Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en spurt! :hoppe:Jeg har hylt uartikulert foran tven igjen... En etappeseier, to dager i gul trøye og to andreplass fordelt på tre ryttere - Uno-X må jo sies å ha hatt en akseptabel Tour så langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som hevder at menn ikle kan vise følelser må se bildene fra inne i Uno-X-bussen i det Søren Werenskiold går over mål :ler:

Skrevet

Filler'n!! Glemte hele TdF jeg (og sovna på sofaen for andre dag på rad... :sjokkert: Hvem er dette? Hva skjer??) 

Skrevet

Feriemodusen har tatt fullstendig overhånd? Men gå inn og se den spurten, det er verdt det...

Skrevet

Dagens ubegrunnede 90-tallsnostalgi:

Skrevet

Stresset kvinne med pågående telefonsamtale vandrer fram og tilbake på veien -Jeg husker ikke hvor jeg parkerte, det er så lenge siden sist jeg brukte bilen. Det er ikke pent å le (og her med gateparkering og kamp om plassene, må man ta det man finner), men jeg klarte jo ikke helt å la være... :fnise:

Skrevet

Jonas Abrahamsen går i bakken i 70km/t og støttes over mål mens blodet renner - og gjør så intervjuer, smilende og tilsynelatende ubekymret, for ikke tror han at han har brekt noe og sånt skjer, og det er jo hans første kræsj på et år. -Du rekker å tenke i et mikrosekund at nå vil jeg få vondt...

Skrevet
Daria skrev (På 10.7.2026 den 20.31):

10.07: Fire lest, ingen kjøpt.

Fotballspillere har en tendens til å framstå som ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen, sa hun fordomsfullt. Mye av det henger jo sammen med både ung alder og lav utdannelse - og det er selvfølgelig mange unntak (at Oscar Bobb leser Dostojevskij var jo en av de mer overraskende nyhetene før VM) - men jeg nærmerer meg konseptet "fotballspiller skriver bok" med en viss beven og lave forventninger. Tidligere Brann-keeper Håkon Opdal gjør all min tvil til skamme - Den ellevte mann er er filosoferende, eksistensiell sak omm keeperrollen, livet og fluefiske, med referanser til både Sisyfos, Camus (som også var keeper i sin ungdom) og mye annet. Sikket mest interessant for de med en viss interesse for fotball (og hvem har ikke det i disse dager), men lesverdig - og morsom, han har en god, selvironisk penn - også på mer generelt grunnlag. 

16.07: Syv lest, ingen kjøpt.¨

Diktsamlingen Salt/Land er Fredrik Parelius' debut og sirkler rundt nordnorsk natur, tradisjoner og familieminner. Frittstående enkeltdikt i bundet form, her er rytme og rim og sonetter og fantastiske ord som fiskeblodblekk, bregnesalen, blandevannbruset og løkens foldete lilla forflering. Etter hvert innser jeg at en del av diktene snor seg sammen til en krans - den litterære versjonen av å finne en skjult skatt, ikke ulikt diktbarnet som finner skjell og en overraskende pelikanfot i sanden...

Living with Jane Austen av Janet Todd har kapitteloverskrifter som The Darkness of Darcy, Poor nerves og How to die, men er adskillig muntrere enn det kan høres ut. Todd, pensjonert litteraturvter og akademiker, har levd et lang liv med Austen (og Mary Wollstoncraft, som også dukker opp jevnlig), og deler sine personlige lesninger av Austens brev og romaner, med en god balanse mello privatliv og det litterære - båe sitt eget og Austens.

Tiger av Mian Lodalen handler om 14 år gamle Connie, som går siste året på ungdomsskolen i Jönköping en gang på 70-tallet. Hun bor hos nokså uengasjerte fosterforeldre og sliter på skolen (et spørsmål om både vilje og evne), men har endelig klart å få en venninnegeng - sisters in crime - og oppnå kontakt med gutten hun er interessert i. Men hvorfor blir oppmerksomheten hennes stadig trukket mot Anna i mattetimen...? En påminnelse om hvor glad jeg er for å ikke være 14 lenger, og om hvor mye verden tross alt har gått framover, hvertfall på noen områder.. 

Skrevet (endret)

Dobbelt var jo litt unødvendig...

Endret av Daria
Skrevet

Ting du må leve med som TdF-rytter: At tissepausen din og hvorvidt du valgte å ta den på et taktisk gunstig eller risikabelt tidspunkt blir diskusjonstema på nasjonal tv. Jeg er med Christian Paasche - må du, så må du... :surfer:

Skrevet (endret)

:gjesp:

I natt har jeg, grunnet ymse ytre og indre forhold (inkludert et timeslangt tordenvær, jeg ble sittende og følge med på lyn-kartet til yr), sovet altfor lite og bare unntaksvis etter 3 - da blir det tidlig frokost... Men det er en planløs dag med innevær, så noe stort problem er der egentlig ikke. Dessuten har jeg både tak over hodet og fire vegger, det føles som noe man skal være ekstra takknemlig for i dag når man ser de ufattelige bildene fra Krokstadelva. Det er jo sånt man ikke tror skal kunne skje - og tross alt et under at det knapt er personskader med det omfanget. Får håpe regnet bidrar litt til å hindre mer spredning. 

Endret av Daria
Skrevet

Det er helt ufattelig å se fra brannen i Krokstadelva. Det er vondt å tenke på alle som har mistet mye, men heldigvis så ser det ikke ut til å ha gått noe menneskeliv.

Jeg sov mesteparten av min søvn fra kl 4 i natt. Ble aldri trøtt i går - var sikkert alt for deilig å se temperaturene falle. Var deilig å legge seg i et rom med 24 varmegrader i stedet for de 28-29 gradene det har vært denne uken. Våknet av buldring fra tordenvær kl 7 og har egentlig ikke sovet så veldig mye etter det. Har akkurat fått i meg frokost og sitter med verandadøren helt oppe for å få inn så mye kald luft som mulig. :ler:

Her blir det også en stille og rolig innedag i dag.. Må ha frem symaskinen i løpet av helgen for å reparere noe og da burde jeg sikkert benytte sjansen til å fikse alt som fikses bør med symaskin. 

Skrevet

Jeg tok en liten frokostlur :fnise: I butikken har jeg også vært (handlelisten "melk, brød, frukt" la på seg jordbær, fenalår og en indrefilet fra datodisken...), iført en gammel vindjakke, anno ca 1993.

Skrevet

Jeg tok turen innom butikken i går og skulle ha melk som eneste tingen..... men handlekurven la på seg moreller og flat fersken og røkelaks. 

Skrevet

Bare nødvendigheter, med andre ord :nikke:

Skrevet

Det regner i Frankrike også. Lykken er å ikke sitte på en sykkel med tre heftige fjell foran seg i det været... :regn:

Skrevet

Det er mulig hun prøver å være morsom, men dette er jo virkelig peak syting over selvvalgte, priviligerte situasjoner. Buhu, det er slitsomt å fly til Barcelona med barn, dyrt å bo på hotell med tre barn (det er det å reise som singel også - vi burde jo i så fall også få tilleggsstønad i juli...) og Syden er ikke tilpasset småbarn. Stakkars  stakkars deg som må utsette deg selv for dette, helt frivillig...

Skrevet

Hun forsøker nok å være morsom, men morsomhetene kommer litt for tett, og er de egentlig morsomme? Jeg har også hatt ferie med barn, men vi la jo planen deretter? Jeg kan ikke huske det som så strabasiøst, og jeg har reist mellom landsdeler med småunger med både bil, tog og fly. Jeg har riktignok ikke vært i syden, kanskje fordi vi tenkte at det ikke ville være avslappende for noen? 

Jeg tror kanskje det er litt av problemet: at det skal oppleves så mye. Vi holdt oss til å besøke familie og å være i nærområdet fram til ungene var ferdige med bleier og dupp. Jeg minnes lange late dager og playdates, og da ungene ble større så samlet de seg. En dag kunne jeg ha 15 unger i hagen, så gikk det dager hvor jeg ikke så unger, verken egne eller andres,  mellom frokost og kveldsmat. Det gikk mye pizzasnurrer, ostesmørbrød og vafler de somrene der. 

Skrevet

Det er kanskje en av de store generasjonsforskjellene, som hun såvidt er inne på - dagens foreldre er i mindre grad villige til å fire på sine egne ønsker og krav og forventninger. Barna er mer i sentrum, men samtidig mer på de voksnes premisser. Jmf saken nå om hun som gikk til medis og mente hun var kastet ut av en gourmetrestaurant fordi hun ammet 2-åringen sin ved bordet - før ville de færreste tenkt på å ta med en unge et sånt sted...

Sommerferie da jeg var barn var først og fremst hytta (hvilket er et privilegium på sitt vis, for all del) - langsomme dager og lite stress. Sikkert litt mer stress for de voksne, men de ville neppe kalt det arbeidsleir... Med unntak av en sydentur besteforeldre mine spanderte på barn og barnebarn utenom sommerferien, tror jeg ikke vi tok fly på familieferie før jeg var 16, vi var vel knapt utenfor Norden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...