Daria Skrevet 15. september Forfatter #43301 Skrevet 15. september Det var vått, ja - jeg tror det kalles høst... 🌧️ 🍁 Jeg har fått gjennomført en god treningsøkt og fått noen oppmuntrende ord av fysio, alltid fornuftig og pragmatisk, om psykologsituasjonen, kjøpt tre pakker te og hentet to bøker. Dessuten fant jeg årets første julekatalog i postkassen - og aksepterer at akkurat håndarbeidskataloger må ut såpass tidlig... Min umiddelbare framtid nå (så snart jeg har surfet ferdig...) inneholder pledd, oolong-te med karamell og kakao og Jon Fosses nyeste
Daria Skrevet 15. september Forfatter #43302 Skrevet 15. september Daria skrev (19 timer siden): 14.09: Seks lest, en kjøpt. Korkøya er en samling selvbiografiske tekster om Roxana Sobrino Trianas oppvekst på Cuba og hennes nåværende liv i Bergen. På tittelbladet står det fortellinger, jeg synes det er en i overkant stort betegnelse på en del av tekstene, som på det korteste er på en knapp side (og boka er i lite format) - fagmennesket i meg tenker at en del av dem vil være ideelle til høytlesning. De litt lengere er et spennende og guidet innsyn i et samfunn jeg ikke vet så mye om, fra noen som er jevngammel med meg og vojste opp i en helt annen verden. Abbas Khiders roman De elendiges palass har også en hovedperson - Shams - som er omtrent på min alder og vokser opp under helt andre forhold i et krigsherjet Irak. Hvor livet i fattigstrøket i utkanten av Baghdad også kan by på både gleder og muligheter, hvor litteraturen kan åpne nye verdener - men hvor veggene har ører, noen vet det meste og du aldri vet når de vil bruke det mot deg. 15.09: Syv lest en kjøpt. Jeg får litt følelsen av at Vaim-bøkene til Jon Fosse er en forfatter som leker seg... Vaim hotell, den andre i en varslet trilogi, har et snev av spøkelseshistorie og grøsser - en mann som ikke helt vet hvorfor han er på tur, sjekker inn på et tomt bygdehotell med en svært geskjeftig vertinne og merkelige ting skjer. You can check out anytime you like, but you can never leave... Manglende punktum og gjentagende ordbruk en selvfølge.
Dallandra Skrevet 15. september #43303 Skrevet 15. september Det høres ut som spennende bøker man burde lese. En gang, om en stund, når hodet er klart for mer avanserte greier enn lettlest og lettbeint romantasy.
Daria Skrevet 15. september Forfatter #43304 Skrevet 15. september De er egentlig ganske lettleste (selv om alt er relativt, men jeg var gjennom den på en drøy time...) og med et snev av uvirkelighet, som Fosse gjerne har - den første kan vel til og med sies å ha antydninger til romantikk. Romantasy, vestlandsversjonen
Dallandra Skrevet 15. september #43305 Skrevet 15. september 🤭 Kanskje jeg må prøve meg på det når jeg er ferdig med serien jeg holder på med
Sauen Shaun Skrevet 17. september #43306 Skrevet 17. september Her leses det «Skjulestedet» av Corrie Ten Boom for tiden. Det tar sin tid, siden det strikkes med tidspress samtidig…
Roadrunner Skrevet 17. september #43307 Skrevet 17. september Jeg har akkurat startet på Jo Nesbø's siste: Nådeskudd. Ikke fått lest så mye, blir gjerne på sengekanten og har sovnet etter altfor kort tid. Må bli flinkere til å legge bort mobilen (hei, sosiale medier og dustete spill ) og heller komme skikkelig i gang med strikking og lesing igjen. Er jo høst!
Daria Skrevet 17. september Forfatter #43308 Skrevet 17. september Jeg har satt tidsbegrensning på insta - en halv time om dagen, så går den i svart og minner om at det er på tide å lukke appen. Det kan overstyres, men stort sett klarer jeg å la være. Dustete spill på nettbrettet, derimot... Sauen Shaun skrev (6 timer siden): Her leses det «Skjulestedet» av Corrie Ten Boom for tiden. Det tar sin tid, siden det strikkes med tidspress samtidig… Den står på bibliotekshuskelisten min - er den bra? Ettermiddag utenbys - jeg regnet med fisk, men fikk høstens første fårikål og klager ikke
Daria Skrevet 18. september Forfatter #43309 Skrevet 18. september Sarkofagen er vist fram. Jeg synes den var fin, både i form og farge. Dessuten gir det jo rommet mye bedre symmetri og balanse, som jo er viktige estetiske kriterier for et mausoleum... 1
Sauen Shaun Skrevet 18. september #43311 Skrevet 18. september Daria skrev (19 timer siden): Jeg har satt tidsbegrensning på insta - en halv time om dagen, så går den i svart og minner om at det er på tide å lukke appen. Det kan overstyres, men stort sett klarer jeg å la være. Dustete spill på nettbrettet, derimot... Den står på bibliotekshuskelisten min - er den bra? Ettermiddag utenbys - jeg regnet med fisk, men fikk høstens første fårikål og klager ikke Dustete spill… Ja, jeg har kommet halvveis nå, og synes den er en god bok med en sterk historie… Daria skrev (36 minutter siden): Sarkofagen er vist fram. Jeg synes den var fin, både i form og farge. Dessuten gir det jo rommet mye bedre symmetri og balanse, som jo er viktige estetiske kriterier for et mausoleum... Absolutt en konge verdig…
Daria Skrevet 19. september Forfatter #43312 Skrevet 19. september (endret) Man skulle jo tro at etter å ha jobbet så mange år i Sverige, ville Fredrik Skavlan snakket et litt mer naturlig flytende blandingsspråk, men den påtatte svorskingen hans er jo fortsatt like grusom. Jeg så en halv episode av talkshowet hans og endte med å skru av lyden hver gang han åpnet munnen - fordelen med teksting. Alt dette fordi jeg tross alt er nysgjerrig på å få med meg hva Månd Zelmerlöw har å si etter halvannet års taushet og en stygg skilsmisse - jeg leser jo ikke sladder, men når det gis en så sosialt akseptabel ramme og ligger lett tilgjengelig hos NRK... Av annet kjendisnytt kan jeg melde at Unni Lindell tidligere i dag satt ensom bak et signeringsbord utenfor min lokale bokhandel - jeg antar at det betyr at hun har en ny bok ute... Endret 19. september av Daria
Daria Skrevet 19. september Forfatter #43313 Skrevet 19. september Jeg synes det er ufint av tv-boksen å stanse avspillingen og spørre Er det noen der? - bare fordi jeg er på min femte episode av en dokumentarserie om Bush-familien i strekk...
Daria Skrevet 20. september Forfatter #43314 Skrevet 20. september Jeg tror jeg ble vitne til en eldre herres demonstrasjon på trikken i dag - og applauderer. På en glissent besatt (turistsesongen er endelig på hell) og stille trikk fant en ung kvinne ut at det var en passende anledning å ringe sin mor for en livsoppdatering. Mannen finner etterhvert fram sin egen telefon, setter på musikk og stiller seg rett foran henne. Hun satt rett ved døra (på setene for skrøpelige og så ikke engang opp da jeg kom på. På en dårlig dag hvor verden var full av idioter sto hun allerede høyt på listen min...) og han skulle av på neste stopp, så det var en helt plausibel forflytning, men blikket han sendte meg tydet på noe annet...
Daria Skrevet 20. september Forfatter #43315 Skrevet 20. september (endret) Jeg har hatt fakta-helg - radio-dokumentarer og Partnair-ulykken og spionsaken mot Gunvor Galtung Haavik fredag, seks episodes serie om Bush-familien i går og en bok om Haavik (fordi jeg ble nysgjerrig og uansett skulle en tur på biblioteket) i dag. Dessuten har jeg disko-stemning med strobelys på badet og mistenker at et nytt lysrør bør på handlelisten... Endret 20. september av Daria
Roadrunner Skrevet 20. september #43316 Skrevet 20. september Jeg har forsynt meg smått av burde-listen i dag, og må innom plantasjen for noen større potteskjulere i morgen...
Daria Skrevet 20. september Forfatter #43317 Skrevet 20. september Hysj, ikke gi palmen min ideer. Den har trengt større potteskjuler i sikkert ti år, men er så stor at jeg ikke klarer å potte den om, og den vokser uansett som ugress...
Daria Skrevet 20. september Forfatter #43318 Skrevet 20. september Hvorfor lager folk instahistorier med så mye og så liten skrift at man må både holde og zoome for å klare å lese? Jeg mister jo interessen innmari fort...
Daria Skrevet 21. september Forfatter #43319 Skrevet 21. september I natt hadde jeg et langt og komplisert mareritt av det slaget som på den ene siden minner litt om en barnebok, med en ond skurk som var en blanding av Voldemort og kaptein Sabeltann, og samtidig så intenst at kroppen bruker lang tid på å roe seg når jeg endelig våkner (midt i det store klinakset, så jeg vet ikke hvordan det endte ). Hodet vet at det bare var en drøm, at jeg er voksen og trygg hjemme i min egen seng - kroppen er skeptisk til om det egentlig er trygt å bevege seg ut på badet... Seks timer senere i fullt dagslys og ditto våken tilstand, har alarmberedskapen fortsatt ikke helt sluppet taket. Det er jo litt fascinerende - snakk om å lage sine egne problemer ut av ingenting. Kanskje det burde være et punkt i terapeutjakten - noen som er litt opptatt av drømmer...
Daria Skrevet 21. september Forfatter #43320 Skrevet 21. september Jeg kan opplyse om at røykvarsleren min virker, og at det alltid er lurt å lukke kjøkkendøren når man lager mat...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå