Gjest Jenta 23 Skrevet 11. november 2010 #501 Skrevet 11. november 2010 Det er fryktelig synd at det som ellers kunne vært en artig tradisjon er blitt adoptert på en sådan måte. Nordmenn i et nøtteskall, og da snakker jeg både om gjerrigknarkene som ikke kan spandere en hundrings på å kjøpe inn et par godteposer (i verdens rikeste land) Det er kanskje ikke alle som har råd til å kjøpe godterier, kanskje ikke til seg selv engang. Joda, mange i Norge er rike, men hva hvis man faktisk prioriterer andre ting, fremfor å gi godterier til barn som kommer og tigger på dørene... Jeg er ikke så gammel, bare 23. Syntes Halloween var gøy da jeg var 14, til jeg var ca.18. Og ja, jeg har faktisk barn, hun er født 30.oktober, så hun er nesten et Halloweenbarn. Når hun blir eldre kan hun få feire Halloween, MEN jeg kommer til å stelle i stand en fest hjemme istedet, og kjøpe inn nok godterier og slikt så kan ungene heller kose seg her. Kanskje arrangere skattejakt i mørket ute i hagen. Føler at Halloween er litt kjøpepress. Mener dere virkelig at man er gnien bare fordi man ikke vil sløse penger på godteri til andres barn? Vi spiser sjeldent godterier selv, så gidder ikke kjøpe det inn for å gi vekk. Har forresten ikke mye penger heller for den saks skyld, så prioriterer penger på min familie istedet. Hvis folk absolutt vil at ungene skal feire Halloween, så kan jo de selv kjøpe inn godterier til ungene sine. Da slipper ungene og å være uhøflige og utakknemlige mot andre mennesker siden de ikke liker det de får. På Halloween slo vi av utelyset, kobla av ringeklokka, og trakk for alle gardiner og hadde minimalt med lys på. Synes det er litt sykt at det skal være så mye styr bare for noe tull. De som vil feire Halloween kan gjøre det, have fun. Men la oss som ikke vil feire, la være i fred. Burde bli slik at de som feirer Halloween har pynt (gresskar o.l) utafor døra si, så det viser at de feirer Halloween. Er ikke alle som vet hva Halloween er (tenker da på f.eks gamle folk), og som ikke vet om regelen med å slå av utelyset. Jeg er hverken bitter, grinebiter eller noe av det andre som vi som ikke feirer Halloween blir kalt her i tråden. Men jeg gidder rett og slett ikke feire Halloween, enkelt og greit. Forresten, Halloween kommer også fra Mexico, der de feirer Dia de los muertos: De dødes dag. Egentlig en fin høytid til minne om de døde. Det feirer jeg heller, ved å tenne lys på graven, eller hjemme.
Gjest Venelite Skrevet 20. november 2010 #502 Skrevet 20. november 2010 Nå lå det et sterkt teppe ironi der inne... isåfall ironi på amatørnivå
Gjest Eithne Skrevet 20. november 2010 #503 Skrevet 20. november 2010 Må bare få korrigere litt. Den Amerikanske Halloween som vi kjenner til kommer fra Katolsk Allehelgensdag, men selve tradisjonen kommer fra Kelterne og de kalte det for Samhain - Skrekkens Natt. For interesserte er det faktisk ganske spennende historie bak dette.
Stefan Skrevet 22. november 2010 #504 Skrevet 22. november 2010 isåfall ironi på amatørnivå Av og til er det tydligvis vondt å forstå ironi for enkelte...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #505 Skrevet 22. november 2010 Må bare få korrigere litt. Den Amerikanske Halloween som vi kjenner til kommer fra Katolsk Allehelgensdag, men selve tradisjonen kommer fra Kelterne og de kalte det for Samhain - Skrekkens Natt. For interesserte er det faktisk ganske spennende historie bak dette. Det har blitt "korrigert" opp til flere ganger i tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå