Gå til innhold

Forbanna halloweenunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

:sjokkert: egg, toalettpapir og ketchup?! Hva sier foreldrene deres?!

Jeg har for første gang hatt besøk av halloween-kids ikveld. En gjeng gutter med luer, skjerf og poser surret rundt ansiktene, haha. Jeg spurte dem hvilke knep de hadde på lur - ingenting, sa de. Ordentlig høflige og veloppdragne. Takket veldig for neven chilinøtter de fikk med seg og ønsket meg en goood kveld videre... :P

Men i utgangspunktet er jeg motstander av skikken, altså. Var bare interessant å få dem på døren for første gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Importert drittskikk som har erstattet julebukk hvor en gikk rundt og sang. Er ikke mer enn 4-5 år siden skikken begynte å dø, nettopp fordi handelstanden har pushet dette amerikanske kjøpemaratonsdrittet på oss i stedet. Er jo ikke penger å tjene på at folk gir bort mandariner og synger julesanger med samme nisselua år etter år...

Lager noen bråk hos oss blir rett og slett hentet inn, knyttet fast, og overlevert politiet. En vil være overrasket over hvor fort politiet kommer når en sier en har knyttet fast en gjeng med pøbler og slengt dem utenfor som de kan komme og hente når de føler for det.

• Liker 1
Skrevet

I fjor stod jeg og broren min klar med egg og vanngevær, på verandaen i andre etasje hos mormor. Det var en god del pøbler i det nabolaget. Mormor hadde ganske enkelt ikke lyst til å gi dem godteri, fordi hun syntes ikke det var en koselig tradisjon. Så hun opplevde hvert år å få huset griset ned av dritunger.

Vel, ikke i fjor. Da var det mange klissvåte tosker fulle av egg i nabolaget :ler:

Genialt! :ler:

Skrevet

Synes som barn at halloween var kjempestas. Gøy å kle seg ut og få lov til å gå rundt i mørket, det fikk vi jo aldri lov til å gjøre ellers! Det som ikke var gøy, var alle de sinte folkene vi møtte på... Ble gjerne skjelt ut 10-15 ganger hvert år. Men det beste var hun gamle amerikanske damen nedi veien som syntes det var sååå gøy. Hun hadde alltid mandariner og druer til oss. Det var de beste mandarinene i verden, og ble spist opp før sjokoladen.

Det vanlige "knepet" vårt var å snu dørmatta opp-ned.

Er julebukk noe bedre da? Ungene tigger jo godteri da også, og er utkledd...

Skjønner ikke problemet med å sette opp et lite skilt ved porten eller døra hvor det står "Beklager, her i huset feirer vi ikke Halloween, men lykke til videre".

Som barn?! Dette er jo en importert innkjøpt og pushet skikk som ikke er mer enn få år gammel. Går en fem år tilbake i tid var det bare en gjeng spesielt interesserte tullinger som ikke forstod at virkeligheten ikke er som på amerikanske serier som holdt på med dette.

Skrevet

Skjønner ikke problemet med å sette opp et lite skilt ved porten eller døra hvor det står "Beklager, her i huset feirer vi ikke Halloween, men lykke til videre".

Hadde barn holdt seg til å snu dørmatten oppned, eller lignende ting, skulle jeg ikke brydd meg...

Julebukk er mye bedre, siden det ikke er snakk om noen konsekvens om man ikke har/vil gi godteri. I tillegg ser barna søte, ikke skumle ut, og de gjør faktisk noe for å fortjene godteri - de synger. Det er vel heller de som ønsker å feire Halloween som bør markere dette ved å pynte litt eller sette et gresskar utenfor døra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som barn?! Dette er jo en importert innkjøpt og pushet skikk som ikke er mer enn få år gammel. Går en fem år tilbake i tid var det bare en gjeng spesielt interesserte tullinger som ikke forstod at virkeligheten ikke er som på amerikanske serier som holdt på med dette.

Jeg er 22, og gikk Halloween når jeg gikk på barneskolen... Så da var vel vi en gjeng med tullinger, da.

Endret av Ashelia
Skrevet

Husk at det faktisk finnes folk i begynnelsen av 20-åra her inne, da! *fornærmet*

Skrevet (endret)

Det er snart 20 år siden jeg kjente noen som feiret her hjemme, men de hadde da bodd noen år i Usa. Og det blir til hva man gjør det til. Hvis foreldre må kjøpe kostyme er det deres valg. Det går fint å lage noe av gammelt og brukt og med litt fantasi og mors eller fars sminke.

Det gjør ikke meg noe at andre har gleder jeg ikke deltar i på samme måte.

Jeg forstår at det er gøy å kle seg ut.

Endret av Alvina
Gjest Thefainter
Skrevet

Synes som barn at halloween var kjempestas. Gøy å kle seg ut og få lov til å gå rundt i mørket, det fikk vi jo aldri lov til å gjøre ellers! Det som ikke var gøy, var alle de sinte folkene vi møtte på... Ble gjerne skjelt ut 10-15 ganger hvert år. Men det beste var hun gamle amerikanske damen nedi veien som syntes det var sååå gøy. Hun hadde alltid mandariner og druer til oss. Det var de beste mandarinene i verden, og ble spist opp før sjokoladen.

De må gjerne gå rundt i mørket ikledd kostymer, men å kaste egg, ketsjup og toalettpapir på husene og i hagene til folk fordi de ikke har noe godteri å gi bort er ikke hyggelig. Man fortjener faktisk kjeft hvis man holder på sånn...

Ja, men som sagt det gjør ikke barna i da. Det er ikke gøy å måtte vaske hele huset sitt frodi noen drittunger har klint egg og ketsjup på husveggene...

Nei, men det er det heller ikke så mange som driver med. Det er en døende tradisjon.

Ute lyset av betyr "vi vil ikke ha noe på døra".

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barna skal gå rundt å tigge om godteri. All annen tigging blir jo sett på som ille...

Skrevet

Jeg har ofte hatt barn på døra mi som bare synger og går videre. Da har vi stått i døråpningen og hørt smilende på dem til de har gått videre til naboen. Har aldri følt at de tigger godteri. Har selvfølgelig gitt dem det ofte, men har aldri følt at de tigger. Ville ikke vært foruten.

Halloween derimot! Folk kjøper inn godteri FOR at ungene kommer og spør etter det på runden sin 31. oktober. Ungene vet ikke hva Halloween er engang. Innført av leketøysbutikker og godteprodusenter, helt klart.

Skrevet

Her har vi akkurat hatt noen utkledde unger på døra. De fikk beskjed om å komme igjen i morgen. Det er tross alt da det er Halloween. Jeg liker ikke denne impoterte tradisjonen, men har noe motvillig akseptert at den har kommet for å bli. Ungene her i huset var med på feiringen et par år, men gikk heldigvis lei. Vi har kjøpt inn noe godis slik at vi har noe å dele ut, men som nevnt er ikke det aktuelt før i morgen.

• Liker 1
Skrevet

synes nok at skolen må ta endel av skylden i hallloween styret

Jeg jobber i en butikk og i denne uka har vi hatt mange foreldre som regelrett må kjøpe helloween-utstyr pga av at skolen skal ha helloween fest,da må alle kle seg ut og ta med seg mat og drikke og helst skulle de lage litt skummel mat.Hun ene brukte over 1200 kr på klær og utstyr til seg selv og barna.Som hun sa hun viste om mye mer fornuftig hun ville ha brukt pengene på,men som sagt det ble et "frivillig" tvang...

Gjest Raindrops
Skrevet

Julebukk blir jo noe annet, da synger de jo! Jeg elsker julebukk, det er så koselig<3

• Liker 1
Skrevet

Hos meg får de heller ikke snop. Dette er en amerikansk tradisjon som selvfølgelig Norge måtte ta etter. Sitter klar med joggesko hvis det blir klin på døra, for da er jeg som en rakett ut døra. Julebukk er noe annet, laaang tradisjon i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting i mot "skumle" unger som ringer på og tigger snop, og snur dørmatta. Men hadde de rasert utenfor huset om vi ikke var hjemme el.l., så hadde jeg jammen blitt sur jeg også!

Skrevet

synes nok at skolen må ta endel av skylden i hallloween styret

Jeg jobber i en butikk og i denne uka har vi hatt mange foreldre som regelrett må kjøpe helloween-utstyr pga av at skolen skal ha helloween fest,da må alle kle seg ut og ta med seg mat og drikke og helst skulle de lage litt skummel mat.Hun ene brukte over 1200 kr på klær og utstyr til seg selv og barna.Som hun sa hun viste om mye mer fornuftig hun ville ha brukt pengene på,men som sagt det ble et "frivillig" tvang...

Dette er jo sykt! Skolen vår holder seg heeelt unna Halloween og det trodde jeg bare skulle mangle. Foreldrene har jo selvfølgelig satt i gang egen fest i morgen der de oppfordrer alle til å kle opp seg og ungene og handle inn godterier osv. Vi melder oss ut av hele dagen siden vi (heldigvis) skal bort i bursdag i hele morgen.

Skjønner jo at barna synes det er gøy å kle seg ut og at det er gøy når foreldrene engasjerer seg, men er litt uenig i agendaen bak det hele. Ikke fra foreldre og skole, men fra de som innførte denne utenlandske tradisjonen.

Skrevet

Vi er med på Halloween. I kveld har vi vært i skogen og feiret sammen med barnehagen til minsemann. I morgen skal guttene ut og gå. Vi går sammen med de minste og har en alvorsprat med de eldste før de går ut. Hvis jeg noensinne får høre at en av mine har gjort hærverk skal de ut med bøtte og klut og ordne opp etter seg. Det er en oppførsel jeg ikke aksepterer.

Når det gjelder kostymer har alle tre hjemmelaget kostyme i år. De ønsket seg alvekapper, så det har jeg mekket av fleecepledd. Så finner jeg noe av min sminke i morgen.

Skrevet

Vi er med på Halloween. I kveld har vi vært i skogen og feiret sammen med barnehagen til minsemann. I morgen skal guttene ut og gå. Vi går sammen med de minste og har en alvorsprat med de eldste før de går ut. Hvis jeg noensinne får høre at en av mine har gjort hærverk skal de ut med bøtte og klut og ordne opp etter seg. Det er en oppførsel jeg ikke aksepterer.

Når det gjelder kostymer har alle tre hjemmelaget kostyme i år. De ønsket seg alvekapper, så det har jeg mekket av fleecepledd. Så finner jeg noe av min sminke i morgen.

Samme her. Ungene har lært seg at de oppfører seg Halloween, og resten av året ;) De går også julebukk.

De som klager over Halloween, feirer dere andre typisk importerte dager? Valentines, Lucia, fars- og morsdag? Alt er jo et produkt av verden som blir mindre og mindre...

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg HATER den der tåpelige importerte drittskikken der folk ikke gidder lære seg reglene engang, før de begynner å sende avkommet på dørene til folk! :kjefte::kjefte::kjefte:

Hva er det med mennesker som innbilder seg at andre liker å få deres utkledde små jævelfrø på døra?? De er jo sååååå søøøøøøte.. NEI DET ER DE IKKE DE SMÅ INFERNALSKE DRITTUNGNENE.

Og det er FAEN MEG I MORGEN ATPÅTIL!

:kjefte::kjefte::kjefte:

Åh. Det var bare så godt å få det ut. :trist:

Signerer! :kjefte:

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg syntes det er kjempekoselig om det kommer noen her på trick or treat I fjor kom det ingen men kjøper inn litt godis i år i tilfelle. Har selv ett barn i den rette alderen og han syntes det er stor stas å kle seg ut og gå rundt med venner.

Jeg syntes det er trist med disse "grinebiterne" som er så imot denne feiringen, og som påstår at det er en amerikansk tradisjon. De feirer Halloween i USA, men den stammer ikke derfra, kommer fra Irland. Det at dere er imot pga. handelsstanden er også litt teit, syntes JEG da, det trenger faktisk ikke koste all verden... Høsten er lang og mørk, hvorfor er det da så ille å feire litt? Pynte med gresskar og tenne noen lykter, BARE koselig :)

Tradisjonen med julebukk og juletre og hele den pakka har jo også kommet til Norge på et tidspunkt, fra Tyskland tror jeg, men det er vel sikkert noen sure hespetre her inne som er imot den tradisjonen også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...