Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tidssone

Nesten 3000

Da håper jeg dere følger NAV sine satser. For å få 3.000,- i bidrag for et barn, skal bidragsyter tjene flere hundretusner mer enn bidragsmottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tidssone

Får den andre moren like mye i bidrag?

I såfall er det ikke rart det går ut mye penger på barna hans fra tidligere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg dere følger NAV sine satser. For å få 3.000,- i bidrag for et barn, skal bidragsyter tjene flere hundretusner mer enn bidragsmottaker.

De har en privat avtale, men mener at den ble basert på sånn noenlunde det han måtte betalt med nav sine satser ja?? Det er mange år siden denne avtalen bnle opprettet og den har aldri blitt forandret. Han tjener nok en del mere enn henne ja. Kanskje 200-250000 mere?? (Vet ikke lønna hennes, bare at hun jobber i butikk. Og det er vel ikke sånn kjempe bra betalt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får den andre moren like mye i bidrag?

I såfall er det ikke rart det går ut mye penger på barna hans fra tidligere forhold.

hun får mindre. de tjener det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

De har en privat avtale, men mener at den ble basert på sånn noenlunde det han måtte betalt med nav sine satser ja?? Det er mange år siden denne avtalen bnle opprettet og den har aldri blitt forandret. Han tjener nok en del mere enn henne ja. Kanskje 200-250000 mere?? (Vet ikke lønna hennes, bare at hun jobber i butikk. Og det er vel ikke sånn kjempe bra betalt?)

Butikkjobber er vanligvis ikke spesielt godt betalt. Hun får skatteklasse 2, en ekstra barnetrygd og bidrag. Tror ikke hun kan ha spesielt feit økonomi.

Den andre moren får mindre, fordi hun tjener det samme som din mann, eller tjener disse to mødrene det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butikkjobber er vanligvis ikke spesielt godt betalt. Hun får skatteklasse 2, en ekstra barnetrygd og bidrag. Tror ikke hun kan ha spesielt feit økonomi.

Den andre moren får mindre, fordi hun tjener det samme som din mann, eller tjener disse to mødrene det samme?

Min mann må jobbe en del overtid skal han ha utbetalt det samme som hun hevdet hun hadde inn per mnd i allefall. Vet ikke hva folk mener er fett jeg. men jeg ble overrasket over at hun hadde så mye.

Hun andre tjener like mye som min mann.

Uansett, vi pleier ikke å spekulere så mye på hva de har å rutte med. Men jeg tror de har det greit begge to. Og vi klager ikke vi heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjobber er vanligvis ikke spesielt godt betalt. Hun får skatteklasse 2, en ekstra barnetrygd og bidrag. Tror ikke hun kan ha spesielt feit økonomi.

Den andre moren får mindre, fordi hun tjener det samme som din mann, eller tjener disse to mødrene det samme?

Tror ikke hun har feit økonomi jeg heller.. Men for å svare på hovedinnlegget, så tror jeg vel heller ikke hun har noen grunn til å klage.

Men det betyr ikke at det ikke finnes alenemødre med dårlig økonomi heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Min mann må jobbe en del overtid skal han ha utbetalt det samme som hun hevdet hun hadde inn per mnd i allefall. Vet ikke hva folk mener er fett jeg. men jeg ble overrasket over at hun hadde så mye.

Hun andre tjener like mye som min mann.

Uansett, vi pleier ikke å spekulere så mye på hva de har å rutte med. Men jeg tror de har det greit begge to. Og vi klager ikke vi heller :)

Hun har neppe mer enn 24.000,- utbetalt med alt til sammen. Men ikke for det. Med 24.000,- utbetalt og ett barn, skal man greie seg helt fint økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Tror ikke hun har feit økonomi jeg heller.. Men for å svare på hovedinnlegget, så tror jeg vel heller ikke hun har noen grunn til å klage.

Men det betyr ikke at det ikke finnes alenemødre med dårlig økonomi heller.

Tror det meste kommer an på hvordan man prioriterer å bruke pengene sine, om man er alene eller par.

Noen velger å bo dyrt, noen velger å ha bil, noen velger å bruke pengene på opplevelser og klarer seg uten fet bolig og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 3000 i bidrag? Hvordan søren er det mulig?

er det så uvanlig da?? Aner ikke jeg. Men det kommer vel an på inntekt til bidragsyter og mottaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dersom du blir alene med små barn (under 8) OG allerede HAR jobb, så har du heller ikke krav på overgangsstønad. Dersom du tjener dårlig, så kan det tenkes at du får litt.

Vet jo det. Men det er vel ikke verre å "droppe" en jobb enn å ikke prøve å få en?

Skjønner denne sammenligningen bedre enn den forrige jeg refererte til.

Er HELT ENIG i at det er en uting å karre til seg stønader man ikke trenger, men det er vel litt OT.

Nei, det er jo akkurat det som er temaet..

Virker som om man her ikke helt vet hva en overgangsstønad er....

En overgangsstønad er vel nettopp det som betegnelsen på stønaden tilsier en stønad man kan få i en overgangsperiode? Det er også betingelser for stønaden. Man har ikke automatisk krav på den fordi man blir aleneforsørger! Man må enten være i jobb, under utdanning eller aktivt arbeidssøkende for å få stønaden. Man kan altså ikke sitte på rævva og bare ta imot. Man kan heller ikke si opp jobben sin for heller å få stønad (da skyter man vel seg selv i leggen uansett - for stønaden vil aldri kunne veie 100% opp for den lønna man har i jobb). Er man i jobb og har grei lønn som man kan forsørge seg av så får man heller ikke stønad på toppen. Stønaden er ment som hjelp for de som kan dokumentere at de tregner det!

Jeg har flere venninner som ikke var i jobb og ikke under utdanning da de mottok overgangsstønad. Om de var arbeidssøkende vet jeg ikke, men de var isåfall ikke aktiv arbeidssøkende på noen måte.

En annen hadde halv stilling da hun ble alene, og hadde mulighet til å få mer jobb. Men NAV sa at det ikke var nødvendig, hun ville få OS for "den tiden hun ikke jobbet".

[quote name='imli' date='04 juni 2010 - 16:05'

Velger å ikkje ta i mot ein jobb? Eg har inga jobb. Og jobbar gror ikkje på trær Nettopp... Men ikkje mange som vil sjå det her i denne tråden gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ja ja

Der kom det med tidlegare tråder opp ja... Kanskje eg skal skrive som Gjest eller Anonym eg og? ;)

Bare litt opplysning:

Når du velger å lage deg en profil her inne er det vel ikke så vanskelig å forstå at andre brukere danner seg et inntrykk av deg og dine meninger. La vær å synes synd i deg selv. Ønsker du å stå med blanke ark under hver debatt er det et godt tips å bruke et nytt gjestenick for hver debatt.

Jeg forstår deg ikke. Dersom du har en fullverdig utdanning fra videregående, hvorfor skal du da ha behov for å få dekt MER utdanning? Tror du er vanlig å klare høyere uten lån? Og når du alledrede har en utdanning, hvorfor kan ikke du søke etter jobb slik som andre folk må. For du velger jo bevisst ikke å søke engang.

Å ha lyst til å være hjemme med ungene er et argument som er helt hinsides, du har både evner og utdanning til å søke / gå ut i full jobb. Og holder ikke lønna til å forsørge deg og barna dine synes jeg det er helt greit at du får stønader som gjør at du klarer deg/dere til livets opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Imli: Nå aner ikke jeg hvor eller hva du har tenkt til å studere, men på en del høgskoler så er det sånn at de ikke alltid får fylt opp kvota si med studenter på diverse linjer. Da kan det være mulig å skaffe seg studieplass selv om man ikke har søkt gjennom samordna opptak. Har du sjekket opp hvordan det har ligget an tidligere på det du skal studere? Er du heldig så har dette vært et "åpent studie" de siste årene, og da er det stor sjangse for at det er det i år også. :)

Du finner statistikk for tidligere år på samordnaopptak.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har en privat avtale, men mener at den ble basert på sånn noenlunde det han måtte betalt med nav sine satser ja?? Det er mange år siden denne avtalen bnle opprettet og den har aldri blitt forandret. Han tjener nok en del mere enn henne ja. Kanskje 200-250000 mere?? (Vet ikke lønna hennes, bare at hun jobber i butikk. Og det er vel ikke sånn kjempe bra betalt?)

Beregningen har endret seg de siste åra. Så om du/dere nå går inn på bidragskalkulatoren til NAV så vil dere nok få et annet beløp.

(du kan vel sjekke skattelistene og se hva hun har hatt i inntekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har aldri krav på dagpenger fra første dag. Man har karantene i tre dager.

Man må vente åtte uker hvis man velger selv å si opp jobben sin selv, ikke et halvt år.

Nei. De regner utifra hva du har tjent i fjor / tre foregående år, ikke hittil i år (dvs. før sommeren).

Stusser fortsatt på at du går inn for å få sparken! :gjeiper:

Riktig.

Hvis man har vært i jobb beregnes dagpengegrunnlaget av det som gir best resultat av arbeidsinntekt utbetalt siste avsluttede kalenderår, eller gjennomsnittet av utbetalt arbeidsinntekt de tre siste avsluttede kalenderårene ref. NAV)

De har en privat avtale, men mener at den ble basert på sånn noenlunde det han måtte betalt med nav sine satser ja?? Det er mange år siden denne avtalen bnle opprettet og den har aldri blitt forandret. Han tjener nok en del mere enn henne ja. Kanskje 200-250000 mere?? (Vet ikke lønna hennes, bare at hun jobber i butikk. Og det er vel ikke sånn kjempe bra betalt?)

Hvis det er mange år siden så ville nok jeg har sett på nytt på den avtalen. Bidragsregelverket ble endret 01.01.09.

Jeg og eksen har delt omsorg for et barn også bor det andre barnet fast hos eksen. Og det er jeg som betaler bidrag til eksen, til tross for at han tjener 250.000 mer enn meg i året!

Jeg har flere venninner som ikke var i jobb og ikke under utdanning da de mottok overgangsstønad. Om de var arbeidssøkende vet jeg ikke, men de var isåfall ikke aktiv arbeidssøkende på noen måte.

En annen hadde halv stilling da hun ble alene, og hadde mulighet til å få mer jobb. Men NAV sa at det ikke var nødvendig, hun ville få OS for "den tiden hun ikke jobbet".

De du kjenner har nok hatt barn under tre år, dette sier NAV:

Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning

Videre sier NAV

Fra barnet fyller tre år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker

Å være registrert som reell arbeidssøkende betyr at man har registrert seg som arbeidsledig. Da er man jo pliktig til å drive med aktiv jobbsøking - men det er jo ikke alle som følger opp det....

Jeg ser forøvrig ikke noe problem med at kvinner benytter seg av en lovlig stønad. Men om de legger opp til å få stønaden uten at de egentlig trenger den så er det galt. Hvis det kun er viljen til kvinnene det er noe i veien med og ikke det at de mangler mulighet til å arbeide/studere så har de i mine øyne ikke krav på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hra ikke krittisert jeg.sa bare at jeg gleda meg til å snylte på penga deres også på lik linje som dere snylter på penger jeg sliter ræva av meg for. Ironisk satt jeg å så på en jeg kjenner som ikke har jobb sinn intekt kontra min... resultat: jeg tror jeg skal leve på nav penger i ett år jeg

Kven er det som snyltar på "dine pengar"? pengane du betalar inn til staten i form av skatt, er ikkje dine pengar. Me betalar skatt her i landet for å finansiere velferdstjenester. Er du så veldig i mot det, får du flytte til eit land utan noko sånt da veit du.

skal ikke ha noe unge eller noe. skal bare leve på penger fra nav for det er mere lønnsomt for meg ser jeg.

Ja, det tenkjer eg er veldig gjennomførbart.

:roll:

Bare litt opplysning:

Når du velger å lage deg en profil her inne er det vel ikke så vanskelig å forstå at andre brukere danner seg et inntrykk av deg og dine meninger. La vær å synes synd i deg selv. Ønsker du å stå med blanke ark under hver debatt er det et godt tips å bruke et nytt gjestenick for hver debatt.

Jeg forstår deg ikke. Dersom du har en fullverdig utdanning fra videregående, hvorfor skal du da ha behov for å få dekt MER utdanning? Tror du er vanlig å klare høyere uten lån? Og når du alledrede har en utdanning, hvorfor kan ikke du søke etter jobb slik som andre folk må. For du velger jo bevisst ikke å søke engang.

Å ha lyst til å være hjemme med ungene er et argument som er helt hinsides, du har både evner og utdanning til å søke / gå ut i full jobb. Og holder ikke lønna til å forsørge deg og barna dine synes jeg det er helt greit at du får stønader som gjør at du klarer deg/dere til livets opphold.

Men i alle dagar da - kor har eg skrivi at det er så synd på meg? Du verkar utroleg agressiv... Har tydelegvis moro av å kritisere meg i alle fall! Eg gidder ikkje bruke gjestenick eg, for eg står for meiningane mine, skjønner du. I motsetning til mange andre som skjular seg bak anonymknappen. Syns berre det er litt unødvendig å dra inn andre trådar og ikkje halde seg til saka, men OK.

Eg har inga spesiell utdanning frå vgs (altså inga yrkestittel), men eg har studiekompetanse, og no får eg bruk for den. Kor har eg skrivi at eg trur det er vanleg å klare høgare utdanning utan lån? Svært få greier det. Eg hadde ikkje greid det, og det er difor eg ikkje har noko høgare utdanning no. No som eg har moglegheita til å få det, griper eg den moglegheita, og kva du syns om det, gir eg i grunnen ein god dag i. Eg gjer ingenting gale, eg seier berre ja til ein stønad eg har rett på. Flott for deg at du kunne seie nei til det, men det kan altså ikkje eg, av grunnar du ikkje eit ein dritt om, og som eg heller ikkje aktar å fortelje om her.

Imli: Nå aner ikke jeg hvor eller hva du har tenkt til å studere, men på en del høgskoler så er det sånn at de ikke alltid får fylt opp kvota si med studenter på diverse linjer. Da kan det være mulig å skaffe seg studieplass selv om man ikke har søkt gjennom samordna opptak. Har du sjekket opp hvordan det har ligget an tidligere på det du skal studere? Er du heldig så har dette vært et "åpent studie" de siste årene, og da er det stor sjangse for at det er det i år også. :)

Du finner statistikk for tidligere år på samordnaopptak.no.

Kor på den sida kan eg finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Kor på den sida kan eg finne det?

Her finner du poenggrensene for 2009. De studiene det står "alle" på under poenggrensene betyr at de tok inn alle søkerne de hadde til denne linja. Dette betyr at det bør være gode muligheter for å kunne komme seg inn på disse studiene i år også, selv om ikke opptaket er klart enda. Skolene er rangert alfabetisk, og det er bare å søke seg frem til den skolen som er interessant for deg.

I tillegg så skal det sies at det er mange som begynner på et studie og faller fra iløpet av de to første ukene. Mitt beste tips er å ringe den aktuelle skolen for å spørre om det finnes noen mulighet for å få studieplass selv om du ikke har kommet deg med i hovedopptaket. Er det en litt mindre høgskole med en del linjer som sjelden blir fyllt opp så bør mulighetene være tilstede. :)

Edit: Det er to forskjellige poenggrenser, og den det står P(?) bak er den som gjelder for de som søker seg inn rett etter vgs uten å forbedre karakterer og som i tillegg er under 21 år. Du går inn i den ordinære kvota som jeg ikke husker hva heter i den tabellen.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...