Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var vått, ja - jeg tror det kalles høst... 🌧️ 🍁

Jeg har fått gjennomført en god treningsøkt og fått noen oppmuntrende ord av fysio, alltid fornuftig og pragmatisk, om psykologsituasjonen, kjøpt tre pakker te og hentet to bøker. Dessuten fant jeg årets første julekatalog i postkassen - og aksepterer at akkurat håndarbeidskataloger må ut såpass tidlig...

Min umiddelbare framtid nå (så snart jeg har surfet ferdig...) inneholder pledd, oolong-te med karamell og kakao og Jon Fosses nyeste :leselusa: :kaffekopp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (19 timer siden):

14.09: Seks lest, en kjøpt.

Korkøya er en samling selvbiografiske tekster om Roxana Sobrino Trianas oppvekst på Cuba og hennes nåværende liv i Bergen. På tittelbladet står det fortellinger, jeg synes det er en i overkant stort betegnelse på en del av tekstene, som på det korteste er på en knapp side (og boka er i lite format) - fagmennesket i meg tenker at en del av dem vil være ideelle til høytlesning. De litt lengere er et spennende og guidet innsyn i et samfunn jeg ikke vet så mye om, fra noen som er jevngammel med meg og vojste opp i en helt annen verden.

Abbas Khiders roman De elendiges palass har også en hovedperson - Shams - som er omtrent på min alder og vokser opp under helt andre forhold i et krigsherjet Irak. Hvor livet i fattigstrøket i utkanten av Baghdad også kan by på både gleder og muligheter, hvor litteraturen kan åpne nye verdener - men hvor veggene har ører, noen vet det meste og du aldri vet når de vil bruke det mot deg.

15.09: Syv lest  en kjøpt.

Jeg får litt følelsen av at Vaim-bøkene til Jon Fosse er en forfatter som leker seg... Vaim hotell, den andre i en varslet trilogi, har et snev av spøkelseshistorie og grøsser - en mann som ikke helt vet hvorfor han er på tur, sjekker inn på et tomt bygdehotell med en svært geskjeftig vertinne og merkelige ting skjer. You can check out anytime you like, but you can never leave... Manglende punktum og gjentagende ordbruk en selvfølge. 

Skrevet

Det høres ut som spennende bøker man burde lese. 

En gang, om en stund, når hodet er klart for mer avanserte greier enn lettlest og lettbeint romantasy. 

Skrevet

De er egentlig ganske lettleste (selv om alt er relativt,  men jeg var gjennom den på en drøy time...) og med et snev av uvirkelighet, som Fosse gjerne har - den første kan vel til og med sies å ha antydninger til romantikk. Romantasy, vestlandsversjonen :fnise:

Skrevet

🤭 Kanskje jeg må prøve meg på det når jeg er ferdig med serien jeg holder på med 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...