Gjest KateW Skrevet 30. mars 2010 #241 Skrevet 30. mars 2010 Poenget mitt er at man må prøve, man må ut i verden og prøve, eller lage seg en profil og prøve, man kan ikke sitte og lage teorier. Rett og slett.
Steinar40 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #242 Skrevet 30. mars 2010 Poenget mitt er at man må prøve, man må ut i verden og prøve, eller lage seg en profil og prøve, man kan ikke sitte og lage teorier. Rett og slett. Nei, men man må være klar for det også.
AngeliqueW Skrevet 30. mars 2010 #243 Skrevet 30. mars 2010 Ja, men problemet er at folk juger uansett - både på Internett og ute i virkeligheten. Hørte nylig at en eller annen undersøkelse hadde vist at folk ikke juger mer på Internett enn ellers. Så da kan du tenke deg selv. Jeg vil gå utifra at folk som juger på Internett, også juger i virkeligheten. Og de som er ærlige, vil stort sett være ærlige også på Internett. *facepalm* Du hører og leser mye rart, Steinar40. Mye av disse undersøkelsene du viser til høres ut som klassisk tabloid fyllmasse av typen man finner på VGnett og lignende sider. Om du svelger alt dette nærmest rått, og baserer ditt verdenssyn på ymse informasjon du hører på radio eller leser i avisen uten å stille kritiske spørsmål og reflektere over temaet, skjønner jeg bedre hvorfor du skriver som du gjør.
Steinar40 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #244 Skrevet 30. mars 2010 *facepalm* Du hører og leser mye rart, Steinar40. Mye av disse undersøkelsene du viser til høres ut som klassisk tabloid fyllmasse av typen man finner på VGnett og lignende sider. Om du svelger alt dette nærmest rått, og baserer ditt verdenssyn på ymse informasjon du hører på radio eller leser i avisen uten å stille kritiske spørsmål og reflektere over temaet, skjønner jeg bedre hvorfor du skriver som du gjør. Du tror da altså at folk juger mer på Internett enn de gjør ute i virkeligheten. Og da lurer jeg på hvorfor du tror at de gjør det? Juger du mer på Internett enn i virkeligheten?
AngeliqueW Skrevet 30. mars 2010 #245 Skrevet 30. mars 2010 Du tror da altså at folk juger mer på Internett enn de gjør ute i virkeligheten. Og da lurer jeg på hvorfor du tror at de gjør det? Juger du mer på Internett enn i virkeligheten? Ettersom jeg ikke VET hva gud og hvermann sier om seg selv på internett kontra irl, tar jeg ikke standpunkt til det spørsmålet overhodet. Det eneste jeg tenker om den saken er at de eventuelt lager ris til egen bak, alternativt at de har et bilde av seg selv som stemmer dårlig med hvordan andre oppfatter dem. Jeg foretrekker å finne ut hvordan folk håndterer "sannheten" irl gjennom å bli kjent med dem først. Internettdating har jeg null erfaring med.
Steinar40 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #246 Skrevet 30. mars 2010 Ettersom jeg ikke VET hva gud og hvermann sier om seg selv på internett kontra irl, tar jeg ikke standpunkt til det spørsmålet overhodet. Det eneste jeg tenker om den saken er at de eventuelt lager ris til egen bak, alternativt at de har et bilde av seg selv som stemmer dårlig med hvordan andre oppfatter dem. Jeg foretrekker å finne ut hvordan folk håndterer "sannheten" irl gjennom å bli kjent med dem først. Internettdating har jeg null erfaring med. Jada, greit nok det. Men jeg syns altså at det virker sannsynlig at de som virkelig er ærlige, også er det på Internett. Og det betyr da at hvis jeg fant ut at noen løy på Internett, så ville jeg automatisk tro at de ikke er til å stole på ute i virkeligheten heller. Jeg tror det er en sunn innstilling. Og dermed er jeg ikke naiv hvis det var det du trodde
Gjest KateW Skrevet 30. mars 2010 #247 Skrevet 30. mars 2010 Poenget var vel snarere at om du har laget sjekklista di, og du treffer ei som på nettet har alt du ser etter, også treffes dere i virkeligheten, også er hun en helt annen enn det hun framstår som. Hva gjør du da? Dine fakta stemmer jo, hun sa jo slik og sånn...
