Sauen Shaun Skrevet torsdag kl. 06:46 #42681 Skrevet torsdag kl. 06:46 Daria skrev (13 timer siden): Du får trøste deg med at mange av kampene går sent - kampstart 21, 00 og 02. Det vil ikke dominere stua på dagtid - eller kollidere med Tour de France-sendingene... Jeg er i gang med første Bake-off-episode - Hassans rullekake må jo være en av tidenes mest episk mislykkede kaker... Kampene er jo ikke problemet. En god fotballkamp er gøy å se på. Men jeg blir så lei når «halve» nyhetssendingene handler om fotballandslaget. Det er ikke så veldig spennende å se dem gå om bord i et fly. Heller ikke alle mulige vinklinger på hvordan de skal takle varmen… Og den rullekaka… Daria skrev (11 timer siden): -The morning glory is a bit limp... Ny sesong, nye kofferter... Du ramler da aldri oppi noen kofferter…
Daria Skrevet torsdag kl. 08:45 Forfatter #42682 Skrevet torsdag kl. 08:45 På Bake-off blir man jo regelrett dyttet ned i dem - men det er jo et velkjent faktum at jeg har dårlig balanse... Den skal forsåvidt også ha sin del av skylda for en langvarig intern debatt på morgenen (min morgen, den som er helt uavhengig av klokkeslett) - må jeg egentlig stå opp...? Jeg er teknisk sett våken, men skal ingenting og må ingenting og kroppen synes det å bli liggende virker som et helt strålende konsept. Som regel vil kjedsomhet og/eller sult til slutt bli det avgjørende argumentet...
Daria Skrevet torsdag kl. 16:07 Forfatter #42683 Skrevet torsdag kl. 16:07 Pepperrot hører ikke hjemme i dessert eller iskrem. Det burde være åpenbart, men det må tydeligvis sies.
Daria Skrevet torsdag kl. 16:40 Forfatter #42684 Skrevet torsdag kl. 16:40 Et av MasterChefs mest rørende og emosjonelle øyeblikk. Ikke at Laura er så overveldet - det kan man jo fint forstå - men det at alle så umiddelbart går fra å være konkurrenter til å bare være støttende og omsorgsfulle.
Daria Skrevet torsdag kl. 18:00 Forfatter #42685 Skrevet torsdag kl. 18:00 (endret) Tilbake til Bake-off, hvor jeg klør litt i alle fordommer av at frisøren med den brede dialekten og det høye håret først ikke skjønner et av ordene i oppskriften og så ikke klarer å dele en langpannekake i 16 deler. I Back to school-uka, dessuten... Endret torsdag kl. 18:00 av Daria
Daria Skrevet i går, 08:30 Forfatter #42686 Skrevet i går, 08:30 Når verden er full av idioter (faktiske og innbilte - forskjellen på å ta en jobbtelefon i treningssalen og å stå i nærheten av meg på trikken...), kroppen er kranglete og full av prikking og mauring (og medfølgende tanker om at det ved tidligere anledninger har varslet formskifte) og det ikke bare er ute det er gråvær, har man jo godt av å bli minnet om at det kunne vært verre. Ikke har jeg en livstruende sykdom som krever organtransplantasjon, ikke har jeg omstridt kontakter jeg forventes å redegjøre for eller nær familie i fengsel, og uansett hvordan jeg har det og hva jeg gjør, slipper jeg at det blir presseoppslag og offentlige diskusjoner av det. Varme tanker sendes kronprinsessen, og ikke minst håper jeg - en kroniker og lesehest til en annen - at hun midt i alt fortsatt klarer å synke inn i en bok og få en sårt tiltrengt pause der. 1
