Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Forhåndsvis enig, men det finnes de som faktiskt har trangt om penger og da som aleneforelder. Om man er ung og fortsatt i utdanning (som meg) så får man ikke mye, jeg klarer meg, det gjør jeg! Men jeg får ca 11.000-12.000 i månten (spørs på hvor mange dager det er i en månte) å faren til barne mitt jobber ikke så jeg får minstesatsen i barnebidreg på 1300 kr. Så det er ikke så mye å rutte med lell om man får dekket ca 60-0% av barnehagen når man har en husleie på 8000 utenom også!

Forskjellen er derimot at jeg ikke klager! Jeg har satt meg selv i denne situasjonen gjennom å få barn med en som ikke er gammel nokk i skallen til å ha unge... Han er 23 år men oppfører seg som 17. Men jeg elsker barne mitt så om jeg så må spise mat som er merket med "first price" resten av mitt liv så angrer jeg aldrig på mitt valg (som var vår valg da testen viste "gravid") om å beholde mitt barn! Hun er alt for meg å jeg elsker henne mere enn hva jeg elsker å kjøpe unødvendige ting! :)

Men som sagt, jeg klager heller ikke! :) Ser ikke noen grund til det, det kommer ikke flere penger av den grunden liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det et lite mindretall av mødre som utnytter situasjonen og dermed er med på å stigmatisere alle alenemødre. At noen mødre har misbrukt systemet (den typiske holdningen er: "Hvor mye har jeg krav på ?") har dessverre ført til en situasjon der alle alenemødre blir skadelidende. Det finnes en del aleneforeldre som trenger hver krone. Men det finnes også en del alenemødre som har så mye at de sitter med dramatisk mye mer enn samværsfedre. Å finne balanse er ikke lett, men jeg vil påstå at systemet er mer rettferdig nå enn det var for 10 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare for å ha det sagt.... det finnes også fedre, men hovedvekten er mødre..

Skjønner ikke helt denne klagingen jeg ser her inne ang bidrag.

Dere er sikret i alle ender.

Beholder barnetilsynspenger , samt dobbel barnetrygd i 12 mnd dersom dere blir samboere på ny.

Det blir ikke tatt hensyn til om dere har en ny mann å dele boutgiftene med.

Finner far ny dame må han promte betale mer bidrag, ettersom han har ny samboer å dele utgiftene med.

Forstå det den som kan , men all den klagingen jeg leser om her kan jeg ikke ta helt seriøst...

Er dame og ikke i denne situasjonen selv, men pga av venners situasjon ble jeg sittende å lese / samt regne via NAVs bidragskalkulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man mer penger dersom barnefar har ny dame? Har ikke jeg erfart ihvertfall. Faren til datteren min (7 år) er gift, jeg er alene. Jeg får utbetalt 660,- i barnebidrag i mnd...

(det kommer vel mest av at han er langtidssykmeldt på papiret, og jobber svart i tillegg. Lite inntekt på papiret, masse penger egentlig...)

Dette kan ikke stemme?? staten opererer med minstesatser på barnebidrag. Prat med nav, for her tror jeg du mangler penger du har krav på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har ikke lest hele tråden, men reagerer på noe som er blitt nevnt flere ganger, nemlig at man som aleneforelder får dobbel barnetrygd. Det er ikke riktig, det er ikke noe som heter dobbel barnetrygd. Man får trygd for ett barn mer enn man har. Hvis man har tre barn, får man for fire. Jeg ble alene med fem barn, og oppdaget til min store forskrekkelse at faktisk ganske mange trodde at jeg fikk dobbel barnetrygd, det vil si for ti barn, så meg var det ingen fare med.

Edit: Satt inn et manglende ord.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne klaginga over hvor rike alenemødre er....da jeg var alenemor og tok utdannelse, hadde jeg ca 1800 å leve for i mnd etter at alt var betalt. Levde da ekstremt nøkternt. Leilighet med et soverom, ca 50kvm. Far betalte minimumsbidrag. Hadde ei ekstra barnetrygd og dekt 64% barnehage.

1800 skulle da dekke alt jeg og min datter trengte...... Det gikk nå på et vis, og jeg fikk ei bra utdanning og en bra jobb med god inntekt. Men de årene der unner jeg ingen.....

Jeg hadde;

Ca 5600 (etter skatt) i kontantstøtte

2000 i barnebidrag

1964 i barnetrygd

ca 600 i mnd i bostøtte

ca 1000 i mnd i stipend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt denne klaginga over hvor rike alenemødre er....da jeg var alenemor og tok utdannelse, hadde jeg ca 1800 å leve for i mnd etter at alt var betalt. Levde da ekstremt nøkternt. Leilighet med et soverom, ca 50kvm. Far betalte minimumsbidrag. Hadde ei ekstra barnetrygd og dekt 64% barnehage.

1800 skulle da dekke alt jeg og min datter trengte...... Det gikk nå på et vis, og jeg fikk ei bra utdanning og en bra jobb med god inntekt. Men de årene der unner jeg ingen.....

Jeg hadde;

Ca 5600 (etter skatt) i kontantstøtte

2000 i barnebidrag

1964 i barnetrygd

ca 600 i mnd i bostøtte

ca 1000 i mnd i stipend

Det stemmer nok det, regner med at du mener overg.stønad og ikke kontantstøtte. Jeg hadde 5600 etter skatt i overg.stønad, 1100 i bidrag og ca 1600 i barnetrygd når jeg ble alene med min første. Hvordan jeg fikk det til å gå rundt aner jeg ikke, men det måtte jo gå... Heldigvis er overgangsstønaden høyere i dag men all verdens er det ikke. Jeg kjenner ingen som er alene med to-tre barn (på overg.st.) som har råd til disse dyre feriene som enkelte snakker om, ja de har kanskje vert på ferie men da er det ofte forskudd på arv eller betalt av besteforeldre. Ikke alt er slik som det kan se ut til fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

Får man mer penger dersom barnefar har ny dame? Har ikke jeg erfart ihvertfall. Faren til datteren min (7 år) er gift, jeg er alene. Jeg får utbetalt 660,- i barnebidrag i mnd...

(det kommer vel mest av at han er langtidssykmeldt på papiret, og jobber svart i tillegg. Lite inntekt på papiret, masse penger egentlig...)

Ja bedre bidragsevne,dette slå ut dersom bidragsyter egentlig har høyere bidrag enn det han betaler for ingens skal totalt betale mer enn 25 prosent av brutto inntekt.

Kommer det nytt bostedsmedlem med inntekt taes noe av dette med på betalers bidragsevne. Boutgifter blir regnet som mindre på bidragsyter da nytt bostedsmedlem også regnes som en som betaler på boligutgifter naturlignok.

Noen bidragsmotakere mener den som bet.bidrag slipper unna men så er det ikke. Har de bodd sammen med like mange barng og samme inntekt har ikke barna hatt høyere levetandard,så å kalle det slippe unna er veldig flåsete og lite gjennomtenkt.

Så motto må være,ikke få deg ny samboer kone/mann om du betaler bidrag har begrensning pga.inntekt som ikke innfrir fulle bidrag.

Du kan leke deg på nav sin biragskalkulator. www.nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

Jeg skjønner ikke helt denne klaginga over hvor rike alenemødre er....da jeg var alenemor og tok utdannelse, hadde jeg ca 1800 å leve for i mnd etter at alt var betalt. Levde da ekstremt nøkternt. Leilighet med et soverom, ca 50kvm. Far betalte minimumsbidrag. Hadde ei ekstra barnetrygd og dekt 64% barnehage.

1800 skulle da dekke alt jeg og min datter trengte...... Det gikk nå på et vis, og jeg fikk ei bra utdanning og en bra jobb med god inntekt. Men de årene der unner jeg ingen.....

Jeg hadde;

Ca 5600 (etter skatt) i kontantstøtte

2000 i barnebidrag

1964 i barnetrygd

ca 600 i mnd i bostøtte

ca 1000 i mnd i stipend

1800 høres kjent ut, har riktig et soverom mer.

Mange som sliter selv de er i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

Jeg har ikke lest hele tråden, men reagerer på noe som er blitt nevnt flere ganger, nemlig at man som aleneforelder får dobbel barnetrygd. Det er ikke riktig, det er ikke noe som heter dobbel barnetrygd. Man får trygd for ett barn mer man har. Hvis man har tre barn, får man for fire. Jeg ble alene med fem barn, og oppdaget til min store forskrekkelse at faktisk ganske mange trodde at jeg fikk dobbel barnetrygd, det vil for ti barn, så meg var det ingen fare med.

Ja stemmer det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

Dessverre er det et lite mindretall av mødre som utnytter situasjonen og dermed er med på å stigmatisere alle alenemødre. At noen mødre har misbrukt systemet (den typiske holdningen er: "Hvor mye har jeg krav på ?") har dessverre ført til en situasjon der alle alenemødre blir skadelidende. Det finnes en del aleneforeldre som trenger hver krone. Men det finnes også en del alenemødre som har så mye at de sitter med dramatisk mye mer enn samværsfedre. Å finne balanse er ikke lett, men jeg vil påstå at systemet er mer rettferdig nå enn det var for 10 år siden.

Tildels enig, men ikke helt.

Nøkkelen til barnebidrag er barnesamvær. Det vet jo de fleste kvinner. De vil heller ikke ha delt bosted pga.de synes barnet er så mye borte ovs. Slik mamma sutring,der de tror barnet ikke har det bra med far.

Mange menn orker ikke krangel med mor og lar henne få det som hun vil ang.det med bosted og samvær. Det menn reagere på er når krav om bidrag kommer,da våkner de,men da er toget gått.

Vipps og så flyttet mor lang langt bort 50 mil etter et halvt år etter brudd.

Bostedsforelder kan flytte dit en vil i landet. Selvfølgelig kan far bringe saken inn for retten. Far får bare medhold om barnet har værre bostedsstandard ovs. Rettsaken er jo oppe først etter et år og da er barn etablert i sit nye miljø.

VET om altfor mage slike tillfeller. Soory altså,en lurer mange ganger på hvorfor mor flytter slik når alt fungerer bra. Det er selvfølgelig billigere å bo på en mindre plass ovs. Har gammel famile rundt seg.Alt blir billigere, og lettere for bostedsforelder men barna som det hele dreier seg om, mister i praksis samvær med den andre forelder. Selvfølgelig kan far flytte etter og få seg jobb der om der mulig, hvis en da ikke har barn med flere. Alt er mulig sies det, men en bostedsforlder er en reserve som får være med når det er bruk for han/henne.

Mange bidragsytere som opplever dette slite betydelig,vil si mer en motaker.

Til dere som er motakere,ikke flytt langt. PS vet at noen fedre flytter langt bort for å gjemme seg.Det er ikke bra,men har fått tak i noen ab grunnene utena t jeg skal si mer om det.

Det blir psykiske probemer av slikt om en ikke er av gi f...... typen.

Så menn som opplever dette,håper dere er av den slemme typen.

Dette ment som et innlegg, at det finnes slemme bidragsmottaker der ute, det er ikke bare bidragsbetalere som preøver å lure seg unna bet.

Kjønsdelingen om hvem som er mest utspekulert er nokså lik mellom kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig SÅ forferdelig om noen klager? Jeg synes flere av de som skriver innlegg her har all rett til å klage! Bare studielån + barnetrygd er ganske lite å overleve på når man er alene om omsorg! er man aleforsørger og student er man ofte knyttet til studiested en periode og har ikke foreldre som kan stille opp som barnevakt i helger som kunne vert brukt på jobb for å spe på inntekt. ikke kan man bo altfor billig heller (kollektiv ol) ettersom man har et barn. Jeg har ikke barn enda, men velger å klage litt på alenemødres vegne når situasjonen er som over, eller lignende!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

Hun har neppe mer enn 24.000,- utbetalt med alt til sammen. Men ikke for det. Med 24.000,- utbetalt og ett barn, skal man greie seg helt fint økonomisk.

24000 etter skatt er ca 400 000 i året, eller rundt 30-36 tusen brutto i mnd.alt seff avhengig av skattetrekk.

De som klager da på de har lite å leve av bør revurdere bosted ovs.selv om det er ikkee r langt på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest****

oi, for en tråd! må si jeg er rimelig sjokkert.. nettopp blitt alenemor for en liten en på 4 måneder etter et helvete av et forhold. bf vil ikke ha noe samvær med sønnen sin, har innkalt til møte på familievernkontoret, for vil jo at vårt barn skal ha noe med pappa å gjøre, men han nekter å komme på møte.

men visste ikke at det var slike fordommer mot alenemødre. jeg har hvertfall ikke klaget så langt og er bare sjeleglad for all den hjelpen jeg får, være seg fra familie og venner som støtter meg, eller om det er økonomisk fra staten. har aldri vært borti alenemødre som klager heller. fått inntrykk av at de fleste er veldig fornøyde.

men skal ta et eksempel på ei jeg kjenner som er alene for 2 små. de går begge fullt i barnehage, derfor ville hun ut i jobb. hun dro på nav for å melde seg som arbeidssøker(får da per idag os), men på nav mente de at hun ikke behøvde å melde seg som arbeidssøker før yngstemann var 3 år og hun mistet os sin. og det er den eneste alenemoren jeg vet om som ikke jobber, men hun vil jo jobbe!

er som mange andre her sier, misforstått det der med "dobbel barnetrygd", men får for et barn mer enn man har.

jeg kommer ikke til å forlange noe bidrag av bf, for jeg har så jeg klarer meg, og bf har 2 i fra før som han har delt omsorg og samvær med, og vet han hadde gått på trynet økonomisk hvis jeg skulle krevd bidrag. og selv om han har vært et ******** å være sammen med, vil jeg ikke ruinere han. har heller sagt at han kan være med å betale litt på dyrt utstyr etterhvert. noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje, siden han ikke vil ha den yngste sønnen sin.

jeg har hvertfall ingenting å klage over rent økonomisk, selv om det kan bli trangt siden jeg må kutte ned i stillingen min når jeg er ferdig med permisjon for å få tidsklemmekabalen til å gå opp. men har hatt 100% stilling siden 2007, og kommer til å fortsette den jobben jeg har når permisjonen er ferdig, og selvsagt benytte meg av det staten kan hjelpe meg med. synd alle blir tatt under en kam, for jeg ser ikke på meg selv verken som noen snylter eller klager! jeg jobber beinhardt for min lille, jeg eier snart mitt eget hus med hjelp fra husbanken, og har nettopp vært på salg for å kjøpe inn det dyreste av vinterutstyr til han skal begynne i barnehagen, for det vet jeg at jeg ikke har råd med til høsten ;) og ja, jeg skal på ferie i august, for mamma fyller 50 i desember, og spanderer tur på alle 3 barna+barnebarnet sitt :) kan være seg det ser ut som jeg bader i penger,men det gjør jeg på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mann

oi, for en tråd! må si jeg er rimelig sjokkert.. nettopp blitt alenemor for en liten en på 4 måneder etter et helvete av et forhold. bf vil ikke ha noe samvær med sønnen sin, har innkalt til møte på familievernkontoret, for vil jo at vårt barn skal ha noe med pappa å gjøre, men han nekter å komme på møte.

men visste ikke at det var slike fordommer mot alenemødre. jeg har hvertfall ikke klaget så langt og er bare sjeleglad for all den hjelpen jeg får, være seg fra familie og venner som støtter meg, eller om det er økonomisk fra staten. har aldri vært borti alenemødre som klager heller. fått inntrykk av at de fleste er veldig fornøyde.

men skal ta et eksempel på ei jeg kjenner som er alene for 2 små. de går begge fullt i barnehage, derfor ville hun ut i jobb. hun dro på nav for å melde seg som arbeidssøker(får da per idag os), men på nav mente de at hun ikke behøvde å melde seg som arbeidssøker før yngstemann var 3 år og hun mistet os sin. og det er den eneste alenemoren jeg vet om som ikke jobber, men hun vil jo jobbe!

er som mange andre her sier, misforstått det der med "dobbel barnetrygd", men får for et barn mer enn man har.

jeg kommer ikke til å forlange noe bidrag av bf, for jeg har så jeg klarer meg, og bf har 2 i fra før som han har delt omsorg og samvær med, og vet han hadde gått på trynet økonomisk hvis jeg skulle krevd bidrag. og selv om han har vært et ******** å være sammen med, vil jeg ikke ruinere han. har heller sagt at han kan være med å betale litt på dyrt utstyr etterhvert. noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje, siden han ikke vil ha den yngste sønnen sin.

jeg har hvertfall ingenting å klage over rent økonomisk, selv om det kan bli trangt siden jeg må kutte ned i stillingen min når jeg er ferdig med permisjon for å få tidsklemmekabalen til å gå opp. men har hatt 100% stilling siden 2007, og kommer til å fortsette den jobben jeg har når permisjonen er ferdig, og selvsagt benytte meg av det staten kan hjelpe meg med. synd alle blir tatt under en kam, for jeg ser ikke på meg selv verken som noen snylter eller klager! jeg jobber beinhardt for min lille, jeg eier snart mitt eget hus med hjelp fra husbanken, og har nettopp vært på salg for å kjøpe inn det dyreste av vinterutstyr til han skal begynne i barnehagen, for det vet jeg at jeg ikke har råd med til høsten ;) og ja, jeg skal på ferie i august, for mamma fyller 50 i desember, og spanderer tur på alle 3 barna+barnebarnet sitt :) kan være seg det ser ut som jeg bader i penger,men det gjør jeg på ingen måte.

Vil ønske deg lykke til og takke for et flott innelegg.

Bare litt nyskjerrig, har du fått taket på hvorfor BF ikke vil ha noe med deres felles barn å gjøre?

Er ikke ukjent problemstilling der en har barn fra tidligere forhold,dette ved samlivsbrudd ved lite barn slik som her, eller at det ikke har vært noe forhold.

Er nok en god porsjon psykojogi som den det angår inne vil ut med det som faktisk ligger bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest michael

Bare for å ha det sagt.... det finnes også fedre, men hovedvekten er mødre..

Skjønner ikke helt denne klagingen jeg ser her inne ang bidrag.

Dere er sikret i alle ender.

Beholder barnetilsynspenger , samt dobbel barnetrygd i 12 mnd dersom dere blir samboere på ny.

Det blir ikke tatt hensyn til om dere har en ny mann å dele boutgiftene med.

Finner far ny dame må han promte betale mer bidrag, ettersom han har ny samboer å dele utgiftene med.

Forstå det den som kan , men all den klagingen jeg leser om her kan jeg ikke ta helt seriøst...

Er dame og ikke i denne situasjonen selv, men pga av venners situasjon ble jeg sittende å lese / samt regne via NAVs bidragskalkulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest michael

jeg mener at før bruddet er jo lønn mellon far å mor hver for seg begge bidrager til 1/2 1/2 hva det koster å ha barn ? for de er to som har laget barna ikke sant.

så når de blir brud bør det forsat være det samme så regnestykket er sådan

Far betaler 2000 kr pr barn

mor 2000 kr da har mor 4000 kr pr barn til den enkelte barn å da kommer også barnetrygd + ekstra barnetrygd + skatteklasse 2.

Så alle skilte barn burte ha det meget bra. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samboer i november og har hovedansvar for et barn. Hvordan er det da med dobbel barnetrygd? Forøvrig har jeg aldri bedt om barnebidrag da jeg vet barnefar tjener mindre og har dårligere råd enn meg. Han gir meg allikevel noen kroner hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Ja, 13905x12 er jo den gedigne sum av kr 166860,- i årsinntekt! Sannelig lukrativt å være enslig forsørger, ja. (Og hvem andre enn enslige forsørgere må regne med barnetrygden når inntekt diskuteres?)

166860,- er mer enn 65000,- mindre enn en ufaglært som arbeider 100% i kommunen har i årsinntekt. Det er ikke mye, i mine øyne.

Dette blir årsinntekten om du velger og ikke bidra en dritt selv. Dette er altså TILSKUDD utenom din egen lønn til BARNET ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...