Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da ville jeg pakket et par mursteiner til turen ut og benytter anledningen til å hamstre billige svenske pocketbøker... :handle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 18.5.2026 den 19.26):

19.05: Åtte lest, tre kjøpt

Dronningen Craig Brown tar oss med på en tur rundt i A voyage around the Queen er dronning Elizabeth II. Selv om den følger henne fra vugge til grav (ganske bokstavelig) er det ikke en tradisjonell biografi, Brown fokuserer heller på omgivelsene, menneskene og nasjonen og hvordan dronningen påvirker og påvirkes. Over drøy 600 sider og over 100 kapitler fokuseres det på corgier og poet laureats, nasjonalsangen og kongeskipet, øyenvitneskildringer og drømmer fra kjente og ukjente undersåtter (samt detaljene om hvordan kongelig etikette har skylda for eksistensen til ekteparet Blairs yngste barn... :fnise: ). Underholdende og originalt.

Det er få i den norske offentligheten med større innsikt i Israel og Gaza enn Sidsel Wold. Hennes nye bok Israel : Et land i kamp med seg selv, ferdigskrevet i august i fjor, er et forsøk på å klargjøre hva som skjer og har skjedd i Israel etter 7. oktober-angrepet, politisk, militært og i folket. Wold snakker med gisler og pårørende, soldater og politikere, religiøse og sekulære, israelere og palestinere og får fram hvor komplisert og vanskelig både konflikten og landet Israel er. Det er ikke oppløftende lesning, men det er opplysende.

Nigel Nicolsons Portrait of a marriage handler om det noe spesielle ektekskapet til hans foreldre, forfatteren Vita Sackville-West og politikeren, diplomaten og skribenten Harold Nicolson. Sentralt står ekteskapets største krise, da hun var i et langvarig forhold med en annen kvinne, Violet Keppel (dette var før Vita hadde et forhold til Virginia Woolf, et forhold som var helt uproblematisk for begges menn. Violet var for ørvog datter av Alice Keppel, mangeåring elskerinne til kong Edvard VII og, gjennom sin andre datter, oldemor tl nåværende dronning Camilla. Man må jo elske britisk sosietet...). Deler av boka er Vitas egen skildring av hendelsen, dagboknotater skrevet ned rett etter at det var over og gjenfunnet etter hennes død, og deler er sønnens utdypninger og tillegg. 

21.05: Ni lest tre kjøpt.

The Six av Loren Grush er historien om USAs seks første kvinnelige astronauter, plukket ut i 1978 da NASA for første gang åpnet for kvinnelige kandidater. Boka bruker litt tid på å komme skikkelig i gang, og med seks hovedpersoner som alle etter hvert oppnår sitt mål, blir de 400 sidene egentlig litt få - jeg kunne fint tålt 100 til og fått litt flere detaljer. Men det er spennende lesing, jeg sluker den på to dager og går rett til bibliotekskatalogen på jakt etter mer bakgrunnsstoff...

Skrevet (endret)

Kan Sarah være mer selvgod...? Greit at hun er dyktig (selv om hun har vært i påfallende mange elimineringsrunder de siste ukene...), men det går an å være en anelse mer ydmyk når man snakker om seg selv og sine prestasjoner...

Endret av Daria
Skrevet

Det var jo ikke dette resultatet jeg ville ha... :grine: 

Skrevet

Førsteinntrykket av den offisielle VM-sangen er at den er akkurat så platt og svulstig som sjangeren krever - men pluss for modulering :fnise:

Selvfølgelig krever offentliggjøringen av VM-troppsn halvannen times direktesending - og selvfølgelig skjer det ikke i Fotballforbundets sentralt plasserte lokaler, men i landslagssjefens hjembygd. Til glede for alle involverte, antar jeg :ler2:

Skrevet

Det er jo litt klasse over å ha fått kongen med på presentasjonsvideoen - og han gjorde det helt sikkert med glede og entusiasme :ler: Det store spørsmålet er jo om han fikk vite uttaket på forhånd... :fnise:

Skrevet

Jeg liker at Ståle Solbakken korrigerer journalisten underveis i spørsmålsstillingen :fnise:

Skrevet

Slottet opplyser at kongen heller ikke fikk vite laget på forhånd :fnise:

Skrevet
Daria skrev (20 timer siden):

Da ville jeg pakket et par mursteiner til turen ut og benytter anledningen til å hamstre billige svenske pocketbøker... :handle:

Jeg er ikke så god å lese svensk, dessverre 😕 Dansk går derimot fint. 

Jeg leste ut Yours cheerfully i går, så hun fikk dessverre ikke være med. I stedet ble det «Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin» av Erik Fosnes Hansen og «Bring the Jubilee» av Ward Moore. Alternative univers er spennende og tankevekkende! 

På toget ble jeg nesten en gretten, middelaldrende dame som ville kjefte på et håndballag som hadde med seg et lydanlegg 😡 de spilte høylydt musikk fra. Jeg hadde tenkt å ta en for alle turistene i vognen som ikke torde klage, og gi beskjed til togpersonalet. Men så slo de av selv (enn så lenge). I tillegg går de frem og tilbake i vognen, hele tiden. Jeg som trodde det bare var småbarn som ikke kunne sitte i ro 😄

Skrevet

Jeg omfavner i stadig større grad min gretne, middelaldrende kjerring i sånne sammenhenger - god hjulpet av å ha jobbet så mange år i videregående at jeg er vant til å irettesette tenåringer og bli hørt :ler:

Og apropos tenåringer - dagens søteste observasjon ble gjort på vei til trikken i dag tidlig. En bil med en L bak stopper rett utenfor nabolagets videregående, og far og sønn stiger ut fra hver sin side, møter bak bulen og utveksler noen avskjedsord - og en klem. :hjerte: Hvor ofte ser du en 18-åring klemme faren sin i full offentlighet på en vanlig fredag - attpåtil rett foran skolrporten? Bilen var forøvrig en av tre kabrioleter jeg så før klokka var ti - et sikkert tegn på at sommeren nærmer seg...

• Hjerte 1
Skrevet
Harlekin skrev (3 timer siden):

Jeg leste ut Yours cheerfully i går, så hun fikk dessverre ikke være med. I stedet ble det «Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin» av Erik Fosnes Hansen og «Bring the Jubilee» av Ward Moore. Alternative univers er spennende og tankevekkende! 

Jeg glemte jo å kommentere dette. Erik Fosnes Hansen har vært mitt litterære crush siden jeg var tenåring og leste Salme ved reisens slutt (samme år som Titanic gikk på kino - det var på ingen måte tilfeldig...). Jeg brukte mer tid å komme inn i denne (både min manglende begeistring for fabelprosa og at jeg begynte på den mens jeg lå på sykehus spilte inn), men det løsnet etterhvert - og den er språklig helt glitrende. Bare de kapittelovergangene... :hjerter:

Skrevet (endret)
Daria skrev (3 timer siden):

Jeg glemte jo å kommentere dette. Erik Fosnes Hansen har vært mitt litterære crush siden jeg var tenåring og leste Salme ved reisens slutt (samme år som Titanic gikk på kino - det var på ingen måte tilfeldig...). Jeg brukte mer tid å komme inn i denne (både min manglende begeistring for fabelprosa og at jeg begynte på den mens jeg lå på sykehus spilte inn), men det løsnet etterhvert - og den er språklig helt glitrende. Bare de kapittelovergangene... :hjerter:

Men 😄

Det dukker opp en del spørsmål under lesingen, det aller mest basale hvorfor pesos er valutaen i Tyskland? 
Ellers var jeg heldig og fikk plass i stillevogn fra Oslo til Göteborg. Sweet bliss!  

Ungdommer kan så menn overraske positivt 🥰

Endret av Harlekin
Skrevet

Fysio og vaskekjeller på samme dag peker mot en inaktiv kveld og morgendag - men det er i det minste en slitenhet jeg har jobbet for og som føles litt mer konstruktiv enn ren og uprovosert fatigue. :trene: :husarbeid:

Harlekin skrev (8 minutter siden):

Det dukker opp en del spørsmål under lesingen, det aller mest basale hvorfor pesos er valutaen i Tyskland? 
Ellers var jeg heldig og fikk plass i stillevogn fra Oslo til Göteborg. Sweet bliss!  

Dét er det store spørsmålet ditt i den boka...? :fnise: Stillevogn er gull (og der er jeg kjeftende surkjerring om ikke konduktøren tar ansvar) - jeg drømte stadig om det den gangen jeg hadde en times togtur til og fra jobb, men det var visst ikke aktuelt på lokaltog (jeg spurte...) :sukk:

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Fysio og vaskekjeller på samme dag peker mot en inaktiv kveld og morgendag - men det er i det minste en slitenhet jeg har jobbet for og som føles litt mer konstruktiv enn ren og uprovosert fatigue. :trene: :husarbeid:

Dét er det store spørsmålet ditt i den boka...? :fnise: Stillevogn er gull (og der er jeg kjeftende surkjerring om ikke konduktøren tar ansvar) - jeg drømte stadig om det den gangen jeg hadde en times togtur til og fra jobb, men det var visst ikke aktuelt på lokaltog (jeg spurte...) :sukk:

Ett av mange spørsmål 😅

Skrevet

Når MC-oppgaven faktisk er å være kreativ med iskremsmaker, er det jo nødt til å bli noen tvilsomme varianter... Depinder hadde meg nesten på chai-is, men jeg liker jo ikke iste - te skal være varm. Jamies variant med rom, sitrus og ingefær kan ha potensiale, men hverken dadddelkake-is eller cola-is frister...

Skrevet
Daria skrev (På 21.5.2026 den 18.20):

Kan Sarah være mer selvgod...? Greit at hun er dyktig (selv om hun har vært i påfallende mange elimineringsrunder de siste ukene...), men det går an å være en anelse mer ydmyk når man snakker om seg selv og sine prestasjoner...

Hun hadde kanskje sluppet så mange eliminasjonsrunder om hun var litt mer ydmyk, og tok det til seg når dommerne er skeptiske til det hun holder på med… 

Daria skrev (På 21.5.2026 den 18.48):

Det var jo ikke dette resultatet jeg ville ha... :grine: 

Nei, absolutt ikke :grine:

Daria skrev (48 minutter siden):

Når MC-oppgaven faktisk er å være kreativ med iskremsmaker, er det jo nødt til å bli noen tvilsomme varianter... Depinder hadde meg nesten på chai-is, men jeg liker jo ikke iste - te skal være varm. Jamies variant med rom, sitrus og ingefær kan ha potensiale, men hverken dadddelkake-is eller cola-is frister...

Jordbærrisotto fristet i hvert fall ikke… 🤢 

Skrevet

Jeg vet ikke om det faktisk er syriner på Herbern (eller om jeg er så interessert hverken i å drikke portvin eller sove undet dem), men de blomstrer i så fall nå (og det samme gjelder for kastanjene i Bygdøy Allé - det kunne jeg observere i dag tidlig...).

Skrevet

Når en venninne ringer og vi skravler en drøy time og avtaler treff om noen uker, og jeg som følge av det ennå ikke har stått opp - har jeg en lat eller en effektiv start på dagen? :fnise:

Skrevet

Vil det være ufint å opplyse forfatteren av denne kronikken om at russen og russefeiringen har en historie som ikke bare strekker seg lenger tilbake enn 90-tallet, men også lenger enn privatbilismen, og at å hevde at rånerne kom først derfor faller på sin egen historieløse urimelighet? Er kjapt googlesøk gir meg bilder av russebiler fra 40-tallet - og russ med hest og vogn fra 1908...

Skrevet
Daria skrev (7 timer siden):

Når en venninne ringer og vi skravler en drøy time og avtaler treff om noen uker, og jeg som følge av det ennå ikke har stått opp - har jeg en lat eller en effektiv start på dagen? :fnise:

:fnise:

Når stod du faktisk opp? :sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...