Gjest Anjelika Skrevet 31. mars 2010 #248 Skrevet 31. mars 2010 Poenget mitt er at man må prøve, man må ut i verden og prøve, eller lage seg en profil og prøve, man kan ikke sitte og lage teorier. Rett og slett. Bra forslag, men det toget er nok allerede gått. Personligheten til Steinar ble jo hugget i stein for 10 år siden og kan ikke endres, så han er dømt til å sitte her i evig tid og lage teorier basert på ting han "hørte på radioen" og glede seg over deres fortreffelighet og hans egen fornuftighet. Det finnes bare en måte å lære om livet, lykken og kjærligheten og det er å gå ut og oppleve den. Du kan lese så mange artikler om forhold på bittermann.com som du vil, men det er omtrent like verdifullt som å ta brevkurs i hårklipp. Når du er Steinar90 og sjekklista di har blitt 183 sider lang så vil det kanskje gå opp for deg at du har vært veldig ivrig i å hindre egen lykke. Er du derimot en godt gift pensjonist så har du nok funnet ut at alt du tror du vet nå, er feil.
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #249 Skrevet 31. mars 2010 Poenget var vel snarere at om du har laget sjekklista di, og du treffer ei som på nettet har alt du ser etter, også treffes dere i virkeligheten, også er hun en helt annen enn det hun framstår som. Hva gjør du da? Dine fakta stemmer jo, hun sa jo slik og sånn... For meg er menneskets 2 aller viktigste egenskaper: 1. Ærlighet 2. Evne til å holde det man lover Disse egenskapene er grunnlaget for et menneskes verdi i mine øyne. Fordi ellers kan man ikke stole på mennesket. Det betyr da i praksis - hvis hun er en helt annen enn det hun framsto som, så har hun brutt begge budene over.
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #250 Skrevet 31. mars 2010 Bra forslag, men det toget er nok allerede gått. Personligheten til Steinar ble jo hugget i stein for 10 år siden og kan ikke endres, så han er dømt til å sitte her i evig tid og lage teorier basert på ting han "hørte på radioen" og glede seg over deres fortreffelighet og hans egen fornuftighet. Det finnes bare en måte å lære om livet, lykken og kjærligheten og det er å gå ut og oppleve den. Du kan lese så mange artikler om forhold på bittermann.com som du vil, men det er omtrent like verdifullt som å ta brevkurs i hårklipp. Når du er Steinar90 og sjekklista di har blitt 183 sider lang så vil det kanskje gå opp for deg at du har vært veldig ivrig i å hindre egen lykke. Er du derimot en godt gift pensjonist så har du nok funnet ut at alt du tror du vet nå, er feil. Det sies; "jo mer du vet, desto mer vet du at du ikke vet". Og det er sant. Det er også sant at eneste måten å lære om livet, lykken og kjærligheten, er å gå ut og oppleve den. Man må bare være klar over at man like godt kan få lære mye mer enn man setter pris på om egoisme, utnyttelse og følelsen av nederlag.
Gjest Anjelika Skrevet 31. mars 2010 #251 Skrevet 31. mars 2010 (endret) Det sies; "jo mer du vet, desto mer vet du at du ikke vet". Og det er sant. Det er også sant at eneste måten å lære om livet, lykken og kjærligheten, er å gå ut og oppleve den. Man må bare være klar over at man like godt kan få lære mye mer enn man setter pris på om egoisme, utnyttelse og følelsen av nederlag. Det er sant. Men med fare for å være stappfull av klisjeer i dag, så er også det en del av livet og ganske så nødvendige erfaringer. Jeg har møtt utnyttelse, jeg har vært sammen med egoisme, og det har jeg lært av - men det har bare gjort meg smartere, ikke skremt meg totalt fra å tørre å satse og stole på mennesker, som deg. Jeg føler at det fantastiske forholdet jeg har i dag på mange måter er et resultat av en lang rekke prøving og feiling med andre. Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag uten disse erfaringene. Endret 31. mars 2010 av Anjelika
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #252 Skrevet 31. mars 2010 (endret) Det er sant. Men med fare for å være stappfull av klisjeer i dag, så er også det en del av livet og ganske så nødvendige erfaringer. Jeg har møtt utnyttelse, jeg har vært sammen med egoisme, og det har jeg lært av - men det har bare gjort meg smartere, ikke skremt meg totalt fra å tørre å satse og stole på mennesker, som deg. Jeg føler at det fantastiske forholdet jeg har i dag på mange måter er et resultat av en lang rekke prøving og feiling med andre. Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag uten disse erfaringene. Joda, og for å ta i bruk enda en klisje; "man lærer så lenge man lever." Men poenget mitt er altså at nå har jeg lært ALT jeg trenger og ønsker å lære om egoisme, utnyttelse og følelsen av nederlag. Derfor vil jeg nå ha en viss garanti/sannsynlighet for at jeg slipper å kaste bort mer av min tid på å oppleve mer av det samme om igjen. Endret 31. mars 2010 av Steinar40
Nuith Skrevet 31. mars 2010 #253 Skrevet 31. mars 2010 Hvis du bare satser på å være singel resten av livet Steinar40, så slipper du jo unna alle disse problemene. Så løsningen er vel rimelig opplagt. Engler finnes ikke, ALLE mennesker har negative trekk.
