Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

synes nok at skolen må ta endel av skylden i hallloween styret

Jeg jobber i en butikk og i denne uka har vi hatt mange foreldre som regelrett må kjøpe helloween-utstyr pga av at skolen skal ha helloween fest,da må alle kle seg ut og ta med seg mat og drikke og helst skulle de lage litt skummel mat.Hun ene brukte over 1200 kr på klær og utstyr til seg selv og barna.Som hun sa hun viste om mye mer fornuftig hun ville ha brukt pengene på,men som sagt det ble et "frivillig" tvang...

Det er ikke vanskelig å lage kostyme uten de helt store utgiftene. Det handler om litt fantasi. En flaske med teaterblod, og noen gamle klær det ikke er så farlig med er mer enn nok til å lage et fullverdig kostyme. Hvis du vil ta det ett skritt lenger er to-tre burker med ansiktsmaling i forskjellige farger med på å heve det et hakk eller to. Tipper at totalprisen på dette vil være en drøy hundrelapp... Dersom man ikke skal kunne ha Halloweenfest fordi folk ikke har "råd" til å kle seg ut så kan man ikke ha karnival, eller temafester heller da... Blir stusselig i lengden, kanskje.

Selv elsker jeg å kle meg ut, og bruker gjerne mye tid på å mekke kostymer... Har ikke sånn voldsom økonomi, men klarer somregel å få til noe kult for en billig penge. Krever bare litt innsats og fantasi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig innstilling, synes jeg. Enten er man med på Halloween eller så er man det ikke, synes jeg. Hva med de barna som ikke har fantasi eller materiell til å lage sitt eget kostyme? Pappmasje? Jøsses, det har jeg ikke hørt om siden jeg gikk på barneskolen for 30 år siden. Det er vel ikke alle som har maling i huset heller.

Vel, jeg er ikke med på Halloween. Feirer det ikke, og har ingen interesse av å markere dagen. Til dags dato har det ikke kommet én eneste unge og spurt etter godteri, heldigvis.

Hadde det kommet noen her, og de hadde hatt kostymer, skulle jeg saktens ha funnet fram et eller annet fra skapet. Men da skal de vise et snev av fantasi også, som sagt. Jeg nekter å tro at unger ikke klarer å finne på noe som helst selv, men er totalavhengige av at lekebutikken forsyner dem med klær.

Og pappmasjé klarte jeg utmerket godt å lage selv da jeg var yngre. Uten instruksjoner fra verken foreldre eller skole.

Skrevet

Det er jo typisk dette her.

Om man ikke liker noe som:

-ikke er naturlig i Norge

-aldri har hørt hjemme i norsk kultur

-høres helt teit ut når man sier det på norsk "knask eller knep" vs "trick or treat"

-folk ikke er interesserte i, og helst vil slippe

Ja, da er man grinebiter?

Nei, det aksepterer jeg faktisk ikke.

Det er dere som sier dette om oss som det er noe feil med, ikke vi som er stolte av norsk kultur og de tingene vi alltid har gjort i Norge!!!

Da er det mye større grunn til bekymring over at man nå har kjønnsdelte gymtimer og nesten ikke lengere feirer jul i norske skoler, pga at vi ikke kan støte muslimene med å feire noe så støtende og provoserende som jul!!!

Gjest Helene_Mari
Skrevet (endret)

Så utrolig ufin du er. Hva har egentlig stukket deg?

Ehm, ufin? Fordi jeg ikke har råd til å kjøpe dyrere godteri? Da kan vel forelderen til ungen som har allergi kjøpe inn den sjokoladen og gi til han?

Desuten så kan jo ungen for alt man vet være allergisk for mer en bare sjokolade. som alle E-stoffene i drops,karameller,kjærlighet på pinne og andre godterier med kunstig farge i

Endret av Helene_Mari
  • Liker 1
Skrevet

Ehm, ufin? Fordi jeg ikke har råd til å kjøpe dyrere godteri? Da kan vel forelderen til ungen som har allergi kjøpe inn den sjokoladen og gi til han?

Ja, ufin. Ikke fordi du har dårlig råd, men fordi du kaller barna for tiggere. Det er de nemlig ikke!

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Ja, ufin. Ikke fordi du har dårlig råd, men fordi du kaller barna for tiggere. Det er de nemlig ikke!

De er jo tiggere! De drar ut på tiggerferd på kvelden! Tigging er når du går bort til noen og ber dem om å gi deg noe graits, enten det er penger, røyk, øl eller godteri. Hva mener du folk som ligger ute i parkene og sover som kommer bort til deg med koppen sin og rasler for å få penger til mat da?

Skrevet

Fikk du med deg at jeg gjør det? Og at jeg ikke forventer at _du_ skal kjøpe inn?

Gjest Venelite
Skrevet

Ja, nå fikk han jaggu som fortjent...

er vel å ta i litt vel mye, ingen som fortjener å bli drept selvom de gjør hærverk.

Skrevet (endret)

Teoretisk sett liker jeg halloween bedre enn julebukk. Jeg har ingen interesse av å vente på at nabolagets umusikalske gullunger skal skråle seg gjennom diverse julesanger, da foretrekker jeg heller å få et kort besøk av unger med kostymer.

Jeg var på besøk hos min bestefar, og noen halloween-unger ringte på døra for å be om godteri. De hadde ikke gjort seg flid med kostymet i det hele tatt; de gikk med helt vanlige klær, bortsett fra den ene som hadde kostet på seg en billigmaske fra Nille eller deromkring.

Min bestefar aner ikke hva Halloween er, han hadde ikke noe å gi dem, og de gikk.

Jeg tenkte med gru på hva som nå ville skje; jeg så for meg en kaskade av egg det ville ta timevis å fjerne. Slik er det nemlig hos mine foreldre, Bortsett fra at der tar ikke ungene seg bryet med å ringe på for å tigge en gang; de tar en runde gjennom nabolaget for å drukne naboene i egg fordi hærverk er gøy.

Heldigvis har ungene i min bestefars nabolag bedre oppdragelse, så kvelden forløp uten problemer og ødeleggelser.

Jeg kan gjerne belønne et barn som har gjort seg flid med å lage kostyme. Man kan komme langt med masse fantasi, pappmasjé, litt maling, aluminiumsfolie og det man ellers har for hånden. Men tropper du opp på døra mi med et tretten-av-på-dusinet kostyme du har kjøpt på en leketøysbutikk gidder jeg ikke åpne.

Så alle idin omgangskrets er lik, der dere alle er like flink til å alge ting, liker samme musikk, har samme jobber, ingen får være annerledes for da gidder ikke du bruke tid på de? Er det det du mener, siden du forventer at barn skal være like fantasifulle, lage noe stilig, for ingen får lov til å være annerledes i følgedeg,for alle må være like?

Endret av Piper
Skrevet

Ikke alle steder det gikk pent og pyntelig for seg. Se bare her.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

15-åringer burde virkelig vite bedre. Har de ikke noe bedre å gjøre enn å drive hærverk så syns jeg litt synd på dem

Skrevet

Sånn går det når en får et påskudd for å oppføre seg som pøbler og alt er fritt vilt for alle skal tvinges med.

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg er ikke med på Halloween. Feirer det ikke, og har ingen interesse av å markere dagen. Til dags dato har det ikke kommet én eneste unge og spurt etter godteri, heldigvis.

Hadde det kommet noen her, og de hadde hatt kostymer, skulle jeg saktens ha funnet fram et eller annet fra skapet. Men da skal de vise et snev av fantasi også, som sagt. Jeg nekter å tro at unger ikke klarer å finne på noe som helst selv, men er totalavhengige av at lekebutikken forsyner dem med klær.

Og pappmasjé klarte jeg utmerket godt å lage selv da jeg var yngre. Uten instruksjoner fra verken foreldre eller skole.

Ikke alle liker eller er like flinke til å lage kostymer, så det synes jeg ikke du skal forvente. En nille-maske er en maske det også. Kommer de helt uten masker så blir saken en annen. For noen år siden kom det 10 barn på døra. To av de hadde overhodet ikke "pyntet" seg eller prøvde å være skumle på noe vis. En av dem kom alene og sa ikke noe engang. Han kan ha vært 4-5 år, så jeg regnet med at foreldrene hans ikke visste så mye om denne skikken til at han fikk hjelp med kostymer. Men jeg ga han en karamell likevel.

Skrevet

15-åringer burde virkelig vite bedre. Har de ikke noe bedre å gjøre enn å drive hærverk så syns jeg litt synd på dem

Ja, at de satte svære paller utenfor døra til gamle og syke er så lavmåls at jeg finner ikke ord.

Skrevet

Det er jo typisk dette her.

Om man ikke liker noe som:

-ikke er naturlig i Norge

-aldri har hørt hjemme i norsk kultur

-høres helt teit ut når man sier det på norsk "knask eller knep" vs "trick or treat"

-folk ikke er interesserte i, og helst vil slippe

Ja, da er man grinebiter?

Nei, det aksepterer jeg faktisk ikke.

Det er dere som sier dette om oss som det er noe feil med, ikke vi som er stolte av norsk kultur og de tingene vi alltid har gjort i Norge!!!

Hvilke ting har vi alltid gjort i Norge da? Som ikke er importert og rett og slett bare er norsk kultur? Og hvorfor har du en innstilling om at endring av norsk kultur er en uting? Hadde alle hatt den innstillingen hadde vi vel knapt hatt noen kultur å snakke om...

Jeg synes forøvrig det er helt OK å ikke like halloween og ikke ønske å feire dette på noe som helst vis, men det må da gå an gi beskjed om det på en høflig måte uten å beskylde barn for å være tiggere, dritt/snørrunger, bortskjemte, uhøflige eller hva det skulle være??? "Beklager, vi feirer ikke halloween, det er derfor vi har slukket utelyset" burde da holde i massevis? Hadde alle som ikke feirer halloween sagt dette ville nok barna kjapt lært at slukket utelys betyr null godteri. Men jeg mistenker at mange av de som ikke feirer halloween heller ikke vet om denne "regelen", og derfor blir det stor forvirrelse/ingen kunnskap rundt dette.

Skrevet

Tenk om avisen kunne skrive om alle stedene det gikk bra, men beklageligvis selger ikke det aviser. Og det finnes en del ungdommer som driver med hærverk, og vil se på dette som en anleding til å få lov. Men kan jo håpe noen kalrer å stoppe de en gang, og gi de en straff som svir. Kanskje de vil bli forundret over at det ikke er lov, men å ødelegge andres eiendom har aldri og vil aldri bli lovlig.

Men de fleste som feirer halloween gjør dette på en fin måte, men det er ikke alle som vil høre det

Skrevet

Jeg spør igjen: Hvorfor kan ikke de som feirer Halloween feire den for seg selv, men andre som feirer. Så kan en kun gå til de som har gresskar o.l utenfor huset og resten av samfunnet trenger ikke å bli brydd i det hele tatt?

Hvorfor er alt dere kommer med "skal vi ikke feire jul da liksom" og slike ting når alt en spør om er at dere i stedet for å gå rundt og tvinge folk til å forholde seg til deres opplegg i stedet holder feiring blant dere selv?

Er det ikke til og med mer koslig å gå på dørene til folk som har pyntet og kanskje kledd seg ut og koser seg enn å tvinge seg på noen som står som et spørsmåltegn over at dere ringer på og krever snop? Hvilke signal sender dere egentlig til barna deres når dere mener at det er de som ikke vil være med sitt ansvar for å si i fra (selv om det har jo vist seg i tråden her at å skru av utelyset er det ikke alle som kan ei heller hjelper det)?

Hvorfor er det ikke godt nok å ikke måtte dra med andre?

Dere presser jo mange til å delta. Dere går på dørene deres med deres søte små presset foran dere og tvinger voksne mennesker til å fremstå som kyniske monstre og drittsekker kun fordi de ikke er med på deres opplegg og feiring og ikke har noe å gi. Dere kopierer fra tv, ukritisk, og ungene og ungdommene ser det og lærer også at alt og alle er fritt vilt for deres inspirasjon fra tv, nemelig hærverket.

• Liker 3
Skrevet

Så alle idin omgangskrets er lik, der dere alle er like flink til å alge ting, liker samme musikk, har samme jobber, ingen får være annerledes for da gidder ikke du bruke tid på de? Er det det du mener, siden du forventer at barn skal være like fantasifulle, lage noe stilig, for ingen får lov til å være annerledes i følgedeg,for alle må være like?

ingen får være annerledes for da gidder ikke du bruke tid på de?

Poenget er jo nettopp det at ungene ikke er annerledes når de kommer i samme ferdigkjøpte kostymet hele gjengen. Vis meg noe nytt. Vis meg noe annet enn det heksekostymet de selger på lekebutikken. Er det så forferdelig, ifølge deg, å forvente at barna legger litt innsats i prosjektet sitt?

Og hva i huleste har jobbene til folka i nabolaget med saken å gjøre?

Jeg belønner mer en gjerne litt innsats. Men det å ta på seg ei nille-maske og forvente å bli overøst med godteri for det er ikke et godt nok forsøk i mine øyne. Noe så enkelt som et slitt laken med hull til øyne er hundre ganger bedre enn nevnte nille-maske, og et lakenspøkelse ville fått godteri om det hadde ringt på.

Skrevet

Jeg spør igjen: Hvorfor kan ikke de som feirer Halloween feire den for seg selv, men andre som feirer. Så kan en kun gå til de som har gresskar o.l utenfor huset og resten av samfunnet trenger ikke å bli brydd i det hele tatt?

Fordi det er utrolig vanskelig å informere alle de som skal feire halloween om at det har blitt en ny "regel." Tro det eller ei, men fåtallet av de som lar barna sine gå ute på halloween henger på KG og leser dine fantastisk geniale forslag... ;) Jeg syns også det hadde vært en god ide, men det er ikke så lett å spre informasjonen til såpass mange at det faktisk har en effekt. Du kan jo ta kontakt med en landsdekkende avis og spørre om de vil ha forslaget på forsida til neste høst, men jeg tviler på at det funker... ;)

Skrevet

ingen får være annerledes for da gidder ikke du bruke tid på de?

Poenget er jo nettopp det at ungene ikke er annerledes når de kommer i samme ferdigkjøpte kostymet hele gjengen. Vis meg noe nytt. Vis meg noe annet enn det heksekostymet de selger på lekebutikken. Er det så forferdelig, ifølge deg, å forvente at barna legger litt innsats i prosjektet sitt?

Og hva i huleste har jobbene til folka i nabolaget med saken å gjøre?

Jeg belønner mer en gjerne litt innsats. Men det å ta på seg ei nille-maske og forvente å bli overøst med godteri for det er ikke et godt nok forsøk i mine øyne. Noe så enkelt som et slitt laken med hull til øyne er hundre ganger bedre enn nevnte nille-maske, og et lakenspøkelse ville fått godteri om det hadde ringt på.

Men nå sier du det igjen, at ingen får tenke annerledes enn deg selv, for alle må ha samme smak som deg for ellers gidder du ikke bruke tid på de. Selv om du liker laken med hull til øyner, er det ikke dermed sagt at alle andre gjør det samme. Hva om de liker de maskene på nille best, skal de ikke få lov til å mene det da? Er jo egentlig det du sier, siden du ikke gidder åpne for noen som ikke har samme smak som deg når det gjelder kostymer. Du har dine forventer, og enten blir det slik eller så gidder du ikke åpne døren.

Og derfor refererte jeg til at alle i din omgangskrets må være som deg, for ellers gidder ikke du bruke tid på de. Alle maskene på nille er ikke helt like, og alle de som kler seg ut er heller ikke like. Men du må likekostymet, for ellers gidder du rett og slett ikekb ruke tid på det. Og så enkelt er det, så kan du prøve å forsvare deg så mye du bare gidder, men dins mak gjelder og andre sin smak bryr du deg katten om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...