Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gratulerer med dagen! :norsk: Jeg er hjemme på sofaen etter ey døgn hos Skravla med ESC i går og barnetoget på tv i dag 

Jeg fikk dagens dose folkeliv og bunader (og mosjon) ved å gå hjem fra t-banen og slapp nesten unna regnet...

Nå: :leselusa: :kaffekopp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regn? Ikke her. I hvertfall ikke nok til at de på grillplassen flyttet seg.. 

Takk for besøket. :flagg:

Skrevet

Det varte ikke så lenge, men nok til at det fortsatt er vått på bakken...

Skrevet (endret)

I år har jeg ikke fått med meg noe Eurovision. Det plager meg litt at det er blitt så politisk, så jeg klarer ikke å glede meg over det på samme måte 😔

I stedet har jeg styrt med 17. mai-greier og lest Philippa Gregory - The red Queen. Er det galt at jeg misliker Margaret Beaufort? ;) I hvert fall Philippa Gregorys versjon. 

Jeg ble ferdig med den i går og har endelig begynt på Emmy del 2 - Yours cheerfully.

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg har så vidt sett noen minutter av Adresse Wien-sendinger, men ikke sett et øyeblikk av verken semifinaler eller finalen i Eurovision... 

Skrevet

Men tenk på alt dere går glipp av - som da Lordi sang Save your kisses for me :fnise:

(Lordi på 3.44, men jeg anbefaler jo hele :ler:)

Harlekin skrev (2 timer siden):

I stedet har jeg styrt med 17. mai-greier og lest Philippa Gregory - The red Queen. Er det galt at jeg misliker Margaret Beaufort? ;) I hvert fall Philippa Gregorys versjon. 

Jeg mislikte hennes versjon av Elizabeth I... Hvilket inntrykk Margaret Baufort gjorde husker jeg ikke, men til mitt forsvar er det ti år siden jeg leste boka (jeg måtte konferere med bokbloggen for å være sikker på at jeg faktisk hadde lest den - jeg har lest mange av Geogorys dronningbøker...).

Skrevet
Daria skrev (17 minutter siden):

Jeg mislikte hennes versjon av Elizabeth I... Hvilket inntrykk Margaret Baufort gjorde husker jeg ikke, men til mitt forsvar er det ti år siden jeg leste boka (jeg måtte konferere med bokbloggen for å være sikker på at jeg faktisk hadde lest den - jeg har lest mange av Geogorys dronningbøker...).

Jeg er alltid litt sen til festen. Det er spennende og lærerikt å lese romaner fra middelalderen, men jeg må ha litt lettbente bøker i mellom også, for jeg dras lett inn i all elendigheten. 

Skrevet
Roadrunner skrev (3 timer siden):

Jeg har så vidt sett noen minutter av Adresse Wien-sendinger, men ikke sett et øyeblikk av verken semifinaler eller finalen i Eurovision... 

Jeg har ikke sett mer enn de klipp som har vært vist i nyhetssendinger. Det ble bares sånn i år…

Skrevet
Harlekin skrev (1 time siden):

Det skjer dramatiske ting i nåtiden også.

Fly omdirigert etter at mann bet kabinansatt

Man får jo litt lyst til å snakke til ham som om han var en trassig unge - Bruk ordene dine, lille venn...

Skrevet

Ny dag, nytt spenstig antrekk fra Declan... :fnise:

Skrevet
Daria skrev (På 12.5.2026 den 18.10):

12.05: Fem lest, tre kjøpt.

Det var denne lille Ark-bestillinge noen lokket meg til... (Ansvar for egen handling (pun intended)? Hva er det?) Et bidrag til samlingen av Jane Austen-litteratur fra Janet Todd, The Six av Loren Grush, om de seks første kvinnelige astronautene (jeg så en dokumentar om en av dem nylig), og en artikkelsamling med den besnærende tittelen Psychogeography and psychotherapy. Psykogeografi var et fullstedig nytt og ukjent begrep for meg og nysgjerrigheten var umiddelbar og påtrengende...

19.05: Åtte lest, tre kjøpt

Dronningen Craig Brown tar oss med på en tur rundt i A voyage around the Queen er dronning Elizabeth II. Selv om den følger henne fra vugge til grav (ganske bokstavelig) er det ikke en tradisjonell biografi, Brown fokuserer heller på omgivelsene, menneskene og nasjonen og hvordan dronningen påvirker og påvirkes. Over drøy 600 sider og over 100 kapitler fokuseres det på corgier og poet laureats, nasjonalsangen og kongeskipet, øyenvitneskildringer og drømmer fra kjente og ukjente undersåtter (samt detaljene om hvordan kongelig etikette har skylda for eksistensen til ekteparet Blairs yngste barn... :fnise: ). Underholdende og originalt.

Det er få i den norske offentligheten med større innsikt i Israel og Gaza enn Sidsel Wold. Hennes nye bok Israel : Et land i kamp med seg selv, ferdigskrevet i august i fjor, er et forsøk på å klargjøre hva som skjer og har skjedd i Israel etter 7. oktober-angrepet, politisk, militært og i folket. Wold snakker med gisler og pårørende, soldater og politikere, religiøse og sekulære, israelere og palestinere og får fram hvor komplisert og vanskelig både konflikten og landet Israel er. Det er ikke oppløftende lesning, men det er opplysende.

Nigel Nicolsons Portrait of a marriage handler om det noe spesielle ektekskapet til hans foreldre, forfatteren Vita Sackville-West og politikeren, diplomaten og skribenten Harold Nicolson. Sentralt står ekteskapets største krise, da hun var i et langvarig forhold med en annen kvinne, Violet Keppel (dette var før Vita hadde et forhold til Virginia Woolf, et forhold som var helt uproblematisk for begges menn. Violet var for ørvog datter av Alice Keppel, mangeåring elskerinne til kong Edvard VII og, gjennom sin andre datter, oldemor tl nåværende dronning Camilla. Man må jo elske britisk sosietet...). Deler av boka er Vitas egen skildring av hendelsen, dagboknotater skrevet ned rett etter at det var over og gjenfunnet etter hennes død, og deler er sønnens utdypninger og tillegg. 

• Liker 1
Skrevet

Meny sender mail om at varene mine er trygt pakket og klare til levering. Strengt tatt ble de levert for 3,5 time siden av to unge menn (hvorav den ene tiltalte meg med navn i hver eneste setning. Jeg vurderte å spørre om han var fysio-student...), men bedre sent enn aldri...

Skrevet

Læreren hadde én kommando til småskoleelevene sine da de gikk på trikken: -Stilleleken! :fnise: De vant nok ikke, men det har en ganske klar effekt på lydnivået at de voksne har og formidler en bevissthet rundt det.

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

Ny dag, nytt spenstig antrekk fra Declan... :fnise:

Heklet skjorte og kokosnøtt-flass i håret. Den fyren er herlig :fnise:

Daria skrev (18 timer siden):

Meny sender mail om at varene mine er trygt pakket og klare til levering. Strengt tatt ble de levert for 3,5 time siden av to unge menn (hvorav den ene tiltalte meg med navn i hver eneste setning. Jeg vurderte å spørre om han var fysio-student...), men bedre sent enn aldri...

:fnise:

Daria skrev (5 timer siden):

Læreren hadde én kommando til småskoleelevene sine da de gikk på trikken: -Stilleleken! :fnise: De vant nok ikke, men det har en ganske klar effekt på lydnivået at de voksne har og formidler en bevissthet rundt det.

Flere som kunne lært noe sånt. Det var ikke i nærheten av stilleleken på bussen jeg tok til byen i dag… :sukk: 

Skrevet

Jeg har sittet på en buss fylt til bristepunktet av førsteklassinger og holdt meg for ørene (og likevel vært helt utkjørt etterpå...). Jeg skjønner at barn lager lyd og at det ikke er så lett å kontrollere, men det var dette med å i det minste prøve å dempe den verste ropingen når man er ansvarlig voksen.

Dette viste seg å være en dag hvor fysiotimen tok alt jeg hadde av krefter (sannsynligvis litt etterslep fra helgen) - også kjent som 175 boksider og Grandiosa til middag... Samt en bestilling til Clas Ohlson - når laderen blir så varm at det lukter overopphetet teknikk, er det på tide å spandere på seg en ny.

Skrevet

Declan, den Declan… Er det ikke antrekket, så er det en kommentar… :ler:  

Skrevet

Han har jo naturlige anlegg for en tv-karriere...

Skrevet

To kleenex, noen glimt av innsikt, øyeblikk av fortvilelse, en halv liter solbærte, et lite bananbrød, en ny bok, en håndfull kakesmuler og en sulten spurv, og en dam full av karper. Onsdagen i et nøtteskall (og i en duft av syriner og spirea).

Dessuten er turistsesongen definitivt i gang, både på festningen og på Frognertrikken. I avdelingen for aldri så galt osv var jo det beste med pandemisomrene fraværet av turistene... Trikken får jeg ikke gjort så mye med, men på festningen har jeg alternative lesesteder (med og uten benker) skjermet fra hordene. *erfaren lokalinnbygger*

Skrevet

En variert onsdag med innslag av både godt og vondt :) 

Turister fører med seg litt styr, men jeg liker egentlig når turistene inntar byen. Det er spennende å høre forskjellige tungemål! Og så får de meg til å se min egen by med andre øyne.

Jeg skal på en lang togtur i morgen og søndag (Bergen - Oslo - Gøteborg tur/retur), og mitt vanskeligste valg blir å velge ut bøker til reisen. "Yours cheerfully" blir med, den er jeg midt i, men hvilke andre? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...