Daria Skrevet 24. august Forfatter #43161 Skrevet 24. august Jeg synes jo jeg er effektiv når jeg står opp 10 og er ute av døra før 11, bespist, påkledd og noenlunde velstelt og presentabel, med varm te i sekken. Målet var en benk i parken (en annen benk og en annen park enn i går, men fortsatt bare noen kvartaler hjemmefra), hvor jeg leste i sola iført t-skjorte, halvlangt skjørt og ankelsokker. Et annet sted i parken hadde noen funnet fram Mariusgenseren...
Roadrunner Skrevet 24. august #43162 Skrevet 24. august Daria skrev (32 minutter siden): Jeg synes jo jeg er effektiv når jeg står opp 10 og er ute av døra før 11, bespist, påkledd og noenlunde velstelt og presentabel, med varm te i sekken. Målet var en benk i parken (en annen benk og en annen park enn i går, men fortsatt bare noen kvartaler hjemmefra), hvor jeg leste i sola iført t-skjorte, halvlangt skjørt og ankelsokker. Et annet sted i parken hadde noen funnet fram Mariusgenseren... Sen vår/tidlig sommer og sen sommer/tidlig høst er veldig interessante hva gjelder påkledning og individuell temperatur. Jeg satt ute i shorts og bh i går, mens andre gikk forbi utenfor i langbukse, genser og jakke. De gikk... Stod ikke i ro... Altså, det var jo sommer ute!?
Daria Skrevet 24. august Forfatter #43163 Skrevet 24. august Jeg merker jo at vi er nærmere september enn juli, lufta er litt skarpere, men klesskapet mitt har mye mellom kortermet og tykk ull...
Daria Skrevet 24. august Forfatter #43164 Skrevet 24. august Jeg har klart å etablere i hodet at mandag = fisk til middag. I dag bladde jeg i en kokebok og fant en oppskrift på appelsintorsk - torsk kokt i kraft av vann, karripulver og appelsinsaft. (Ja, det ble gult... ) Kjekt når jeg hadde en appelsin som begynte å nærme seg best før-datoen (og frossenfilet fra First Price i fryseren)... Vaske opp burde man. Snart...
Daria Skrevet 25. august Forfatter #43165 Skrevet 25. august Dagens naturopplevelse: En gigantisk edderkopp på vei over garderobegulvet på fysikalske. Jeg trodde Petter på badet hos meg var stor, men alt er relativt 🕷️Jeg tok fram kameraet, fysioterapeuten tok fram skoen...
Daria Skrevet 25. august Forfatter #43166 Skrevet 25. august Forrige uke sendte Gudrun Sjödén meg en katalog som fikk meg til å innse at garderoben min mangler en kort strikkejakke i rødt/orange (tagetes eller brent orange, det er spørsmålet). I dag filk jeg mail med "se så mye du har handlet - pass på å handle mer!"-bonus. Jeg tror enabler er det faglige uttrykket her...
Roadrunner Skrevet 25. august #43167 Skrevet 25. august Ny håndveske i hus her, da den gamle gikk i oppløsning og var mildt sagt stygg...
Daria Skrevet 25. august Forfatter #43168 Skrevet 25. august Formuleringen antyder at du bare har en...?
Daria Skrevet 25. august Forfatter #43169 Skrevet 25. august Dolly Parton er død Klasseksempelet på en smart blondine og på hvordan bruke pengene sine på en god måte - gi bøker til barn 1
Roadrunner Skrevet 25. august #43171 Skrevet 25. august Daria skrev (1 time siden): Formuleringen antyder at du bare har en...? Man har i hovedsak en hverdagsveske ja, som var en falmet, valnøtt (?) brun (mer skitten lysebrun/hvit de siste årene) skinnveske fra Redesigned by Dixie. Nå har man i stedet en ny Cognacbrun veske, fra Redesigned by Dixie https://tonnesen1937.no/collections/redesigned-by-dixie/products/11799199-dixie-moa-big-cognac
Daria Skrevet 25. august Forfatter #43173 Skrevet 25. august Dolly står for øvrig høyt på listen over artister jeg er så glad for å ha sett live - hun spilte i spektrum for rundt 20 år siden. En sjelden anledning til å se godt voksne menn i rosa cowboyhatt med glitter... 1
Daria Skrevet 26. august Forfatter #43174 Skrevet 26. august Postbilen kjørte over festningsplassen med Postmann Pat på full guffe. Noen holdt på å forgå av latter, helt for meg selv 1
Daria Skrevet 26. august Forfatter #43175 Skrevet 26. august Jeg sto og så på karpene svømme i dammen (så deilig meditativt at tanken på et akvarium i heimen et øyeblikk virket forlokkende...) og oppdaget noe jeg ikke har sett før - mini-karper! Både helt bittesmå og noen litt større. De setter jo ut voksne fisk om våren, og i år har de tydeligvis fomert seg. Det er selvfølgelig godt mulig at det er en helt vanlig, årviss begivenhet, men det er frste gang jeg har lagt merke til det. De fiskene er for øvrog omtrent like håndtamme og vant til å bli foret som endene i Frognerparken - det er bare å stille seg ved vannkanten, så kommer de forventningsfullt svømmende
Daria Skrevet 26. august Forfatter #43176 Skrevet 26. august Daria skrev (På 20.8.2026 den 20.30): 20.08: Fem lest, ingen kjøpt. Xochitl Gonzalez' Olga dies dreaming foregår primært i Brooklyn, men handler vel så mye om Puerto Rico. Olga og broren Prieto er født og oppvokst i Brooklyn, av puertoricanske, idealistiske foreldre. Hun er en skusessfull bryllupsplanlegger for fiffen med et fragmentarisk kjærlighetsliv, han er politiker med sine svin på skogen. Faren er død for mange år siden - rus og aids - mens moren valgte revolusjonen over familien da Olga var 13. De har ikke sett henne siden, men hun sender brev når hun føler for å mene noe om livene deres. Her er det med andre ord mye potensiale for eksplosjon - og det smeller både på det private og det politiske planet. Det blir alvorlig, men uten å bli mørkt og dystert eller slutte å også være morsomt - og så er det jo Matteo Du vet du leser gjennomarbeidet sakprosa når 200 av bokas 450 sider er bibliografi og noter... Empireworld er Sathnam Sangheras oppfølger til Empireland - der så han på hvordan Storbritannia har blitt formet av imperiet, nå snur han linsen og ser på hvordan det britiske imperiet har formet verden, på godt og vondt.Det er tidvis nokså tung lesing, men det er interessant, og godt skrevet. Sanghera er av de sakprosaforfatterne som klarer å ta plass i tekstene sine uten å komme i veien for budskapet - når han blir personlig føles det relevant. 24.08: Seks lest, ingen kjøpt. Etter Sapfo av Selby Wynn Schwartz er mye omtalt (og kritikrrost), men samtidig ganske vanskelig å egentlig si noe om. Det er en roman, på en måte, men hvor de aller fleste karakterene er virkelige historiske personer, fortalt i fragmenter av et litt udefinert vi, et slags gresk kor. Noe som forsåvidt er passende på flere måter - tittelens Sapfo var jo en gresk poet som bare er bevart i fragmenter, hvorav en del er inkorporert i teksten. Hun er også kjent som et lesbisk ikon - fra øya Lesbos - og det er bokas røde tråd, så å si alle bokas karakterer er lesbiske kvinner fra 18- og 1900-tallet. De fleste av dem er på et tidspunkt innom Paris, noen holder seg i England eller Italia, og noen tar også turen til Hellas. I hvor stor grad de traff og kjente hverandre i den utstrekning som antydes vet jeg egentlig ikke - jeg ser historier jeg hvertfall delvis kjenner igjen, og andre som er helt nye for meg. De fleste av dem er også kunstnere, og boka er full av referanser både til prosessene og konkrete kunstverk (igjen kjenner jeg igjen en del, men er ikke sikker på sannhetsgehalten i alt). Det er en intelligent bok som krever mye av leseren - jeg blir mer fascinert av form og referanser og sammenhenger enn egentlig oppslukt av historien og karakterene.
Daria Skrevet 27. august Forfatter #43177 Skrevet 27. august Mens nasjonen holder pusten (å legge blomster på Slottsplassen allerede føles litt uanstendig prematurt...), har jeg sjekket krystaller (både de og antrekket fikk godkjent), lest i sola på brygga og plukket plommer på coop. Dessuten hadde noen lagt bøker i postkassen min...
Daria Skrevet 27. august Forfatter #43178 Skrevet 27. august En bursdagsmelding, et forslag som fikk en positiv og konkret mottakelse og plutselig har jeg avtalt kaffedate med en venninne jeg ikke har truffet på denne siden av pandemien. Jeg er så glad for at så mange av vennskapene mine er av det enkle slaget - særlig når jeg leser tråder her inne om det motsatte...
Daria Skrevet 27. august Forfatter #43179 Skrevet 27. august Daria skrev (På 26.8.2026 den 15.39): 24.08: Seks lest, ingen kjøpt. 27.08: Seks lest, tre kjøpt. En naturlig følge av at Bokklubben hadde 25% på alt nylig... To romaner av nye (hvertfall for meg) forfattere og selvbiografien til Nicola Sturgon, den skotske førsteministeren.
Daria Skrevet 27. august Forfatter #43180 Skrevet 27. august Morgenbladet melder at de utsetter morgendagens utgave til mandag grunnet kongens helsesituasjon. Når man er ukesvis og ser faren for svært ugunstig timing...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå