Daria Skrevet 27. august Forfatter #43181 Skrevet 27. august Daria skrev (5 timer siden): 27.08: Seks lest, tre kjøpt. En naturlig følge av at Bokklubben hadde 25% på alt nylig... To romaner av nye (hvertfall for meg) forfattere og selvbiografien til Nicola Sturgon, den skotske førsteministeren. 27.08: Syv lest, tre kjøpt. I Deborah Levys My year in Paris with Gertrude Stein bor en navnløs engelsk kvinne i Paris for å skrive et essay om Gertrude Stein. Hun leser (og siterer hyppig) Steins tekster og grunner på livet hennes, hun omgås to venninner - de spsier fransk mat og er eksentriske på hver sin måte - og en katt er forsvunnet. En bok som ikke var det jeg trodde den var - og jeg tror det var en god ting...
Daria Skrevet 27. august Forfatter #43182 Skrevet 27. august Tittel-diskusjonen er i gang - det er jo en ny situasjon med en enkedronning. Men jeg har visse innvendinger her, selv om jeg bare er en tittelløs synser med en viss interesse for rojal historie; I Storbritannia fikk enken etter kong George VI tittelen "dronningmoren" da dattreen Elizabeth overtok tronen, opplyser dosent Erik Mustad ved Universitetet i Agder. -Jeg regner med at de vil bruke samme betegnelse her. Man kan ikke ha to dronninger med samme rolle samtidig, sier Mustad. I tillegg til at den britiske dronningmoren var mor til dronningen, var ikke det hennes offisielle tittel - den var fortsatt dronning, En tittel også hennes svigermor dronning Mary hadde båret i alle sine år som enke - og fortsatt bar da barnebarnet inntok tronen. Danmark har to dronninger, det samme har Spania og Belgia - det er ikke et problem.
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43186 Skrevet 28. august Kong Haakon. Det er jo historisk sus og tyngde over det.
Roadrunner Skrevet 28. august #43187 Skrevet 28. august Daria skrev (16 minutter siden): Kong Haakon. Det er jo historisk sus og tyngde over det. Og matcher endelig konfektesken... (jeg finner veien ut selv... ) 1
Skravla Skrevet 28. august #43188 Skrevet 28. august (endret) Roadrunner skrev (8 minutter siden): Og matcher endelig konfektesken... (jeg finner veien ut selv... ) Det var en latter jeg trengte i dag. 🤣 Endret 28. august av Skravla
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43189 Skrevet 28. august Sørgesalutter er mye langsommere enn festsalutter - nok en ting jeg ikke visste. Et halvt minutts pause mellom hver salutt der det ellers smeller ganske fortløpende.
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43190 Skrevet 28. august Nå er jeg veldig overfladisk, men det er i stunder som dette det er så lite passende at Oslo-biskopen har rastafletter i alle retninger...
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43191 Skrevet 28. august Alt for Norge står ved lag - noe annet hadde vært overraskende.
Sauen Shaun Skrevet 28. august #43192 Skrevet 28. august Roadrunner skrev (2 timer siden): Og matcher endelig konfektesken... (jeg finner veien ut selv... ) Takk. 😊Jeg trengte også den latteren i dag 🤣 Daria skrev (18 minutter siden): Sørgesalutter er mye langsommere enn festsalutter - nok en ting jeg ikke visste. Et halvt minutts pause mellom hver salutt der det ellers smeller ganske fortløpende. Det var nytt for meg også. Det er jo ikke så ofte det avfyres sørgesalutter, så det er sånt man ikke registrerer før det sendes på TV, og man synes det går så sent… Daria skrev (11 minutter siden): Nå er jeg veldig overfladisk, men det er i stunder som dette det er så lite passende at Oslo-biskopen har rastafletter i alle retninger... Veldig enig… Det hadde gitt et mye bedre inntrykk om hun samlet de flettene i en strikk… Daria skrev (8 minutter siden): Alt for Norge står ved lag - noe annet hadde vært overraskende. Og han har allerede vist at han står støtt i hard storm. Jeg tror vi vil få en ny folkekonge.
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43193 Skrevet 28. august Sauen Shaun skrev (7 minutter siden): Det var nytt for meg også. Det er jo ikke så ofte det avfyres sørgesalutter, så det er sånt man ikke registrerer før det sendes på TV, og man synes det går så sent… Jeg hører saluttene fra festning hjem hver gang det er kongelige bursdager ellet statsbesøk, så jeg kjenner den faste rytmen - nå rakk jeg å lure på om noe hadde gått galt før det neste smellet kom... Jeg har også tro på kong Haakon - han har vært populær i mange år, også når det har stormet rundt andre i familien, og framstår som en fin og fornuftig mann. Dessuten er nordmenns følelser for kongen sin så sterke, nokså uavhengig av kongens person. De siterte akkurat kong Harald på nrk nå, at han ved en anledning hadde kommentert at det var ikke ham det ble jublet for - det var Kongen. Jeg tror det vil fortsette... 1
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43194 Skrevet 28. august Statsministeren er en bedre taler enn stortingspresidenten...
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43195 Skrevet 28. august -Gå aldri forbi et toalett uten å bruke det. Kongens råd - "mann til mann " - til en fersk utenriksminister Støre på sitt første statsbesøk 1
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43196 Skrevet 28. august Daria skrev (16 timer siden): Tittel-diskusjonen er i gang - det er jo en ny situasjon med en enkedronning. Men jeg har visse innvendinger her, selv om jeg bare er en tittelløs synser med en viss interesse for rojal historie; I Storbritannia fikk enken etter kong George VI tittelen "dronningmoren" da dattreen Elizabeth overtok tronen, opplyser dosent Erik Mustad ved Universitetet i Agder. -Jeg regner med at de vil bruke samme betegnelse her. Man kan ikke ha to dronninger med samme rolle samtidig, sier Mustad. I tillegg til at den britiske dronningmoren var mor til dronningen, var ikke det hennes offisielle tittel - den var fortsatt dronning, En tittel også hennes svigermor dronning Mary hadde båret i alle sine år som enke - og fortsatt bar da barnebarnet inntok tronen. Danmark har to dronninger, det samme har Spania og Belgia - det er ikke et problem. Kongehuset ser heller ikke problemet - vi har nå offisielt to dronninger, hvorav bare den ene er majestet.
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43197 Skrevet 28. august Det er jo en passende hyllest til en idrettsglad konge at en norsk syklist på et norsk lag vant dagens Vuelta- etappe... En etappe som ble innledet med et minutts stillhet og samtlige norske syklister med sørgebånd. Det er jo sånne øyeblikk hvor man tenker at livet faktisk har en manusforfatter...
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43198 Skrevet 28. august Hvis jeg skal være ørlite spekulativ, lurer jeg på om det er litt lettelse hos enkelte i hoffet over at Durek er indisponert og ikke kan delta i det som skjer. Det sparer jo noen potensielle kontroverser... 1
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43199 Skrevet 28. august Det er nesten litt rart å se områder som er en selvfølgelig del av hverdagen min under så spesielle omstendigheter, og i tillegg med guiding - som ikke er så åpenbar for alle seerne som den er for meg...
Daria Skrevet 28. august Forfatter #43200 Skrevet 28. august Daria skrev (2 timer siden): Det er jo en passende hyllest til en idrettsglad konge at en norsk syklist på et norsk lag vant dagens Vuelta- etappe... En etappe som ble innledet med et minutts stillhet og samtlige norske syklister med sørgebånd. Det er jo sånne øyeblikk hvor man tenker at livet faktisk har en manusforfatter... Oppdatering: Det var faktisk dobbeltseier...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå