Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gravemaskin med tilhenger ble etterfulgt av en politibil. Dagevs dobbel for barnehagen på tur :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kongen i uniform er barhodet inne på Stortinget. Han tok hatten av da han kom inn, og tok den først på igjen da han var tilbake i inngangspartiet. Det har sikkert en tradisjonell forklaring og betydning...

Eden er avlagt og kongen har hatt sin første tur på Karl Johan i åpen bil. Jeg får litt frysninger av disse seremoniene - og de blir jo ikke mindre når statsminister Støre påpeker at å avlegge ed for de folkevalgte skriver seg helt tilbake til kong Magnus Lagabøte. At ikke alle deler min fascinasjon og emosjonelle engasjement rundt dette kan jeg skjønne, men de som fnyser at det er jo bare unødvendig styr rundt at en gammel mann er død manglet jo litt forståelse for både samfunn og demokrati. 

• Hjerte 1
Skrevet

Kronprinsessen har underskrevet sin ed og kan nå lede statsråd og tre inn som regent. Det er jo litt ekstra historisk - en kvinnelig regent. 

Skrevet

Marsh [...] had once stood down a charging rhinoceros by intrepidly opening a pink umbrella in its face.

Å lese om britiske gentlemen i imperiets storhetstid er alltid underholdende... Overnevnte Marsh var for øvrig Winston Churchills privatsekretær og er en helt perifer skikkelse i boka (som egentlig om kampen for å bestige Mount Everest), men jeg har full forståelse for at det er en setning og en historie man må flette inn når man kan...

Skrevet

Litt mer utladet og tom i hodet enn jeg var forberedt på etter siste time hos vikarpsykologen - da er det jo greit å kunne fylle hodet med andres ord... :leselusa:

Skrevet

02.09: En lest, ingen kjøpt.

Bokbindaren i Oxford av Pip Williams handler om Peggy, som jobber på boktrykkeriet i Oxford før og under første verdenskrig og drømmer om å studere - å lese bøkene heller enn å trykke dem. Utfordringene er bare detaljer som klasse, økonomi, tidligere (mangel på) skolegang og ansvaret for den litt enkle tvillingsøsteren Maude, den nevnte krigen og den detaljen at hun er kvinne... Boka omhandler mange av de samme temaene som Williams forrige bok, Dictionary of lost words, og foregår på samme tid og sted - og min begeistring er stor når historiene berører hverandre. Ikke mye, ikke noe som har betydning, bare nok til å glede oss som har lest begge. Jeg har en såpass utagerende spontan reaksjon da en av koblingene dukker opp at jeg ser meg litt beskjemmet rundt for å se om mannen på benken litt lenger bort reagerte... :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg vil øse min uartikulerte vrede (fordi jeg ikke orker å gå i detaljer...) over avisbud, HeltHjem og håpløse kundeserviceløsninger (det løste seg da jeg faktisk kom i kontakt med et menneske heller enn en chatbot, men forklaringen på hvorfor feil hadde skjedd var mildt sagt tynn. Hadde jeg orket, skulle jeg tatt krangelen...), samt over alle menneskene som er overalt, ikke minst på Aker brygge i finværet. Burde ikke både ferie og turistsesong være over nå?

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

02.09: En lest, ingen kjøpt.

03.09: En lest, en kjøpt.

Jeg lot meg lokke av en psykologibok i en antikvariatskatalog igjen - a history of modern psychoanalytic thought - og for en gangs skyld er den såpass ny (oppdatert utgave fra 2016) at moderne fortsatt er et gyldig ord :fnise: 

Skrevet

Jeg har vært på en tidsreise i ettermiddag - tilbake til videregående  og truffet folk jeg ikke hadde sett på årevis, til dels ikke siden forrige århundre... #russ99 Veldig hyggelig, og litt rart å være samlet igjen. Kvelden var ennå ung (og flere var ventet å dukke opp,) da jeg dro, men sånn er det. Jeg kom meg dit, jeg holdt i nesten to timer - så mye mer kan jeg ikke forvente...

Skrevet

Dette kan bli en lang kveld, og i en ikke urelatert kommentar vil jeg gjerne påpeke at å sende nabovarsel om fest på forhånd ikke betyr at det er fritt fram for støy og musikkvolum. Du bor fortsatt i blokk og har fortsatt naboer du forventes å ta hensyn til...

