om store områder hvor det var blitt kastet murstein, ruteknusing generelt stygg vandalisme fordi folk ikke var hjemme eller uvillige til å dele ut godteri. Pøblene hadde tilogmed gått løs på busser. Når tradisjonen som ikke enda er en tradisjon fører til at folk misbruker den fordi de har lyst til å gjøre herverk, da blir det et problem for samfunnet. Kanskje ikke for storsamfunnet, men for samfunnet i de områdene hvor dette forgår (i dette tilfellet et område i oslo tror jeg). Hvem vet om det kan bli en "tradisjon" som sprer seg? Vet aldri hvem som blir offer for mursteinskasring og ruteknusing neste år. Misforstå meg rett, jeg liker halloween kjempegodt. Synes det er superartig å ha en unnskyldning til å kle meg ut Jeg snakker bare om ytterpunktene som er så innmari typisk norsk
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #327 Skrevet 1. november 2010 Helt enig, halloween er noe dritt! Hvis noen drittunger våger å ringe på her i kveld så sparker jeg de i rumpa. Og kaster de egg eller no så skal de få seg et blåøye eller 2.. Liker hverken barn eller halloween. Signerer
Stefan Skrevet 1. november 2010 #328 Skrevet 1. november 2010 Jeg svarer nok en gang: Disse pøblene lager bråk utenfor Halloween også. Garantert. Det er ikke slik at man bør forby fotball fordi noen idioter bruker det som arena for å lage bråk. Det er lov til å ha et noenlunde gangsyn på ting, mener nå jeg. Samfunnsproblem er å dra det altfor langt. 1
Gjest imli Skrevet 1. november 2010 #329 Skrevet 1. november 2010 Greia er vel at dei fleste mislikar 1. at ungane ikkje lærar seg reglane (lyset av = ynskjer ikkje besøk osv) 2. hærverk ikkje det at ungar skal få godteri. I tillegg er det jo ein ganske "negativ" tradisjon då, mtp at ein skal tigge godteri, og viss ein ikkje får, skal ein gjere hærverk? Ikkje akkurat flotte greier å lære ungane... Andre importerte tradisjonar som valentinsdag og mors/farsdag er tross alt positive tradisjonar, der å hedre den du er glad i, står i fokus. Mange mislikar og dette at utkledningane på Halloween må vere stygge og skumle. Me har kun adoptert utkledning og tigging, ikkje det religiøse aspektet. Her har eg sett oppslag om Hallo Venn, syns det høyrest koseleg ut, eg?
Envy Skrevet 1. november 2010 #330 Skrevet 1. november 2010 Disse pøblene lager bråk utenfor Halloween også. Garantert. Det er ikke slik at man bør forby fotball fordi noen idioter bruker det som arena for å lage bråk. Det er lov til å ha et noenlunde gangsyn på ting, mener nå jeg. Samfunnsproblem er å dra det altfor langt. Jeg presiserte at det ikke var snakk om storsamfunnet. Det er forskjell på et mindre samfunn som f.eks et nabolag, et tettsted eller en bydel. Det er et lite samfunn i storsamfunnet. Den dagen du, og alle dine naboer har fått rutene dere knust av pøbler har dere alle et felles problem, i deres lille samfunn. Jeez, visste ikke at man mtte undervise folk i hva et samfunn er for å kunne gjøre seg forstått her..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #331 Skrevet 1. november 2010 Hva om de ungene som ikke hadde kledd seg ut kanskje kom fra et hjem hvor de ikke hadde noe å kle seg ut med? (og hvor mor og eller far kanskje akkurat da sov ut alkorusen,) Hva om disse ungene gjerne ville være en del av Halloween-feiringen de også? Har du tenkt på den muligheten?
Gjest Kine Skrevet 1. november 2010 #332 Skrevet 1. november 2010 Ærlig talt. Skal vi slutte å feire jul også da fordi det sitter tusenvis av ensomme mennesker uten familie og venner og har derfor ingen å feire sammen med. Som blir påmint sin egen ulykke hver gang de ser seg rundt og som til slutt ender opp med å drikke seg sanseløs eller tar livet av seg. Og her er det ikke snakk om en hel kveld, men ofte en hel måned med "feiring" ! Om voksne mennesker sitter hjemme i mørket og skjelver, da er enten ungene såpass voldelige at de burde politianmeldes. Eller så overdriver du noe enormt. Helt enig.
Auri Skrevet 1. november 2010 #333 Skrevet 1. november 2010 Jeg gleder meg til vi får eget hus... Da skal jeg pynte trappa med gresskarlykter, henge plastskjelett på døra, henge kattesilhuetter og flaggermus i vinduene, og sitte klar med heksehabitten på selv Med musikk fra Nightmare before christmas på CD-spiller i gangen Jeg er gother, jeg elsker Halloween. Sånn er det bare. 3
Gjest rr Skrevet 1. november 2010 #334 Skrevet 1. november 2010 Det har blitt sagt flere ganger av de som ikke mener at det er nødvendig å feire Halloween, og de som ikke syntes noe om denne tv-utgaven av Halloween kopiert fra amerikanske sit-coms at hvorfor kan ikke de som ønsker å delta vise det i stedet? Hvorfor er det ingen av dere som kaller alle andre grinebitere og som mener at alle er så fæle og teite villige til å gå med på at dere som vil feire Halloween kan alle pynte deres oppkjørsler og inngangsparti, så kan resten av oss som ikke vil være med la være og slippe å få noen på døren? Jeg mistenker at dere er klar over at om dere kun gikk til andre som pyntet og var med på dette så ville dere ikke fått noe spesielt stor feiring, nettopp fordi det er et mindretall som går rundt og tigger snop, men som krever at flertallet skal fylle posene deres. Så jeg spør igjen: Hvorfor kan ikke de som er med på å feire Halloween markere dette med gresskar o.l utenfor døren sin, så kan resten av oss slippe å tenke på utelys eller noe som hels?. Alle som ikke er med lar livet gå som det alltid har gjort og de som driver med dette får kun gå til andre driver med det og får kun glade minner og glade mennesker de besøker. Hvorfor kan det ikke heller være slik? 2
Stefan Skrevet 1. november 2010 #335 Skrevet 1. november 2010 Jeg presiserte at det ikke var snakk om storsamfunnet. Det er forskjell på et mindre samfunn som f.eks et nabolag, et tettsted eller en bydel. Det er et lite samfunn i storsamfunnet. Den dagen du, og alle dine naboer har fått rutene dere knust av pøbler har dere alle et felles problem, i deres lille samfunn. Jeez, visste ikke at man mtte undervise folk i hva et samfunn er for å kunne gjøre seg forstått her.. Nabolag, tettsteder og bydeler som har problemer med hærverk på Halloween har nok også problemer til vanlig. Det blir bare så voldsomt fokus grunnet noen grinete sjeler som ikke liker tradisjonen. Og det var ikke definisjonen av samfunn jeg hadde problemer med, snarere manglende forståelse for disse overdrivelsene du drar med deg. Store områder med mursteinkasting og lignende.... Det er noen få som er uheldige hvert år, akkurat som noen få er uheldige i juletida. Jula er jo tiden for innbrudd og hærverk, så la oss lyse den tradisjonen i bann også... 1
Gjest rr Skrevet 1. november 2010 #336 Skrevet 1. november 2010 Hva om de ungene som ikke hadde kledd seg ut kanskje kom fra et hjem hvor de ikke hadde noe å kle seg ut med? (og hvor mor og eller far kanskje akkurat da sov ut alkorusen,) Hva om disse ungene gjerne ville være en del av Halloween-feiringen de også? Har du tenkt på den muligheten? Alvorlig talt. Du feier ikke handelstandens egen tradisjon uten å tydelig gå i utstyr fra dem til mange hundrelapper. Å si slikt som du gjør viser bare at du har misforstått fullstendig. Ville jo vært som å møte opp til birken uten merkeklær og det beste av det beste i sykkel eller ski, hvor har du hodet ditt?
Gjest imli Skrevet 1. november 2010 #337 Skrevet 1. november 2010 Det har blitt sagt flere ganger av de som ikke mener at det er nødvendig å feire Halloween, og de som ikke syntes noe om denne tv-utgaven av Halloween kopiert fra amerikanske sit-coms at hvorfor kan ikke de som ønsker å delta vise det i stedet? Hvorfor er det ingen av dere som kaller alle andre grinebitere og som mener at alle er så fæle og teite villige til å gå med på at dere som vil feire Halloween kan alle pynte deres oppkjørsler og inngangsparti, så kan resten av oss som ikke vil være med la være og slippe å få noen på døren? Jeg mistenker at dere er klar over at om dere kun gikk til andre som pyntet og var med på dette så ville dere ikke fått noe spesielt stor feiring, nettopp fordi det er et mindretall som går rundt og tigger snop, men som krever at flertallet skal fylle posene deres. Så jeg spør igjen: Hvorfor kan ikke de som er med på å feire Halloween markere dette med gresskar o.l utenfor døren sin, så kan resten av oss slippe å tenke på utelys eller noe som hels?. Alle som ikke er med lar livet gå som det alltid har gjort og de som driver med dette får kun gå til andre driver med det og får kun glade minner og glade mennesker de besøker. Hvorfor kan det ikke heller være slik? +1
la Flaca Skrevet 1. november 2010 #338 Skrevet 1. november 2010 Det er ikke det at de spør om snop som er problemet. Det er det atmange av dem ikke tar nei for et nei og får de ikke snop så river de opp plantene dine og kaster egg på deg Har snakka med maaange om akkurat det i år, og ingen av dem har opplevd noe sånt. Det eneste jeg og en del andre har opplevd er at tenåringer over Halloween-alder har kommet med snekra-sammen-på-2-minutter-kostyme og spurt om godter. Det får de ikke. End of story. Dere som har så hyppige problemer med vandalister på Halloween, kan det være at nabolaget er litt slum? *glis*
Nyxe Skrevet 1. november 2010 #339 Skrevet 1. november 2010 I tillegg er det jo ein ganske "negativ" tradisjon då, mtp at ein skal tigge godteri, og viss ein ikkje får, skal ein gjere hærverk? Ikkje akkurat flotte greier å lære ungane... Sire igjen at det er en tom trussel og folk som driver hærverk har missforstått dette. Historien bak er jo at unger skal ut blant alle spøkelsene som er ute og går og tigge godteri. (derfor er lyktene satt ut, for å ønske tilbake elskede som har gått bort og noen setter til og med ut fat med mat til middagen til dem også.) Gjør du et spøkelse sint kan jo du risikere dårlig kharma eller noe i den dur, og det er det som er "trick" delen.
la Flaca Skrevet 1. november 2010 #340 Skrevet 1. november 2010 Nabolag, tettsteder og bydeler som har problemer med hærverk på Halloween har nok også problemer til vanlig. Det blir bare så voldsomt fokus grunnet noen grinete sjeler som ikke liker tradisjonen. Og det var ikke definisjonen av samfunn jeg hadde problemer med, snarere manglende forståelse for disse overdrivelsene du drar med deg. Store områder med mursteinkasting og lignende.... Det er noen få som er uheldige hvert år, akkurat som noen få er uheldige i juletida. Jula er jo tiden for innbrudd og hærverk, så la oss lyse den tradisjonen i bann også... Ser noen har vært inne på samme tanken gitt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå