Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Dagens purunge (jeg kunne vært moren hans) finske filharmoni-dirigent stilte uten partitur - det kan jeg ikke huske å ha sett før. God hukommelse og mye øving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann (snakker høyt i mobilen, åpenbart jobbsamtale): Vi jobber med å artikulere det bedre. 

Jeg (inne i mitt eget hode): Nei, dere jobber med å få formulert det bedre - og hvis du ikke vet forskjellen, skjønner jeg jo at dere har forbedringspotensiale når det gjelder kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte tanken på en rett som inneholder både mørk sjokolade og parmesan, og er litt skuffet over at ingen av dem gikk for det alternativet... Men Sergio føles jo litt som en karikatur - kokk av uklart europeisk opphav i en amerikansk komedie, spilt av Johnny Depp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tekster - grape har ingenting med grapefrukt å gjøre... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens frokostmeny: To skiver speltbrød, et glass skummet melk, Vårt Land og et uventet svimmelhetsanfall... Jeg kom meg til fysio, men det ble en nokså redusert økt - vi har jo begge blitt bedre på å se begrensningene og stoppe i tide. Det er sånne dager jeg synes jeg fortjener gullstjerne bare for å møte opp og for å fortsatt stå på beina etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt utgangspunkt for å lære ungene å bruke innestemme er at foreldrene går foran med et godt eksempel. Bare en observasjon fra naboen...

Jeg har avlyst dagens planer - jeg hadde et håp om at svimmelheten skulle roe seg over natta, men er samtidig ikke så veldig overrasket over at den ikke gjorde det. Den sedvalige spenningen i hverdagen - det kan vare en time eller en måned (og hvorfor er som vanlig et spørsmål uten svar). Det er sol ute, men det er mulig jeg skal begrense dagens uteliv til balkongen. Dessuten er det jo sesongstart for Diamond League etterhvert - jeg kan finne mye glede i å se andre være fysisk aktive... :fnise: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens katalog fra Nynorsk Antikvariat kan by på tittelen Män i baddråkt. Rikt illiustrert. I kategorien kulturhistorie, om noen skulle være i tvil :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt lunsjet i solfylte omgivelser (dog innendørs) i Bjørvika, med hyggelig selskap (og unødvendig mye unger på nabobordene. Se over om innestemme) og god mat - pasta med pistasjpesto og reker, samt mandelsemifreddo. Resten av søndagen vil bli svært stillesittende og tilbakelent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 16.4.2024 den 12.44):

15.04: Ti lest, ingen kjøpt.

Det var jo ikke det at jeg ikke hadde et utvalg påbegynte å ta av, men når trøttheten stiger og humøret synker og inspirasjon og entusiasme egentlig er ganske fraværende, er som regel løsningen norskspråklig skjønnlitteratur - gjerne fra perm til perm uten avbrytelser. Det er mulig vi da nærmer oss dette psykologen en gang var inne på om at lesing kan ha samme effekt som meditasjon - jeg forsvinner litt inn i boblen og kan stenge ute det meste annet. Det kan skje både med engelskspråklige bøker og sakprosa også, men de gir litt mer motstand i utgangspunktet.

I Vassarv av Inger Bråtveit tar hovedpersonen med seg sin datter i småskolealder og reiser på ferie hjem ti vestlandsbygda hun kommer fra. Fortid og nåtid og minner og drømmer og tanker om alt fra slektskap og mor/datter-forhold til klima og by og land går i hverandre nokså sømløst, men det er sjelden noe problem å henge med. 

20.04: 12 lest, ingen kjøpt.

Gårsdagens resultater. Ting kan endre seg før dagen er omme...

Wish you were here av Travis Elborough er sosial- og kulturhistorie om de engelske badebyenes vekst og fall. Passe lettlest og underholdende, selv om det sklir litt ut innimellom.

Sunjeev Sahotas roman The year of the runaways handler om tre indiske emigranter som kommer til England på jakt etter arbeid. De har ulik bakgrunn og motivasjon (og ulik rad av lovlig opphold), men møter den samme brutale virkeligheten, som middelklassemennesker som meg i liten grad hverken kjenner til eller vil vedkjenne seg. Historien veksler mellom England og India, ispedd såpass mange ord og begrep på punjabi at jeg innimellom ønsker meg en ordliste - det er noen sammenhenger og betydninger det tar litt tid å skjønne. Jeg er igjen litt i tvil om jeg egentlig synes oppklarende nåtidsepiloger er en god ting... 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.04: 13 lest, ingen kjøpt.

Som sagt... :ler: 

Yuri Herreras Tegn forut for verdens ende er jo en av månedens mer spenstige titler. Det er en liten mexicansk roman om en ung kvinne (hun snakker tre språk, og kan holde munn på samtlige) som reiser over grensen, ved hjelp av lokale mafiabosser, for å lete etter sin bror. Det er tilsynelatende en realistisk roman, men føles samtidig som en fabel, både i språk og billedbruk. Et nytt forfatternekjentskap jeg godt kan utvide (biblioteket hadde to til, alle like tynne. Det gjør jo terskelen lavere...).

Jeg har en usedvanlig verdensomspennende lesemåned - i tillegg til Mexico har både Zimbabwe, Færøyene, Østerrike og Japan vært representert. Egentlig burde jeg jo hive meg rundt og lese noe fra Osceania også, for å sikre meg en verdensdel-jackpot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å finne noen - hvor mange australske forfattere kan du navngi på stående fot...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Australsk forfatter..... Jeg kommer bare på en: Nevil Shute (tror jeg han heter - jeg har bare lest en bok av han, litt krigsromance). Men jeg sjekket nærmere om han i leksikon (ja det er så lenge siden) for å se om noe annet fristet. Men jeg fant jo ut at boken fra Det beste var et uttdrag så da fikk jeg tak i den fulle romanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tornefuglene ble vel skrevet av en australsk forfatter - vil jeg anta, uten å vite eller ha sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Hva med hun som skrev krim med fargerike omslag? Nei, det var kanskje Afrika…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tornefuglene leste jeg på ungdomsskolen - en helt naturlig ting å ha med seg i sekken på skidag... :fnise:  Jeg kom på at jeg har en bok jeg ar begeistret for av en australsk forfatter i hylla (Tracy Farr - The life and loves of Lena Gaunt) og sjekket om hun hadde skrevet mer - det hadde hun. Leveringstid ca 3 uker, så da blir det australsk neste måned i stedet :opplyser: Dessuten er jo Katherine Mansfield fra New Zealand, kanskje jeg skal plukke med meg noen noveller av henne på Deichman i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus Zusak. 
 

Har du ikke lest Boktyven så anbefaler jeg den. 
 

 

 

 

det var de to forfatterne jeg umiddelbart gjenkjente navnet på da jeg søkte på australske forfattere…jo, og Julien Assange, men han skriver ikke skjønnlitteratur da.  Nå består riktignok Oseania av mer enn Australia. Men… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Morton har jeg jo faktisk lest - The forgotten garden. Den diplomatiske vendingen er vel at det ikke er et bekjentskap jeg har behov for å utvide :fnise:  (Jeg mener det var hun som hadde det victorianske gatebarnet som var så glad i å lese...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...