Gjest Lille-pus Skrevet 31. oktober 2010 #101 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg er ikke så veldig begeistret for den praksis Halloween har fått her i Norge Enkelte steder har det faktisk mest preg av utpressing (har vært borti halvstore pøbler som ikke tok til takke med hva som helst men ville/skulle/krevde å få drikkevarer. Dette er nærmere 20 år siden, - og de fikk med seg en 1/4 flaske av noe som en kar borti veien hadde brygget selv Året etter kom de ikke....) Nå bor jeg et annet sted og har forberdet meg med et lite "lass" godteri som skadeforebyggende tiltak, - siden jeg har bilen stående i carporten og ikke kan låse den inn i en garasje.
Gjest Airi Chikako Skrevet 31. oktober 2010 #102 Skrevet 31. oktober 2010 Så da velger en i stedet å kopiere noe en har sett på tv og å pøse penger over handelstanden i ren veledighet? Poenget mitt er at det som blir snakke om her av Halloween og Høsttakkefest er kopier fra en komersiell amerikansk skikk som ofte får stor plass i amerikanske tv-serier siden det er en stor greie der borte. Vi har jo også de samme tradisjoenen fra kirken, og i Norge er det i kirken det har vært og ikke noe overdådig komersiell tull. Faktisk er det sikkert under 3% av befolkningen som feiret dette før den komersielle høytiden ble innført. Det som går igjen her er at det er så greit å kopiere dette uten tanke på hvorfor egentlig annet enn at det er gøy! Det er så dumt at en kan begynne å lure på om vi kommer til å begynne å åpne julegaver den 25.desember i stedet for, fordi det gjør de på tv! Folk har jo alt begynt å spise kalkun til jul, og flere blir det hvert år. Norske tradisjoner kastes velvillig på historiens søppelhaug mens vi i rekordfart prøver å kopiere hva våre idoler fra tv-skjermen driver med. Vi har til og med fått et idiotparti som rommer alle de som mener at USA er så fantastisk at vi må rasere velferdsstaten og innføre det her og. Folk går rundt med sørstatsflagg og cowboyhatt på contrytreff og fryder seg over å kunne identifisere seg med rasistiske innavla bønder fra sørstatene samtidig som de roper på Siv! Siv! Siv! Vi skal ikke ha noe Halloween, det er ikke norsk. Bare det at en kaller det Halloween burde vel være noe som får en til å forstå det? At noen sier at de vil ha thanksgiving også får det bare til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Skal vi alle bare bli hjernedøde forbrukere og handelstandens nyttige idioter der vi med glede raserer det norske for at vi kan ligne litt mer på de på tv, og vi kan kaste litt mer penger ut vinduet? Nei, jeg ville vel bare påpeke at du ikke har stålkontroll på hva du prater om. Feirer ikke halloween selv, men unger blir da dytta overende av aktører som vil tjene penger på dem omtrent fra de er unnfanget, så det er ikke Halloween i seg selv som er ille, men måten alt blir gjort til en måte å tjene penger på.
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #103 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har to små på 4 og 6 som gleder seg enormt til å feire Halloween sammen med familie og venner i kveld. Ha på seg fine (hjemmesydde) kostymer og gå rundt i mørket. De syns nesten det er mer stas enn julaften, er helt i ekstase. -Alle helgens aften er ikke akkurat noe nytt her i Norge heller, selv om feiringsformen er adoptert. Så din løsning er at siden vi har en sovende feiring av allehelgensdag som hovedsaklig en gudstjeneste som ingen går på så kan vi bare ukritisk innføre den amerikanske utgaven? Hva med å kopiere deres form for fering av nasjonaldagen, hva skal vi med dette 17.mai toget og slik forferdelig norsk tull? Vi kan vel heller grille i hagen og skyte opp fyrverkeri "by the lake" slik som en ekte amerikaner. Det er jo ikke noe endring, vi har fortsatt en nasjonaldag, er bare feiringsformen vi endrer på. Og hvorfor feire olsok, eller jonsok? Vi kan da feire Martin Luther King day her og. Er jo bare et menneske vi feirer så hvorfor ikke fokusere på de svarte i USAs kamp den dagen?
Auri Skrevet 31. oktober 2010 #104 Skrevet 31. oktober 2010 Det er så dumt at en kan begynne å lure på om vi kommer til å begynne å åpne julegaver den 25.desember i stedet for, fordi det gjør de på tv! Folk har jo alt begynt å spise kalkun til jul, og flere blir det hvert år. Norske tradisjoner kastes velvillig på historiens søppelhaug mens vi i rekordfart prøver å kopiere hva våre idoler fra tv-skjermen driver med. Å nei, jeg må ringe mamma med en gang og fortelle at juleplanene for i år må avlyses... Tenk, våre britiske juletradisjoner er egentlig amerikanske!!! Oh noes!!! Stakkars mormor, som trodde hun var engelsk, også er hun egentlig bare hjernevasket av amerikanske TV-serier...
Brunhilde Skrevet 31. oktober 2010 #105 Skrevet 31. oktober 2010 Så din løsning er at siden vi har en sovende feiring av allehelgensdag som hovedsaklig en gudstjeneste som ingen går på så kan vi bare ukritisk innføre den amerikanske utgaven? Hva med å kopiere deres form for fering av nasjonaldagen, hva skal vi med dette 17.mai toget og slik forferdelig norsk tull? Vi kan vel heller grille i hagen og skyte opp fyrverkeri "by the lake" slik som en ekte amerikaner. Det er jo ikke noe endring, vi har fortsatt en nasjonaldag, er bare feiringsformen vi endrer på. Og hvorfor feire olsok, eller jonsok? Vi kan da feire Martin Luther King day her og. Er jo bare et menneske vi feirer så hvorfor ikke fokusere på de svarte i USAs kamp den dagen? Det er da, såvidt meg bekjent, ganske mange som griller på 17. mai. Må de slutte med det bare fordi du syns det er amerikansk? Og jeg har da sett fyrverkeri på 17. mai mer enn en gang. Syns du det skal forbys fordi det, etter din mening, er for amerikansk? Jeg bare spør, jeg.
Caramba Skrevet 31. oktober 2010 #106 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg er enig i at både Valentine og Halloween er innført fra engelsktalende land, men so what? Jeg har aldri opplevd truende adferd eller hærverk, men hadde dette skjedd hadde jeg nok ikke blitt særlig glad. Ellers har vi aldri hatt noen barn på døra på Halloween, så naboungene må gjerne komme.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #107 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg må innrømme at dette er ikke verdens beste tradisjon, men ungene syns jo dette er kjempe gøy, og ikke alle heller eggedosis over huset. Jeg har tenkt å kjøpe litt godt, dere burde tenke på det at slik du behandler "krapylene" som dere sier, vil de behandler dere. Så om en blir irritert når den tiende gruppen med unger den kvelden kommer på døra og krever snop så skal ungene har all rett til å rasere eiendomen? Endelig en voksen som står frem og sier at de vet hva ungene sine driver med i alle fall...
Gjest BabyBlue Skrevet 31. oktober 2010 #108 Skrevet 31. oktober 2010 Det er OK med halloween så lenge de får reglene klart for seg: 1. Hvis huset er mørklagt med gardiner trukket for - ikke ding på. 2. Hvis folk ikke har godteri - ikke bombader huset med egg. 3. Hvis ungene hiver egg på vinduene mine så hiver jeg tilbake og stjeler godteriet deres i samme slengen. Ingen kjære mor her. 4. Sørg for at ungene ikke går inn i huset til folk og går i flokk med andre barn. Dette er drømmedagen til mange pedofile, så lær barna å være skeptiske. Det er mange folk, og spesielt eldre, som ikke er interessert i halloween og heller ikke har godteri liggende. Det må ungene respektere.
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #109 Skrevet 31. oktober 2010 Å nei, jeg må ringe mamma med en gang og fortelle at juleplanene for i år må avlyses... Tenk, våre britiske juletradisjoner er egentlig amerikanske!!! Oh noes!!! Stakkars mormor, som trodde hun var engelsk, også er hun egentlig bare hjernevasket av amerikanske TV-serier... Om dere er briter har det vel ingenting med saken å gjøre siden jeg snakket om nordmenn som tar etter amerikanske tradisjoner. At britene og amerikanerne gjør mye likt er jo ikke det minste rart ei heller ikke det minste unaturlig...
Jade Skrevet 31. oktober 2010 #110 Skrevet 31. oktober 2010 Som jeg ser det, så er det ikke Halloween som er problemet. Men at noen få gjør hærverk. Det er ikke det faktum at Halloween er adoptert fra andre land, som gjør at noen barn velger å ripe opp biler og kaste egg på dører. Handelsstanden tjener nok penger på dette, men de tjener nok 100 ganger så mye på julen. Og det var vel ikke Norge som fant opp julen heller. Skal vi forkaste alle tradisjoner som ikke er født i Norge, så sitter vi vel bare igjen med 17. mai. Eller, hermet vi etter andre der også? Ja, for andre har vel hatt nasjonaldager før oss?? Og TENK så mye handelsstanden tjener på dårlige fløyter, flagg og rask? Og drit i at folk koser seg på Halloween, og koser seg med sin elskede på Valentines day! Så lenge noen andre fant det opp, og så lenge noen butikker tjener penger på det, så SKAL det boikottes og hates! Og alle som liker å kose seg med slike ting er heeeeeelt på trynet!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2010 #111 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg hater mødre som syter. Vi har kjempegøy med Halloween. Min datter er født den dagen, så vi feirer det med stas. Give us a break...Ikke sutre og grine. Ok, siden din datter har bursdag den dagen, bør vi alle sammen feire, selvsagt. Om dere vil feire halloween, og om du vil utstyre ungene dine med halloweenkostyme, blir ditt valg. Men å sende dem rundt på dørene til folk som ikke ønsker å feire, det er ikke en rettighet du har. Iallefall ikke om de griser til hos andre. Skjer dette hos meg, tar jeg ikke fem flate øre for å holde dem etter ørene til de har vasket etter seg. Mødre som velger å ha denne skikken bør også følge opp på den måten at de lærer ungene sine hvordan det skal foregå. Hva som er tegnene for at noen ikke ønsker å delta, og hvordan ungene skal oppføre seg da. Å bare kle ut ungene og sende dem ut uten å forklare dem hvordan dette fungerer, er det bare dumme, uansvarlige mødre som kan gjøre. Og lar man ungene tro at det er greit å grise til hos andre, så er man faktisk ikke skikket til å være forelder. Selv ikke om det bare gjelder denne ene dagen. For det er faktisk ikke en tradisjonell skikk her i landet, og den er på ingen måte godtatt gjengs over her i landet. Dette får man respektere, og godta de som signaliserer at de ikke vil være med på leken. 3
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #112 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg er enig i at både Valentine og Halloween er innført fra engelsktalende land, men so what? Jeg har aldri opplevd truende adferd eller hærverk, men hadde dette skjedd hadde jeg nok ikke blitt særlig glad. Ellers har vi aldri hatt noen barn på døra på Halloween, så naboungene må gjerne komme. Er nok av menn i nyere tid som har opplevd truende atferd fordi gaven ikke er klar på valentines. Dette fordi slik oppførsel har den godeste fruen lært seg er OK fra tv... Det er dessuten naivt å tro at ikke hærverk og sodoma og gemora biten av Halloween ikke har kommet med på lasset her til lands og. Jo mer utbredt greia blir, jo mer hærverk blir det. Jeg er sikker på det at det finnes flere foreldre som den forrige oppi tråden her som med glede sier at barna må gjøre noe knep. Begynner vel med å snu matta og slik, også vokser det litt år for år. Flotte greier! 1
Gjest BabyBlue Skrevet 31. oktober 2010 #113 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg hater mødre som syter. Vi har kjempegøy med Halloween. Min datter er født den dagen, så vi feirer det med stas. Give us a break...Ikke sutre og grine. Eh... Jeg har bursdag på nyttårssaften, men innbiller meg ikke at folk skyter opp raketter kun for å feire dagen min
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #114 Skrevet 31. oktober 2010 Som jeg ser det, så er det ikke Halloween som er problemet. Men at noen få gjør hærverk. Det er ikke det faktum at Halloween er adoptert fra andre land, som gjør at noen barn velger å ripe opp biler og kaste egg på dører. Handelsstanden tjener nok penger på dette, men de tjener nok 100 ganger så mye på julen. Og det var vel ikke Norge som fant opp julen heller. Skal vi forkaste alle tradisjoner som ikke er født i Norge, så sitter vi vel bare igjen med 17. mai. Eller, hermet vi etter andre der også? Ja, for andre har vel hatt nasjonaldager før oss?? Og TENK så mye handelsstanden tjener på dårlige fløyter, flagg og rask? Og drit i at folk koser seg på Halloween, og koser seg med sin elskede på Valentines day! Så lenge noen andre fant det opp, og så lenge noen butikker tjener penger på det, så SKAL det boikottes og hates! Og alle som liker å kose seg med slike ting er heeeeeelt på trynet! Problemet er at en sender sine egne unger rundt på dørene til andre og sier at det er greit at de kan kreve snop. Samtidig så sier en at alt denne skikken har fra TV kan vi kopiere, og en er ganske naiv om en tror at ikke ungene har fått med seg egging, toalettpapir og annet fra tv. Hva du gjør hjemme, i ditt eget hus er helt opp til deg. Det i det øyeblikk du prakker dritten din på alle andre dere blir et problem. Hvordan ville du likt det om Jehovas vitne var innom deg et titalls ganger i løpet av en dag i året? 1
Gjest Airi Chikako Skrevet 31. oktober 2010 #115 Skrevet 31. oktober 2010 Problemet er at en sender sine egne unger rundt på dørene til andre og sier at det er greit at de kan kreve snop. Samtidig så sier en at alt denne skikken har fra TV kan vi kopiere, og en er ganske naiv om en tror at ikke ungene har fått med seg egging, toalettpapir og annet fra tv. Hva du gjør hjemme, i ditt eget hus er helt opp til deg. Det i det øyeblikk du prakker dritten din på alle andre dere blir et problem. Hvordan ville du likt det om Jehovas vitne var innom deg et titalls ganger i løpet av en dag i året? Har hatt jehovas vitne innom flere ganger, jeg. Er ikke verre enn å si at jeg ikke er interessert, jeg sa at jeg var katolikk, så de trengte ikke å bruke mer tid hos meg. Og det godtok de. Men jeg er enig i at foreldrene har ansvar for å si til ungene at de IKKE kan drive med hærverk.
Jade Skrevet 31. oktober 2010 #116 Skrevet 31. oktober 2010 Problemet er at en sender sine egne unger rundt på dørene til andre og sier at det er greit at de kan kreve snop. Samtidig så sier en at alt denne skikken har fra TV kan vi kopiere, og en er ganske naiv om en tror at ikke ungene har fått med seg egging, toalettpapir og annet fra tv. Hva du gjør hjemme, i ditt eget hus er helt opp til deg. Det i det øyeblikk du prakker dritten din på alle andre dere blir et problem. Hvordan ville du likt det om Jehovas vitne var innom deg et titalls ganger i løpet av en dag i året? Jeg har sett på TV at mange drikker seg full og slår ungene sine og trakker på gavene på julaften. Skal vi avlyse julaften da? Om foreldrene lærer ungene at det er greitt å kreve snop av andre, så ligger problemet hos foreldrene, ikke hos halloween. Bare sånn for ordens skyld, så har jeg ikke sendt mine barn ut på snopetigging på Halloween, men jeg blir ikke sur hvis noen unger kommer her og ringer på for å tigge snop. Hærverk godtar jeg selvsagt ikke (og har aldri opplevd det heller. Synd at så mange her i tråden har opplevd det), men der skylder jeg på oppdragelsen. Det blir feil å legge ansvaret på TV og Halloween. Jehovas vitne må gjerne ringe på her de, så lenge de ikke gjør hærverk, og godtar at jeg sier at jeg ikke er interessert. Snop skal de få også.
Stefan Skrevet 31. oktober 2010 #117 Skrevet 31. oktober 2010 Her er det en del mer eller mindre voksne mennesker som bør gå i seg selv. Denne tråden er blitt rett og slett et flaut oppgulp. Selvom min generasjon ikke fløy rundt på denne måten på Halloween, gjør jeg da for pokker ikke mitt beste for å ødelegge for den nye generasjonen, som synes dette er en herlig tradisjon, som skaper mye moro og spenning. Hva er vitsen med å ødelegge dette for små barn selvom man ikke synes noe særlig om dette selv? Slik jeg forstår det er hovedproblemet at denne tradisjonen har blitt adoptert fra det store stygge USA, som alle sosialister her i Norge elsker å hate. Det er faktisk en irsk tradisjon, men jeg skjønner ikke hysteriet. Dersom ungene synes det er herlig å kle seg ut og tigge godteri, så hvorfor lage det ukoselig for dem? Typisk grinete nisseland, dette her. Jeg har hatt unger på døra mi i godt over 10 år nå, og har aldri hatt noe problemer med hærverk og bøllestreker. Men det har kanskje med at jeg har vært koselig mot dem uansett om jeg har hatt godter eller ikke. Så om man gjentatte ganger opplever bøll, så bør man kanskje tenke over hvordan man fremstiller seg selv også. Jeg har ikke noe til overs for bøll og hærverk, når det er sagt. I år har jeg handlet inn godt med godter, og pynt, og vil gjøre mitt for å skape masse smil og koselige opplevelser for de små. 2
Lykkelitenen Skrevet 31. oktober 2010 #118 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg er en av de som ikke så begeitret for halloween. At folk velger å finne et lyspunkt i høsmørket og feire dette med private fester og arrangementer for barn er helt greit, men når man går ut og forventer at menneskene rundt seg skal være like begeistret som en selv og ha snop i massevis, da er det ikke like greit lenger. Som mange har nevnt, hærverk er ett av problemene som da kommer frem. At noen unger (jeg vil tro dette er de eldste?) da har sett på tv at man har "rett" til å bombandere husene med ene og det andre, samt gjøre hærverk til den store gullmedaljen, vil jo bare gjøre naboene enda mindre begeistret. Men jeg seg at så lenge det er barn i dette landet vil nok halloweenfeiringen bare vokse og vokse, uansett hvor lite begeistret noen er for det. Da syns jeg det er bedre at foreldre stiller krav til barna, lærer dem "spillereglene" og gjør det helt klart at ikke alle feirer dette og har snop til dem, da takker man for seg, ønsker en fin dag videre og går fint videre. Om barna får dette printet inn fra de er små og foreldrene passer på, så vil forhåpentligvis pøblene bli færre. På samme måte syns jeg at de som ikke feirer halloween også bør være høflige og si i fra at "beklager, her feirer vi ikke halloween", på en ok måte, uten å hisse seg opp og gå av skaftet. Gjør derimot ungene pøbelstreker bør det så klart medføre en straff, noe foeldre bør gå med på (hørt om flere som unskylder pøbelstreker med at ungene bare koser seg og det er jo bare en dag i året... yeah right!). Vaske opp etter seg er selvsagt, erstatte ting om blir ødelagt samme. Og er det alvorlig nok skjønner jeg virkelig de som tilkaller politiet. Konklusjon, feiringen er kommet for å bli, enten vi liker det eller ikke, så hvorfor ikke prøve å gjøre det beste ut av det? Respektere at noen kommer til å feire og at noen ikke er interessert i det, så vi får ta hensyn begge veier. 1
Antlers Skrevet 31. oktober 2010 #119 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har hatt unger på døra mi i godt over 10 år nå, og har aldri hatt noe problemer med hærverk og bøllestreker. Men det har kanskje med at jeg har vært koselig mot dem uansett om jeg har hatt godter eller ikke. Så om man gjentatte ganger opplever bøll, så bør man kanskje tenke over hvordan man fremstiller seg selv også. Jeg har ikke noe til overs for bøll og hærverk, når det er sagt. Ja, det har du rett i. Det var dumt av meg og de andre jeg nevnte å være bortreist på selveste Halloween. Burde jo selvsagt vært hjemme, slik at vi kunne åpne døren, gi bort godteri og dermed unngå hærværk. Eh, nei.... Det største problemet her er vel tenåringene og ikke femåringene. De er som regel de som synes det er mer gøy med rampestreker enn godteri de uansett lett kan skaffe selv. Nei, det er heldigvis ikke alle som oppfører seg sånn, men om ett hus i gata her blir bombardert med egg, så er det ett hus for mye.
Gjest rr Skrevet 31. oktober 2010 #120 Skrevet 31. oktober 2010 Har hatt jehovas vitne innom flere ganger, jeg. Er ikke verre enn å si at jeg ikke er interessert, jeg sa at jeg var katolikk, så de trengte ikke å bruke mer tid hos meg. Og det godtok de. Men jeg er enig i at foreldrene har ansvar for å si til ungene at de IKKE kan drive med hærverk. Foreldrene er ansvarlig for ungene sine handlinger, inkludert deres oppdragelse. Om du innfører en skikk hvor "knep" eller "trick" er 50% av det en sier når en kommer på dørene til folk, da må en vel være såpass oppegående at en forstår at det kan jo være barna faktisk har sett på tv selv, og at de skjønner at "knep" eller "trick" faktisk er noe annet enn ord. Jeg tviler også på at de fleste foreldre følger ungene sine rundt uansett alder. Det kommer jo ungdommer opp mot 14-15 års alderen rundt om. Det er ikke noe mamma og pappa med disse. Alt foreldrene der har gjort er å satt i gang tullet når de var yngre også får andre ta støyten som ikke har bedt om dette engang. Om en er med på dette tullet så får en heller sørge for å samles de som er med på det og ikke gå på dørene til andre mennekser, eller be dem om å skru av lys osv. Det er ikke meningen at folk skal sitte i tussemørket fordi noen idioter har funnet på at de skal gå på dørene til folk og tigge snop. Problemet folk ikke ser ut til å fatte er at de tvinger andre mennesker til å måtte forholde seg til deres kjøpegalskap og de lar andre mennesker gå rundt og føle på konskevensene av noe de har bestemt seg for at skal være det store. Hele grunnen til at folk blir forbanna er jo så enkel som at dette opplegget er noe selv noe de som har null interesse av dette må forholde seg til og bli brydd av. Enkelte opplever til og med hærverk, og som vi ser i tråden her, med foreldres velsignelse fordi de ikke ønsker å være med på tullet. Så om du ikke vil, så skal du! Jeg foreslår at vi kan neste år begynne å feire "intervention day". På årsdagen for invasjonen av Irak kan barna kle seg opp i uniformer og med våpen og gå på dørene til folk og skrike "Shock and Awe!" mens de truer dem med bajonetter for å få snop. De som ikke blir med, eller som ikke er hjemme får selvfølgelig postkassen sprengt med knallbomber og vinduer og annet knust og rasert. Fin måte å få med alle på greia, er du ikke med, så skal du! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå