Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå ble det vel nærmere 11.30 - vi måtte jo bli ferdige med å prate først... :plystre:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting verden ikke trengte: Muligheten til å trykke 👎på kommenterer på insta. Siden det ikke er nok negativitet på sosiale medier...

• Liker 1
Skrevet (endret)

I fjor tok Uno-X en etappeseier i Tour de France - nå følger de opp med etappeseier i Giro d'Italia, med bare nordmenn på laget (i giroen, de har jo en og annen danske i stallen også). Det et jo egentlig helt hinsides at de får det til... :norsk: 🚲 

Endret av Daria
Skrevet

Jeg er litt overrasket over alle som er overrasket over at deltakerne i Bakemesterskapet ikke får honorar for å delta - jeg var mer overrasket da jeg fikk vite at de i den britiske versjonen tross alt fikk dekket en del ingredienser å øve hjemme...

Skrevet

Jeg pleier jo å klage over idioter på trikken (og andre steder), men i dag var det en klovn der - helt på ordentlig! :klovn:  Til glede både for ungen som fikk en ballongpuddel og noen uvanlig muntre billettkontrollører... :fnise:

Jeg fikk med meg en uventet kranglete kropp på en utflukt til biblioteket, siden jeg tross alt hadde tatt avgjørelsen i går (inkludert hvilke bøker jeg hadde tenkt å låne). Det gjør en uventet stor forskjell på dårlige dager - både at jeg alt har bestemt meg for hva jeg skal og at det handler om ting jeg har gjort og steder jeg har vært mange ganger før og derfor går nærmest på autopilot. Rutiner tar mindre krefter og tankevirksomhet enn spontanitet og avgjørelser...

Skrevet
Daria skrev (På 23.5.2026 den 18.48):

Vil det være ufint å opplyse forfatteren av denne kronikken om at russen og russefeiringen har en historie som ikke bare strekker seg lenger tilbake enn 90-tallet, men også lenger enn privatbilismen, og at å hevde at rånerne kom først derfor faller på sin egen historieløse urimelighet? Er kjapt googlesøk gir meg bilder av russebiler fra 40-tallet - og russ med hest og vogn fra 1908...

Jeg husker barndommens 17-maitog med gule og røde russ i tilhengere bak traktorer. *gammel* :fnise: 

Daria skrev (På 24.5.2026 den 18.08):

I fjor tok Uno-X en etappeseier i Tour de France - nå følger de opp med etappeseier i Giro d'Italia, med bare nordmenn på laget (i giroen, de har jo en og annen danske i stallen også). Det et jo egentlig helt hinsides at de får det til... :norsk: 🚲 

Imponerende etappe av sørlendingen i går. :duskedame:

Daria skrev (17 timer siden):

Jeg er litt overrasket over alle som er overrasket over at deltakerne i Bakemesterskapet ikke får honorar for å delta - jeg var mer overrasket da jeg fikk vite at de i den britiske versjonen tross alt fikk dekket en del ingredienser å øve hjemme...

Det var ikke jeg klar over… Men jeg antar at du også har fått med deg at de to første episodene av en ny sesong av den britiske serien er tilgjengelig nå. :opplyser:

Daria skrev (5 timer siden):

Jeg pleier jo å klage over idioter på trikken (og andre steder), men i dag var det en klovn der - helt på ordentlig! :klovn:  Til glede både for ungen som fikk en ballongpuddel og noen uvanlig muntre billettkontrollører... :fnise:

Jeg fikk med meg en uventet kranglete kropp på en utflukt til biblioteket, siden jeg tross alt hadde tatt avgjørelsen i går (inkludert hvilke bøker jeg hadde tenkt å låne). Det gjør en uventet stor forskjell på dårlige dager - både at jeg alt har bestemt meg for hva jeg skal og at det handler om ting jeg har gjort og steder jeg har vært mange ganger før og derfor går nærmest på autopilot. Rutiner tar mindre krefter og tankevirksomhet enn spontanitet og avgjørelser...

Denne kroppen her har bestemt at morgendagen blir særdeles rolig. Må en tur på apoteket. Ellers blir det :veslejenta: Jeg kjenner noen som har tøyd strikken litt for langt i dag… :sukk: 

Skrevet
Sauen Shaun skrev (21 minutter siden):

Men jeg antar at du også har fått med deg at de to første episodene av en ny sesong av den britiske serien er tilgjengelig nå. :opplyser:

Ooh, det var jeg ikke klar over :hoppe: Jeg har ventet på det - de pleier jo å komme med my sesong i mai - men regnet med at den norske sesongen skulle vises ferdig først. Jeg vet hvem som vinner, da... :fnise:

Skrevet
Daria skrev (På 21.5.2026 den 18.48):

Det var jo ikke dette resultatet jeg ville ha... :grine: 

Og igjen... :grine:

Skrevet

Nedover fortauet gikk fire mennesker (og en barnevogn) ved siden av hverandre. Mot dem, godt ute pådrn ene siden, kom en enslig fotgjenger med gåstaver. Hven er det mest logisk at viker? Dagens nesten- hypotetiske scenario... 

Skrevet
Daria skrev (12 minutter siden):

Nedover fortauet gikk fire mennesker (og en barnevogn) ved siden av hverandre. Mot dem, godt ute pådrn ene siden, kom en enslig fotgjenger med gåstaver. Hven er det mest logisk at viker? Dagens nesten- hypotetiske scenario... 

Denne er enkel, for 4 mennesker og en barnevogn viker aldri... :murvegg:

Det har fascinert meg og skremt meg flere ganger, hvor vanvittig lite gangsyn og hensyn det er mulig å ha/ta. Det er visst enklere å få en person til å vike (som egentlig ikke kan gjøre seg særlig smalere, eller gå nærmere grøft/veibane enn vedkommende allerede gjør, enn å trekke seg sammen i gruppa. Og med gåstaver og litt nedsatt mobilitet er det jo enda mer skremmende at gangsynet er så fullstendig fraværende. :sjokkert:

Skrevet

Det virkelig festlige her var ansiktsuttrykket til hun som allernådigst tok et lite skritt til siden heller enn å presse meg ut i veien - det var åpenbart at det var jeg som var vanskelig her... Del to var han som sto rett foran meg da jeg snudde meg og skulle gå bort fra luka på posten - ham sa sorry, men gjorde ikke tegn til flytte seg. "Jeg ser at jeg står i veien for deg, men det er ditt problem...". Men mannen på bussenvar rask til å flytte sekken dim fra setet da jeg nærmet meg og reddet min tro på menneskeheten i dag også.

Men når jeg er i det smålige klagehjørnet, vil jeg også registrere min irritasjon over de som tar med seg barn der de ikke har noe å gjøre - som i treningssalen på fysikalske. Fordi det ikke er spesielt god plass der, de vil uunngåelig være i veien for noen stort sett uansett og fordi jeg har såpass kompliserte følelser rundt trening at det å ha uvedkommende i rommet når jeg trener er ubehagelig (og jada, det siste er primært et meg-problem, men det er et sted med mange litt ekstra sårbare brukere, på mange vis). Alt dette gjelder forsåvidt også for de som har med seg voksent følge, ektefeller og denslags, men de er som regel litt mer oppmerksomme på omgivelsene, sosiale koder og egen oppførsel...

Skrevet
Daria skrev (På 6.5.2026 den 15.04):

Det lå en veske i postkassen - jeg innså at jeg hadde nok smykker og har utvidet etsy-shoppingområdet (jeg vil komme tilbake til en grønn stråhatt om en uke eller så...).

Eller en rosa stråhatt, fordi jeg fikk melding om at den grønne var utsolgt... En litt mørk gammelrosa, som dessuten er av det myke slaget som kan stappes i sekken ved behov. Jeg ser for meg at den vil bli mye brukt i sommer :sol:(Og etsy-shoppingen er nå utvidet til såpe. Fortsettelse følger...).

Skrevet

Jeg venter også på pakke(r). 

Men ikke fullt så spennende som dine... 

En pakke med beskyttelsesfilm til pulsklokkeskjermen og nytt, enkelt mobildeksel (tror jeg, om jeg husker riktig). 

Og en pakke med ny parfyme og maskara - fordi tilbud (og behov). 

Skrevet

Jeg hentet pakke fra Clas Ohlson også i dag - den var ikke så spennende :ler: Jeg nettshopper helt klart mer enn før, men går også mye mindre i fysiske butikker - energisparing og prioriteringer...

Skrevet

Dagens middag går under fusion-kategorien (det høres jo mye mer fancy ut enn man tager hva man haver og improviserer :fnise:). I dette tilfellet tager meman utgangspunkt i en oppskrift på indonesisk kjøttrett (fra en helnorsk kokebok - jeg tviler på at en indoneser ville nikket gjenkjennende eller bifallende), bytter ut frisk koriander med en dæsj indisk koriander/mynte-saus, tilsetter norsk sommerkål og serverer med gnocchi i stedet for ris :spise: Det smakte helt akseptabelt og jeg ble mett - større ambisjoner har jeg ikke :ler:

Skrevet
Daria skrev (På 25.5.2026 den 19.10):

Ooh, det var jeg ikke klar over :hoppe: Jeg har ventet på det - de pleier jo å komme med my sesong i mai - men regnet med at den norske sesongen skulle vises ferdig først. Jeg vet hvem som vinner, da... :fnise:

Bare hyggelig å kunne opplyse. :jepp:  Jeg tror episode tre er tilgjengelig i NRK-appen nå. Og har planer om å se den i kveld. :nigo: 

Daria skrev (På 25.5.2026 den 19.18):

Og igjen... :grine:

Ja, igjen :grine: Nå er det bare å håpe at Andre ryker i kveld… 

Daria skrev (På 26.5.2026 den 14.23):

Men når jeg er i det smålige klagehjørnet, vil jeg også registrere min irritasjon over de som tar med seg barn der de ikke har noe å gjøre - som i treningssalen på fysikalske. Fordi det ikke er spesielt god plass der, de vil uunngåelig være i veien for noen stort sett uansett og fordi jeg har såpass kompliserte følelser rundt trening at det å ha uvedkommende i rommet når jeg trener er ubehagelig (og jada, det siste er primært et meg-problem, men det er et sted med mange litt ekstra sårbare brukere, på mange vis). Alt dette gjelder forsåvidt også for de som har med seg voksent følge, ektefeller og denslags, men de er som regel litt mer oppmerksomme på omgivelsene, sosiale koder og egen oppførsel...

Akkurat denne støtter jeg helt og fullt. Undertegnede hadde seg en liten tur med stor gul bil natt til i går (visstnok bare jeg som har tøyd strikken litt for langt igjen). Og tilbrakte fire timer bak en blå gardin på akutten. Jeg ble vel ikke veldig glad når det plutselig dukker opp et ukjent barn på min side av gardinen. Hvis man skal ha med seg barn på jobb på akutten, så bør det barnet passes på, slik at pasientene får være i fred… :sur: 

Daria skrev (På 26.5.2026 den 16.31):

Dagens middag går under fusion-kategorien (det høres jo mye mer fancy ut enn man tager hva man haver og improviserer :fnise:). I dette tilfellet tager meman utgangspunkt i en oppskrift på indonesisk kjøttrett (fra en helnorsk kokebok - jeg tviler på at en indoneser ville nikket gjenkjennende eller bifallende), bytter ut frisk koriander med en dæsj indisk koriander/mynte-saus, tilsetter norsk sommerkål og serverer med gnocchi i stedet for ris :spise: Det smakte helt akseptabelt og jeg ble mett - større ambisjoner har jeg ikke :ler:

Men altså, hvis du bare har gulrøtter 🥕 🥕🥕 kan du jo prøve å lage Sarah sin rett, med gulrøtter på seks måter… :fnise: 

Skrevet
Sauen Shaun skrev (25 minutter siden):

Akkurat denne støtter jeg helt og fullt. Undertegnede hadde seg en liten tur med stor gul bil natt til i går (visstnok bare jeg som har tøyd strikken litt for langt igjen). Og tilbrakte fire timer bak en blå gardin på akutten. Jeg ble vel ikke veldig glad når det plutselig dukker opp et ukjent barn på min side av gardinen. Hvis man skal ha med seg barn på jobb på akutten, så bør det barnet passes på, slik at pasientene får være i fred… :sur: 

Ungen tilhørte en av de ansatte? I noen jobber er det faktisk ikke greit å ha med seg barn på jobben, punktum. Barn burde generelt sett ikke vært på akutten overhodet, med mindre de er pasienter, og burde uansett ikke vandre rundt på egen hånd, av hensyn til både seg selv og omgivelsene. Jeg tenker på det av og til ellers også, med unger som vandrer rundt og snakker til fremmede - på dårlige dager er det ikke gitt at jeg er så omgjengelig selv for et barn, og det er ikke så viljestyrt. Jeg har tross alt grått fordi fysio snakket til meg...

Og pass på den strikken, da... :kose: Hvis den er like uforutsigbar og variabel som min, er det ikke så lett å unngå at det strekkes litt for mye av og til, men det er greit at den ikke ryker... Jeg tøyde min litt mentalt hos vikarpsykologen i dag, men det er jo i svært trygge og kontrollerte omgivelser.

Sauen Shaun skrev (36 minutter siden):

Men altså, hvis du bare har gulrøtter 🥕 🥕🥕 kan du jo prøve å lage Sarah sin rett, med gulrøtter på seks måter… :fnise: 

Da tar jeg heller en av de sære dessertene til Callum... Men hva har du imot Andre? Med unntak av Sarah har jeg ingen veldig sterke følelser - positive eller negative - for noen av de gjenværende. Jeg misliker ingen, men det er heller ingen jeg heier så ekstra på.

Skrevet

Den ungen var med pappa på jobben ja… Ikke greit i det hele tatt. :sur: Men virket som det var en normal tilstand der, for alle de ansatte snakket og tøyset med henne som med en unge de kjente svært godt… 

Og den strikken er ganske uforutsigbar, ja. Jeg prøver å passe på den, men det er ikke så lett… Vi er nok i samme båt der. Nå har jeg sovet meg gjennom gårsdagen, hele natta og nesten hele denne dagen. Så det begynner å hjelpe litt. :jepp:  Nå håper jeg bare jeg er oppe på beina igjen til et arrangement fredag kveld. :jepp: 

Og jeg vet ikke hvorfor jeg ønsker at Andre skal ryke. Jeg tror i grunnen det handler om at jeg liker de andre (bortsett fra Sarah) så mye bedre… 

Skrevet

Det hadde det nesten vært fristende å sende et varsel om... En ting er at det kan være sjenerende for pasienter, på den ene eller andre måten, men hva gjør de når det er ekstra travelt, krise og katastrofealarm? Det høres jo uansvarlig ut.

Sauen Shaun skrev (14 minutter siden):

Og jeg vet ikke hvorfor jeg ønsker at Andre skal ryke. Jeg tror i grunnen det handler om at jeg liker de andre (bortsett fra Sarah) så mye bedre… 

Sånne ting har sjelden så gode og velbegrunnede (eller saklige og rettferdige) forklaringer :fnise:

Skrevet

Hovedmål for dagen var å ordne gave til helgens konfirmant - det tok meg ti minutter hos den lokale gullsmeden noen kvartaler hjemmefra. Det hender jeg tenker at det hadde vært deilig å bo på et litt roligere sted litt utenfor sentrum, men å ha så mye i umiddelbar nærhet er verdt mye - og aller mest på dårlige dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...