Daria Skrevet i går, 14:00 Forfatter #42687 Skrevet i går, 14:00 05.06: Tre lest, ingen kjøpt. Noen bøker har et veldig åpenbart lydspor - jeg kan jo ikke lese Antony Beevors bok om Rasputin uten å ha Bonny M surrende i bakhodet (men nei, jeg tror ikke han var lover of the Russian queen - men en og annen russisk prinsesse, derimot (det var mange av dem...)). Rasputin var jo unektelig en fascinerende person, selv om det er vanskelig i dag å helt skjønne og forklare hvor stor innvirkning på historien han egentlig hadde - og hvordan - er han fortsatt interessant å lese om. Utfordringen ved å skrive om en så dramatisk og kopleks periode som tsarrikets undergang og samtidig ha fokus på en av bipersonene, er at du veldig fort ender med en fortelling som enten er uoversiktlig og mangelfull eller som tidvis går langt utover det du egentlig skriver om, og Beevor er innom begge sidene (i tillegg til biografens evige dilemma: Er denne anekdoten egentlg relevant?). Impulser, skrevet av Hans-Jakob Brun i samarbeid med dronning Sonja, har undertittlen Portrett av en samler og er en bok om dronningens kunstsamling og-interesse. Teksten er ganske friksjonsløs og glatt (servil er et ord som renner meg i hu...), den er mest interessant når dronningen selv kommer til orde og særlig når hun kommenterer konkrete bilder - det ville jeg gjerne hatt mer av. Bildegjengivelsene er mange og store, men kunne godt hengt litt mer sammen med teksten. Bilder som omtales er ikke nødvendigvis gjengitt, og en del bilder og kunstnere blir ikke kommentert overhodet. Dessuten har jeg aldri noensinne irritert meg mer over fonten i en bok - hver gang s og t møtes (noe de ofte gjør i en bok om kunst...) oppstår det en merkelig krøll som i hodet mitt blir til at teksten lesper... A Jane Austen Year er utgitt av Jane Austen House i anledning fjorårets 250-årsjubileum og er en coffe table-kosebok for alle Janeites. Den føler året måned for måned (jeg kjøpte den i juni i fjor og har prøvd å lese den årstidsriktig) med bilder fra huset, samlingen og omgivelsene, utdrag fra romaner og brev og andre småtekster og fakta med varierende relevans for årstid og forfatterskap.
Skravla Skrevet i går, 15:34 #42689 Skrevet i går, 15:34 Daria skrev (7 timer siden): Når verden er full av idioter (faktiske og innbilte - forskjellen på å ta en jobbtelefon i treningssalen og å stå i nærheten av meg på trikken...), kroppen er kranglete og full av prikking og mauring (og medfølgende tanker om at det ved tidligere anledninger har varslet formskifte) og det ikke bare er ute det er gråvær, har man jo godt av å bli minnet om at det kunne vært verre. Ikke har jeg en livstruende sykdom som krever organtransplantasjon, ikke har jeg omstridt kontakter jeg forventes å redegjøre for eller nær familie i fengsel, og uansett hvordan jeg har det og hva jeg gjør, slipper jeg at det blir presseoppslag og offentlige diskusjoner av det. Varme tanker sendes kronprinsessen, og ikke minst håper jeg - en kroniker og lesehest til en annen - at hun midt i alt fortsatt klarer å synke inn i en bok og få en sårt tiltrengt pause der. Verden er full av idioter - og ingen er innbildte. Tenker masse på kronprinsfamilien nå. De har hatt og vil få en veldig tung periode med mye tankekjør. Og det i tillegg til å takle presse og alle synsere i sosiale medier. 1
Daria Skrevet i går, 15:42 Forfatter #42690 Skrevet i går, 15:42 Når noen får seg til å spekulere i at å vise seg offentlig med pustekateter var et PR-trekk, ser man jo hvilket nivå man risikerer at debatten havner på. Sånn apropos idioter... Skravla skrev (9 minutter siden): A Jane Austen Year høres koselig ut. Lån kan ordnes - for et år om ønskelig... 1
Sauen Shaun Skrevet i går, 17:10 #42691 Skrevet i går, 17:10 Daria skrev (På 4.6.2026 den 18.40): Et av MasterChefs mest rørende og emosjonelle øyeblikk. Ikke at Laura er så overveldet - det kan man jo fint forstå - men det at alle så umiddelbart går fra å være konkurrenter til å bare være støttende og omsorgsfulle. Et øyeblikk som stiller i klasse med da Declan hjalp Theo… Daria skrev (23 timer siden): Tilbake til Bake-off, hvor jeg klør litt i alle fordommer av at frisøren med den brede dialekten og det høye håret først ikke skjønner et av ordene i oppskriften og så ikke klarer å dele en langpannekake i 16 deler. I Back to school-uka, dessuten... Daria skrev (8 timer siden): Når verden er full av idioter (faktiske og innbilte - forskjellen på å ta en jobbtelefon i treningssalen og å stå i nærheten av meg på trikken...), kroppen er kranglete og full av prikking og mauring (og medfølgende tanker om at det ved tidligere anledninger har varslet formskifte) og det ikke bare er ute det er gråvær, har man jo godt av å bli minnet om at det kunne vært verre. Ikke har jeg en livstruende sykdom som krever organtransplantasjon, ikke har jeg omstridt kontakter jeg forventes å redegjøre for eller nær familie i fengsel, og uansett hvordan jeg har det og hva jeg gjør, slipper jeg at det blir presseoppslag og offentlige diskusjoner av det. Varme tanker sendes kronprinsessen, og ikke minst håper jeg - en kroniker og lesehest til en annen - at hun midt i alt fortsatt klarer å synke inn i en bok og få en sårt tiltrengt pause der. Nå synes jeg kongefamilien har fått nok. Og jeg håper virkelig kronprinsen blir tatt ekstra godt vare på nå. Og jeg er veldig glad jeg slapp å forholde meg til journalister og fotografer da jeg var på akutten sist uke… 1
Skravla Skrevet i går, 17:13 #42692 Skrevet i går, 17:13 Daria skrev (1 time siden): Lån kan ordnes - for et år om ønskelig... Yes, please
Daria Skrevet i går, 17:49 Forfatter #42693 Skrevet i går, 17:49 (endret) Sauen Shaun skrev (39 minutter siden): Nå synes jeg kongefamilien har fått nok. Og jeg håper virkelig kronprinsen blir tatt ekstra godt vare på nå. Og jeg er veldig glad jeg slapp å forholde meg til journalister og fotografer da jeg var på akutten sist uke… Det har holdt lenge med det jeg har hatt av publikum i form av medpasienter og helsepersonell ved ymse stolte øyeblikk - pressedekning må jo være et mareritt når man virkelig har nok med å håndtere å stå i en livskrise. Skravla skrev (36 minutter siden): Yes, please Minn meg på det ved neste korsvei... Endret i går, 17:50 av Daria 1
Daria Skrevet 13 timer siden Forfatter #42694 Skrevet 13 timer siden Jeg er litt delt om fotball-landslagets viking-lagbilde. Det er jo teit og litt vulgær kitch, men samtidig litt gøy at de tar det helt ut og eier klisjéen - og det er jo uansett noe Norge blir forbundet med i utlandet, også som referanse i idrettsammenheng. Lite greit å omfavne det med det samme, og om ikke annet vekker det litt oppmerksomhet. Selvfølgelig er vi vikinger - vær redde...
Daria Skrevet 4 timer siden Forfatter #42695 Skrevet 4 timer siden På repeat i hodet for tiden. Ingen god forklaring på hvorfor... (For øvrig fra det albumet som for alvor startet mitt forhold til Sigvart Dagsland, da jeg var 14 og fersk TenSinger. Ikke bare en av de første CDene jeg kjøpte for egne penger, men den påfølgende turnéen medførte mitt første besøk på Rockefeller og min første skikkelige voksenkonsert.)
Daria Skrevet 3 timer siden Forfatter #42696 Skrevet 3 timer siden Overhørt utenfra: Jeg holdt på å bli bærsjet på av en måke! - og han sa det med så forurettet tonefall at det hørtes ut som om han trodde måken hadde siktet på ham...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå