Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest molte

Til sammenligning:

Det er utrolig hvor syke noen kan bli av en liten forkjølelse, så lenge man har krav på egenmelding. Men innføres det karensdager klarer de nok alltids å karre seg på jobb.

M.a.o. noen blir veldig stakkarslige og hjelpesløse når de vet at de ikke trenger å jobbe men alternativt kan få stønad.

Skjønner denne sammenligningen bedre enn den forrige jeg refererte til.

Er HELT ENIG i at det er en uting å karre til seg stønader man ikke trenger, men det er vel litt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et ordtak sier "Som man reder ligger man."

Jeg synes mye handler om at hver enkelt må ta ansvar og konsekvenser for sine valg, noe det ser ut til at enkelte ikke er helt med på. Planlegger du å få barn må du også være i stand til å forsørge deg og barnet ditt og ikke forvente at andre skal gjøre det for deg. Dette gjelder man enten er alene eller er gift.

Gjesten "ja ja"

Men du vet at det kan skje uforutsette ting, ikke sant? Da nytter ikke allverdens planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke for å sammenligne, det var bare for å illustrere poenget mitt som er: Det finnes mange ting man kan ha rett på, det betyr ikke nødvendigvis at man MÅ ta imot det. Hvis man kan klare seg uten (uten å ofre noe særlig mer enn det "vanlige" folk gjør) er det da riktig å ta imot? Det mener ikke jeg hvertfall!

Jeg ser absolutt ingen grunn til at aleneforeldre ikke kan jobbe, når det i samfunnet forventes at både mor og far som bor sammen skal jobbe. Kan noen gi meg et eneste godt argument for dette, så skal jeg revurdere mitt syn?

Her virker det som mange mener at man er dum om man ikke tar imot. Men jeg mener at om man velger å ikke ta imot en jobb og heller mottar støtte, så må man være stein stokk dum. Og ikke minst lat!

Det er ingen sykdom å være alene. Man blir ikke ute av stand til å jobbe fordi man er alene. Barn av alenemødre har heller ikke verre av å være i barnehagen enn andre barn.

Virker som om man her ikke helt vet hva en overgangsstønad er....

En overgangsstønad er vel nettopp det som betegnelsen på stønaden tilsier en stønad man kan få i en overgangsperiode? Det er også betingelser for stønaden. Man har ikke automatisk krav på den fordi man blir aleneforsørger! Man må enten være i jobb, under utdanning eller aktivt arbeidssøkende for å få stønaden. Man kan altså ikke sitte på rævva og bare ta imot. Man kan heller ikke si opp jobben sin for heller å få stønad (da skyter man vel seg selv i leggen uansett - for stønaden vil aldri kunne veie 100% opp for den lønna man har i jobb). Er man i jobb og har grei lønn som man kan forsørge seg av så får man heller ikke stønad på toppen. Stønaden er ment som hjelp for de som kan dokumentere at de tregner det!

Stønaden er ment som en økonomisk hjelp i en overgangsperioden når man blir alene med barn.

Eksempel: Et par med barn bestemmer at kvinnen i forholdet skal begynne med utdanning igjen. De finner ut at de har råd til det fordi mannen klarer å forsørge dem begge. Midt i hennes studieperiode går de fra hverandre. Hun kan da fortsette studiene om hun får overgangsstønad. Men når hun er ferdig med studiene må hun selvsagt gå ut i jobb og får ikke stønaden mer (man får den uansett bare i 3 år). Hun kan selvsagt også velge å avslutte studiene og begynne å jobbe. Men om hun klarer å fullføre med stønaden så er jo det til det beste. Slipper å sitte med studielån uten å ha fullført og vil sikkert få en bedre betalt jobb når hun er ferdig.

Så sier noen at det skal ikke være statens jobb (og "mine skattepenger") å finansiere livet til alenemødre... Men nå er det en gang sånn at staten har tatt på seg dette ansvaret! Noen vil alltid utnytte systemet, noen vil alltid snylte (og alenemødre kommer uheldigvis i samme kategori som andre vi liker å mene at snylter; innvandrere, narkomane osv. Det jeg ofte opplever er at de som ikke vil at "skattepengene sine" skal gå til ditt eller datt veldig ofte ikke vet hvordan ting faktisk fungerer!

Jeg var alenemor selv i årevis og tok aldri imot slik stønad - fordi jeg alltid var i jobb. Heller jobbe og ha lønn og ha barn i barnehage enn å gå hjemme og få en liten utbetaling fra NAV var alltid min tanke.

