Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg sitter her med jobb-pc og jobber litt mens prosesjonen går. 

Men det innrømmes at det var total meltdown når prosesjonen kom ut. Men alt av sykdom og død rundt meg i august og annen begravelse på den dagen kongen døde, så tror jeg hjernen først nå skjønte hva som har skjedd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg allerede glemt hvor jeg leste det, men det ble sagt at en god del av den sorgen folk gir utrykk for nå, handlet om helt andre og mer personlige ting enn kongens død - det blir en katalysator som kan løsne på så mangt i den enkelte.

Kommentaren hos NRK om at dronning Sonja tok farvel med sin ektefelle gjennom 58 år minus en dag satte i gang litt hos meg - det er noe med den ene dagen...

Skrevet

Jørgen Hattemaker med Åge Aleksandersen og Tuva Syvertsen sto jo ikke på mitt bingokort...

Men Jonas Gahr Støres tale :grine:Aller mest fordi han var så berørt selv ' og stadig snudde seg bort fra mikrofonen for å henvende seg til kongefamilien. 

Skrevet
Daria skrev (11 minutter siden):

Jørgen Hattemaker med Åge Aleksandersen og Tuva Syvertsen sto jo ikke på mitt bingokort...

Men Jonas Gahr Støres tale :grine:Aller mest fordi han var så berørt selv ' og stadig snudde seg bort fra mikrofonen for å henvende seg til kongefamilien. 

Den sto ikke på mitt kort heller, men med tanke på folkekongen så var den utrolig passende. 

Og Jonas Gahr Støre var like rørt som Gro Harlem Bruntland under Kong Olavs begravelse. Og jeg  synes det forteller mye om hva kong Harald betydde for alle. 

En verdig og fin begravelse. Og tårer tørkes og man tenker "nå har tåreflommen roet seg" og så ser man et nærbilde av prinsesse Astrid eller dronning Sonja - og man er i gang igjen. 

Skrevet

Den sørgemarsjen de spiller nå er et av mine klareste minner fra kong Olavs gravferd. Chopins sørgemarsj, sier kommentator, da vet jeg det.

Dronning Sonja som la en rose på kisten, kronprinsessens trøstende hånd på lillebrors skulderen - det var jo noen øyeblikk som virkelig kalte på følelsene.

Skrevet

Og flyformasjonen.... Det er så utrolig mye symbolikk som trigger følelsene. 

Skrevet

De skandinaviske kongene på rekke - den nye kongens gudfar og hans forlover. Det er et helt spesielt forhold der - bare det at både kong Fredrik og kronprinsesse Victoria i sine offisielle uttalelser snakket om onkel Harald...

Skrevet

Ifølge NRK ringte det en mobiltelefon i kirken da det var ett minutts stillhet. Det fikk jeg ikke med meg, men jeg håper den skyldige skammer seg dypt, inderlig og lenge. Det kvalifiserer nesten til offentlig botsgang...

Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Ifølge NRK ringte det en mobiltelefon i kirken da det var ett minutts stillhet. Det fikk jeg ikke med meg, men jeg håper den skyldige skammer seg dypt, inderlig og lenge. Det kvalifiserer nesten til offentlig botsgang...

Den telefonen hørte jeg - og tenkte Fy skam.... 

Skrevet

Kongens båre passerer nå en av mine faste lesebenker... Det er så rart å se hverdagsbyen min på tv under sånne omstendigheter. Jeg er jo døpt i domkirken og har hatt mange juleaftener der, er på festningen stadig vekk, leser gjerne i Slottsparken og krysset Slottsplassen daglig da jeg var student (da vaktskiftet var et tegn på hvor sent ute jeg var...) - det er så kjente omgivelser, og samtidig så annerledes akkurat nå.

Skrevet
Skravla skrev (8 minutter siden):

Den telefonen hørte jeg - og tenkte Fy skam.... 

Er det én gang i livet du virkelig skal huske å sette den på lydløs...

Skrevet

Enig. Jeg er massivt redd for å glemme. 

Skrevet

Og symbolikken i at det begynner å regne så fort prosesjonen er omme. Selv værgudene har orden på sakene i dag. 

Skrevet
Skravla skrev (1 minutt siden):

Og symbolikken i at det begynner å regne så fort prosesjonen er omme. Selv værgudene har orden på sakene i dag. 

Jeg var også inne på den tanken...

Skrevet

En vakker dag må du ta meg med på omvisning på Akershus. Jeg er helt blank på området. 

Skrevet

Det skal nok la seg ordne... Det er mange år siden jeg har vært inne på selve slottet, annet enn på konsert i festningskirken, det burde man jo også gjøre en dag. Se den nye sarkofagen...

Skrevet

Husk meg da... Jeg har faktisk aldri vært inne i Akershus slottskirke, ei heller sett sarkofagene. Jeg har kun vært på Heimevernmuseet. 

Skrevet

Joda, du har vært på konsert i slottskirken, med Lina Johnson og en strykekvarett - jeg er ganske sikker på at jeg ikke var der alene...

Heimevernsmuseet tror jeg ikke jeg har vært på siden ungdomsskolen, men slottet ramlet jeg spontant innom i voksen alder. Vi får satse på en museumshøst og -vinter.

Skrevet

Det stemmer... Godt noen husker hvor jeg har tilbragt tid. :ler:

Skrevet (endret)

Kjekt med litt eksternminne :fnise: Jeg måtte sjekke bloggen for å huske akkurat hvem vi hadde sett der, da...

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...