Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

27.08: Seks lest, tre kjøpt.

En naturlig følge av at Bokklubben hadde 25% på alt nylig... To romaner av nye (hvertfall for meg) forfattere og selvbiografien til Nicola Sturgon, den skotske førsteministeren.

27.08: Syv lest, tre kjøpt.

I Deborah Levys My year in Paris with Gertrude Stein bor en navnløs engelsk kvinne i Paris for å skrive et essay om Gertrude Stein. Hun leser (og siterer hyppig) Steins tekster og grunner på livet hennes, hun omgås to venninner - de spsier fransk mat og er eksentriske på hver sin måte - og en katt er forsvunnet. En bok som ikke var det jeg trodde den var - og jeg tror det var en god ting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tittel-diskusjonen er i gang - det er jo en ny situasjon med en enkedronning. Men jeg har visse innvendinger her, selv om jeg bare er en tittelløs synser med en viss interesse for rojal historie;

I Storbritannia fikk enken etter kong George VI tittelen "dronningmoren" da dattreen Elizabeth overtok tronen, opplyser dosent Erik Mustad ved Universitetet i Agder.

-Jeg regner med at de vil bruke samme betegnelse her. Man kan ikke ha to dronninger med samme rolle samtidig, sier Mustad.

I tillegg til at den britiske dronningmoren var mor til dronningen, var ikke det hennes offisielle tittel - den var fortsatt dronning, En tittel også hennes svigermor dronning Mary hadde båret i alle sine år som enke - og fortsatt bar da barnebarnet inntok tronen. Danmark har to dronninger, det samme har Spania og Belgia - det er ikke et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...