Jeg tok utdanning i tillegg til at jeg jobbet - som arbeidsgiver betalte (ikke fordi jeg var alenemor - alle ansatte fikk dette). Med tankegangen til noen så var vel også det å snylte. Jeg kunne sagt nei til at arbeidsgiver betalte og heller tatt opp studielån...? Ikke sant?

At aleneforsørgere får en ekstra barnetrygd (ca 1000 i mnd) synes jeg er veldig greit!! Skal man først henge seg opp i barnetrygd så bør man kanskje heller si at den burde vært behovsprøvd - og trenger da Kjell Inge Røkke å få barnetrygd for sine barn?

Diskuterte en gang med en singel barnløs mann som mente det var så urettferdig at alenemødre fikk barnetrygd. Stakkar'n visste ikke at det var noe alle foreldre fikk! Han ble stille da han skjønte at til og med hans mor og far (som i alle år hadde vært gift) hadde fått barnetrygd for ham og hans søsken.

Utover det: Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg fikk dårligere råd fra den dagen jeg ble alene med 2 barn. Selv om jeg fikk 1 ekstra barnetrygd og bidrag fra min eks. Etter det har mangt og mye endret seg og jeg har selv i flere år betalt bidrag til min eksmann. Så jeg har vært på begge sider av denne saken! Og jeg har aldri sytet eller klagd!!!

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om man her ikke helt vet hva en overgangsstønad er....

En overgangsstønad er vel nettopp det som betegnelsen på stønaden tilsier en stønad man kan få i en overgangsperiode? Det er også betingelser for stønaden. Man har ikke automatisk krav på den fordi man blir aleneforsørger! Man må enten være i jobb, under utdanning eller aktivt arbeidssøkende for å få stønaden. Man kan altså ikke sitte på rævva og bare ta imot. Man kan heller ikke si opp jobben sin for heller å få stønad (da skyter man vel seg selv i leggen uansett - for stønaden vil aldri kunne veie 100% opp for den lønna man har i jobb). Er man i jobb og har grei lønn som man kan forsørge seg av så får man heller ikke stønad på toppen. Stønaden er ment som hjelp for de som kan dokumentere at de tregner det!

Stønaden er ment som en økonomisk hjelp i en overgangsperioden når man blir alene med barn.

Eksempel: Et par med barn bestemmer at kvinnen i forholdet skal begynne med utdanning igjen. De finner ut at de har råd til det fordi mannen klarer å forsørge dem begge. Midt i hennes studieperiode går de fra hverandre. Hun kan da fortsette studiene om hun får overgangsstønad. Men når hun er ferdig med studiene må hun selvsagt gå ut i jobb og får ikke stønaden mer (man får den uansett bare i 3 år). Hun kan selvsagt også velge å avslutte studiene og begynne å jobbe. Men om hun klarer å fullføre med stønaden så er jo det til det beste. Slipper å sitte med studielån uten å ha fullført og vil sikkert få en bedre betalt jobb når hun er ferdig.

I tillegg så får man kun overgangsstønad om man er i nødvendig utdanning.

Jeg søkte om overgangsstønad da jeg ble alene men fikk avslag. Så jeg måtte heller fortsette i jobben min (utdanning var planlagt før jeg ble alene - men kunne ikke gjennomføres økonomisk da jeg ble alenemor). NAV regnet ikke min utdanning som nødvendig. Den skal vel nærmest være nødvendig for at man skal komme seg ut i jobb eller få en bedre jobb tror jeg. For meg mente de vel at det ikke var tilfelle. Så du gjest som mener at det bare er å ta det man har krav på - det er ikke sånn!!! Eller de som får stønaden er vel de som virkelig har krav og behov da.

Jeg tror at det er mange som klager over for lite som egentlig har det veldig bra.

også er det noen som rettmessig klager fordi de virkelig har det trangt økonomisk.

Det er noen som snylter på staten. Og de som liker å klage på sånn tenker ikke på at det er vanvittig mange andre som ikke snyter og som klarer seg helt fint og forsørger seg selv uten at staten betaler annet enn barnetrygd. Noe som alle som har barn i Norge får!!

Man kan ikke fjerne statlige gode bare fordi at enkelte snyter. Da går det jo ut over alle de som faktisk trenger hjelp!! Men staten bør kanskje bli flinkere til å undersøke fakta! Når det gjelder aleneforsørgere så blir veldig mye behovsprøvd!!

Etter hvert som barna vokser til så koster de også veldig mye. Mange bidragsbetalende slipper ofte unna. De henviser ofte til bidraget og vil ikke betale en krone mer. Selv om barna er blitt dyrere å holde "i drift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Siste gjest: du må ha misforstått noe helt vesentlig når det gjelder kontantstøtte.

Den er nemlig for de som IKKE har inntekt, = de som ikke har jobb OG er alene.

Kontantstøtte er vel noe alle med barn som ikke går i barnehage får? Ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja ja

Men du vet at det kan skje uforutsette ting, ikke sant? Da nytter ikke allverdens planlegging.

Men når du planlegger og velger å få barn bør du vite at du har ansvar for å kunne klare å forsørge deg selv og ditt avkom.

Og du bør vite at det er stor sannsynlighet for at uforutsette ting i livet ditt kan skje (feks at du enten blir skilt, enke, huset ditt brenner osv). Derfor er det så viktig at du skaffer deg en utdanning / leveveg og ikke legger deg på linjen om at andre (staten) skal ordne opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ja ja

Jeg får ikke tid til å lese alle svarene, men jeg forstår ikke helt hvofor noen trekker kontantstøtten inn i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest molte

Men når du planlegger og velger å få barn bør du vite at du har ansvar for å kunne klare å forsørge deg selv og ditt avkom.

Og du bør vite at det er stor sannsynlighet for at uforutsette ting i livet ditt kan skje (feks at du enten blir skilt, enke, huset ditt brenner osv). Derfor er det så viktig at du skaffer deg en utdanning / leveveg og ikke legger deg på linjen om at andre (staten) skal ordne opp for deg.

Ting kan skjære seg selv om man har utdanning og jobb. Alle barn er heller ikke like planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine

Kontantstøtte er vel noe alle med barn som ikke går i barnehage får? Ja?

Helt riktig. Det skulle selvsagt stå overgangsstønad - noe hele innlegget mitt i grunn handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Helt riktig. Det skulle selvsagt stå overgangsstønad - noe hele innlegget mitt i grunn handlet om.

Jeg skjønte det, men det er fredag og jeg følte for å være litt slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Ting kan skjære seg selv om man har utdanning og jobb. Alle barn er heller ikke like planlagt.

Signerer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte er vel noe alle med barn som ikke går i barnehage får? Ja?

Har du barn mellom ett og tre år som ikke bruker barnehage med offentlig driftstilskudd, kan du få full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte.

Men Regine mente jo ikke kontantstøtte men overgangsstønad.

At man kan få stønad til barnetilsyn er en stor hjelp!!

Da jeg var alene med barnehagebarn måtte jeg jobbe 80% for å få dagen til å gå i hop (sånn er det når barnehagen åpnet 07.45 og jeg skulle være på jobb kl 08.00) jeg forsøkte å jobbe full tid men var jo hele tiden i minus på jobb (stemplet inn og ut) fordi jeg kom for sent og aldri hadde mulighet til å sitte overtid. Jobber man 80% så går man også ned i lønn og jeg hadde ikke hatt mye penger igjen etter at alle utgifter var betalt om ikke jeg hadde fått stønad til barnetilsyn.

Heldigvis har livet mitt endret seg mye på årene som har gått. I dag har jeg god jobb, god inntekt og er den som har betalt bidrag til min eksmann. :gjeiper: Og når menn kommer i den situasjonen at det er de som skal ha bidrag, og ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 så skal jeg love dere at det følger opp hva de har krav på!! Og det er det ingen som sier noe på!!! :gjeiper:

Jeg blir litt oppgitt over alle de som så snusfornuftlig sier at man burde ikke gjort ditt og datt. Ingen av oss sitter med krystallkuler og kan se inn i fremtiden og planlegge 100% korrekt og ta høyde for alle utfordringer vi kommer til å møte i livet.

Et samlivsbrudd med barn involvert krever mye økonomisk planlegging. Hadde jeg visst at jeg skulle blitt alenemor så hadde jeg FØR jeg fikk barn valgt en annen utdannelse. Jeg hadde bosatt meg et annet sted. Jeg hadde kanskje også valgt meg en annen mann å få barn med! (det siste stemmer ikke - for mine barns far er en kjempeflott far til barna sine og god venn med meg). Jeg hadde valgt den jobben som lå litt nærmere hjemmet vårt - selv om jeg egentlig ikke ville ha den. Fordi den ville passet til en livssituasjon jeg ennå ikke visste at ville eksistere for meg.

Man tar de valgene men gjør ut ifra den livssituasjonen man er i. Det innebærer f.eks. å sette seg i gjeld (studiegjeld, bolig osv.) Fordi det passer og det går fint. Et samlivsbrudd kan snu alt det der på hodet!!! Og får å skape stabilitet for barna sine så trenger man noen ganger hjelp - og da er det godt å få en ekstra barnetrygd og det skulle da bare mangle at begge foreldrene ikke sørget for økonomisk trygghet for barna sine.

Jeg og min eks ha regnet litt på det og kommet fram til at han helt sikkert hadde brukt mye mer av sin inntekt på barna om vi hadde bodd sammen - enn hva han faktisk betalte i bidrag. Og det ser jeg selv også. Når jeg har betalt bidrag (fastsatt av NAV) til ham så vet jeg at det beløpet langt ifra dekker halvparten av det det koster å ha et barn! Derfor bidrar jeg ekstra fordi barna mine har det bedre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du planlegger og velger å få barn bør du vite at du har ansvar for å kunne klare å forsørge deg selv og ditt avkom.

Og du bør vite at det er stor sannsynlighet for at uforutsette ting i livet ditt kan skje (feks at du enten blir skilt, enke, huset ditt brenner osv). Derfor er det så viktig at du skaffer deg en utdanning / leveveg og ikke legger deg på linjen om at andre (staten) skal ordne opp for deg.

:ironi:

M.a.o kvinner i lavtlønnsyrker og personer uten utdannelse utover videregående skole bør ikke få barn.

Kvinner må aldri aldri finne på å jobbe deltid mens de er i et forhold/gift og de må for guds skyld aldri aldri være hjemmeværende!!!!

Man må som gift også alltid sørge for å bosette seg et sted hvor det er kort vei til skoler/barnehage, både fra hjemme og fra arbeidsplassen. Også må man sørge for at dette er et sted man har råd til å bli boende også etter en eventuell skillsmisse.

Man må heller aldri - mens man er i et forhold - starte på en utdannelse som man vet at man ikke kan fullføre om man blir alene. Selv om man der og da i forholdet er lykkelig og i sin villeste fantasi ikke kan forestille seg at forholdet kan ta slutt!

Og man bør selvsagt alltid ta hensyn til at man ikke må få barn mens man er gift/samboer, med mindre man er i stand til å forsørge barna helt alene.

Eller?

Planlegg altså alle ting i livet ditt som om du en dag kommer til å bli alene! Og jeg vedder - da blir du alene også!!!

Når det gjelder det med å bli enke eller at huset brenner ned så er det viktig å ha avtaler og forsikring. Blir man skilt er det like viktig å ha avtaler, men ettersom man ikke kan tegne noen forsikring som gir utbetaling for et økonomisk tap ved en uforutsett skillsmisse så har man altså det offentlige som gir stønader og økonomisk hjelp. Der det er behov.

Endret av Lizzee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

M.a.o kvinner i lavtlønnsyrker og personer uten utdannelse utover videregående skole bør ikke få barn.

Kvinner må aldri aldri finne på å jobbe deltid mens de er i et forhold/gift og de må for guds skyld aldri aldri være hjemmeværende!!!!

finnes ganske mange videregående linjer som er yrkesfag. En jeg kjenner tjener veldig bra selv om personen bare har videregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

M.a.o kvinner i lavtlønnsyrker og personer uten utdannelse utover videregående skole bør ikke få barn.

Kvinner må aldri aldri finne på å jobbe deltid mens de er i et forhold/gift og de må for guds skyld aldri aldri være hjemmeværende!!!!

Man må som gift også alltid sørge for å bosette seg et sted hvor det er kort vei til skoler/barnehage, både fra hjemme og fra arbeidsplassen. Også må man sørge for at dette er et sted man har råd til å bli boende også etter en eventuell skillsmisse.

Man må heller aldri - mens man er i et forhold - starte på en utdannelse som man vet at man ikke kan fullføre om man blir alene. Selv om man der og da i forholdet er lykkelig og i sin villeste fantasi ikke kan forestille seg at forholdet kan ta slutt!

Og man bør selvsagt alltid ta hensyn til at man ikke må få barn mens man er gift/samboer, med mindre man er i stand til å forsørge barna helt alene.

Eller?

Planlegg altså alle ting i livet ditt som om du en dag kommer til å bli alene! Og jeg vedder - da blir du alene også!!!

Når det gjelder det med å bli enke eller at huset brenner ned så er det viktig å ha avtaler og forsikring. Blir man skilt er det like viktig å ha avtaler, men ettersom man ikke kan tegne noen forsikring som gir utbetaling for et økonomisk tap ved en uforutsett skillsmisse så har man altså det offentlige som gir stønader og økonomisk hjelp. Der det er behov.

