Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dansk etappeseier, norsk gul trøye. Helt grei skandinavisk dag - og danskene forventer roing :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mindre festlig nordisk dag - kombinert er strøket fra programmet til neste vinter-OL. Hået var jo at kvinnene også skulle bli inkludert, i stedet gikk IOC i motsatt retning. Forferdelig trist for sporten og utøverne - og litt historieløst å kutte noe som har vært en del av OL siden starten. 

Skrevet

Da er det ferie :sol: Litt debrief og forsiktig trening hos fysio - aller mest viktig for hodet å få kjenne på at det går greit og få avsluttet våren på en litt bedre måte. Jeg overrakte en liten sommerhilsen og takk i form av en flaske sprudlende limonade - så hun kunne skåle for en deilig pasientfri måned... :fnise:

Jeg fikk hentet en sending på posten etterpå, men tanken om kafélesing og/eller langsom vandring hjem ble uaktuell uten diskusjoner - det er merkbart at hele systemet har fått seg en trøkk. Det som derimot kan diskutetes er plysj-brokkolien jeg så blandt kosedyrene i utstillingsvinduet i lekebutikken - er det å gi ungene varige traumer eller er det tilvenning og eksponeringsterapi? Og er det feil at jeg har litt lyst på den...? :fnise:

Skrevet

Psykolog varetektsfengslet for staking 

Sitat

Mannen jobber som psykolog for helsevesenet i Vestfold.

Forsvareren bekrefter mannens yrkesrolle ble trukket frem i retten for å belyse konsekvensene av en fengsling.

– Det er et faktum at han har pasienter, sier Hellander til NRK.

Hun sier at hans fravær ville få store negative konsekvenser for sårbare pasienter som er avhengige av psykologens oppfølging.

Som en pasient som det siste halvåret har kjent på de negative konsekvensene av en plutselig fraværende psykolog,  vil jeg hevde at det er en helt horribel argumentasjon. En persons behov for oppfølging (som kan ivaretas av en vikar  selv om det ikke er ideelt) skal ikke trumfe en annens trygghet og rettssikkerhet. Det er virkelig ikke en formildende omstendighet i en sånn situasjon at du har ansvar for sårbare mennesker, tvert imot burde det være en selvfølge å bli fratatt det ansvaret med den siktelsen, helt uavhengig av fengslingsstatus.

Skrevet

Jeg strikker ullskjerf i varmen. Mulig jeg heller finner fram broderiet når det kryper enda nærmere 30 til helgen... I det minste bedriver jeg ikke sykling på høyt nivå i enda høyere varme - men bildene av UnoX-rytteren som stappet en svær isblokk inn under trøya kan jo være til inspirasjon :ler:

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Da er det ferie :sol: Litt debrief og forsiktig trening hos fysio - aller mest viktig for hodet å få kjenne på at det går greit og få avsluttet våren på en litt bedre måte. Jeg overrakte en liten sommerhilsen og takk i form av en flaske sprudlende limonade - så hun kunne skåle for en deilig pasientfri måned... :fnise:

Jeg fikk hentet en sending på posten etterpå, men tanken om kafélesing og/eller langsom vandring hjem ble uaktuell uten diskusjoner - det er merkbart at hele systemet har fått seg en trøkk. Det som derimot kan diskutetes er plysj-brokkolien jeg så blandt kosedyrene i utstillingsvinduet i lekebutikken - er det å gi ungene varige traumer eller er det tilvenning og eksponeringsterapi? Og er det feil at jeg har litt lyst på den...? :fnise:

Håper du klarer å nyte feriedagene, selv om mangelen på fagfolk nok blir å føle på. :klemmer:
Og har du lyst på plysj-brokkoli, så synes jeg du skal kjøpe den. Bare fordi du har lyst. :jepp: 

Psykolog varetektsfengslet for staking 

Som en pasient som det siste halvåret har kjent på de negative konsekvensene av en plutselig fraværende psykolog,  vil jeg hevde at det er en helt horribel argumentasjon. En persons behov for oppfølging (som kan ivaretas av en vikar  selv om det ikke er ideelt) skal ikke trumfe en annens trygghet og rettssikkerhet. Det er virkelig ikke en formildende omstendighet i en sånn situasjon at du har ansvar for sårbare mennesker, tvert imot burde det være en selvfølge å bli fratatt det ansvaret med den siktelsen, helt uavhengig av fengslingsstatus.