Skrevet

Å puste noen i nakken er jo et vanlig uttrykk - friidrettskommentatorens versjon å snuse noen i nakken hørtes litt mer (for ikke å si i overkant) intimt ut...

Skrevet

-Da kan vi slå fast at det ikke er sunnmøring i Battocletti...

Kommentatorens konklusjon når en italiensk toppløper dropper to godt betalte stevner... :fnise:

Skrevet

Kroppen melder, ikke overraskende, om at det skjedde ting utenom det vanlige i går... Så langt har ikke dagens aktiviteter strukket seg lenger enn te og kjeks på senga, det store målet er å få hentet en pakke tre kvartaler unna. 

Kalenderen varsler en uvanlig stille periode - med fysio borte på kurs neste uke er et kafétreff med en venninne den eneste avtalen som ligger mellom meg og psykologtimen torsdag. Yr varsler mye innevær i samme periode  det burde jo kunne omsettes i både nyttige ting i heimen og lesetid.

Men aller først: Stå opp...

Skrevet

Pakke er hentet og min nye svarte veske er i hus. Interessant nok fikk jeg to "din pakke er nå sendt"-mailer fra etsy om samme veske i går  så nå er jeg spent på om det er en mailutsendingsfeil eller om flere vesker er underveis...

Skrevet
Daria skrev (På 3.9.2026 den 12.20):

03.09: En lest, en kjøpt.

Jeg lot meg lokke av en psykologibok i en antikvariatskatalog igjen - a history of modern psychoanalytic thought - og for en gangs skyld er den såpass ny (oppdatert utgave fra 2016) at moderne fortsatt er et gyldig ord :fnise: 

06.09: Tre lest, en kjøpt.

Jeg har litt probemer med Psykiatriens historie av Gunvald Hermundstad. At forfatteren tar så mye plass og har så mye meninger der jeg forventer en relativt nøytral historiebok (men pluss for at han flagger sitt faglige ståsted klart og tydelig i introduksjonen), at det tidvis er vanskelig å skjønne hvorvidt det som fremlegges var gjengs oppfatning på et visst tidspunkt, meninger tilhørende en spesifikk person eller forfatterens egne påstander, det merkelige valget å bruke 50 av totalt 260 tekstsider på en gjennnomgang og forfatterens sunbjektve analyse av rettsprosessen mot Knut Hamsun (igjen - jeg trodde jeg leste en generell historiebok) og den dårlige korrekturlesingen.

What I know about you av Eric Chacour er en prisvinnende debutroman om en lege i Kairo og følgene av hans utenomekteskapelige forhold til en mann - men det er også en svært originalt fortalt fortelling om familieforhold, valg og lojalitet, som går i retninger jeg ikke var forberedt på og skifter synsvinkel flere ganger underveis. Annenpersonsvinkelen (når teksten henvender seg til et du) er som regel forstyrrende, men her har det en funksjon som gjør at jeg etter hvert tilgir forfatteren valget...

Skrevet (endret)

Den som farter ute en fredagskveld (jeg var hjemme i 19-tiden...) må jo ta følgene av det, så det har vært en helg med mye lesing og lite annen aktivitet - men det ble utelesing med bare legger og uten yttertøy i dag, det er nok ikke så mange igjen av de dagene i år. På fredag fant jeg fram en ytterjakke jeg tydeligvis ikke hadde brukt siden 17. mai - sløyfen hang fortsatt på... Jeg så fatisk en dame med 17. mai-sløyfe forleden, jeg antar det var et bevisst valg for å hedre kongen heller enn sløvhet (jeg tok av min)... 

Endret av Daria
Skrevet

Med dagens hovedplan (av det svært lystbetonte slaget) først i 16-tiden, blir det en sen morgen og langsom formiddag. Regn og grått ute, umiddelbare planer om te og en tur til Himalaya inne...

Skrevet

Jeg trodde alle med litt omløp i hodet innså at stagediving på små norske konsertarenaer ikke var et sjakktrekk (og dessuten en mulighet for å framstå som en idiot) den gangen Mira Craig gikk rett i betongen. At Trygve Skaug nå er politianmeldt for å ha skadet en publikummer etter å ha stagedivet i forbindelse med en konsert med Postgirobygget, høres jo ut som noe hentet fra et middels humorshow...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...