Føler at det er litt ironi her! :fnise:

Bra innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.a.o kvinner i lavtlønnsyrker og personer uten utdannelse utover videregående skole bør ikke få barn.

Kvinner må aldri aldri finne på å jobbe deltid mens de er i et forhold/gift og de må for guds skyld aldri aldri være hjemmeværende!!!!

Man må som gift også alltid sørge for å bosette seg et sted hvor det er kort vei til skoler/barnehage, både fra hjemme og fra arbeidsplassen. Også må man sørge for at dette er et sted man har råd til å bli boende også etter en eventuell skillsmisse.

Man må heller aldri - mens man er i et forhold - starte på en utdannelse som man vet at man ikke kan fullføre om man blir alene. Selv om man der og da i forholdet er lykkelig og i sin villeste fantasi ikke kan forestille seg at forholdet kan ta slutt!

Og man bør selvsagt alltid ta hensyn til at man ikke må få barn mens man er gift/samboer, med mindre man er i stand til å forsørge barna helt alene.

Eller?

Planlegg altså alle ting i livet ditt som om du en dag kommer til å bli alene! Og jeg vedder - da blir du alene også!!!

Når det gjelder det med å bli enke eller at huset brenner ned så er det viktig å ha avtaler og forsikring. Blir man skilt er det like viktig å ha avtaler, men ettersom man ikke kan tegne noen forsikring som gir utbetaling for et økonomisk tap ved en uforutsett skillsmisse så har man altså det offentlige som gir stønader og økonomisk hjelp. Der det er behov.

hehe...

Skulle tatt seg ut.

Hadde nok blitt god stemning i heimen om jeg hadde sagt at jeg ikke ville ha mer enn et barn med mannen min fordi jeg ikke ønsket å ha aleneansvar for mer enn et barn om vi ble skilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

finnes ganske mange videregående linjer som er yrkesfag. En jeg kjenner tjener veldig bra selv om personen bare har videregående

Innlegget mitt var ironisk ment...

Føler at det er litt ironi her! :fnise:

Bra innlegg :)

...og du forsto det Krizzy!!!

Selv klarsynte mennesker blir skilt og kommer oppi situasjoner de har vansker med å takle. Og man kan ikke gå rundt å si til folk at de burde ha tatt seg en annen utdannelse, fått seg en annen jobb og ventet 10 år med å få barn - for da hadde de ikke hatt behov for hjelp fra det offentlige!!!

Og hvem av oss har egentlig endt opp med nøyaktig de livene vi forestilte oss da vi var unge? Skal vi ta alle forholdsregler her i livet så ender vi opp single og barnløse alle mann!!

Når livet går litt skeis så må man lage nye planer - og får kanskje det livet man virkelig vil ha etterhvert. Det er ihvertfall min erfaring! Og jeg har det kjempefint!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Forstod det..Men var ett dårlig irnoisk punkt når det er sånn at mange på videregående faktisk kan tjene jævlig mye...

Itilegg bør man passe på å bruke ironi på ett forum. Er ikke alle som er skapt til å kunne tolke ironi når det faktisk er folk som er idioter nok til å mene det du tuller med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det..Men var ett dårlig irnoisk punkt når det er sånn at mange på videregående faktisk kan tjene jævlig mye...

Itilegg bør man passe på å bruke ironi på ett forum. Er ikke alle som er skapt til å kunne tolke ironi når det faktisk er folk som er idioter nok til å mene det du tuller med :)

Jeg får bruke ironi-flagget neste gang da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Forstod det..Men var ett dårlig irnoisk punkt når det er sånn at mange på videregående faktisk kan tjene jævlig mye...

Itilegg bør man passe på å bruke ironi på ett forum. Er ikke alle som er skapt til å kunne tolke ironi når det faktisk er folk som er idioter nok til å mene det du tuller med :)

Kan jo legge til at de som har FAGBREV eller SVENNEBREV får ikke dekket videre utdanningen gjennom NAV. :)

Men at det også skal gis dem en mulighet til å få dette. Det er mange som har tatt et år på videregående, og droppet ut, så lenger ikke faller innenfor utdanningsetaten.

Det er også snakk om at man skal gi alle en mulighet til å kunne utdanne seg videre. Det er ikke snakk om at NAV betaler bachelorgrad på bachelorgrad, men det er snakk om at alle skal få en mulighet til å utdanne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...