Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

:gratulerermeddagen: :roser:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:gratulerermeddagen2:

Skrevet

Gratulerer med dagen, Daria! 

Skrevet

Takk og takk og takk *neier pent*

Gjentakende tanke for dagen: Oi, er vi fortsatt venner på facebook...? :fnise:

Skrevet

Jeg har vært en smart og fornuftig nettbruker i dag og unngått å bli lurt. Mamma hadde sett noen søte vesker i en fb-annonnse og tenkt at det kunne vært en fin bursdagsgave til meg, så vi ble enige om at hun vippset meg penger og jeg kunne bestille selv. Så stusset jeg litt på småting i produktomtaler og bilder, syntes det var litt merkelig at en norsk nettside ikke hadde hverken vipps-betaling eller valgmuligheter når det gjaldt levering og det ringte noen alarmbjeller rundt kombinasjpnen fb-annonse og opphørssalg. Dessuten var det jo egentlig itt pussig at en liten kjøkkenbord-bedrift hadde så mange trustpilot-annonser å vise til... Et raskt googlesøk førte til flere omtaler om svindel, folk hade både fått trukket for store summer og mottat produkter av en helt annen kvalitet enn oppgitt, så da sto jeg over...

Men det betyr jo at jeg har penger på konto øremerket veske :nigo: 

Skrevet
Daria skrev (På 21.5.2026 den 18.06):

21.05: Ni lest tre kjøpt.

The Six av Loren Grush er historien om USAs seks første kvinnelige astronauter, plukket ut i 1978 da NASA for første gang åpnet for kvinnelige kandidater. Boka bruker litt tid på å komme skikkelig i gang, og med seks hovedpersoner som alle etter hvert oppnår sitt mål, blir de 400 sidene egentlig litt få - jeg kunne fint tålt 100 til og fått litt flere detaljer. Men det er spennende lesing, jeg sluker den på to dager og går rett til bibliotekskatalogen på jakt etter mer bakgrunnsstoff...

28.05: 11 lest, fire kjøpt.

Sist jeg leste en Alan Hollinghurst-roman, konkluderte jeg med at "temperaturen blir aldri så høy - jeg savner å bli engasjert og å føle at noe står på spill" - og det kan egentlig resirkuleres med The Sparsholt affair... Ingrediensene er også mange av de samme - homofile menn med Oxbridge-bakgrunn og pretensjoner mot kunst og kultur i Londons liberale etterkrigsmiljø. Det jeg liker er formen (også et kjent Hollinghurst-trekk); romanen består av fem deler som foregår med mange års mellomrom og fra nye synsvinkler - leseren forventes å kunne tenke selv. Men det gjør jo også at jeg blir litt skuffet når første del er så lovende og jeg så innser at del to følger den minst interessante karakteren videre. Det var så mange andre og mer spennende retninger det kunne tatt...

Baron Fritz Wedel Jarlsberg er en interessant figur i norsk historie. Han hadde fingrene i mange paier i første halvdel av 1900-tallet, ikke minst når det gjaldt kongevalget med unionsoppløsningen. Diplomat i 50 år, primært i Paris, med stort ego, stor personlighet og stor bankkonto, men også stor generøsitet. Per Arne Totlands biografi har fått undertittelen Diplomat uten grenser, og han var grenseløs på så mange måter - inludert på måter som ville vært fullstendig utenkelige for en diplomat i dag. Tidvis underholdende, tidvis litt langtekkelig. 

Jeg begynner å ane en trend i hva jeg bestiller når antikvariatene sender meg nye kataloger - små psykologibøker... Dagens tilskudd er Kropsorienteret psykoterapi (den er dansk - jeg kan stave...) av Bente Smidt. Unertittelen nevner Wilhelm Reich og dermed var min nysgjerrighet vakt...

Dessuten vil jeg hylle antikvariatshandlerens yrkesstolthet. Denne lille, myke pocketboken hadde blitt stivet opp med en tilskåret pappskive og omhyggelig pakket inn i gråpapir før den ble lagt i en boblekonvolutt.

Skrevet
Daria skrev (12 timer siden):

Jeg har vært en smart og fornuftig nettbruker i dag og unngått å bli lurt. Mamma hadde sett noen søte vesker i en fb-annonnse og tenkt at det kunne vært en fin bursdagsgave til meg, så vi ble enige om at hun vippset meg penger og jeg kunne bestille selv. Så stusset jeg litt på småting i produktomtaler og bilder, syntes det var litt merkelig at en norsk nettside ikke hadde hverken vipps-betaling eller valgmuligheter når det gjaldt levering og det ringte noen alarmbjeller rundt kombinasjpnen fb-annonse og opphørssalg. Dessuten var det jo egentlig itt pussig at en liten kjøkkenbord-bedrift hadde så mange trustpilot-annonser å vise til... Et raskt googlesøk førte til flere omtaler om svindel, folk hade både fått trukket for store summer og mottat produkter av en helt annen kvalitet enn oppgitt, så da sto jeg over...

Men det betyr jo at jeg har penger på konto øremerket veske :nigo: 

Godt du var oppmerksom og hørte på de alarmbjellene som ringte. :jepp: 

Og da er det bare å vente i spenning på link til veske bestilt fra seriøs forhandler :nigo: 

Skrevet

En håndverkerbil med åpent vindu  stoppet for rødt lys ved trikkeholdeplassen, og jeg nynnet med på den glemte 90-tallsklassikeren de noe uventet delte lenge etter at de hadde kjørt videre...

(Jeg er ganske sikker på at den finnes på cd-singel i mine gjemmer. Og med det mener jeg selvfølgelig at den står på B i cd-hylla...).

Skrevet

Etsy er et undervurdert farlig nettsted :fnise:

Skrevet

Härligt härligt, men farligt farligt  Ganska vanligt, men oförsvarligt...

:plystre:

Skrevet

-I can smell Sarah from here. 

-That's not very nice...

:fnise:

Jeg liker Jamie - vi nærmer oss nok et lite favorittstempel...

Skrevet

Lekre vesker. :hjerter_rundt:

Skrevet

Jeg har jo tro på at de vil bli brukt - den brune ofte og hyppig.

I dag har jeg skrevet ut en ny pasientdagbok - jeg har nå fire fullskrevne a4-spiralhefter hvr jeg har notert fra alle fysio-, psykolog- og legetimer, innleggelser og rehab-opphold, samt et utvalg jobb-og navmøter, i nesten fem og et halvt år. Et tilfeldig innfall jeg ikke helt hadde sett for meg at skulle bli en permanent løsning, men det har vist seg overraskende nyttig, både som bearbeiding der og da og å kunne gå tilbake til senere.

Skrevet

Er det ikke snart på tide at ungene som fortsatt herjer ute går hjem og legger seg, så skrøpelige middelaldrende damer kan få nattero?

Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

...og så ble det ingen av dem... :fnise: Men det ble to - en praktisk liten brun hverdsgsveske jeg kan forsvare at jeg trenger, og en William Morris-mønstret for fargerike dager...

Veldig Daria, de også. :jepp: Den brune kunne jeg i grunnen tenkt meg selv også :jepp: 

Daria skrev (16 timer siden):

-I can smell Sarah from here. 

-That's not very nice...

:fnise:

Jeg liker Jamie - vi nærmer oss nok et lite favorittstempel...

Ja, Jamie virker som en fin fyr. :jepp:

Skrevet

For øvrig har jeg nå sett fire episoder av bake off, og jeg har adoptert Iain som sønn. :rodmer: Mer sier jeg ikke før jeg vet hvor langt du har kommet… :fnise:

Skrevet

Jeg har ikke begynt ennå, hodet har litt begrenset skjerm-kapasitet om dagen og prioriterer MasterChef. Men jeg husker jo Iain fra instagram da sesongen gikk i England... :fnise:

Bunadserken er forsøkt strøket (med fokus på det lille av den som faktisk vil synes...) og kort skrevet (jeg satser på at konfirmanten deler min vegring mot svada og store følelser og holdt det kort og nøkternt). Bussen går om 2,5 time, innen da bør jeg også ha kommet meg inn i den nevne bunaden. Det kan ta litt tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...