Med den siktelsen bør han suspenderes fram til dom foreligger. Sånn oppførsel er absolutt ikke forenlig med en jobb som behandler for sårbare mennesker… 

Daria skrev (30 minutter siden):

Jeg strikker ullskjerf i varmen. Mulig jeg heller finner fram broderiet når det kryper enda nærmere 30 til helgen... I det minste bedriver jeg ikke sykling på høyt nivå i enda høyere varme - men bildene av UnoX-rytteren som stappet en svær isblokk inn under trøya kan jo være til inspirasjon :ler:

Her strikkes det ullsjal i varmen. Så du er ikke alene om å holde på med varme aktiviteter i varmt vær… :ler: Jeg har heldigvis en veranda med skygge. Men nytter ikke å sitte der og se TdF. :ler: 

Skrevet

Jeg har en skyggefri balkong - termometeret antyder rundt 40 grader :svett:Bedre å sitte inne og se andre svette...

Den terapeutfrie perioden blir uvanlig kort i sommer - i beste fall bare to uker, psykologen er allerede på sin tredje uke. Det passer meg ekstra godt med tanke på den innledningen ferien fikk. Det sitter jo litt i - det er lenge siden jeg har hatt så høyt stressnivå før en fysiotime som jeg hadde i dag (og fysio var selvfølgelig ikke overrasket. Ser alt, vet alt.) 

Brokkolien koster 700 - så lyst har jeg nok ikke, tross alt...

Skrevet

700 for en brokkoli :sjokkert: Skjønner at lystene får et møte med fornuften ja…

Skrevet

Jeg har nettopp skiftet skjørt for å gå ut og hente en pakke i pakkeboksen rett utenfor døra :fnise: Til mitt forsvar handlet det om rent praktiske hensyn - heisen står ( :sur: ) og lommer med plass til både telefon og nøkler ga frie hender til gelender og pakke uten en veske som hang i veien - men det føltes jo litt som å ta jåla til nye høyder :ler:

Skrevet

Jeg fikk en tanke, plantet av en kommentar fra fysio, om at når det skal bli så varme dager kan det være greit å komme seg opp litt tidligere om morgenen og få ting gjort før det blir altfor varmt. Ergo sørget jeg for å komme meg i seng i skapelig tid i går som et første skritt mot litt forskjøvet døgnrytme - og var våken før klokka 6 i dag. Jeg er litt usikker på om forsøket var mislykket eller for vellykket :fnise: (men jeg fikk jo syv timers god og sammenhengende søvn...).

Skrevet

Morgentur til Meny unnagjort - jeg kom hjem med jordbær på tilbud, makrell fra datodisken, vissheten om at formtrøkken definitivt også traff det dårlige beinet og Emil fra Lønneberget på hjernen. Hvilket igjen ledet tankene til Tivoli i København, hvor jeg en gang tok Himmelskibet og aldri har følt meg mer som Ida i flaggstangen. Om jeg ikke så helt til Mariannelund, så jeg Skåne i det fjerne - og som Ida var jeg rätt nöjd... :fnise:

Fantastisk munnharpespilling - det har jeg ikke tenkt over før...

Skrevet
Daria skrev (13 timer siden):

Jeg har nettopp skiftet skjørt for å gå ut og hente en pakke i pakkeboksen rett utenfor døra :fnise: Til mitt forsvar handlet det om rent praktiske hensyn - heisen står ( :sur: ) og lommer med plass til både telefon og nøkler ga frie hender til gelender og pakke uten en veske som hang i veien - men det føltes jo litt som å ta jåla til nye høyder :ler:

Og da våkner nysgjerrigheten: var det noe spennende i pakken? :fnise: 

Daria skrev (1 time siden):

Jeg fikk en tanke, plantet av en kommentar fra fysio, om at når det skal bli så varme dager kan det være greit å komme seg opp litt tidligere om morgenen og få ting gjort før det blir altfor varmt. Ergo sørget jeg for å komme meg i seng i skapelig tid i går som et første skritt mot litt forskjøvet døgnrytme - og var våken før klokka 6 i dag. Jeg er litt usikker på om forsøket var mislykket eller for vellykket :fnise: (men jeg fikk jo syv timers god og sammenhengende søvn...).

Er ikke så dumt med god søvn, og tidlige aktiviteter. Fysio er i grunnen ganske smart. :jepp: 

Skrevet

Det var nøtter og tørket frukt - så nei :ler:

Fysio vet som regel hva hun snakker om - derfor pleier jeg også å høre etter og ta til meg råd og formaninger. Det er jo det man har fagfolk til (men jeg skjønner jo på overhørte samtaler i treningssalen at jeg også her er litt flink pike av det lydige slaget - jeg prøver hvertfall. Selv om det kan skorte litt på både vilje og evne innimellom, trenger hun ikke bruke tid og energi på å overbevise meg om at mosjon og bevegelse er lurt...).

Skrevet

Bonnie Tyler er død - nok en liten del av tenårene (og tweenår) som forsvinner. For alltid forbundet med hes stemme og stort hår...

Skrevet

...det som skjedde i går, når....

sier en kommentator, og jeg rekker knapt å tenke et korrigerende da før en av hans kollegaer tar ansvar og de sporer av på en grammatikk-diskusjon. -Underviser du i norsk også, nå? :fnise:

Skrevet

09.07: Tre lest, ingen kjøpt.

The dictionary of lost words av Pip Williams har stått på leselisten lenge - den er en roman av det slaget bokfolk elsker, og jeg var litt lettet over å oppdage at jeg var blant dem :fnise: Morløse Esme vokser opp i Oxford sammen med sin far, som er en del av teamet som jobber med å utvike Oxford English Dictionary, og Esme, som er fire år når boka åpner i 1887, får naturlig nok et nært forhold til ord. Også og etterhvert særlig de ordene som ikke blir funnet verdige en plass i ordboka, en oppdagelse som fører til oppmerksomhet rundt kjønn og klasse. Stemmerettskampen og første verdenskrig blir viktige hendelser, samt en mer privat, men på sitt vis like livsendrende, hendelse som ikke sender boka i den retningen jeg et øyeblikk frykter. Ordnerding og kvinnekamp pakket inn i god litteratur - selvfølgelg måtte jeg falle for dette...

Vanlig ulykkelig av Siri Erika Gullestad er en bok om psykoanalyse og dens betydning og bruksområder for mennesker i dag. Veldig interessant og spennende (særlig når jeg kommer gjennom de første teoritunge kapitlene) og tidvis litt nærgående, den stikker stadig i ting jeg har diskutert med minst en psykolog... Den er også full av kulturelle referanser - litt for full innimellom, noen blir så overfladiske og i forbifarten at jeg ikke helt ser sammenheng og betydning, eller at det egentlig tilfører noe.

101 poems against war er akkurat det. Utgitt i 2003 - jeg kjøpte den i Roma, omtrent på den tiden - men fortsatt like aktuell. Innholdet strekker seg over store deler av verden og helt tilbake til 600 f.Kr; jeg hadde ønsket meg litt mer kntekst til en del av diktene, den eneste informasjonen som oppgis er forfatternes leveår i registeret. Kjente og ukjente poeter, noe berører og engasjerer, noe får jeg ikke helt tak på.

Skrevet

Dansk tv har simultanteksting av kommentatorene. Stort sett vanvittig irriterende (og en grunn til at jeg primært ser på dem i TV2s reklamepauser), men det gir jo noen underholdende feil. Som når Nu ser vi O'Connor blir til Nu ser vi ånder... :rulle:

Skrevet

Så skumle bilder av Torstein Træen - trøyen var jo uansett i ferd med å ryke, men det så stygt ut for hele touren. Spørsmålet blir hvordan han har det i morgen... For øvrig var jeg ikke på gråten da han og Anders Halland Johannessen syklet med armene rundt hverandre etterpå...

Skrevet
Daria skrev (7 timer siden):

Det var nøtter og tørket frukt - så nei :ler:

Fysio vet som regel hva hun snakker om - derfor pleier jeg også å høre etter og ta til meg råd og formaninger. Det er jo det man har fagfolk til (men jeg skjønner jo på overhørte samtaler i treningssalen at jeg også her er litt flink pike av det lydige slaget - jeg prøver hvertfall. Selv om det kan skorte litt på både vilje og evne innimellom, trenger hun ikke bruke tid og energi på å overbevise meg om at mosjon og bevegelse er lurt...).

Nøtter og frukt er ikke spesielt spennende, nei. Men det kan være veldig godt. :sikle: 

Daria skrev (5 timer siden):

Bonnie Tyler er død - nok en liten del av tenårene (og tweenår) som forsvinner. For alltid forbundet med hes stemme og stort hår...

Trist :trist: Mange sanger som surret i hodet mitt da nyheten poppet opp på telefonen tidligere i dag. En av ungdommens store favoritter… 

Dansk tv har simultanteksting av kommentatorene. Stort sett vanvittig irriterende (og en grunn til at jeg primært ser på dem i TV2s reklamepauser), men det gir jo noen underholdende feil. Som når Nu ser vi O'Connor blir til Nu ser vi ånder... :rulle:

:ler: 

Daria skrev (56 minutter siden):

Så skumle bilder av Torstein Træen - trøyen var jo uansett i ferd med å ryke, men det så stygt ut for hele touren. Spørsmålet blir hvordan han har det i morgen... For øvrig var jeg ikke på gråten da han og Anders Halland Johannessen syklet med armene rundt hverandre etterpå...

Gikk glipp av dette dramaet. Men regner med at det kommer en reprise eller fem på tv iløpet av kvelden… 

Skrevet

Det ligger et og annet klipp på tv2.no også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...