Daria Skrevet 29. august Forfatter #43201 Skrevet 29. august Fra dypet av min egen navle vil jeg gjerne få vite snart når den kongelige gravferden blir. Jeg ser en reell fare for at den kan havne den dagen jeg skal ha oppstartstime med ny psykolog og min skjøre sjelefred trenger tryggheten i en sikker dato. Å flytte den vil ikke være noe stort problem, men å ikke vite om den må flyttes - det var denne forutsigbarheten jeg har savnet en stund...
Daria Skrevet 29. august Forfatter #43202 Skrevet 29. august Younghusband, then aged twenty-five,found himself alone in Peking, obliged to return to India. He elected to walk. Hvorfor ikke... Han var tross alt britisk offiser, på høyden av imperiet og utforskningens tidsalder (året var 1886), og noen måtte jo bli den første europeer til å krysse Gobi-ørkenen...
Daria Skrevet 29. august Forfatter #43203 Skrevet 29. august Samme mann hadde, da de invaderte Tibet, en bagasje som blant annet inkluderte 67 skjorter, et dusin dresser (med tilhørende vester), 12 vinterfrakker og ni hatter. Totalt fylte hans personlige bagasje 29 kolli. Tenk så lett og behersket jeg alltid pakker...
Daria Skrevet 29. august Forfatter #43204 Skrevet 29. august Så fin konge vi har fått *tørker tårene etter talen* 1
Daria Skrevet 29. august Forfatter #43206 Skrevet 29. august Balansen mellom personlig og offisiell var god - og framføringen stødig, selv når stemmen brast. Harald Stanghelle mente det var en av de vakreste kongetalene han hadde hørt - og han har jo hørt noen... Jeg fikk med meg SVTs umiddelbare reaksjoner etterpå - de var også imponert.
Daria Skrevet 30. august Forfatter #43207 Skrevet 30. august Jeg har vært utenbys - det var en stund siden sist - og sett kuer, hester og lillebrors nye bolig. Ny og fin og pent område, men jeg er glad for at det ikke er jeg som bor på tre plan med bratte trapper...
Daria Skrevet 30. august Forfatter #43208 Skrevet 30. august Gravferden er lagt til en dag jeg ikke har planer, og et stressmoment har forsvunnet (det er fortsatt noen igjen, og de vil nok bli flere). Jeg valgte tidspunkt hos ny psykolog ut fra hva som var mest praktisk og fornuftig (jeg kunne hatt time i morgen kl 08...), og prioriterte dessuten avslutningstime med vikarpsykologen denne uka. Hvilket jeg tror er lurt, sånn egentlig - jeg har kjent litt på hva manglende punktum kan medføre, både med jobben og med rogalendingen. Men det har blitt merkbart de siste ukene hvor lenge det er siden jeg hadde "vanlige" timer - det er neppe tilfeldig at jeg er litt ekstra mentalt sliten om dagen...
Skravla Skrevet 30. august #43209 Skrevet 30. august Hele jobben har jubileumskonferanse da. Tenker direktøren fikk noe å tenke på.
Daria Skrevet 30. august Forfatter #43210 Skrevet 30. august Ouch, den er lei. Glad det ikke er min avgjørelse - en ting er jo hva som formelt sett er korrekt, noe helt annet hva som føles riktig. For ikke å snakke om eventuelle følger, både økonomiske, administrative, personlige. Jeg skjønner at dette har vært vanskelige vurderinger for mange disse dagene - som festivalsjefen i Stavanger, som påpekte at avlysning ville bety konkurs.
Skravla Skrevet 31. august #43211 Skrevet 31. august Og han tok en rask beslutning. Vi utsetter konferansen. 1
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43212 Skrevet 31. august Godt med en kjapp avklaring. Det tar seg vel ikke helt ut med en feiring på en sånn dag, selv om det er i form av en faglig konferanse - særlig ikke i en offentlig virksomhet.
Skravla Skrevet 31. august #43213 Skrevet 31. august Daria skrev (Akkurat nå): Godt med en kjapp avklaring. Det tar seg vel ikke helt ut med en feiring på en sånn dag, selv om det er i form av en faglig konferanse - særlig ikke i en offentlig virksomhet. Nei.
Roadrunner Skrevet 31. august #43214 Skrevet 31. august Ja, det er nok mange som har hatt og nå fått nye krevende avgjørelser som må tas. Jeg har full forståelse for at man ikke kan styre rett i konkurs i en slik situasjon, og verden må tross alt gå videre. Men samtidig reagerte jeg på at enkelte festligheter i nærheten gikk som planlagt her på fredagen, tross at de nok kunne vært avlyst uten for store kostnader/konsekvenser. Og når man sender ut melding om at deltakerne henstilles til å "tone ned" feststemningen, så vet de aller fleste at det kun fungerer som en god intensjon frem til de første alkoholenhetene er inntatt. Her tilbringes store deler av neste uke utenlands, så... 🌴
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43215 Skrevet 31. august Det er vanskelig det der, hva man kan pålegge og forlange av private aktører og enkeltpersoner i en sånn situasjon. Jeg har vært på Slottplassen og tent lys, og igjen blitt mer berørt enn jeg helt var forberedt på. Så mye blomster og lys og flagg, og følelsen av at noe er over - det handler jo om mer enn at en syk, gammel mann har fått hvile. Vi var og tente lys da kong Olav døde også - da var det så vidt jeg husker mer enkeltroser og telys heller enn det massive havet av buketter, hele ideen om lystenning var jo egentlig spontan og ny og litt fremmed. Dessuten var det vinter og snø, så alt var stukket ned i snøhauger over hele plassen, nå er det met ordnet og samlet (sier de 35 år gamle, ikke nødvendigvis helt pålitelige minnene...).
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43216 Skrevet 31. august Take That kommer til Norge For drøyt 30 år siden ville det vært en nyhet som sendte meg i ekstase - nå er jeg i tvil om jeg gidder...
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43217 Skrevet 31. august Vårt Land skriver på lederplass i dag at den nye kongeparet skal signes i Nidarosdomen senere i år, som et selvfølgelig faktum. Enten har de svært eksklusive kontakter, eller så har de litt dårlig oversikt over hva som er nødvendig og lovfestet og hva som bare er en løs og frivillig (og ikke veldig langvarig og etablert) tradisjon... Jeg blir forsåvidt ikke veldig overrasket om det nye kongeparet også ønsker en signingsseremoni, men jeg er mer usikker på om det blir i år. Ikke minst med tanke på dronningens helse.
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43218 Skrevet 31. august Den gamle og den nye dronningen hånd i hånd bak kongens båre gjennom slottets saler. Disse dagene byr på noen uventet sterke øyeblikk. 1
Skravla Skrevet 31. august #43219 Skrevet 31. august Daria skrev (2 timer siden): Vårt Land skriver på lederplass i dag at den nye kongeparet skal signes i Nidarosdomen senere i år, som et selvfølgelig faktum. Enten har de svært eksklusive kontakter, eller så har de litt dårlig oversikt over hva som er nødvendig og lovfestet og hva som bare er en løs og frivillig (og ikke veldig langvarig og etablert) tradisjon... Jeg blir forsåvidt ikke veldig overrasket om det nye kongeparet også ønsker en signingsseremoni, men jeg er mer usikker på om det blir i år. Ikke minst med tanke på dronningens helse. Signingen av Kong Harald kom 5 måneder etter Kong Olavs død. Jeg vil anta at vi får det neste sommer kanskje?
Daria Skrevet 31. august Forfatter #43220 Skrevet 31. august Du vil jo helst ikke arrangere sånt i Norge vinterstid hvis du ikke må...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå