Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Kjekt med litt eksternminne :fnise: Jeg måtte sjekke bloggen for å huske akkurat hvem vi hadde sett der, da...

Jeg husket ikke en gang at jeg hadde vært der..... så hvem vi så var ikke på listen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke var Mari Eriksmoen, men det var jo i det minste en blond sopran... :fnise:

Skrevet

Under sermonien i Domkirken (er det med stor eller liten bokstav egentlig?) så tenkte jeg på at neste gang vi begraver en konge så er det ikke en konge som følger kisten men en dronning. 

Skrevet

La oss håpe det blir lenge til... Men ja, det blir et historisk øyeblikk på flere måter. Hun vil få mange dronning-kollegaer også, det er mange kvinnelige tronarvingrer i Europa nå.

Under det gigantiske treet vi ser foran festningen ligger en annen mye brukt lesebenk..

Skrevet

Der smalt det... Tv-lyden og lyden ute er litt i utakt.

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Der smalt det... Tv-lyden og lyden ute er litt i utakt.

Jeg hører dessverre ikke salutten hit. Vinden er nok litt i feil retning for at lyden skal komme

Skrevet

Her høres de veldig klart og tydelig - og bildene var ikke helt direkte, jeg hørte 3-4 saluttet før man hørte den første på tv.

Min medlidenhet med soldatene som har stått æresvakt hele dagen - jeg er sliten, og jeg har fulgt det fra sofaen... Riktignok er de i en helt annen fysisk form, men det er en heftig påkjenning de er gjennom. 

Skrevet

Jeg så de kongelige bilene svinge opp Karl Johan og tenkte et øyeblikk men der er det jo gågate...? Kongen har lov, særlig i dag...

Skrevet

Men du..... heter det at flagget er firt til topps? De har sagt det noen ganger nå og det høres rart ut. 

Skrevet

Jeg vil jo si at man heiser det når det skal til topps. Det fires på halv stang, fordi det skal heises først, men firing innebærer vel at noe går nedover. Tror jeg...

Skrevet

Det er jo en av de fineste nye salmene, og så passende at en salme skrevet til et kongelig jubileum også brukes i gravferden.

Skrevet

Det var det jeg trodde også, men så sa kommentator det flere ganger og jeg har jo tillit til at de har sjekket alt, men kanskje ikke...... Og nå har vi jo firt flagget i mange dager så det er fort gjort å si feil. 

Skrevet

Det er fort gjort å snuble litt i en lang direktesending, også hos NRK... Det slo meg for øvrig hvor selvfølgelig det er å se sånne begivenheter på NRK, selv om TV2 også har sendt alt direkte, både i dag og hele perioden. 

Skrevet

Det er noe fint og symbolsk frihet i at folk strømmer mot slottet mens militæret masjerer derfra. 

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Det er fort gjort å snuble litt i en lang direktesending, også hos NRK... Det slo meg for øvrig hvor selvfølgelig det er å se sånne begivenheter på NRK, selv om TV2 også har sendt alt direkte, både i dag og hele perioden. 

Jeg tenkte ikke en gang på at andre norske kanaler sendte dette. Hørte at både Danmark, Sverige og Tyskland sendte direkte også. Men her har det kun vært nrk som har blitt brukt som kilde. 

Skrevet

Det er noe fint i det å høre kirkeklokkene også. Det fikk jeg ikke hørt når de kimte på dødsdagen for da var jeg i humanetisk begravelse. Som førøvrig er en fin sermoni, men allikevel manglet noe. 

Skrevet

Det er så mange fine, symbolske handlinger i disse dagene, både det formelle og det mer uformelle. Frihet, demokrati, samhold, fellesskap, tradisjoner - mange honnørord har blitt omsatt i praksis, og ikke nødvendigvis styrt ovenfra.

Skrevet
Skravla skrev (2 minutter siden):

Det er noe fint i det å høre kirkeklokkene også. Det fikk jeg ikke hørt når de kimte på dødsdagen for da var jeg i humanetisk begravelse. Som førøvrig er en fin sermoni, men allikevel manglet noe. 

Kirkeklokker hører jeg ikke hjemme, jeg tror jeg ligger litt for langt nede i dumpa...

Jeg synes borgerlige seremonier ofte mamgler noe - det er jo en form for surrogat hvor noe av det viktigste er fjernet. En religiøs seremoni handler ikke primært om seremoni, men om religion (og lange tradisjoner) - det er ikke så lett å erstatte det med noe nøytralt. Det blir litt som 17. mai kontra Svenska flaggans dag - sistnevnte mangler en kjerne og en betydning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...