Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Boktyven har jeg lest - og det er en anbefaling jeg kan støtte :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dallandra skrev (7 minutter siden):

Markus Zusak. 
 

Har du ikke lest Boktyven så anbefaler jeg den. 
 

 

 

 

det var de to forfatterne jeg umiddelbart gjenkjente navnet på da jeg søkte på australske forfattere…jo, og Julien Assange, men han skriver ikke skjønnlitteratur da.  Nå består riktignok Oseania av mer enn Australia. Men… 

Boktyven er fin. :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (21 timer siden):

21.04: 13 lest, ingen kjøpt.

Som sagt... :ler: 

Yuri Herreras Tegn forut for verdens ende er jo en av månedens mer spenstige titler. Det er en liten mexicansk roman om en ung kvinne (hun snakker tre språk, og kan holde munn på samtlige) som reiser over grensen, ved hjelp av lokale mafiabosser, for å lete etter sin bror. Det er tilsynelatende en realistisk roman, men føles samtidig som en fabel, både i språk og billedbruk. Et nytt forfatternekjentskap jeg godt kan utvide (biblioteket hadde to til, alle like tynne. Det gjør jo terskelen lavere...).

22.04: 14 lest, ingen kjøpt (men fem i bestilling de siste dagene...)

Élisa Shua Dusapin er en fransk-sveitsisk-koreansk forfatter, og Vinter i Sokcho foregår i en koreansk badeby, midt på vinteren. Hovedpersonen - ung, kvinnelig, nettopp ferdigstudert, ambisiøs kjæreste - jobber i et lite pensjonat, hvor en fransk tegneserieskaper sjekker inn, og hun følger ham rundt til de lokale severdighetene, inludert grensen mot Nord-Korea. Det er en historie hvor det ikke egentlig skjer så mye, hvor stemning og miljø spiller hovedrollen. Jeg fikk denne anefat av en venninne som elsket den - jeg kan se hvorfor, men den appellerte ikke helt til meg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dallandra skrev (16 minutter siden):

Ja nei da har jeg ikke mer å komme med. 

Jeg har stusset på det før også, hvor vanskelig det er å finne forfattere fra Australia og New Zealand, med mindre man leter aktivt etter dem. Det er jo store, engelskspråklige land, man skulle jo tro at det var relativt enkelt for dem å komme inn på det europeiske bokmarkedet, men det er ikke mange av dem jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er merkelig, i grunnen. Engelskspråklige land og alt. Til og med Wikipedia har såå lite å komme med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ingen innslag fra Osceania da jeg var på biblioteket - men Brynjulf Jung Tjønn er i hus. Samen med Espen Haavardsholm, flere varianter av litteratur om litteratur og litt annet ymse... Dessuten fikk jeg kompliment for klær og stil på fysikalske, det lyser jo alltid opp dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en svært langsom dag, hvor jeg ikke har tenkt meg ut med mindre kroppen når det punktet hvor den insisterer (det hender, også på dårlige dager). Det ble spontan middag borte i går, som følge av (ventet) dødsfall i familien, og når jeg alt hadde vært hos fysio på formiddagen og formen var relatvt laber, innebærer sånne ting i praksis at jeg bruker opp morgendagens krefter (og noen ganger er det det åpenbare valget og riktige prioritering). Jeg var hjemme litt før kl 20, spolte meg gjennom dagens MC-episode (når to av tre i stresstesten er favorittene mine - og begge klarte seg...) og var i seng før klokka var 21...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 22.4.2024 den 18.23):

22.04: 14 lest, ingen kjøpt (men fem i bestilling de siste dagene...)

Élisa Shua Dusapin er en fransk-sveitsisk-koreansk forfatter, og Vinter i Sokcho foregår i en koreansk badeby, midt på vinteren. Hovedpersonen - ung, kvinnelig, nettopp ferdigstudert, ambisiøs kjæreste - jobber i et lite pensjonat, hvor en fransk tegneserieskaper sjekker inn, og hun følger ham rundt til de lokale severdighetene, inludert grensen mot Nord-Korea. Det er en historie hvor det ikke egentlig skjer så mye, hvor stemning og miljø spiller hovedrollen. Jeg fikk denne anefat av en venninne som elsket den - jeg kan se hvorfor, men den appellerte ikke helt til meg likevel.

23.04: 16 lest, ingen kjøpt.

Litt ajourføring fra de siste par dagene før jeg begynner på noe nytt (valgets kvaler når alt er utlest på en gang - hva skal jeg begynne på nå? Og hvor mange...?) 

Kjersti Bronken Senderuds Min vrengte kimono er en diktsamling av det slaget jeg aldri helt får tak på. Det er en slags enhet her, med et gennomgående dikter-jeg og noen tilbakevendende karakterer - en søster, en mor, et ufødt barn, samt Jesus og Maria Magdalena - men temaer og tanker og hva som er drømmer og fantasier og symbolsk forblir uklart for meg. Bardom og familieforhold? Lengting bort fra landet - eller tilbake til det? Er barnet unnfanget eller bare en fantasi - savnet eller egentlig uønsket? Hva er den hvite skjorten som stadig dukker opp? Det er noen fine bilder her, men jeg kjenner meg litt som skoleeleven som ikke fatter bæret av diktanalyse...

I Alison Lights Mrs Woolf and the servants er det åpenbart hva temaet er - akkurat det tittelen sier... Virginia Woolf, hennes stort sett mangeårige tjenere og hennes forhold til dem - til dels nært, men enda mer stormfullt, og utdypet i brev og dagbøker. Det britiske klassesamfunnet i første halvdel av 1900-tallet, sett fra begge sider av kjøkkendøren. Det er jo ganske fascinerende å lese om mennesker som Bloomsbury-kretsen, som tilhørte øvre middelklasse og samtidig anså seg som frigjorte, tolerante og åpne (og på mange måter var det) og flagget politisk tilhørighet på venstresiden - ekteparet Woolf var aktive i sitt Labour-lokallag - og likevel med største selvfølgelighet holdt seg med tjenere, som de ikke betalte spesielt godt selv etter tidens standard. De klassefordommene og blinde flekkene som kommer til syne er ikke små...

Dessuten har jeg avbrutt en bok - det er litt ekstra skuffende når det var en bok jeg har hatt på leselisten lenge og gledet meg til. Annabelle Hirschs A history of women in 101 objects hørtes så ut til å være en bok for meg, men forfatteren er så belærende og nedlatende og bastant i sin måte å formidle på. Det er mulig det har sammenheng både med lang fartstid som lesende feminist og å være oppvokst i et mer likestilt land, men for meg var veldig mye av det hun framstite som ukjente opplysninger gammelt nytt og å slå inn åpne dører, og henne meninger og tolkninger langt mindre opplagte og selvfølgelige enn hun skulle ha det til. Jeg må ikke like alt jeg leser, men jeg trenger heller ikke lese noe som irrterer meg på hver eneste side (og innimellom er direkte feil)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (7 timer siden):

Det ble spontan middag borte i går, som følge av (ventet) dødsfall i familien, og når jeg alt hadde vært hos fysio på formiddagen og formen var relatvt laber, innebærer sånne ting i praksis at jeg bruker opp morgendagens krefter (og noen ganger er det det åpenbare valget og riktige prioritering). 

Kondolerer :hjerte: 

Daria skrev (7 timer siden):

Jeg var hjemme litt før kl 20, spolte meg gjennom dagens MC-episode (når to av tre i stresstesten er favorittene mine - og begge klarte seg...) og var i seng før klokka var 21...

Jeg var også fornøyd med gårsdagens MC-resultat :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 10.4.2024 den 20.51):

Fire av fire strafferedninger av en 20 år gammel keeper - og eliteserielaget er ute! Dette er så vanvittig - en cup-atombombe! Bergenseren insisterer på at det fortsatt er umulig, men skal nå ta en Torvastad-tatovering :rulle: 

Annen runde i cupen - og bergenseren stiller i NRK-studio med ny tatovering :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (8 minutter siden):

Jeg var også fornøyd med gårsdagens MC-resultat :jepp: 

Man må jo holde på de mest severdige - det er mye igjen av sesongen - g helst het til finalen. I forrrige sesong hadde jeg så lite følelser for begge finalistene at jeg ikke engang så finalen... Men i kveld er det cupen som gjelder, dagens episode får vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et kvarter ligger tre eliteserielag under - det kan bli en morsom aften... :ball: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torvastad - jeg minner igjen om at vi snakker 4. divisjon - har nå snudd 0-2 til 3-2 mot Viking. Dette er fullstendig vanvittig :dåne: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (9 timer siden):

Dette blir en svært langsom dag, hvor jeg ikke har tenkt meg ut med mindre kroppen når det punktet hvor den insisterer (det hender, også på dårlige dager). Det ble spontan middag borte i går, som følge av (ventet) dødsfall i familien, og når jeg alt hadde vært hos fysio på formiddagen og formen var relatvt laber, innebærer sånne ting i praksis at jeg bruker opp morgendagens krefter (og noen ganger er det det åpenbare valget og riktige prioritering). Jeg var hjemme litt før kl 20, spolte meg gjennom dagens MC-episode (når to av tre i stresstesten er favorittene mine - og begge klarte seg...) og var i seng før klokka var 21...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (46 minutter siden):

Torvastad - jeg minner igjen om at vi snakker 4. divisjon - har nå snudd 0-2 til 3-2 mot Viking. Dette er fullstendig vanvittig :dåne: 

Så nært, men akk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kondolerer så mye. ❤️ 

 

Selv leser jeg nå noe avleggs og lokalt skrevet på et så dialektpreget nynorsk at selv jeg som er fra samme bygd sliter med å forstå enkelte ord og formuleringer. 
 

Utgitt første gang i 1920, min utgave er fra 1953, kassert fra mitt lokale bibliotek for 5-7 år siden, reddet av meg. Biblioteklappen og utlånskortet bakerst vitner om at boken er lånt ut hele tre ganger. To ganger til en og samme person i 1988, en gang sommeren etter. 
 

Helt utrolig at den fikk stå på hylla helt til langt utpå 2010-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder har sjokkerende dårlige rutiner på kassering. Jeg husker vi fikk høre på studiet at mange syntes det var så vanskelig - jeg syntes det var så tilfredsstillende. Det hjalp selvfølgelig at da jeg begynte på Øya, var hyllene fulle av bøker som hadde vært utdaterte før jeg ble født. Samlivsbøker fra 60-tallet og reisehåndbøker til Øst-Europa før muren fall, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣

Ja, det var mange kollegaer som syntes det var veldig vanskelig da bibliotekarvenninna mi begynte å rydde i hyllene på biblioteket vårt. Hennes mantra var at det skal minst like mange titler ut som inn hvert år. Siden det sikkert ikke var kasta noe siden alltid var det nok å ta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger etter hvert - når folk plutselig kunne finne fram på hyllene og det som sto der var noenlunde nytt og relevant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...