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #254 Skrevet 31. mars 2010 Hvis du bare satser på å være singel resten av livet Steinar40, så slipper du jo unna alle disse problemene. Så løsningen er vel rimelig opplagt. Engler finnes ikke, ALLE mennesker har negative trekk. Det har aldri vært snakk om å være noen engel eller perfekt. Det dreier seg bare om å være bra nok.
kristian82 Skrevet 31. mars 2010 #255 Skrevet 31. mars 2010 Joda, og for å ta i bruk enda en klisje; "man lærer så lenge man lever." Men poenget mitt er altså at nå har jeg lært ALT jeg trenger og ønsker å lære om egoisme, utnyttelse og følelsen av nederlag. Derfor vil jeg nå ha en viss garanti/sannsynlighet for at jeg slipper å kaste bort mer av min tid på å oppleve mer av det samme om igjen. Så sant man skal ha en nær relasjon med et annet menneske, er det nok umulig å få noen garanti for det. At man kan redusere risikoen er nok en annen sak men.
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #256 Skrevet 31. mars 2010 Så sant man skal ha en nær relasjon med et annet menneske, er det nok umulig å få noen garanti for det. At man kan redusere risikoen er nok en annen sak men. Det man kan gjøre er vel å kreve det man må ha av den andre parten. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Men får man da ikke dette, så har man i hvert fall ingen garanti.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 31. mars 2010 #257 Skrevet 31. mars 2010 Nei, jeg tror faktisk at det stort sett er sånn. Hvorfor skulle ærlige og redelige folk sitte å juge på Internett? Btw, er du svensk eller? Ikke svensk. Nick og signatur er en kulturell referanse. Ærlige, redelige folk juger på internett fordi de kan. På samme måte som uærlige mennesker juger på internett. Eller, for å spesifisere: på internett, som på bilder, så velger man selv hvilken del av virkeligheten og personligheten man ønsker å sette fokus på. På den måten trenger man jo heller ikke direkte juge. Man bare flytter fokus.
Steinar40 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #258 Skrevet 31. mars 2010 Ikke svensk. Nick og signatur er en kulturell referanse. Ærlige, redelige folk juger på internett fordi de kan. På samme måte som uærlige mennesker juger på internett. Eller, for å spesifisere: på internett, som på bilder, så velger man selv hvilken del av virkeligheten og personligheten man ønsker å sette fokus på. På den måten trenger man jo heller ikke direkte juge. Man bare flytter fokus. Ja, det der med å flytte fokus kan sikkert stemme. Men jeg tror ikke ærlige folk sitter på Internett å juger direkte. Det gjør ikke jeg i hvert fall. Derimot hender det jo at jeg ikke nødvendigvis forteller alt i enhver sammenheng. Og folk som juger på Internett, juger sikkert IRL også.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 31. mars 2010 #259 Skrevet 31. mars 2010 Drar frem en annen kulturell referanse: Everybody lies.
Gjest brutal_mann Skrevet 31. mars 2010 #260 Skrevet 31. mars 2010 Drar frem en annen kulturell referanse: Everybody lies. Dr House I presume?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå