AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #341 Skrevet 1. november 2010 Det har blitt sagt flere ganger av de som ikke mener at det er nødvendig å feire Halloween, og de som ikke syntes noe om denne tv-utgaven av Halloween kopiert fra amerikanske sit-coms at hvorfor kan ikke de som ønsker å delta vise det i stedet? Hvorfor er det ingen av dere som kaller alle andre grinebitere og som mener at alle er så fæle og teite villige til å gå med på at dere som vil feire Halloween kan alle pynte deres oppkjørsler og inngangsparti, så kan resten av oss som ikke vil være med la være og slippe å få noen på døren? Jeg mistenker at dere er klar over at om dere kun gikk til andre som pyntet og var med på dette så ville dere ikke fått noe spesielt stor feiring, nettopp fordi det er et mindretall som går rundt og tigger snop, men som krever at flertallet skal fylle posene deres. Så jeg spør igjen: Hvorfor kan ikke de som er med på å feire Halloween markere dette med gresskar o.l utenfor døren sin, så kan resten av oss slippe å tenke på utelys eller noe som hels?. Alle som ikke er med lar livet gå som det alltid har gjort og de som driver med dette får kun gå til andre driver med det og får kun glade minner og glade mennesker de besøker. Hvorfor kan det ikke heller være slik? Mener du det samme med julhøytid og julebukker også? At en ikke kan julbukk?
Gjest imli Skrevet 1. november 2010 #342 Skrevet 1. november 2010 Har snakka med maaange om akkurat det i år, og ingen av dem har opplevd noe sånt. Det eneste jeg og en del andre har opplevd er at tenåringer over Halloween-alder har kommet med snekra-sammen-på-2-minutter-kostyme og spurt om godter. Det får de ikke. End of story. Dere som har så hyppige problemer med vandalister på Halloween, kan det være at nabolaget er litt slum? *glis* Snakk om å sjå ned på folk... For dei som bur i desse områda er det eit reelt problem, dårleg gjort å bagatellisere det slik. Sire igjen at det er en tom trussel og folk som driver hærverk har missforstått dette. Historien bak er jo at unger skal ut blant alle spøkelsene som er ute og går og tigge godteri. (derfor er lyktene satt ut, for å ønske tilbake elskede som har gått bort og noen setter til og med ut fat med mat til middagen til dem også.) Gjør du et spøkelse sint kan jo du risikere dårlig kharma eller noe i den dur, og det er det som er "trick" delen. Ja, dei har misforstått. Men ungane lærer ikkje reglane! Og til det eg har utheva: Det er vel dette som er essensen med Halloween-feiringa, dette med å hedre forfedrene. Men denne delen av feiringa er jo ikkje adoptert i det heile tatt, kun tigge-delen, og det blir veldig lite sjarmerande. 1
Nyxe Skrevet 1. november 2010 #343 Skrevet 1. november 2010 Ja, dei har misforstått. Men ungane lærer ikkje reglane! Og til det eg har utheva: Det er vel dette som er essensen med Halloween-feiringa, dette med å hedre forfedrene. Men denne delen av feiringa er jo ikkje adoptert i det heile tatt, kun tigge-delen, og det blir veldig lite sjarmerande. jeg syntes det er lite sjarmerende også. Men det er absolutt ingenting gale med halloween i det hele tatt. At foreldre ikke lærer ungene hva det går ut på og slipper dem løs på gaten med en vag skisse av hva halloween er, meste basert på ting de har sett på disney channel, så kan jo det umulig gå bra..
