Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er vel forskjell på å nekte barna å gå ut døren og å lære dem opp til å til fremmede mennesker og be om snop.

Uansett er poenget mitt at en har ingen rett til å tvinge seg på andre bare fordi en selv har det hyggelig, det spiller ingen rolle hvem det måtte være som har det hyggelig.

Ha det moro, kos dere og gjør hva dere vil med hverandre, men ikke bland mennesker som ikke har vist noe interesse i at dere skal ta dem med inn i deres opplegg.

Jeg syntes faktisk det er helt utrolig at en mener at det bør være lov til å tvinge seg på folk og spør dem om snop bare fordi en selv og andre syntes dette er moro. Om det er så moro hvorfor ikke gå til hverandre og ha det moro? Hva er moro ved å gå på dørene til mennesker som ikke vil ha dere der, hva slags glede får en ut av noe slikt noe?

Jeg kan ikke fatte og begripe at en ikke kan forstå at grensen går ved dørstokken når det kommer til hvor langt andre skal strekke seg for å være overbærende. Jeg har sett nasjonalfeiringer som går over stokk og stein med skrål, grilling og kos som er for et helt annet land og det plager meg ikke for de kommer nå faktisk ikke på døren her og jeg kan dermed velge å overse det. Det er all mulige slags feiringer i dette landet som mennesker driver med, i mange andre kulturer er det vanlig at alle deltar og kommer med mat til festen, likevel er det ingen av disse som kommer på døren min og ber meg delta med mat eller annet fordi de er i stand til å respektere at jeg ikke er med når jeg ikke viser det.

Hvorfor er det slik at dette gjelder ikke for nordmenn som skal feire en importert greie fra sambandsstatene, mens alle andre i dette landet forstår det?

Ikke rart folk ler av nordmenn som et kaldt, kjedelig og asosialt folkeslag når man leser slik som dette her. Som sagt, på feltet vårt kjenner vi omtrent alle, og vi lar selvsagt slike kasus som deg være i fred. Det er mulig litt barnelatter og lignende vil nå bort til dere, for barna elsker denne Halloween-festen, så det er godt å gi beskjed god tid i forveien. Men vi forsøker å finne det punktet på fellesarealet som er lengst bort fra dere.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke litt irritert engang etter at den tjuende ungdommen har vært på døren i løpet av noen få timer?

Det er jo ikke snakk om hver dag, så det skulle jeg saktens klare. Men jeg hadde nok funnet ut at det var mye lurere å henge ut et skilt om at jeg ikke hadde noe å tilby til feiringen deres.

Skrevet

Det har aldri vært vanlig å møte opp uanmeldt hos folk. En planla heller besøkene lengre tid i forveien og avtalte når en møttes eller over telefon. Noe du finner ut om du spør en del eldre. Om du selv var barn da det ikke var mobiltelefon så kom du kanskje uanmeldt, men det gjør faktisk barn i dag og.

Da har du og jeg vokst opp i ulike verdener. Som barn så gikk jeg til venner uanmeldt hele tiden ja. Og ofte var jeg med foreldre på besøk til folk uanmeldt. Vi gikk en tur og hvis de ikke var hjemme så tok vi det bare som en tur. Eller vi svippet inn for en kaffetur når vi likevel kjørte forbi. Hender jeg gjør sånt den dag i dag også, men har inntrykket av at flere og flere ser på dette som frekt og dårlig folkeskikk. Skjønner at jeg er et sjeldent folkeslag som blir glad når folk ringer på døra mi.

Skrevet

Hvor bor du? Jeg trenger et sted å feire med elevene mine om noen dager, jeg tenker at ditt nabolag er stedet. Jeg kan sende rundt mine koslige ungdommer og be dem få alt av mat og drikke vi trenger til å ha oss et godt måltid og en feiring at heldagsprøvene snart er over.

De må gjerne komme innom meg. Har ikke råd til å spandere et mat og drikke på en hel klasse, men hvis du ringer dagen i forveien så kan de sikkert få en bolle hver eller noe sånt noe. Hvis de kommer uanmeldt får jeg bare beklage at jeg ikke har noe å tilby men at jeg syntes det var et artig innspill.

Skrevet

Da har du og jeg vokst opp i ulike verdener. Som barn så gikk jeg til venner uanmeldt hele tiden ja. Og ofte var jeg med foreldre på besøk til folk uanmeldt. Vi gikk en tur og hvis de ikke var hjemme så tok vi det bare som en tur. Eller vi svippet inn for en kaffetur når vi likevel kjørte forbi. Hender jeg gjør sånt den dag i dag også, men har inntrykket av at flere og flere ser på dette som frekt og dårlig folkeskikk. Skjønner at jeg er et sjeldent folkeslag som blir glad når folk ringer på døra mi.

Antagelig ikke for hos meg var dette normalt når jeg vokste opp også. I nabolaget og blant familie var det også helt ok, men blant andre har det alltid vært normalt å ha enten en stående avtale eller en fast avtale på forhånd.

Det er faktisk ikke noe nytt. Om du tenker deg om så sier det seg faktisk selv at dette var ganske normalt i store deler av landet med tanke på de avstander som er mellom naboer noen steder.

• Liker 3
Skrevet

Hurra for Halloween! Her i området følges regler og ingen "pøbelstreker" blir begått. Det er slett ikke bare i USA at man feirer Halloween forresten. Og julebukk har jo vært uvanlig her i området i 30-40 år...

Skrevet

Antagelig ikke for hos meg var dette normalt når jeg vokste opp også. I nabolaget og blant familie var det også helt ok, men blant andre har det alltid vært normalt å ha enten en stående avtale eller en fast avtale på forhånd.

Det er faktisk ikke noe nytt. Om du tenker deg om så sier det seg faktisk selv at dette var ganske normalt i store deler av landet med tanke på de avstander som er mellom naboer noen steder.

Mener ikke at jeg kommer uanmeldt til folk som bor på andre kanten av landet eller at jeg kommer uanmeldt på overnattingsbesøk, det er som regel snakk om type kaffebesøk og da sier det seg selv at man bor i nabolaget eller tilfeldigvis har et ærend i nærheten. Det synes jeg er koselig, men mange synes det er frekt.

Skrevet

Ikke rart folk ler av nordmenn som et kaldt, kjedelig og asosialt folkeslag når man leser slik som dette her. Som sagt, på feltet vårt kjenner vi omtrent alle, og vi lar selvsagt slike kasus som deg være i fred. Det er mulig litt barnelatter og lignende vil nå bort til dere, for barna elsker denne Halloween-festen, så det er godt å gi beskjed god tid i forveien. Men vi forsøker å finne det punktet på fellesarealet som er lengst bort fra dere.

Enda mer latterlig er vel nordmenn som på død og liv skal være en del av en annen kultur og sinnelag enn dem selv samtidig som de gang på gang viser at de har den norske folkesjela dypt i seg der de forfekter janteloven og skal tvinge alle med om de vil eller ikke.

I andre land ville det være lettere å få aksept for at en ikke skal tvinge andre til å ta del i noe de ikke vil. Faktisk er det slik i USA under Halloween, var vel en sak i aftenposten med en amerikaner som fortalte om akkurat dette at det var sånn i USA at du gikk bare der det var pyntet og ellers så lot du andre være i fred.

I Norge er dette selvfølgelig helt utenkelig fordi bygdedyret krever likehet og deltagelse i ens egne saker. Det er selvfølgelig ikke bare på Halloween det er slik. Alle skal være med å støtte opp om "lokale tiltak" og arrangementer og lignende i lokalområde om de vil eller ikke. Jeg selv har opplevd å høre familiemedlemer si at de har brukt tusenvis av kroner på billetter o.l for slike lokale kulturtiltak og annet som egentlig bare en liten kjerne i bygden ønsker seg, for visst ikke så blir det bare spørsmål og mas.

Sånn sett har jeg vel egentlig tatt feil: Det er ikke noe mer norsk enn den måten folk her inne ønsker å feire Halloween.

• Liker 2
Skrevet

Sånn sett har jeg vel egentlig tatt feil

Det er godt du endelig kommer ut av skapet...

• Liker 1
Skrevet

Merkelig da at disse problemene ikke når vanlige folk annet enn på Halloween... Er jo fint at en lager en dag hvor de kan få lov til å glede seg til og planlegge til for å slippe seg løs. Du tror kanskje ikke at mange ser sitt snitt til å bruke denne dagen til å forsvinne inn under radaren og bli med på hærverket fordi det er så mye stilletiende aksept (se i tråden her) og mange andre som gjør det?

Det er bare tull. Jeg bor på et sted med litt over 10k innbyggere, og her har det ikke vært problemer med herværk på Halloween. Likevel så skjer det en gang i blandt at pøbler finner ut at de skal sparke bulk i alle postkassene i et boligstrøk, tagger, ødelegger ting på skoler, tagger, og andre pøbelstreker. Det skjer. Det er ikke positivt, men det skjer. Hvis nabolaget ditt ikke er plaget av sånt i det hele tatt og det likevel blir masse herværk på Halloween, ja, da er dere i en veldig uvanlig situasjon.

Og de ungdommene som ser sitt snitt til å være med på sånt på Halloween, sier nok ikke nei de andre dagene i året de blir bedt med.

De deltar jo, for de er jo gjerne ute og "knasker og kneper" de og.

Tror ikke alle som gjør herværk er det. De fleste slutter jo med å gå rundt på dørene når de når en viss alder.

Hadde jeg derimot fått barn på døren her ti ganger om dagen for å samle inn penger til seg selv mens mamma og pappa sto borte i veien og tydelig hadde gjetet dem her så hadde jeg vurdert å kontakte politet siden det er trakassering.

Så nå er det galt at foreldrene står ved veien å passer på også? Åh, jeg tror jeg gir opp denne debatten etter dette innlegget. I ene øyeblikket klager do over all herværket, i neste framstiller du det som om at alle ungene har mor eller far diltene etter seg. Hvis mor og far er der, så vil de være der for barnas beskyttelse, men også holde dem unna herværk. Tror ikke det er mange foreldre som vil stå stolt å se på at barna egger et hus...

Uansett, foreldrene gjeter ikke barna fra hus til hus, men det er mørkt ute og barna får kontakt med masse fremmede mennesker, så spesielt noen områder i landet vil nok foreldrene passe ekstra godt på.

Dette handler faktisk om et så enkelt prinsipp som at en skal selv få lov til å velge hva en er med på av feiringer og en skal få lov til å være skånet for andre menneskers festligheter uansett hva de måtte være i sitt eget hjem om en ikke på noen måter viser at en faktisk ønsker andre som driver med festligheter innom!

Jeg har argumentert mot akkurat dette flere ganger, og det beste svaret ditt er at det er en prinsippsak (aka "det bare er sånn!"). Da tror jeg at jeg lar det være med det. Synes det er trist at det finnes folk som av prinsipp blir så oppfyrte av en meget uskyldig tradisjon som barn har stor glede av, og som ikke plager andre enn de som tydeligvis VIL la seg plage. Så da takker jeg for meg!

• Liker 1
Skrevet

Det er bare tull. Jeg bor på et sted med litt over 10k innbyggere, og her har det ikke vært problemer med herværk på Halloween. Likevel så skjer det en gang i blandt at pøbler finner ut at de skal sparke bulk i alle postkassene i et boligstrøk, tagger, ødelegger ting på skoler, tagger, og andre pøbelstreker. Det skjer. Det er ikke positivt, men det skjer. Hvis nabolaget ditt ikke er plaget av sånt i det hele tatt og det likevel blir masse herværk på Halloween, ja, da er dere i en veldig uvanlig situasjon.

Og de ungdommene som ser sitt snitt til å være med på sånt på Halloween, sier nok ikke nei de andre dagene i året de blir bedt med.

Tror ikke alle som gjør herværk er det. De fleste slutter jo med å gå rundt på dørene når de når en viss alder.

Så nå er det galt at foreldrene står ved veien å passer på også? Åh, jeg tror jeg gir opp denne debatten etter dette innlegget. I ene øyeblikket klager do over all herværket, i neste framstiller du det som om at alle ungene har mor eller far diltene etter seg. Hvis mor og far er der, så vil de være der for barnas beskyttelse, men også holde dem unna herværk. Tror ikke det er mange foreldre som vil stå stolt å se på at barna egger et hus...

Uansett, foreldrene gjeter ikke barna fra hus til hus, men det er mørkt ute og barna får kontakt med masse fremmede mennesker, så spesielt noen områder i landet vil nok foreldrene passe ekstra godt på.

Jeg har argumentert mot akkurat dette flere ganger, og det beste svaret ditt er at det er en prinsippsak (aka "det bare er sånn!"). Da tror jeg at jeg lar det være med det. Synes det er trist at det finnes folk som av prinsipp blir så oppfyrte av en meget uskyldig tradisjon som barn har stor glede av, og som ikke plager andre enn de som tydeligvis VIL la seg plage. Så da takker jeg for meg!

Det er milevis forskjell fra et prinsipp og en prinsippsak. Et prinsipp er en handlingsregel en kan legge til grunne for videre handling, jeg har altså et fast utgangspunkt for debatten. Du, og flere andre, derimot har ikke noe fast utgangspunkt men endrer utgangspunkt og ønsket handlingsmønster der det passer dere for at dere skal kunne holde båten flytende i forhold til å ha rett til å gå til fremmede mennesker og tvinge dem med på feiringen av Halloween.

Om en da skal ha et prinsipp om at det skal være rett til å gå på dørene til folk når en føler at dette er hyggelig og en selv feirer og har det hyggelig, helt greit det, men det er da ingen som er villig til å ta konsekvensen av noe slikt noe siden det innebærer at alle som mener å feire noe og har det hyggelig skal ha rett til å komme på døren din og kreve ting fra deg uansett om du er med på dette eller ikke.

Å mene at nei dette gjelder kun Halloween, for kun da skal en gå på dørene til folk er i så fall hyklersk og prinsippløst og vi er tilbake til det jeg har sagt hele tiden at mange som feirer Halloween mener at det er deres rett til å tvinge folk med fordi de har det moro. Grunnen til at de gjør er det fordi de er selvsentrerte egoister som mener at dette gjelder kun når de selv skal ha det moro.

• Liker 3
Skrevet

Halloween er dessverre blitt en etablert tradisjon her i Norge.

Vi må forholde oss til det, uansett om vi liker det eller ikke.

Så langt har jeg heldigvis ikke blitt utsatt for terror, ei heller noen jeg kjenner.

Men vi hører om det, og hvert eneste år kommer det saker i nyhetene.

Hva med alle de sakene som ikke kommer i nyhetene?

Jeg skrur gjerne av utelyset jeg. Andre ganger kan jeg kjøpe inn godis.

Joda, jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg jeg liker eller misliker denne tradisjonen.

Men en ting elsker jeg. JULEBUKK.

La oss slå et slag for gledens dag, for gleden av julebukker som kommer i koslige kostymer, som synger en sang for å få godis.

Skrevet

små unger er da ivertfall litt søte. Jeg fikk faen meg en gjeng ungdommer som hadde med seg shotglass og ville ha sprit i det!!!! DRØYT

• Liker 2
Skrevet

små unger er da ivertfall litt søte. Jeg fikk faen meg en gjeng ungdommer som hadde med seg shotglass og ville ha sprit i det!!!! DRØYT

:ler: Ja, det syns jeg er drøyt.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Phaedra,mod

Skrevet

TS klikket litt her elle? Hadde kidz som gikk rundt der vi bodde , men bare 3 ganger ringte de på hos oss.

Skrudde av utelyset og tok ned persienner,,, AKA; Vi Er Ikke Hjemme.

Gå julebukk og syng meg en sang i stedet, kjære familier med barn.

Skrevet

Huttemegtu her var det ikke rent lite surt oppgulp.....

Uansett: Tror nok de fleste kunne spart seg for at tradisjonen ble "importert" , men her sitter jeg med to unger i tidlig skole alder og der er det kjempestas å gå Halloween. Jeg er ikke en kjempe tilhenger av det, men de får lov å gå til ca 5-8 hus i nabolaget. Jeg har personlig gitt beskjed om at de skal ikke gå der lyset er skrudd av utenfor og at de skal være høflige uansett om de får noe eller ei.

Har aldri opplevd noe annet fra unger som er kommet på døra hos oss heller. La nå de små kose seg mens de kan. Synes det er søtt med de minste som kommer,men noe som jeg kan ha meg frabedt er 13 åringer og oppover som kommer på dørene...de føler jeg ikke har noe å gjør på en slik runde.....

Skrevet

Huttemegtu her var det ikke rent lite surt oppgulp.....

Uansett: Tror nok de fleste kunne spart seg for at tradisjonen ble "importert" , men her sitter jeg med to unger i tidlig skole alder og der er det kjempestas å gå Halloween. Jeg er ikke en kjempe tilhenger av det, men de får lov å gå til ca 5-8 hus i nabolaget. Jeg har personlig gitt beskjed om at de skal ikke gå der lyset er skrudd av utenfor og at de skal være høflige uansett om de får noe eller ei.

Har aldri opplevd noe annet fra unger som er kommet på døra hos oss heller. La nå de små kose seg mens de kan. Synes det er søtt med de minste som kommer,men noe som jeg kan ha meg frabedt er 13 åringer og oppover som kommer på dørene...de føler jeg ikke har noe å gjør på en slik runde.....

Hva er greia med alle dere som mener at dere må lov til å feire Halloween, men med forbehold om ditt og datt?

En skal liksom kunne tvinge andre med på dette tiggeopplegget, men selv skal en kunne si at nei sånn og sånn vil en ikke ha med?

• Liker 2
Skrevet

Hva er greia med alle dere som mener at dere må lov til å feire Halloween, men med forbehold om ditt og datt?

En skal liksom kunne tvinge andre med på dette tiggeopplegget, men selv skal en kunne si at nei sånn og sånn vil en ikke ha med?

Hvis du hadde vært en smule opplyst hadde du også fått med deg at i Statene der er det helt småunger som går Halloween og ikke fjortiser som ikke engang gidder kle seg ut. Det er det jeg mener med eldre unger som stiller opp og tigger snop......

Halloween er kommet for å bli enten man liker det eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...