Gjest rr Skrevet 1. november 2010 #344 Skrevet 1. november 2010 Mener du det samme med julhøytid og julebukker også? At en ikke kan julbukk? Om du går bort til naboen og krever at de feirer jul vil jeg påstå at du har gått litt vel langt ja. Julebukk er det som mange her sier; ingen som går lenger. Mange steder forventer en heller ikke noe snop når en går julebukk, men det er forskjellig fra sted til sted. Men om en går julebukk og kommer til et hus hvor det er helt klart ikke pyntet til jul og ingen interesse for julen så kan en vel da også være snill og gå videre til neste hus hvor en tydelig ser at det er pyntet og interessant. Men problemstillingen er jo helt tullet da så og si alle feirer jul og julebukk egentlig er en del av julefeiringen, mens det fortsatt ser ut til å være et fåtall som feirer Halloween og hele feiringen handler om å gå rundt på dørene til folk og tigge etter snop. Men jeg merker meg at en heller ønsker å tvinge seg på "grinebiterne" enn å feire og leke med de andre som driver på med Halloweenfeiring... 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #345 Skrevet 1. november 2010 Hvorfor kan dere ikke bare akseptere at det er mange av oss som rett og slett ikke liker de små, snørrete og frekke ungene? Ikke alle som synes disse barna er sååå søte og uskyldige. Å ikke alle som vil ha dem på døra, uansett om det er halloween eller ei. Sånn er det bare. Kan ikke tvinge folk til å like unger.
Gjest rr Skrevet 1. november 2010 #346 Skrevet 1. november 2010 Hvorfor kan dere ikke bare akseptere at det er mange av oss som rett og slett ikke liker de små, snørrete og frekke ungene? Ikke alle som synes disse barna er sååå søte og uskyldige. Å ikke alle som vil ha dem på døra, uansett om det er halloween eller ei. Sånn er det bare. Kan ikke tvinge folk til å like unger. Fordi de har det ikke moro om ikke de kan tving andre med på leken. Det er jo derfor det i denne uendelige debatten kun er de som er i mot feiringen av Halloween som mener at det er riktig at kun de som feirer dette og gir uttrykk for det ved dekorasjoner utenfor huset sitt bør få besøk, og resten av oss bør få være i fred. At ingen i det hele tatt er interessert i å gå med på en slik ordning, og i stedet argumenterer i mot viser bare at hele poenget med dette er å mase på fremmede folk som egentlig ikke vil være en del av dette om å få snop. Søte små barn blir presset frem slik at de fleste blir tvunget til å delta så ikke de fremstår som monster som sier nei. De som sier nei kan til og med risikere hærverk, men det blir selvfølgelig bagitalisert av de som feirer her. 1
SummerJoy Skrevet 1. november 2010 #347 Skrevet 1. november 2010 Mange mislikar og dette at utkledningane på Halloween må vere stygge og skumle. de må jo ikke det..? 1
Auri Skrevet 1. november 2010 #348 Skrevet 1. november 2010 Jeg stemmer for at vi bare avskaffer absolutt alle høytider.
pingeline Skrevet 1. november 2010 #349 Skrevet 1. november 2010 Synes det er veldig mange her som rett og slett overser de motargumentene de får og heller leter etter uheldige utsang som de kan bruke til å si atter engang at "er det så galt at vi ikke liker hærverk og ikke vil feire eller støtte tradisjonene med å gi godteri?" En liten oppsumering. Herværk: Gang på gang sier folk at nei, det er ikke galt! Ingen av de dere argumentere i mot har sagt at herværk er greit, men dette er et fårtall som gjør, og jeg er ganske sikker på at det stortsett er snakk om ungdommen og de større barna som bruker Halloween som undskyldning for å begå herværk i visse områder. Julen blir også brukt til dette, for ikke å snakke om russefeiringen! Tvinges til å feire: Nei, det trenger dere absolutt ikke, og det er ingenting galt med det! Og de aller, aller fleste respekterer at dere ikke feirer, så det hdde vært veldig fint hvis dere kunne respektere de som feirer også. Glem herværk, for det er faktisk et mindretall som gjør. Er det virkelig så grusomt at små barn en gang i året kommer å ringer på døren din pga noe du ikke er interessert i? Du kan åpne og si at du ikke feirer, eller la vær å åpne og bare fortsette å se på TV eller hva du enn gjorde. Det folk reagerer på er at dere roper over dere om en tradisjon som er helt ufarlig i seg selv, en tradisjon som dere ikke behøver å være med på. Hvis man ikke tåler at fremmede mennesker kommer å ringer på døren en gang i blandt av ulike grunner som du kanskje ikke er interessert i, enten det er barn som tigger godter, samler servietter, bytter blomster mot godteri, selgere, folk som spør om veien eller samler inn penger til innsamlingsauksjoner, så kan jeg forstå at man reagerer så sterkt, men da anbefaler jeg å koble ut ringeklokken også.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #350 Skrevet 1. november 2010 Jeg stemmer for at vi bare avskaffer absolutt alle høytider. Ja hvorfor ikke! Hvorfor skal vi påtvinge juleglede i et land hvor det finnes jøder for eksempel. Det er like greit og bli kvitt alt. Da er det rettferdig og ingen blir påtvunge teite ting som Halloween og Jesusbarnet. Neste gang det kommer et luciatog så kast bollene i hode på dem og si at de skal gå hjem. Vi vil ikke ha påtvungene tradisjoner i dette landet.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #351 Skrevet 1. november 2010 Vi hadde utelyset avslått og null halloweenpynt, men likevel ringte det på døra vår flere ganger. I det ene følget var det også en forelder fra USA med. Greit nok, selv om det en gang var litt irriterende at de ringte og ringte på døra (jeg var ikke påkledd etter dusj og mannen min var på badet), men alle var høflige selv om vi sa at vi ikke feiret Halloween og at vi ikke hadde noen godter. Synes i grunnen det er verre med disse VG-selgerne på søndags morgen... 1
Auri Skrevet 1. november 2010 #352 Skrevet 1. november 2010 (endret) Ja hvorfor ikke! Hvorfor skal vi påtvinge juleglede i et land hvor det finnes jøder for eksempel. Det er like greit og bli kvitt alt. Da er det rettferdig og ingen blir påtvunge teite ting som Halloween og Jesusbarnet. Neste gang det kommer et luciatog så kast bollene i hode på dem og si at de skal gå hjem. Vi vil ikke ha påtvungene tradisjoner i dette landet. Nemlig! De stakkars muslimene har det sikkert også ganske fælt i desember. Avskaff jula med det samme! Og påska i samme slengen. Men jeg kommer til å savne Freia sine lilla påskeegg som bare rakkern, da Og ellers tror jeg pingeline nettopp kom med den mest intelligente posten i denne tråden til nå. Endret 1. november 2010 av Ashelia 1
Antlers Skrevet 1. november 2010 #353 Skrevet 1. november 2010 Sånn kan det gå, i verste fall: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10042267
Gjest Helene_Mari Skrevet 1. november 2010 #354 Skrevet 1. november 2010 Sånn kan det gå, i verste fall: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10042267 Får håpe resten av ungdommen i strøket blir skremt fra å kaste egg fra nå av
Beauté Skrevet 2. november 2010 #355 Skrevet 2. november 2010 (endret) Hvorfor kan dere ikke bare akseptere at det er mange av oss som rett og slett ikke liker de små, snørrete og frekke ungene? Ikke alle som synes disse barna er sååå søte og uskyldige. Å ikke alle som vil ha dem på døra, uansett om det er halloween eller ei. Sånn er det bare. Kan ikke tvinge folk til å like unger. A part of life. Get over it og godta det. Så lenge de ikke gjør noe som ødelegger feiringen og er frekke eller noe sånt. Endret 2. november 2010 av Beauté
Gjest Flaskepost Skrevet 2. november 2010 #356 Skrevet 2. november 2010 Det vil vel alltid være noen som gjør hærverk under alle feiringer enten det er i Vågsbygd eller på Toten. Men å gjøre det til et samfunnsproblem er å ta litt hardt i.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #357 Skrevet 2. november 2010 Helt off topic: Har KK glemt å stille klokka, eller er det bare hos meg innleggene blir stemplet i fremtiden? Halloween... Jeg liker den ikke, men den er ikke noe stort problem her. Vi hadde ett besøk på døren søndag ettermiddag. For oss er det bare en ekstra anledning til å bli minnet på at vi ikke kan spise alt alle andre spiser. Poden var med noen venner og gikk. Folk var rause, men av alt de ble tilbudt, hadde poden fem ting når sjokolade og ting uten innholdsmerking var sortert bort.
Brunhilde Skrevet 2. november 2010 #358 Skrevet 2. november 2010 De som deler ut godteri kan ikke ta hensyn til alle slags allergier. Det er noe du som forelder må ta høyde for ved å ha et lite lager av "lovlige" godsaker å supplere med.
Mixelite Skrevet 2. november 2010 #359 Skrevet 2. november 2010 De som deler ut godteri kan ikke ta hensyn til alle slags allergier. Det er noe du som forelder må ta høyde for ved å ha et lite lager av "lovlige" godsaker å supplere med. Det gjør jeg da også. Det var bare et hjertesukk, ikke et krav om at alle og enhver skal ha et lager av ting og tang for å tilfredsstille alle allergier(selv om jeg synes det ikke burde være så veldig vanskelig å ha allergenfrie alternativer hvis man nå likevel feirer halloween og er klar for besøk på døra). Jeg skjønner godt at det er kjipt å ha 3 små fox, en kjærlighet og en skumdings når de andre har "fulle bøtter". Da hjelper det ikke at mor supplerer ved hjemkomst. Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det, sånn i tilfelle noen der ute har lyst til å tenke på dem som har allergier og intoleranser også. Mange er faktisk veldig flinke til det til vanlig -Selv om min har erklært at han ikke skal gå Halloween flere ganger(noe jeg synes er helt greit, fordi jeg ikke har sansen for skikken uansett)så for den saks skyld kunne jeg bare holdt munn, men andre kan kanskje ha nytte av at det blir nevnt. Det å spise gluten- og melkefritt går strålende i hverdagen. Det er verre med alle slags sosiale settinger hvor man samles rundt noe å spise. Arrangementer på skolen med kakebord med all slags lekkerier blir ikke en glede, men en nedtur f.eks. Å ha med seg niste, være seg på slike arrangementer, halloween, julebukk eller hva som helst, blir liksom ikke helt det samme som å kunne ta del i fellesskapet. Bare til ettertanke.
Kamikatze Skrevet 2. november 2010 #360 Skrevet 2. november 2010 AP: Prankster shot dead after egging MercedesMen kunne egentlig ungdommen og foreldrene hans håpet på et bedre utfall av feiringen av de dødes dag? De har jo enda større grunn til å feire nå. Det enkelte av oss prøver å formidle til hollywoodsprengte småbarnsforeldre er: Vi har ikke tradisjon for amerikansk type hallooweenfeiring her til lands, og mange har ennå ikke hatt forkledde småmonstre på døra. Hva gjør dere den dagen noen kverker en av disse små søte skremmerne deres i selvforsvar, fordi maskene var for naturtro? Mange av de høyttidene vi feirer her til lands gir oss ulemper som stengte butikker, bilkø og annen begrensning av livsutfoldelse. Men vi (de fleste av oss) godtar dem, fordi de er dypt forankret i menneskers tro og gudsdyrkelse. Så dypt at vi for eksempel har et begrep som hellidagsfreden, og om søndagen kirketiden. Vi tar hensyn til andre menneskers religiøse praksis. Å kle seg ut som demoner og tigge snop hos folk som ikke ønsker snoptiggende demoner er så langt fra en religiøs feiring som en kan komme. I tilfelle noen synes det er rart at andre ikke synes verden burde snurre rundt deres pjinschesser og snåttevalper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå